Bukefalos 28 år!

Ni som läst till instruktör osv

Mirre

Trådstartare
Hur har ni försörjt er under utbildningen?
Vill läsa på Hundens Hus men det är ju inte csn berättigat så funderar på hur man ska lösa det. Funkar det att jobba samtidigt, hur ofta är man på skolan? Någon som har koll på hur det är upplagt?
 
Det är görsvårt att försörja sig överhuvudtaget som instruktör, så ett jobb är en bra idé oavsett.
På min utbildning träffades vi ca 1 helg/månad och resten gjorde vi själva, med projekthundar osv. Jag jobbade samt pluggade annat under tiden. Instruktörsutbildningarna kostar också ca 20-25 000 ("grundutbildningen")

Hundinstruktörandet har jag som hobby + extrajobb. :)
 
De flesta hundrelaterade utbildningar jag sett har haft sina kurstillfällen på helger, ibland helger + fredag/måndag. På så sätt går det ju också att ha de flesta vanliga jobb samtidigt som man utbildar sig. Det bästa är dock att kolla på stället där man vill utbilda sig, se vad de skriver om utbildningen och skicka ett mail till dem om det inte står något om vilka dagar man ska vara på plats.
 
Jag är utbildad via SBK och betalar snarare än får betalt… Visst vi har rätt till körersättning osv men det tas i princip aldrig ut.
 
Jag har flera vänner som försörjer sig som hundinstruktörer inom olika grenar, men de flesta har utbildat sig parallellt med jobb eller vidareutbildat sig efter hand som de redan har en kundkrets.
 
Sen måste jag tillägga att jag tycker att det är viktigt att ha en bred bas att stå på som instruktör. Ha haft ett par olika hundar och tränat en hel del själv, framförallt ha gått kurser själv så att man kan plocka russin ur kakan. Jag vet inte din hundbakgrund TS, men det kan vara bra att tänka på innan man lägger massa pengar på en utbildning :)
 
Hur har ni försörjt er under utbildningen?
Vill läsa på Hundens Hus men det är ju inte csn berättigat så funderar på hur man ska lösa det. Funkar det att jobba samtidigt, hur ofta är man på skolan? Någon som har koll på hur det är upplagt?


Läste till valp- & vardagslydnadsinstruktör vid sidan av när jag gick första året på universitetet. Det var en del att läsa, projekthundar, och träning med de egna. Men inte på en nivå som jag skulle klassificerat som heltidsstudier. En helg i månaden i 8 månader, samt skriftliga rapporteringar, och läraren träffade projekthundar och deras ägare.

Jag läste min "riktiga" utbildning på univ samtidigt, samt jobbade timme. Det var inga större problem. Men jag såg kanske inte hunderiet som ett kommande yrkesliv, utan mer som ett starkt intresse och utökad hobby som kanske kunde ge lite extrainkomst.

Arbetar inte med hund professionellt idag.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att utbilda mig vidare. De utbildningarna jag har sedan innan är inget att ha om jag vill kunna tjäna mer än...
Svar
5
· Visningar
980
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 608
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 469
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 331
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp