Bukefalos 28 år!

Ni som låter erat hö ligga i blöt innan fodring

Sv: Ni som låter erat hö ligga i blöt innan fodring

Någon som vill svara på vad det bruna är, är det bara damm, eller kan man se mögelsporer eller tecken på mögelsporer i vattnet också? Alltså om man kan se några speciella tecken som tyder på mögel?

Ett friskt hö ska aldrig damma, så dammar det redan när du hanterar det så är det troligtvis mögelsporer som flyger omkring i luften. Dessa bli man inte av med genom att blöta höet. Och dom mögelsporer som kan finnas i hö är oftast av den typen att du inte ser dom med blotta ögat utan behöver lägga höet i mikroskop för att kunna se dom. I stort sett enda sättat att i den vardagliga hanteringen upptäcka mögel är att kolla så att höet inte dammar.
Annars lär det som gör vattnet brunt till största delen vara smuts som finns på grässtråna.

/Camilla
 
Sv: Ni som låter erat hö ligga i blöt innan fodring

Jag vet ärligt talat inte..
Vad jag har förstått så är det bara smuts.

Kanske är någon annan som vet?

Jo det var min tanke också, men det vore intressant att höra om någon vet om det finns något mer däri :)
 
Sv: Ni som låter erat hö ligga i blöt innan fodring

jag brukar bara låta det ligga ca 5 minuter. Det räcker för att min häst inte ska hosta av höet.
och vattnet blir brunt :crazy:
jag trodde att det var jord-damm-- men har ingen aning

Jag låter ligga i först några timmar, sen tar jag ut höet, spolar av höet, spolar ur tunnan, fyller upp nytt vatten till höet och låter stå minst en timma. Första gången är det ganska brunt, men andra gången så har det bara en ton av gulbrunt i sig :D Så vad det bruna än är så försvinner det utan tvivel när det får ligga i blöt. Innan jag lägger i blöt första gången spolar jag även igenom höet.
Inga av mina hostar, och jag vet inte ens om jag måste blöta så petigt som jag gör, men kan lika gärna fortsätta så tills sommarbetet som är om ungefär en vecka beroende på väder :bump:
 
Sv: Ni som låter erat hö ligga i blöt innan fodring

Ett friskt hö ska aldrig damma, så dammar det redan när du hanterar det så är det troligtvis mögelsporer som flyger omkring i luften. Dessa bli man inte av med genom att blöta höet. Och dom mögelsporer som kan finnas i hö är oftast av den typen att du inte ser dom med blotta ögat utan behöver lägga höet i mikroskop för att kunna se dom. I stort sett enda sättat att i den vardagliga hanteringen upptäcka mögel är att kolla så att höet inte dammar.
Annars lär det som gör vattnet brunt till största delen vara smuts som finns på grässtråna.

/Camilla

Tack! Om man har ett ganska bra förstorningsglas, tror du man kan se något intressant då? Vore väldigt kul att lära sig att kolla upp sådant där. En del av den nuvarande balen dammade, men det la jag undan, och nu har jag kommit till ett parti dammfritt lite grönare hö. Höet är i allmänhet ganska gult och tråkigt :( Men det köptes i april så det är nog kanske inte så konstigt :S
Hästarna äter iaf med god aptit, dom har i stort sett fri tillgång. Jag fyller på när det tar slut. Tack igen, börjar få lite rätsida på allt nu :)
 
Sv: Ni som låter erat hö ligga i blöt innan fodring

Tack! Om man har ett ganska bra förstorningsglas, tror du man kan se något intressant då? Vore väldigt kul att lära sig att kolla upp sådant där. En del av den nuvarande balen dammade, men det la jag undan, och nu har jag kommit till ett parti dammfritt lite grönare hö. Höet är i allmänhet ganska gult och tråkigt :( Men det köptes i april så det är nog kanske inte så konstigt :S
Hästarna äter iaf med god aptit, dom har i stort sett fri tillgång. Jag fyller på när det tar slut. Tack igen, börjar få lite rätsida på allt nu :)

Kan hända att du kan se något med ett riktigt bra förstoringsglas men jag tror det inte. Men om du är intresserad av foder i allmänhet så har SLU i uppsala foderkurser som går på distans förutom två helgträffar, som är riktigt bra, med mycket nyttig och oftast mycket ny info också.

/Camilla
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som låter erat hö ligga i blöt innan fodring

Kan hända att du kan se något med ett riktigt bra förstoringsglas men jag tror det inte. Men om du är intresserad av foder i allmänhet så har SLU i uppsala foderkurser som går på distans förutom två helgträffar, som är riktigt bra, med mycket nyttig och oftast mycket ny info också.

/Camilla

Tack så jättemycket :bow:
 

Liknande trådar

Hemmet Så. -30 ute. Mitt vatten i köket klarar runt -20, alltså så kommer det frysa i natt. Det är bara vattnet i köket som fryser då det...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 187
Senast: FrDrake
·
Kläder & Bli fin Vi fick lite bebiskläder av en släkting som denne haft i en källare. Mest troligt i alla fall för alla plagg luktade väldigt unket...
Svar
6
· Visningar
879
Senast: Zacci
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 046
Senast: Viva
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 771
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp