Ni som slutat dricka alkohol (eller minskat)

Bukefalos 30 år!

Jag tror du får definiera problem här. Är det svårt att säga nej? Nej. Är det trist att bli ifrågasatt och/eller behöva ge en förklaring? Ja.
Jag kan känna ibland på tex konferensmiddagar (jag lyckas tyvärr inte ducka alla utan måste vara med på x antal per år) att för mig är det så självklart att säga nej tack till alkohol, för jag vet att jag dricker inte pga att jag gillar inte smaken, det är onödiga kalorier osv. Men jag kan ibland känna att vissa likställer inte dricka alkohol = problem. Och då känner jag att jag måste förklara mig, så jag förstår känslan.

Vem har sagt att de behöver vara helt okända? Man kan kalla det sjukt, eller så kan man kalla det vad jag har benämnt det som i tråden - alkoholnorm.
Eller som det låter av flera i tråden som har samma erfarenheter, att dina vänners vänner inte är så himla väluppfostrade eller trevliga? Men det kan man ju bara lägga åt sidan och man är inte skyldig att ge någon förklaring.

Eller som det låter av flera i tråden som har samma erfarenheter, att dina vänners vänner inte är så himla väluppfostrade eller trevliga? Men det kan man ju bara lägga åt sidan och man är inte skyldig att ge någon förklaring.

Ja, eller så kan jag tillåtas att ha samma förhållningssätt kring detta som jag har haft i alla andra väl fungerande sammanhang där jag gjort mig bekväm med att andra har åsikter. Att reflektera kring det. Vilka normer speglas? Hur får det mig att känna? Hur förhåller jag mig till det? Så när jag möter det känner jag mig tryggare. Så.. låt mig?

Känner för att citera ursprungsinlägget igen då jag kommit på en liten ritual jag har för att markera helg; fredagsduschen! Nu har jag börjat jobba hemifrån allt mer på fredagar, men oavsett om det är att jag kommer hem genom dörren eller stänger ned datorn så går det inte många minuter innan jag står i duschen! Det känns skönt att liksom få av sig jobbkläderna och duscha av sig veckan.

Har jag aldrig tänkt på, men kanske ska testa! I ett tidigare boende har jag haft badkar, det var riktigt mysigt, framför allt under den kalla tiden på året. Gillar inte att dusha lika mycket, men kanske ska ge det en testperiod. Gillar verkligen tanken att "duscha av sig veckan"...!

Men hur vet bekanta när du umgås i större sällskap ens vad du har i glaset?

Du vill fortsätta ifrågasätta? Okej.

Ibland har vi beställt i baren ihop, ibland har jag bett en vän beställa, ibland har jag tackat nej när det serverats vid bordet, ibland har jag druckit ur en flaska där innehållet framgått.

Är vi klara på ämnet?

Ja, eller så kan jag tillåtas att ha samma förhållningssätt kring detta som jag har haft i alla andra väl fungerande sammanhang där jag gjort mig bekväm med att andra har åsikter. Att reflektera kring det. Vilka normer speglas? Hur får det mig att känna? Hur förhåller jag mig till det? Så när jag möter det känner jag mig tryggare. Så.. låt mig?
Jag tycker inte det är konstigt att dina vänner och bekanta vill dricka alkohol, förstår dig ännu mer som vill avstå (gör ju som sagt jag nästan alltid också..,). Det jag tycker är lite konstigt är att dina vänner och bekanta verkar ha synpunkter hur du gör. Det är lite svårt att begripa för en utomstående. Men säger du att det är så, så stämmer det så klart. Men det låter lite…knäppt.

För mig kan det vara något så enkelt som den KÄNSLAN man får av att man vet att man har ett par lediga dagar framför sig och därför kan låta kroppen och hjärnan slappna av och somna på soffan framför TVn och brasan. Jag får alltså helgkänsla bara av att jag vet att det är fredag eftermiddag/kväll.

När huvudet varit i spinn under veckan så har jag tyvärr inte den där avknappen som stänger av jobbtankar snabbt och enkelt, som en del andra verkar ha. Så det är det jag söker efter, något som hjälper min hjärna till det (och som helst inte innefattar kalorier, alkohol eller aktivitet).

• Gilla
Reactions: Sel
Ja men du är ju lite oemottaglig för andra reflektioner upplever jag, bla mina som lever i en stark alkoholnorm men inte riktigt förstår vad problemet är. Dina vänner bryr sig inte men dina vänners vänner gör det. Det låter för mig konstigt att de gör det, och också konstigt att det kommer fram till dig så du blir påverkad av det.

För mig är den Stora grejen att kvällen före få slå av larmet på telefonen. Det spelar sedan ingen roll om jag vaknar före eller inte, det är den där sucken av lättnad jag känner när jag vet att det inte kommer att ringa. Så fruktansvärt skönt. Det är som ett ok som lyfts av mina axlar. Ibland stänger jag av den helt.
Nu blir det givetvis inte samma sak i och med småbarn och sånt, men för mig är det min signal för en ledig dag.

Eftersom jag oftast jobbar sju dagar i veckan kan jag lätt ta ett glas vin trots att jag ska jobba nästa dag också om jag känner att det passar sig, så alkoholen innebär inte samma känsla för mig.

Ja! Att stänga av larmet nästa morgon är ljuvligt 😍 Nu försöker jag visserligen gå upp max 1 h senare än på jobbdagar eftersom "alla" alltid säger att man ska få lättare att somna på kvällen och gå upp på morgonen om man håller samma tider (dock inte hänt än...), men ibland stänger jag av larmet helt och ibland ligger jag kvar i sängen på lördag morgon...så skönt!

Dock inträffar den känslan ju först när jag går och lägger mig och när jag vaknar, så skulle också vilja hitta något som ställer om mig till helg redan när jag lämnar jobbet. Vilket är en anledning till att jag ofta jobbar från kontoret även på fredagar som jag inte måste vara där - så skön känsla att lämna kontoret på fredag e.m. 😁

Jag tycker inte det är konstigt att dina vänner och bekanta vill dricka alkohol, förstår dig ännu mer som vill avstå (gör ju som sagt jag nästan alltid också..,). Det jag tycker är lite konstigt är att dina vänner och bekanta verkar ha synpunkter hur du gör. Det är lite svårt att begripa för en utomstående. Men säger du att det är så, så stämmer det så klart. Men det låter lite…knäppt.

Åter igen, inte vänner, de vänner jag själv valt är av en annan kaliber. Men vi väljer inte alla vi träffar på i livet och som det redan nämnts i tråden, socialt skav och att mötas i det är en del av livet. Ibland får man ta det onda med det goda.

Det intressanta är också att de vänner som en gång i tiden faktiskt var riktiga ”supar-vänner”, och vi träffades enbart i festmiljö, är de som nästan inte alls dricker längre. När pandemin kom var jag lite orolig över att vi skulle tappa bort varandra, för jag tyckte om dem väldigt mycket och samtidigt kände vi nästan inte varandra utanför klubbvärlden. Men festandet, och med det alkoholkonsumtionen, stendog och det visade sig att vi hade mycket annat gemensamt. Idag har de små te-ritualer, bakar sju sortens kakor, planterar blommor och läser böcker. De här tjejerna skulle varken märka om jag slutade dricka alkohol eller andas en tanke om det. Det är lite gulligt hur det gick från tequila race till småkakor.

Ja men du är ju lite oemottaglig för andra reflektioner upplever jag, bla mina som lever i en stark alkoholnorm men inte riktigt förstår vad problemet är. Dina vänner bryr sig inte men dina vänners vänner gör det. Det låter för mig konstigt att de gör det, och också konstigt att det kommer fram till dig så du blir påverkad av det.

Hur menar du att jag kan vara mer mottaglig för din reflektion, då?

När huvudet varit i spinn under veckan så har jag tyvärr inte den där avknappen som stänger av jobbtankar snabbt och enkelt, som en del andra verkar ha. Så det är det jag söker efter, något som hjälper min hjärna till det (och som helst inte innefattar kalorier, alkohol eller aktivitet).
Det kanske är något med jobbet du behöver ändra på istället, om det är så svårt att stressa ner och koppla av på fredagen? Men annars: yoga, mediation, läsa en bok, köra ett litet styrkepass, ta en promenad...finns ju rätt mycket man kan göra hemma!

Jag dricker alkohol ett par gånger om året. Kanske en öl eller så, folköl inkluderat. Jag hade en period ett uppehåll på 2 år också. Jag känner inte riktigt att jag saknar det. Vill jag ha något som signalerar fest/helg/något annat man kopplar ihop med alkohol köper jag en flaska alkoholfri skumpa på bolaget. Ibland delar jag den med barnen. Den får en lite mer vuxen smak, inte det sötsliskiga. Fina flaskor har de också.

Vilken tråkig ton den här tråden har fått. @Midsommarblomster vill bara säga att du varken har ett extremt socialt umgänge eller konstiga funderingar som många här vill påskina. Härligt att många har så öppna och accepterande umgängen och är så starka i sig själva att inga ifrågasättanden eller normer rör dem i ryggen, vi andra - ja vi försöker väl hantera dem så gott det går. Jag har flera sociala sammanhang där jag upplever samma som dig.

Det kanske är något med jobbet du behöver ändra på istället, om det är så svårt att stressa ner och koppla av på fredagen? Men annars: yoga, mediation, läsa en bok, köra ett litet styrkepass, ta en promenad...finns ju rätt mycket man kan göra hemma!

Ja, det bästa vore såklart om jobbet inte innebar så mycket stress, men när jag inte kan göra något åt det (och inte vill sluta, pga också väldigt roligt, intressant, meningsfullt och svårt att hitta likvärdigt) så får jag påverka det jag kan, och det är hur jag byter från jobbläge till helgläge. Det finns som sagt mycket man kan göra, det svåra är att hitta det som passar en. Aktiviteter går bort, kommer inte att ta mig ut eller gymma när jag väl kommit hem. Yoga kan jag göra med lärarledda gruppass, men det är som sagt inte realistiskt att tro att jag faktiskt kommer att komma iväg utan att det blir ytterligare ett måste som ska göras när jobbveckan är slut.

Tänker att det inte är så konstigt att mat och dryck som inverkar på belöningscentret blir just "omställning till helg" för många människor, och är lite förundrad över att det verkar betraktas som ovanligt och oförståeligt av en del skribenter i tråden.

Är man betingad på dryck så får man väl ersätta det med annan dryck. Jag hade en period när helg för mig var att ta kvällsfodringen fredag kväll och sen åka hem och se på spåret en timme senare. Man kan nog betinga sig på vadsomhelst.

Det här tycker jag är en väldigt viktig poäng, att det handlar om betingning.

Det kan vara en fredagsshop av godis. Det kan vara fredagsbastu. Ett speciellt te. Ett visst TV-program.

Det är nog en del av oss barnfamiljer som tittar på Bäst i Test på fredagar tillexempel.

Men man kan ju betinga in precis vad som helst, om man känner att det är viktigt med en liten ritual för att markera helg.

Liknande trådar

• Alkohol
  • Socker och alkohol
  • Någon som har provat pressotherapy?
  • Ni med erfarenhet av kuratorer

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat