Men nu tänkte jag inte att du skulle komma iväg, och inte heller att det skulle vara något tidsödande. Det finns jättebra korta (15-30 minuter) meditationer/mindfulness/liknande pass i t.ex. yogobe-appen som man lägga sig på soffan och slappna av till efter jobbet. Behöver inte vara mer komplicerat än så och kan absolut hjälpa hjärnan att varva ner. Om det är den effekten man är ute efter.Ja, det bästa vore såklart om jobbet inte innebar så mycket stress, men när jag inte kan göra något åt det (och inte vill sluta, pga också väldigt roligt, intressant, meningsfullt och svårt att hitta likvärdigt) så får jag påverka det jag kan, och det är hur jag byter från jobbläge till helgläge. Det finns som sagt mycket man kan göra, det svåra är att hitta det som passar en. Aktiviteter går bort, kommer inte att ta mig ut eller gymma när jag väl kommit hem. Yoga kan jag göra med lärarledda gruppass, men det är som sagt inte realistiskt att tro att jag faktiskt kommer att komma iväg utan att det blir ytterligare ett måste som ska göras när jobbveckan är slut.
Tänker att det inte är så konstigt att mat och dryck som inverkar på belöningscentret blir just "omställning till helg" för många människor, och är lite förundrad över att det verkar betraktas som ovanligt och oförståeligt av en del skribenter i tråden.
Sedan är det väl jättetrevligt om man t.ex. lagar en lite finare middag på fredagskvällen, om det är det som ger njutning? Äta ska man väl göra ändå, men just på fredagen kan man väl tänka sig att man tar sig lite extra tid och lagar något med lite mer omsorg?