Ni som slutat med p-piller /p-ring/ p-plåster, vad har ni märkt för för/nackdelar?

Har haft ett uppehåll på 9-10 månader förut och det enda som var skillnad var att jag fick tillbaka min mensvärk, mina enorma blödningar och mitt illamående under mens. Dessutom att den kommer när den vill sas. Så för mig var det enbart negativt, mår så mycket bättre på pillrena. Kommer nog inte sluta förren det ev blir dags för barn.
 
Hade p-stav i sammanlagt fem år, före det p-piller, slutade med hormoner för ca 1,5 år sen.

Fördelar:
- Cystorna i samband med mens upphörde omedelbart :bow:
- Humöret skiftar efter vart jag är i cykeln (känns sunt på något vis)
- Regelbunden mens en gång i månaden (känns också sunt, jämfört med att ha det tre gånger på fem år).
- Jag tror att sexlusten har ökat, men det kan även ha att göra med att cystorna slutade dyka upp, och dom gjorde så fruktansvärt, fruktansvärt ont när dom sprack, vilket ofta skedde samtidigt som sex, så till slut vågade vi nästan inte ligga med varandra :(

Nackdelar:
- Humöret skiftar efter vart jag är i cykeln (sunt, men ändå jobbigt :p)
- Mens och mensvärk regelbundet (sunt, men ändå jobbigt! :p)
- Sväller upp som en ballong och får finnar under mensen.

Sammanfattningsvis känns det otroligt mycket bättre utan hormoner, och nackdelarna känns som sådant som kommer på köpet av att vara en fertil kvinna..
Jag hoppas att jag inte kommer behöva använda hormonpreparat i framtiden heller, just nu hoppas vi på graviditet så vi kör utan preventivmedel, men hur det blir efteråt vet jag inte :)
 
Jag slutade för att jag insåg att jag inte visste vem jag var utan massa extra hormoner i kroppen. Hade ätit p-piller i 10-12 år eller så. Jag har nästan lika regelbunden mens med som utan p-piller, utan har jag lite mer mensvärk och märker av ägglossningen vilket jag inte gjorde innan. Sexlusten är bättre nu än innan (särskilt kring ägglossning). Den största fördelen är för mig att jag känner mer - både uppåt och neråt - och reagerar mer än att bara vara om ni förstår vad jag menar. Upplever så här i efterhand att jag framförallt de sista åren på p-piller varit väldigt avtrubbad och med facit i hand så kan jag säga att jag nog hade lätta depressioner av och till.

Nu använder jag kondomer. Fungerar bra. Skulle krävas mycket för att jag skulle gå tillbaka till hormonbaserade preventivmedel.

Ni som slutat med hormoner, ungefär hur lång tid tog det innan ni märkte någon skillnad?

Vissa saker märktes ganska direkt andra kom krypande. Ett exempel är att jag efter att jag slutat ganska direkt fick en del acne(bölder) på ryggen vissa tider på månaden, nu efter lite mer än ett år utan p-piller så har de försvunnit igen.
 
Jag fick massa finnar på ryggen när jag slutade. Ingen hit :p

Började igen då jag inte märkte några positiva grejer med att vara utan.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag funderar lite på preventivmedel av olika slag, och ja jag veeet att kondom är det enda som skyddar mot könssjukdomar. Och hitintills...
2
Svar
33
· Visningar
3 388
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Jag var på mödravårdscentralen idag för att skaffa ppiller, men har en del frågor jag inte fick svar på som säkert buke kan svara på :)...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 043
Kropp & Själ Hjälp mig med detta snälla, jag får lite panik och kan inte tänka klart och jag har inte kunnat få kontakt med någon som kan svara en...
2
Svar
34
· Visningar
3 497
Senast: kolblakkur
·
Kropp & Själ Dom senaste månaderna har jag haft jättesvårt att komma. Jag har tidigare tänkt att det beror på stress, jag har haft en hektisk vår där...
Svar
4
· Visningar
853
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp