Nivå på frågor på forumen? (gnäll....)

Lotus

Trådstartare
Vet inte var jag ska lägga denna gnälltråd, och det är väl risk att jag kommer att få skit för det senare,(den där tråden ska ligga på Om Bukefalos....) men nu undrar jag ju faktiskt vad ni SENIORER tycker...

Flera gånger den senaste tiden har jag irriterat mig över att det är så svårt att få svar på "seriösa" frågor på de övriga forumen, tex ridning, hästutrustning osv, på grund av att det svämmar över av frågor om färger som passar till olika hästfärger och annat tyckande, plus att man ofta värderar frågan men inte ger ett svar, typ "så tycker inte jag att man ska göra", och sedan ingen motivering till varför.

Ok - det är jättetrevligt att man kan ventilera olika saker, men jag vill personligen använda forumen för att ställa frågor som kan leda mig framåt, att bli mer kunnig osv, men det tar mycket energi tycker jag att sålla bland trådarna.

Tyckanden om färger och annat hör väl hemma på gnägg om jag förstått rätt?

Ok- jag är en jäkla gnällmaja nu, men detta har varit ett irritaionsmoment en tid nu och jag undrar vad ni andra tycker om saken?
 
Jag håller med dig.

Och det ställs nästan samma frågor om och om igen. Jag tycker man kan leta mer bland gamla trådar innan man gör en ny...

/malu
 
Helt rätt. Min sambo stog och tittade över axeln häromdagen när jag var inne här och han bara skrattade. Har samma åsikt som du att svaren måste vara konstruktiva. Alla har sin åsikt men för att få andra att nappa på den måste man ju kunna motivera sig. Kanske behövs det en grupp till som heter "åldring" för att kunna få och ge mogna svar... ;)
 
Ja, kolla bara på de otaliga trådarna om misshandel inne på galoppforumet... Det GÅR inte att snacka med vissa på Buke, de är bara så himlans insnöade på sin idé. Ungefär som du skriver, "jag håller inte med!" och sen säger de inget mer. Varför yttra sig då...?
 
Hoppas det inte är för att "gå upp en nivå" i inläggshierarkin..? Och bli kosmosfarare eller vad det nu kan heta...? Vet ni vad jag skulle vilja ha för kommentar till mina inlägg ibland? Ett Tack! Det känns som att inga av mina tips är värda någonting, jag är nog gammalmodig i det fallet, trots att jag är knappa 30....Nu ska jag ut med hunden, det är ialla fall någon som är tacksam... ;)
 
Problemet är ju att detta är det största sajten i Sverige. Alltså finns här en stor blandning av ålder och ffa kunnande. Alltså får man ibland blunda för vissa fjortis inlägg och det bästa är att ignorera dom. Svarar man så tycker dom ju det är jätteroligt att tjafsa emot.

Så mitt tips. Sortera hårt bland svaren och blunda för idiotsvaren även om man ibland vill svara pga att det är så tokiga påståenden.
 
Men ibland måste de tokiga svaren tillrättavisas, det finns de som läser dem och ej heller kan någonting och tror att det är så, det kan blir både tokigt och farligt att följa vissa "råd".
 
Jo, sortera bland svaren måste man ju. Men ofta försvinner den ursprungliga tråden för långt bak på sidorna utan svar eftersom det skapas så många trådar om "tyckanden" och "hur många... har du" osv som får flera hundra svar och ständigt ligger först. En "svårare" fråga flyttas snabbt bakåt och glöms bort. Den riktigt stora kunskapen stannar hos den som haft den från början. Dessutom misstänker jag att många äldre väljer att inte gå in på vissa forum för att det är så mycket trams där?
 
Ibland får man putta upp sådana inlägg. Men jag tror inte någon undviker vissa forum, för som sagt ibland finns det ju intressanta inlägg. Jag kollar i varje fall igenom alla där jag har ett intresse. Jag kollar inte alla då jag tex inte alls sysslar med trav, galopp eller distans (mfl). Känner att jag inte har kunskap nog för att yttra mig i dessa forum.
 
Jag är moderator på hästutrustning och ja, det är just nu mycket snack om färger osv. :crazy:
Samma sak på de andra forumen där jag är moderator, det är många omerfarna, omogna som både frågar och svarar på t.ex. hoppning just nu.

Jag tror att vi just har fått in en hel drös yngre användare på Bukefalos. Börjar en hitta hit från ett stall så följer säkert många efter. Det är jullov och ungarna har gott om tid att sitta här och skriva. Dessutom rider många extra på ridskolan under julen, och då kommer det frågor. Hästutrustnings-färgfrågorna ser jag som ett utslag av julklappsdax. Det kommer alltid extra sånt då, det är övergående december-januari.

Att frågorna har olika nivå och att du inte får ut något av alla trådar får du nog tåla. Alla på forumet har olika kunnande. De trådar som inte leder dig framåt hjälper kanske någon annan. Vi kan knappast skräddarsy ett forum till dig. Men jag tycker det är viktigt att de äldre, mer erfarna faktiskt svarar även på de enklaste frågor. Men att vi dels rekommenderar de yngre att inte testa alltför mycket själv utan ta hjälp av tränare, dels säger till då det blir alltför mycket "fjortis-snack" i trådarna. Meddela moderator eller skriv och säg till. Tonen på "fakta-forumen" ska ju vara lite seriösare och mognare tycker i alla fall jag.


Sen måste jag ju säga att du framför kritiken på hur t.ex "mina" forum sköts på ett ganska otrevligt sätt. Man kan meddela moderator och ta en dialog med den i stället för att lägga ut kritiken till allmänbeskådan här. Mig veteligt har du inte skickat en enda synpunkt på t.ex hästutrustning, ändå skriver du en tråd om skötseln av det forumet här? Om du nu varit irriterad över detta en tid tycker jag att du borde höra av dig till den det berör, nämnligen mig.
 
Som jag ser det är det enda man kan göra att själv bombardera forumet med seriösa frågor. Folk har olika intressen och använder Buke på olika sätt - och det får man acceptera.

mandalaki
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 028
Senast: Hedinn
·
L
Träning Hej! Jag har några frågor om unghäst träning och såna saker som skulle vara jätte snällt om ni som kan sånt ville svara på! :heart Först...
2
Svar
38
· Visningar
3 504
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Jag är osäker på om tråden ligger rätt, men eftersom detta främst handlar om mig som person och inte direkt om hästar egentligen så får...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
8 518
Mat Jag vet att jag kanske inte framstår som en muntergök när jag skriver en del om min autism och anorexi här på buke, men jag läser dom...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
10 729
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp