Bukefalos 30 år!

En ponny jag red hade som grej att stoppa nosen vid bringan och sen dra :cautious:
Helt omöjligt att stoppa genom förhållning...
Ja! Precis den, en mardröm.

Lade hakan mot egna bringan, ingenting att ta i, rusade (alltså full galopp och hon var snabb) rakt in i en annan häst (hon såg ju nada), jag lyckades bara precis få henne att svänga in på volt då, typ 10 cm marginal :eek:.

(som tur är så skenade hon ju faktiskt inte i ordets fulla bemärkelse, dvs hon var inte bortom all kontakt. Och jag lyckades få ordning på tendensen och tio år senare ansågs hon vara såå snäll.)

Fattar sedan dess varför Dadde Nätterqvist skrev att det är jättefarligt med en häst som kryper bakom i sken. Och varför de var så noga med att inte vara bakom hand.

Senast ändrad:
Absolut, en del viker in huvudet och drar, men på de som går över bettet tycker jag att gramanen kan vara ett ganska snällt sätt att avbryta när/förhindra att dom sticker.
Absolut! Jag håller med! det var därför jag var nära att skriva detsamma om graman, (har massa fördomar mot graman, men inte i den situationen) tills jag såg att ts hade skrivit att det fanns en tendens att gå bakom!

Tack för era tips :)

Nu har vi testat hans "sken". Vi var ute, själva, och hade vikt in på en stig efter att ha gått på grusväg. På ett ställe där är det vag nedförsbacke på berghäll, ganska platt några meter med en buske på sidan, och sedan mer knölig berghäll som går nedåt, ganska brant men inte långt. När vi var jäms med busken ville han stanna och ta en tugga, vilket jag inte höll med om. Tror att han då blev rädd för mig, han var ju fokuserad på busken och sen var jag där, helt plötsligt... Så han sprang nedför berghällen och in en liten bit på en mycket knölig skogsväg, för att sedan tvärstanna. Sen var han nog lite fundersam på vad som hände, och varför jag fortfarande var kvar, men vi fortsatte turen utan fler incidenter.

Jag tolkar inte hans ivägspringande som okontaktbart sken. Hade underlagen varit bättre hade jag nog, iaf med ett skarpare bett, kunnat dra in honom på volt, men nu var det inte mycket att göra. Kanske att han hade stannat på stång. Jag tror inte att han drog in huvudet mot bogen men skulle inte tro att graman hade fått stopp på honom. Tror heller inte att det är smärtrelaterat, utan snarare en lite disträ valack som också är ganska reaktiv. Annars tycker jag att han borde reagerat mer ofta och inte bara när han var distraherad.

Hade underlagen varit bättre hade jag nog, iaf med ett skarpare bett, kunnat dra in honom på volt,
Är det "lösningen" (med ponnyn i bringan som stack var lösningen volter/serpentiner tills hon taggade ner) hade jag velat ha parerstänger eller allra minst ett eggbett för att få hjälp så bettet inte åker igenom munnen :)

Babypelham är ett bra bett att alternera med när man rider ut. Sen kan man ha ett snällt paddock bett. En rak häst blir stark, en liten böjning samt flytta bakben när det känns som det kan braka loss. Godis är bra. Lär den att ett speciellt ljud betyder morotsbit. Ge på ställen där dom brukar åka farten tex uppförsbacke på hemväg.

Babypelham är ett bra bett att alternera med när man rider ut. Sen kan man ha ett snällt paddock bett. En rak häst blir stark, en liten böjning samt flytta bakben när det känns som det kan braka loss. Godis är bra. Lär den att ett speciellt ljud betyder morotsbit. Ge på ställen där dom brukar åka farten tex uppförsbacke på hemväg.
Jag rider bara ut, har inte paddock. Denna häst verkar också främst ha stuckit i paddock, inte ute. Godis använder vi, tror att det har hjälpt. Rider mycket öppna, då slappnar han av lite när han rör sig igenom. Får jag någon förvarning så böjer jag honom, det fick jag dock inte nu när det faktiskt blev något. Men bra tips :)

Är det "lösningen" (med ponnyn i bringan som stack var lösningen volter/serpentiner tills hon taggade ner) hade jag velat ha parerstänger eller allra minst ett eggbett för att få hjälp så bettet inte åker igenom munnen :)
Med min var lösningen att vara en mer närvarande pilot, hon blev sådan när hon tänkte att hon måste ta ansvaret för situationen/hon tyckte jag verkade inte där, inte styrde, inte var logisk, inte verkade veta vart jag ville eller ngt, svårt att beskriva :rofl: hon var väldigt smart. Det var länge sedan så minns inte exakt hur, misstänker skänklarna involverades i lösningen. (hade henne som medishäst i 10+ år sedan efter det och det minskade och försvann, tills ngn nybörjare hade ridit en eller två gånger någon gång.). Hon reds redan på rakt pelham med dubbla tyglar dock :), vanligen med mycket lite tryck på bettet.

Senast ändrad:
Ett rakt bett med kedja ligger stilla i munnen. Det gör att tygeltaget ger samma typ av tryck i munnen oavsett om hästen rör huvudet.
Samtidigt kan det vara svårt att ställa så som med ett ledat bett. Bara att tänka på

(jag gillar rakt, det är inte det, men lite olika funktion, de fördelar också tryck över andra delar av tränset som bakom nacken. Och man kan ha mer tvättlinetygel med bibehållen kontakt.)

Samtidigt kan det vara svårt att ställa så som med ett ledat bett. Bara att tänka på

(jag gillar rakt, det är inte det, men lite olika funktion, de fördelar också tryck över andra delar av tränset som bakom nacken. Och man kan ha mer tvättlinetygel med bibehållen kontakt.)
Sant! Man får nog prova sig fram med vad hästen föredrar (som alltid), men om man vill ha en broms och rider ut där det kanske inte alltid finns plats att lägga volter så skulle jag föredra rakt bett.

Träna in one-rein-stop. Min Isis har också en tendens att vilja gå bakom hand och kan ibland ignorera förhållningar genom att bita fast i bettet och springa (framförallt innan han var så mycket riden och när han har vilat och det händer saker runt om) men med one-rein-stop får jag alltid stopp på honom.

Träna in one-rein-stop. Min Isis har också en tendens att vilja gå bakom hand och kan ibland ignorera förhållningar genom att bita fast i bettet och springa (framförallt innan han var så mycket riden och när han har vilat och det händer saker runt om) men med one-rein-stop får jag alltid stopp på honom.
Jag har tränat lite åt det hållet (utan termen dock), och det är så jag brukar nödbromsa. Funkar dock inte på dåligt underlag och stigar där man inte bör gå brevid. Annars är det väldigt användbart. När han stannade igår så var huvudet vid mitt ben, så jag gjorde nog något sådant omedvetet när vi kom förbi berghällen.

Sant! Man får nog prova sig fram med vad hästen föredrar (som alltid), men om man vill ha en broms och rider ut där det kanske inte alltid finns plats att lägga volter så skulle jag föredra rakt bett.
Ja jag föredrar det definitivt. Tänkte att om man alltid har samma kanske man inte vill rida dressyr på bara rakt bett, utan att också ha ett ledat samtidigt, det var det enda.

Liknande trådar

• Totaldissad sadel
  • Back on Track schabrak?
  • Hagboots som håller??
  • Det här med benskydd och värme...

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat