Bukefalos 30 år!

Sryoqwe

Trådstartare
En av mina hästar har en historik jag inte helt känner till, annat än att han har skenat (i paddock?) upprepade gånger. Det har han inte gjort med mig. Dock märker jag av vissa tendenser där han testar om han kan, inte varje gång men om något särskilt händer/han har mycket energi pga vädret. Tidigare red jag honom på pelham och dubbla tyglar, det fungerade bra. Tyckte dock att det bettet var för stort för honom så har inte kvar det längre och behöver därför hitta ett annat. För att kunna utbilda honom måste vi kunna rida ut säkert, och det inkluderar att ha en fungerande nödbroms.

Utöver att han försöker dra iväg är han ganska oskolad, hamnar lätt bakom lod. Förmodligen tränad till att gå så, det verkar många islandshästar vara. Inte dåligt riden, men han är grön för sin ålder.

Vad hade ni testat för bett på en sådan häst?

En av mina hästar har en historik jag inte helt känner till, annat än att han har skenat (i paddock?) upprepade gånger. Det har han inte gjort med mig. Dock märker jag av vissa tendenser där han testar om han kan, inte varje gång men om något särskilt händer/han har mycket energi pga vädret. Tidigare red jag honom på pelham och dubbla tyglar, det fungerade bra. Tyckte dock att det bettet var för stort för honom så har inte kvar det längre och behöver därför hitta ett annat. För att kunna utbilda honom måste vi kunna rida ut säkert, och det inkluderar att ha en fungerande nödbroms.

Utöver att han försöker dra iväg är han ganska oskolad, hamnar lätt bakom lod. Förmodligen tränad till att gå så, det verkar många islandshästar vara. Inte dåligt riden, men han är grön för sin ålder.

Vad hade ni testat för bett på en sådan häst?
Har precis en sådan fast 100 kg mer och värre historia. Rider på bettlöst centerhack. Väldigt ofta ör mindre mer. Jag rekommenderar också halt och paus så fort hästen blir stressad och ev avsittning

Har precis en sådan fast 100 kg mer och värre historia. Rider på bettlöst centerhack. Väldigt ofta ör mindre mer. Jag rekommenderar också halt och paus så fort hästen blir stressad och ev avsittning
Hittar inte exakt vad centerhack är för bett, men hackamore är ju inte riktigt det mildaste som finns. Pga hans tendens att hamna långt ner och bak vill jag inte rida enbart på hävstång, men bra att det fungerar för er :)

Jag tränar redan så. Större delen av tiden är han lugn, absolut inte överlag stressad och hetsig, tvärtom lite lat. Men han kan försöka dra iväg (jag tolkar det som att han tycker att det är jobbigt och då är det enklare att gå därifrån, men vet också att det resulterat i några ganska allvarliga skador på tidigare ägare så det kan nog bli mer plötsligt) och då vill jag vara säker på att få stopp. Jag kan heller inte alltid förutse vad som händer, till exempel om det kommer ut en älg.

Mitt tråkiga svar är att en häst som skenar är sak samma vad du har för bett. Det hjälper inte.

Om hästen blir stressad och flyktig och vill dra brukar även ett skarpare bett kunna stressa ännu mer.

Nu är det såklart svårt tolka i text men av det du beskriver känns det inte som en häst som du får något positivt av att betsla upp. Och jag är absolut inte generellt anti nödbroms eller betsla upp. Men det måste vara på rätt häst osv.

Mitt tråkiga svar är att en häst som skenar är sak samma vad du har för bett. Det hjälper inte.

Om hästen blir stressad och flyktig och vill dra brukar även ett skarpare bett kunna stressa ännu mer.

Nu är det såklart svårt tolka i text men av det du beskriver känns det inte som en häst som du får något positivt av att betsla upp. Och jag är absolut inte generellt anti nödbroms eller betsla upp. Men det måste vara på rätt häst osv.
Jag håller generellt sett med dig, dock inte om denna individ. Har redan testat med pelham på dubbla tyglar och det fungerade, han lyssnade tillbaka och drog inte. Det blir ingen konstant kamp utan han inser att bettet är där när han försöker dra och lyssnar då. Tycker inte att han verkar mer stressad av det. Annars har jag ridit honom på tränsbett, fungerat 95% av tiden men när han väl försöker dra iväg så är det tydligt att bettet inte stoppar honom. Hittils har han stannat ändå men då var triggern också väldigt liten.

Och ja, jag håller självklart på att skola honom för att helt få bort problemet. Är också möjligt att han inte har skenat, det har han inte gjort med mig men jag vet inte exakt vad han gjort tidigare. Han är 14 år (stått de senaste åren) så det är definitivt inlärt och vi känner inte varandra väldigt väl. Han vet hur han ska göra, och där ska vi lära om.

Om pelham fungerat bra varför inte fortsätta med det?
Ska köpa nytt bett så tänkte att jag kollar om det finns något annat alternativ, om inte annat som variation. Annars kommer jag helt enkelt hålla mig till pelham. Fast ska nog testa med tungfrihet, känns som att han skulle kunna trivas bättre med det. Det vet jag ju dock inte än :)

Hittar inte exakt vad centerhack är för bett, men hackamore är ju inte riktigt det mildaste som finns. Pga hans tendens att hamna långt ner och bak vill jag inte rida enbart på hävstång, men bra att det fungerar för er :)

Jag tränar redan så. Större delen av tiden är han lugn, absolut inte överlag stressad och hetsig, tvärtom lite lat. Men han kan försöka dra iväg (jag tolkar det som att han tycker att det är jobbigt och då är det enklare att gå därifrån, men vet också att det resulterat i några ganska allvarliga skador på tidigare ägare så det kan nog bli mer plötsligt) och då vill jag vara säker på att få stopp. Jag kan heller inte alltid förutse vad som händer, till exempel om det kommer ut en älg.
Precis som du fått svar på är centerhack ett milt bett som sidepull. Sådär tänkte jag också förut, men ibland är mindre mer. Tillit föder tillit. Men man måste ju ta det stegvis. Jag lärde mig nödavsittning som sista utväg. Jag fattar; min var verkligen så. Skenade med alla och går sedan med mig som ett lamm. Jag är inte någon särskilt duktig ryttare ens.

Ska köpa nytt bett så tänkte att jag kollar om det finns något annat alternativ, om inte annat som variation. Annars kommer jag helt enkelt hålla mig till pelham. Fast ska nog testa med tungfrihet, känns som att han skulle kunna trivas bättre med det. Det vet jag ju dock inte än :)
Det är få skarpa nödbromsbett som är mildare än ett pelham med två tyglar. Dvs där du verkligen kan ha skärpan enbart som nödbroms om den absolut inte behövs.

Precis som du fått svar på är centerhack ett milt bett som sidepull. Sådär tänkte jag också förut, men ibland är mindre mer. Tillit föder tillit. Men man måste ju ta det stegvis. Jag lärde mig nödavsittning som sista utväg. Jag fattar; min var verkligen så. Skenade med alla och går sedan med mig som ett lamm. Jag är inte någon särskilt duktig ryttare ens.
Det där är rätt farligt att proklamera tycker jag. Det kan skapa riktigt farliga situationer. Det finns hästar som tar bettet och drar/sticker rätt ordentligt. Upplever att det ofta är frustrerade hästar som aldrig får sträcka ut i hage el under ryttare. Men för att de ska få sträcka på sig måste ryttaren självklart kunna få stopp på ett säkert sätt.

Bara för att centerhacket fungerat bra för dig är det definitivt inget att rekommendera alla att rida på. Oavsett du tycker att du inte är en så bra ryttare har du lyckats bra med din häst-men alla fixar inte det.

Jag hade tagit några steg tillbaka och börjat om på marken. Svårt när det är en äldre häst och man inte vet vad den varit med om. Den kanske sticker för att den inte förstår eller har smärta.

Håller med @Görel om kimblewick alternativt ett babypelham. Rakt.
Varför specifikt rakt?

Jag hade tagit några steg tillbaka och börjat om på marken. Svårt när det är en äldre häst och man inte vet vad den varit med om. Den kanske sticker för att den inte förstår eller har smärta.
Det har jag gjort, tog ett tag innan jag satt upp. Problemen finns vid ridning, från marken är han välhanterad och enkel. Tror mycket väl att det kan ha och göra med att han inte helt förstår, för att träna bort det måste jag ju dock på ett säkert sätt kunna träna hästen. Han är lite bakskygg, det har de tränat bort men det märks av då och då. Jag har hans historik, han har inte haft många ägare och jag litar på att han inte har råkat ut för något. Dock har jag inte fått situationerna väldigt väl beskrivna eller varit där när det hände, så jag vet inte exakt. Vissa hästar är känsliga och lite speciella, han är en av dem.

Ja, klart att det kan vara smärta. Tycker dock inte att de milda situationer vi har haft har visat på det. Han är ovanligt fin i kroppen för att ha stått i några år.

Jag hade en väldigt het häst som gärna drog på i skogen, i en fart som jag som feg dressyrryttare inte riktigt uppskattade. Jag provade lite olika bett, kimblewick, pelham med två tyglar och med delta, pessoa. Men det slutade bara med att han blev frustrerad och började göra luftsprång istället. Så då provade jag graman och hans vanliga tredelade istället, och det blev den nödbroms jag letat efter, för där accepterade han halvhalten utan att flyga i luften. Så det kan vara värt ett försök!

Liknande trådar

• Totaldissad sadel
  • Back on Track schabrak?
  • Hagboots som håller??
  • Det här med benskydd och värme...

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat