Nonchalerande veterinärer prickas

Sv: Nonchalerande veterinärer prickas

Fö så har jag också hört att hundbett inte sys (på människa iaf). Men det måste väl bero på omfattningen av skadorna? Eller?

Hundars tänder inspirerade människan till att smida värjor. Såren om de bara är punktsår, blir triangulära och är svåra att lappa ihop och infekterar väldigt lätt eftersom det finns gott om hörn för bakterierna att fästa i.

Sambons schäfer med megamotor och stor kamplust, missar ibland i leken och även om det i vissa lägen har varit rejäla sår så spolar de bara inne på akuten och skriver ut antibiotika efter att ha kollat att man har en aktiv stelkrampsvaccinering :angel:


OnT Veterinärerna i Falun har jag hört ett antal historier om. Trist om det nu visar sig stämma. :(
 
Sv: Nonchalerande veterinärer prickas

Intressant! Det hade jag ingen aning om :)

Jag kan sätta rätt mycket på att mycket dåligt är sant... jag har minst 4 historier från människor i min direkta närhet som varit där och blivit trevligt bemötta, men hjälpa hundarna har dom inte kunnat... Jag kan lägga till 2-3 stories själv för den delen.
 
Sv: Nonchalerande veterinärer prickas

Håller med Disen här, trevligt bemött blir man nog alltid där, dock verkar det ofta saknas en del kunskap, tyvärr.

Fick en vet där en gång när jag var in med min äldsta tik. Hon är extremt språkkänslig och vid den tidpunkten jobbade vi med att få bort hennes reservation gentemot människor.
In kommer en vet med glasögon som gör ögonen dubbelt så stora, stirrar på hunden och med ett brett leende lutar hon sig mot hunden som redan visat tydliga tecken på att "dig vill jag helst inte ha något att göra med", vet fortsätter ändå och ska prompt fram till min hund.
Istället för att, efter ha sett reaktionen på hunden, satt sig på huk, vridit sig aningen bort och helt enkelt låtit hunden komma till vetten.
Min hund tyckte att den vetten var pest och pina.
Som tur var fick vi en djrusjkuvårdare som hälpte oss sen med förberedelserna, vi var där för UL, så nästa gång vet kom in låg hunden redan i vaggan och hade fått lugnande;)
Är man utbildad veterinär så anser JAG att man ska kunna tolka en hund signaler och språk.
 
Sv: Nonchalerande veterinärer prickas

knapp

Man syr bara bett på människa om det hänger stora hudflikar etc som kan bli störande, då ska det sys med glesa, glesa stygn och så ger man antibiotika. Allt för att man vill att det ska läka "underifrån" och man inte vill kapsla in bakterier- bett räknas som smutsiga sår.


OnT: Stackars hundägare, måste vara jättefrustrerande att inte bli tagen på allvar :(
 
Sv: Nonchalerande veterinärer prickas

Båda veterinärerna överklagade beslutet till Förvaltningsnämnden
båda veterinärernas överklagan avslogs, en allvarlig erinran kvarstår för dem båda dömmer Förvaltningsrätten...:bump:
 
Sv: Nonchalerande veterinärer prickas

Så bra.

En liten anekdot: En ägare kommer in akut med dålig valp med förstoppning. Den erfarne veterinären konstaterar efter tio sek undersökning att valpen behöver sövas och opereras omgående. Ägaren blir mycket förvånad och undrar om inte den ska undersökas först och röntgas? Veterinären svarar lugnt att den har svalt en napp. Ägaren tittar stort men går så småningom med på op och får senare en liten påse med den omtalade nappen i. :p
 
Sv: Nonchalerande veterinärer prickas

Precis, det finns inte så många alternativ. Sen har dom ju fina lokaler och ett leende på läpparna, så döljs det lätt att dom saknar viss kompetens.

Fö så har jag också hört att hundbett inte sys (på människa iaf). Men det måste väl bero på omfattningen av skadorna? Eller?

Eh va? Jag är själv sydd med 12 stygn i läppen efter hundbett, annars hade jag haft en tudelat läpp i dagsläget :D
 
Sv: Nonchalerande veterinärer prickas

knapp

Man syr bara bett på människa om det hänger stora hudflikar etc som kan bli störande, då ska det sys med glesa, glesa stygn och så ger man antibiotika. Allt för att man vill att det ska läka "underifrån" och man inte vill kapsla in bakterier- bett räknas som smutsiga sår.


OnT: Stackars hundägare, måste vara jättefrustrerande att inte bli tagen på allvar :(

Stämmer inte heller. Min läpp syddes med finaste tråd i mycket täta stygn trots att öppningen var ganska "ren" i snittet och inte "tuggad". Har 'ven en kompis som blev hundbiten i kinden när hon var liten och även där syddes täta fina stygn.
 
Sv: Nonchalerande veterinärer prickas

ställer upp på ledig tid och syr ihop jakthundar etc.

Fast det tycker jag inte man kan kräva av en veterinär. De är veterinärer som yrke och har ett jobb för att tjäna pengar för att kunna leva. De jobbar inte ideellt, även om de råkar jobba med sitt drömyrke och med djur.
 
Sv: Nonchalerande veterinärer prickas

Det måste ju bero på var bettet hamnar. Det är ju ett absolut måste att fixa till någons nylle liksom ;)

Sist jag var inne med ett hundbett 2011 så sa läkaren att man inte syr längre om man inte måste. Bettet vi var inne med hade tagit vid handleden och skulle absolut inte sys för att det då ökade risken för infektioner som kunde sprida sig till lederna och orsaka väldiga problem. Dom gav istället en spruta penicillin i såret och la om det.
 
Sv: Nonchalerande veterinärer prickas

Även jag som bor i Göteborg har sedan ett tag tillbaks insett att Falu Djursjukhus är ett ställe man söker sig till om det absolut inte finns annat att tillgå. Det baseras dock på utlåtanden från kattägare.

Himla bra att de får sig smisk på fingrarna. Jag kan dock tycka att de borde betala ut skadestånd till ägarna av de djur de har felbehandlat (eller ej behandlat).
 
Sv: Nonchalerande veterinärer prickas

Skadestånd i detta fallet kommer absolut att krävas,
vet att sjukhusen har försäkringar för sånt här.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, vi har en Lhasa appso hane som är 12 år. För ca 4 månader sedan fick han problem med kräkningar och lös mage. Veterinären...
Svar
0
· Visningar
528
Hundhälsa Pankreatit, sänka 100, anemi, noll blodplättar, inflammerad tarm. Snabb förklaring. Under påsken ringde hundvakten och sa att hunden...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
10 424
Senast: solrose00
·
Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 293
Senast: Viva
·
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
7 225
Senast: cf234k
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • GVFÖ 2024
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp