Bukefalos 28 år!

Normal matförgiftning?

AgentCarter

Trådstartare
Sambon åt dålig köttfärs i söndags lunch, uppvisar snabbt normala symptom (ont under dagen, på kvällen spyr han)det lättar så han kan sova på kvällen.
Måndag fm+ lunch går bra, äter lite fiskbullar och mos.
Vid tre tiden ökar magsmärtor till något som är 9-10 till skalan och håller sig så konstant till halv fem-fem. Då går smärtorna ner till fem i styrka enligt honom i alla fall (men kunde bara ligga still för att hålla det där, när han gick vardet framåt böjd och hållande för magen)
Åker in till akuten, blir tittad på och får åka hem igen.
Köper med sig aktivt kol som han tar och tycker fungerar.

Idag var han pigg på morgon och lunch, fått i sig rostat bröd. Men vid tre tiden igen kom samma smärtor...
De är nedanför naveln och han provade att ta en halv alvedon.
Nu är det uthärdligt men ont, jag och sonen kan t.ex inte vara hemma då det blir för stressigt och gör ondare.
Tankar någon? Är över två dygn sedan han åt skiten nu
 
Sv: Normal matförgiftning?

Ingen aning om det är normalt, men hur kan ni vara så säkra på att det var köttfärsen som var dålig?
 
Sv: Normal matförgiftning?

För den hade stått x dagar och han var den enda som åt av den. Förutom smärtan idag och igår har det dessutom följt reglerna kring matförgiftning bra
 
Sv: Normal matförgiftning?

In till akuten igen och be dem ta lite prover.
Jag tänker på blindtarmen :(
 
Sv: Normal matförgiftning?

Prover är redan tagna, urin + blod. Att det är blindtarmen hoppas jag inte, med tanke på att han var inne igår.
Men blir väl doktorn imorgon om det inte blir värre.

Honung: Eftersom att felet är okänt och vill inte att det ska vara något som blir värre av alvedon.
 
Sv: Normal matförgiftning?

Jag tänker att på en smärtskala från 0-10 där värsta tänkbara upplevda smärta anges till nio så är en halv alvedon på en vuxen man...ingenting. Jag vet inte vad alvedon skulle göra värre, mer än att den skulle dölja tex förhöjd kroppstemp.

Får han behålla vätska? Utgifter från båda håll fortfarande? Dvs kräks han och har diarréer fortfarande?
 
Sv: Normal matförgiftning?

Jo, jag vet men våra mammor är eniga så ingen idé att bråka. Han upplever att den hjälpte dessutom.
Idag är det inga spyor (igår spydde han för att försöka få bort smärtan), har inte varit någon diarré alls underligt nog.
 
Sv: Normal matförgiftning?

Män och deras magar (och mammor) borde vara en egen specialitet i utbildningen för vårdpersonal. ;)

Nej jag vet inte vad det kan vara. Jag vet att man kan ha ont länge efter både magsjuka av virus som efter matförgiftning. Oavsett vad det kan vara är det inte fel med vätska, lite men ofta. Skonkost om han blir sugen på mat.
 
Sv: Normal matförgiftning?

Min mamma är nog ändå värst:p Ändå är jag nog den som är mest orolig! När blev jag ett sånt här nervvrak?!

Skonkost är vad som han äter men ska få i honom mer vätska om jag känner honom rätt
 
Sv: Normal matförgiftning?

Jag hade blindtarmsinflammation och blev hemskickad på grund av låga infektionsvärden (magsjuka gå till vårdcentralen i morgon). Jag fick åka ambulans på kvällen dagen efter och när operationen gjordes inte förrän på morgon då hade den spruckit. :meh:
 
Sv: Normal matförgiftning?

Men sluta :nailbiting:
Enligt sambon gjorde det lite ondare på höger sidan men inte mycket. Jag har själv tagit bort min, spydde blod och magvärk. Tror nog det blir avvaktning tills imorgon, då vc med läkare som förhoppningsvis har mer tid än 3 min.
 
Sv: Normal matförgiftning?

Det var enligt läkare lymfknutorna i magen som var problemet, vi var förkylda hela bunten förra veckan och det drog nog igång det förstod jag det som.
De kollade värdena som hade blivit bättre, men smärtan drog igång redan vid tolv idag igen.
 
Sv: Normal matförgiftning?

Det var enligt läkare lymfknutorna i magen som var problemet, vi var förkylda hela bunten förra veckan och det drog nog igång det förstod jag det som.
De kollade värdena som hade blivit bättre, men smärtan drog igång redan vid tolv idag igen.

Wut? På vilket sätt skulle lymfknutor i magen ge dessa symptom?
 
Sv: Normal matförgiftning?

Lymfkörtlar, halsen lymfkörtlar som var aktiverade pga inflammation pga förkylningen. Sen är min teori att skiten i maten drog igång de i magen och så blev det något pga de redan svullna i halsen.
Men nu har han haft ont över fem timmar igen
 
Sv: Normal matförgiftning?

Körtelmage kallas det tydligen, är vanligare på barn.
Men han saknar feber, men så är han inget barn heller
 
Sv: Normal matförgiftning?

Lymfkörtlar, halsen lymfkörtlar som var aktiverade pga inflammation pga förkylningen. Sen är min teori att skiten i maten drog igång de i magen och så blev det något pga de redan svullna i halsen.
Men nu har han haft ont över fem timmar igen

Det sa dom om våran äldsta son också (alltså det om lymfkörtlarna). När han åkte på en rejäl influensa så fick han också en magsjuka där han bl.a. hade ont i magen i flera dagar.

Ett enkelt test man kan göra är det så kallade hopptestet. Om din sambo kan hoppa jämfota utan alltför stor smärta så är det antagligen inte blindtarmen. (Ett högst vetenskapligt test dom lärde ut på barnakuten :D, blindtarmsinflamation kan vara väldigt svårt att diagnosticera på barn)
 
Sv: Normal matförgiftning?

Körtelmage kallas det tydligen, är vanligare på barn.
Men han saknar feber, men så är han inget barn heller

Just det! Så var det dom kallade det för. Tack! :)

(Hade tänkt på vad det kallades för hela natten annars :D)
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 473
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag måste bara få gnälla. Tror inte jag kan få några bra råd ändå om jag ska vara ärlig. Min kropp är världens skitstövel. Den har...
Svar
4
· Visningar
899
Senast: tuaphua
·
Gravid - 1år ... här görs det inget annat än ammas stup i kvarten :D Nej men allvarligt... My är nu 5,5 månad gammal och har alltid varit en...
2
Svar
28
· Visningar
2 658
Senast: Freyja_bus
·
Gravid - 1år Nu sover Moa, kors i taket, så påbörjar iallafall berättelsen och ser hur långt jag hinner. Natten 13-14 oktober Vaknade med värkar...
2
Svar
24
· Visningar
2 949
Senast: Chlo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp