Bukefalos 28 år!

Norrlänningar!

snigelfarmor

Trådstartare
Ni som har sulor på era hästar nu under vintern, hur förändras deras hov av det?
med sulan så blir det ju inget tryck alls på strålen, vilket ju borde vara mycket dåligt, ingen blodcirkulation eller stötdämpning alls..

har ni märkt nåt?
är era hästar ycket ömma om de skulle tappa en sko på våren?
etc..
 
Jag har aldrig hela sulor utan ljusblå snösulor, det fungerar bra. :),
 
Jag tycker personligen att snösulor som inte är hela, alltså som bara är formade som en hästsko funkar bra! Vet faktiskt inte om hela sulan kan påverka den elastiskaputan men jag förstår hur du tänker!
Men sulan är ju inte direkt stenhård så egentligen bordet ju inte påverka så mycket! :idea:
 
Jag har också de ljsublå silikon sulorna som inte täcker allt (snösulor) funkar skit bra. Till och med när det var 0 gradigt ute och världens kram snö.
Kostar en del dock, men de ska tydligen hålla ett bra tag.
 
Min häst har de senaste fem vintrarna gått med snösulor (sk. snow-grips, alltså inte hela sulor) från oktober till maj ungefär, och jag har inte märkt någon skillnad i varken hovkvalitet eller eventuell ömhet.
Den gamla typen av snösulor, svarta med filt på undersidan, tyckte jag slet något grymt på sömmarna (de gick av stup i halv sju) men dessa nyare ljusblå verkar inte göra det.
 
menar du om man har hela sulor eller?? finns ju nästan ingen som har det... Jag har såna här blåa silikonsulor som inte täcker hela undersidan av hoven funkar hur bra som helst... Märker inge speciell ömhet med tappskor på våren min pålle tappar skor stup i kvarten så.. men jag märker ingen skillnad förutom att det kasnke är lite jobbigare å tappa skor på våren då underlaget inte lämpar sig lika bra som på vintern för å rida utan sko... :D //Johanna
 
Näe efterom man har dom sulorna som är formad som hoven så får strålen vara fri.

Min pålle har bara tappat en sko på det året jag haft honom, men han var inte speciellt öm.
Tycker dom funkar jättebra, hoven mår lika bra som vanligt.
 
Jag har inte märkt nån skillnad. Sen så brukar man ju oftast ha broddar på hästen under vintern och då "försvinner" ju trycket iaf.
 
Så här är mn häst skodd nu på vintern:
http://medlem.spray.se/najna83/AWbilder/vinterskodd.jpg

Tror det är sådana snösulor som de andra skriver om. De har funkat bra förutom när det var blötsnö, då fick hon styltor ändå. Är det ngn som ser på bilden om luftkanalerna bör ligga närmare skons kant? Jag ska för övrigt klippa bort den lilla delen som ligger emot strålen, på inrådan av en här på Buke- hästen kan tydligen bli halt om man har otur, då kanalen trycker på strålen..?
 
Har haft samma typ som du, och visst fastnar det lite vid riktig klibbsnö,men utan sulor blir det som runda bollar under hovarna, och är jäätesvårt att få loss.
 
I vintras (förra då alltså) fick jag styltor på en av hovarna och den snöskon satt som dig gör. Dom andra 3 satt som "limmade" längs skon och där hade jag aldrig styltor!
 
Jaha då var det som jag trott då.. Förra vintern funkade inte sulorna så bra heller, men då hade jag de svarta, billiga. Så det är min hovis som sätter på dem fel alltså.. åh va bra.. :(

Jag var tvungen att åka iväg när hovis skodde senast, så jag var inte där när han satte på sulorna.. Men nästa gång får jag väl påpeka då att de måste ligga närmare skon- man kan ju faktiskt dra i dem. Jag provade dem på skorna i affären, det gick att lägga dem jättebra då.

Nån som vet om jag kan göra nåt för att göra situationen bättre? Typ olja mellan kanalen och skon eller vad som helst..? :crazy:

Förresten, kristel- fick din häst styltor jämt då på den hoven, eller bara vid kramsnö?
 
Jag tycker nog att luftkanalen ligger närmare skon på våra hästar... men det borde väl inte göra så stor skillnad, bara den inte ligger emot strålen?
 
En försiktig synpunkt

Det kan ju vara vinkeln på kortet men skon ser lite för liten ut till hoven? Det ser ut som om att trakarmarna inte går tillräckligt långt bak för att stödja för trakten?

Som sagt - kan ju vara vinkeln på bilden - men jag ville hojta till ifall det är så.

/Dobben
 
Men tydligen så gör det det. Det var nog därför de inte funkade något bra förra året.. Detta år köpte jag ändå small (min häst har 00 på skor), och de passade alldeles utmärkt när jag provade..

Men vi har haft snö en gång, och hon fick styltor när det var kramsnö. Även när jag red i ganska "normal" snö, men de gick bort när jag kom ut på vägen av ngn anledning..

Åh jag är så trött på detta med snöstyltor- jag ORKAR inte!!!! :(

Iof kom de andra hästarna in med styltor från hagen då förut, min hade inga. Så de funkar väl iaf en del. Men jag vill att de funkar perfekt..

Tips någon?
 
Nä faktiskt inte! :crazy:

Har alltid använt snösulor och de har funkat perfekt.
I år fick jag nån ny variant, snorgröna och skitdyra. :crazy:
 
Re: En försiktig synpunkt

Ingen aning. Men min häst (fullblod) har rätt låga trakter fram och ganska lång tå. Ej bruten vinkel eller så. Sedan är väl trakterna ganska vinklade eller vad man ska säga.. Så här: / fast lite mer. Så därför kanske det ser värre ut än vad det är? Tja jag vet som sagt inte.

Vad kan påföljderna då vara menar du? Hon har haft samma hovis i 9 år, och inga mystiska hältor.
 
Tja du, då blir det väl Bambi på isen, även om de har bättre grepp än hästar med skor(utan brodd).

Men barfota kan jag inte ha henne fram, hon har alldeles för dåliga (fullblods-)hovar för det. Under sommarhalvåret går hon dock barfota bak. :)
 
Om du lätt får styltor så gör som man gjorde "på de gamla goda tiden", köp såpa i burk och smeta hovarna fulla när ni ska rida ut! Funkar hyffsat bra i Skåne även utan snösulor och vid kramsnö. Kanske värt att testa?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 517
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Efter lång vinter med dålig häst har allt varit bra. Första tävlingen avklarad och gjorde denna obsevationen. Normal avföring i boxen...
Svar
9
· Visningar
1 222
Senast: super
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 543
Senast: Nevermind
·
Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
19 692
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp