Bukefalos 28 år!

Norrlänningar!

Såpa i burk? Vad är det för speciell såpa? :confused:

Är det verkligen bra för hoven?

Man kan inte sätta fast nåt mellan kanalen och skon?

Vi har ingen snö än, och jag vill testa hur det är i riktig snö, tidigare var det liksom inte snö på riktigt tycker jag. :D Så jag avvaktar och ser, men om de inte funkar bra så..!

Men vid nästa skoning ska jag vara med och peka och säga hur jag vill ha dem, får stå på mig.. :crazy:
 
Det är sån "vanlig"såpa typ Gumme grön såpa. Förr fanns det i burk och inte bara i flaska, nu vet jag inte faktiskt, har inte varit hästverksam i Sverige så många år.I Spanien hade vi aldrig snöproblem :D Men när jag var liten , för en sådär 25 år sen, och red på ridskola här hemma då smetades det friskt i hovarna.Det försvinner efter ett tag eftersom det är vattenlösligt, någon har även pratat om vaselin men det har jag aldrig testat själv.
 
Re: En försiktig synpunkt

Tja - nuförtiden vill man ju underlätta överrullningen i steget. Om skorna läggs ut mer bakåt så blir det mindre belastning på djupa böjsenan och på lederna. Rejält tilltagna skor bakåt och ut åt sidorna samt kort tå är ju att rekommendera på i princip alla hästar.

Jo -trakterna ser nästan lite understuckna ut, vanligt på fullblodshovar - inte önskvärt men svårt att få hovslagarna nog engagerade för att förbättra. Man vill ju inte heller ha traktarmen så at den ligger över strålen.

Det här tycker jag är en bra normalskoning - http://www.geocities.com/annelaj/Dobbfotojan03.html

/Dobben
 
försvinner?

menar du brodden så blir ju punkttrycket större=sämre för hoven.

rider man i pudersnö e ju trycket nog rätt jämnt.
 
Ähhh! det är ju ett fööööööööööl :D.
Ge den litta mat så den växer! :D

(OBS! detta är ett skämt, vill bara klargöra det eftersom jag allt som ofta får sura komentarer :rofl:)
 
snösulor har man för att man rider mycket i snö.
Snösulorna gör att dom inte får styltor.
Om det redan är så mycket snö att dom får styltor blir det ändå tryck på strålen. Förstår du hur jag tänker??
Kramiz/jossan
 
Jag har inte sulor alls under vintern men däremot under sommarhalvåret då min häst har grunda hovar och lätt får blåmärken och hovbölder annars.

Om man skor med sulor så får man sko om oftare eftersom man aldrig vet vad som händer under sulan. Ofta tycker jag att hoven blir lite mjukare och mer uppluckrad under sulan. Jag skor om var femte vecka med sulor på.

Det där med att strålen ska nå marken är lite reviderat nuförtiden. Den senaste forskningen visar att strålen faktiskt trycks ner mot underlaget vid hovnedsättning och att den då faktiskt når underlaget oavsett om den når marken vid skoning eller inte. Med sulor på så når den ju sulan som dessutom har tryck från skotrakterna så det ska nog inte vara något problem.

Som någon annan skrev så har vi ju i norrland broddat hela vintern och då är det ett större problem eftersom det ökar mellanrummet mellan hård mark och strålen ännu mer. Dock gäller detta mest på asfalt och hård grusväg då den är plogad - i övrigt sjunker broddarna ner i underlaget så att strålen når marken i alla fall.
 
Re: En försiktig synpunkt

Det ser ut som att trakterna på skon är lite för mycket insmidda - det är väldigt lite utrymme mellan dem. Om de smiddes rakare så skulle stödet bli längre bak.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 517
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Efter lång vinter med dålig häst har allt varit bra. Första tävlingen avklarad och gjorde denna obsevationen. Normal avföring i boxen...
Svar
9
· Visningar
1 222
Senast: super
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 543
Senast: Nevermind
·
Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
19 692
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp