Bukefalos 28 år!

@Blueberry Bor du i Karlstad? Då behöver du absolut inte åka någonstans för att se norrsken! Jag bor en mil norr om Karlstad och har sett norrsken flera gånger och en bekant som bor i Tolita är fotograf och han brukar vara ute och jaga norrsken (håller koll på någon hemsida som visar en massa mysko grafer). Lägger ut helt fantastiska bilder på fb, bla en med norrsken över Fryken, med Kils kyrka i förgrunden.
 
Jag har sett norrsken i Uddevalla (10 mil norr om Göteborg, 18 mil söder om Karlstad) under septembermånad tackvare Aurora-appen :) Det gäller bara att vara uppmärksam och vara på rätt plats vid rätt tid :D
 
Det allra häftigaste norrsken jag någonsin sett var från ett flygplan någonstans över Arvidsjaur. Jag har ingen vetenskap bakom detta påstående men det ska vara riktigt knastertorr luft och kallt som attan, iallafall har det varit det när jag sett det, mestadels i Januari-Februari-rycket.
 
Det allra häftigaste norrsken jag någonsin sett var från ett flygplan någonstans över Arvidsjaur. Jag har ingen vetenskap bakom detta påstående men det ska vara riktigt knastertorr luft och kallt som attan, iallafall har det varit det när jag sett det, mestadels i Januari-Februari-rycket.
Vad jag läst så har kyla egentligen inget med saken att göra, däremot måste det ju vara stjärnklart och mörkt och det brukar sammanfalla med kylan :)
 
Jag bor för tillfället i västra Norrbotten, har sett lite norrsken (är oftast inte ute så sent bara :p ) Men ni är välkomna att hälsa på här om ni vill :D
 
Jag kollade runt bland apparna i går, men hittade ingen som motsvarade mina (ganska låga) förväntningar.... Så, vilka rekommenderar ni?
 
Det är också en av mina önskningar att få se norrsken någon gång. Får se om det blir av en vacker dag (natt)!
 
Åh jag har också alltid velat se norrsken men aldrig lyckats... Och då har jag trots allt varit i Kiruna x antal gånger. (sambon kommer därifrån och har sin familj kvar där uppe) Det ironiska är att svärföräldrarna berättat bara några dar efter vi åkt hem att det varit norrsken då, varje gång! :cry::arghh: Vi ska upp till jul nu och stannar en vecka, så jag håller alla tummar jag har denna gång :D:nailbiting:
 
Jag såg norrsken på Gärdet i Stockholm för många år sen. Sannolikheten är väl ganska låg, ska jag räkna ut hur många nätter jag tillbringade där varav en natt såg jag det så är nog % väldigt låg :D
 
Jag tror jag är lite i chock, hur kan man bo i Sverige och aldrig lyckats sett norrsken? :P

Jodå det kan man ;) Jag bor förvisso i Sthlm, men under en solstorm syntes det för ett par år sedan ett pyttesvagt norrsken en klar vinternatt. Stod på balkongen och blev alldeles till mig i trasorna, ringde mamma och sambo och statusuppdaterade :D Men då krävdes det alltså en kraftig solstorm för det.

Har inte varit så långt norrut, inte längre upp än Hälsingland på skidsemester och där såg jag inget.

Förresten, jag har hört att man faktiskt kan höra någon form av ljud från norrskenet om det är tillräckligt tyst? Det kan väl inte stämma? Enligt folklore skulle det betyda något särskilt, men minns inte vad.
 
Det är skillnad på norrsken och norrsken,
En bit norr om polcirkeln är i en egen klass.
Jag har sett en så kallad "corona" (se bilden)
och att få se en sådan i syd/mellan Sverige är nog inte så vanligt!

Men jag skulle inte betala en resa för att se på norrsken, men är jag på resa och får se ett norrsken så blir jag ju glad :)
Håll koll på tex http://www.storm.no/nordlys/ och när det gröna bandet är där du bor får du spendera natten utomhus och det är ganska troligt att du får syn på norrskenet.

Jag har aldrig hört norrsken, och jag har aldrig träffat någon som har sagt att de har hört norrskenet. Kanske norrskenet inte låter längre, eller så har alla för mycket tinnitus för att höra norrskenet...
Aurora-corona-2-Ole-Salomonsen-March11-1024x682.jpg
 
Jag bor som sagt nära polcirkeln, och har sett norrsken två gånger denna vinter.. Har aldrig hört det, men de som är bofasta här uppe säger att det låter om det är tillräckligt "starkt" så det är nog inte bara en myt :)
 
Jag minns en magisk natt. Jag var väl 10-12 år och vår familj och ett par familjer till hade tagit skotrarna upp upp fjället till Jetnamstugan. Det var kallt, säkert 20-25 grader och helt stjärnklart.
Sent på kvällen klädde vi barn (4-5 stycken) på oss skoteroverallerna och tog renskinn och Lapphunden Puck med oss ut. Så la vi oss i snön och tittade på stjärnor och fantiserade om UFO och rymdraketer...
Plötsligt sprack himlen upp i det mäktigaste norrsken jag sett:love:
Hela världen sprakade, knarrade och lät. Det fanns inte en lampa på 2 mils avstånd, och vi låg på våra skinn och bara njöt! Norrskenet hade alla tänkbara färger.
Även om jag sett norrsken i hela mitt liv, så minns jag denna kväll som den mest häftiga:)

* Jenny *
 
Plötsligt sprack himlen upp i det mäktigaste norrsken jag sett:love:
Hela världen sprakade, knarrade och lät. Det fanns inte en lampa på 2 mils avstånd, och vi låg på våra skinn och bara njöt! Norrskenet hade alla tänkbara färger.
Även om jag sett norrsken i hela mitt liv, så minns jag denna kväll som den mest häftiga:)

*svimmar av avundsjuka*

Har fortfarande inte hittat någon bra app, men storm.no ska hålla koll på :)
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 184
Senast: mars
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 924
Senast: lundsbo
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
4 742
Senast: Enya
·
Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
8 886
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp