Nosework-tråden

Okej!

Jag minns inte riktigt hur Frej markerade från början, men jag tror jag belönade rätt många gånger när han bet i gömman. Tänkte inte på att de inte får göra det :angel:. Jag vill nog ha frysmarkering eller ögonkontakt som markering. Tyckte det blev så tydligt den gången han tog ett steg bakåt och tittade upp på mig.
Problemet med ögonkontakt som markering är att många hundar vänder sig mot föraren och tittar och "frågar", tex om de blir osäkra i söket, hur ska du skilja sådan ögonkontakt från en "markeringsögonkontakt"?
Alla har såklart den markering de vill, men jag skulle aldrig välja just ögonkontakt :)
 
Problemet med ögonkontakt som markering är att många hundar vänder sig mot föraren och tittar och "frågar", tex om de blir osäkra i söket, hur ska du skilja sådan ögonkontakt från en "markeringsögonkontakt"?
Alla har såklart den markering de vill, men jag skulle aldrig välja just ögonkontakt :)

Jo, den tanken förstår jag ju. Kanske han kunde ta ett par steg bakåt och skälla istället. Fast frysmarkeringar är nig tydligare, speciellt om gömman sitter lite högre.
 
Jo, den tanken förstår jag ju. Kanske han kunde ta ett par steg bakåt och skälla istället. Fast frysmarkeringar är nig tydligare, speciellt om gömman sitter lite högre.
Om det skulle funka för er är det ju bra :) Om nån elev skulle fråga mig om den markeringen skulle jag även där vara tveksam, samma beteende utför många hundar i söken vid frustration, så det blir samma sak där, hur skiljer man det från en markering? :)
 
Hej!

Hur markerar era hundar doften? Har ni gjort någon specifik markeringsträning?

Min träningsgrupp kommer nog träna på markeringar på onsdag och därför tänkte kag höra efter här om någon har något supertips ;).

I vår träningsgrupp tycker hundarna om att använda tänder och tassar så det finns utvecklingspotential :D.
Så bra att du frågade! Har själv funderat på om jag skulle göra premiär i denna tråden med just dn frågan.

Min hund (nu 9 månader) och jag gick nw-kurs i höstas och målet är att kunna göra doftprov i år och på sikt tävla. Men vi har än så länge ingen markering alls, och har heller inte tränat det. Just nu tränar vi lite för lite och för sporadiskt pga mycket jobb men när jag tar mig i kragen igen och kör mer regelbundet så behöver vi ta tag i det så hoppas på lite supertips här :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Dethär blir bara kort för min pojkvän komme snart. Men jag vill bara berätta en sak och dela med mig till ni här som kanske tycker att...
2
Svar
24
· Visningar
1 823
Senast: Whirlie
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 408
Senast: Snurrfian
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 246
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 027

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gårdar förr
  • Sommarföräldrar 2024
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp