Nosework-tråden

Bukefalos 30 år!

Hjälp! Nu har vi tävlat igen. Och jag behöver hjälp att tänka.
Vår väg in i NW tävlandet har varit lång och snårig. I början tävlade vi om att inte komma sist. Sen blev det bättre och sen riktigt bra. Vi vann tom totalen i en tävling och fick en riktigt bra placering i en tävling med nästan 100 starter. Och nu går det sämre. Inga diplom men 75, 50 och 25 poäng på senaste tävlingarna. Och jag fattar inte varför.
På träning går det jättebra. Har tränat på alla slags behållare, alla möjliga miljöer och på gömmor i olika höjd. Hon hittar nästan allt.
Jag är inte den som har dåliga tävlingsnerver och blir nervös innan eller arg ( men så klart undrande/ besviken) efteråt.
Jag har tränat bort krafsandet.
I nästan varje tävling blir vi placerade bland de tre första i något sök för hon är snabb.
Jag upplever henne inte som snabb och slarvig heller. Vi har ett par diplom men nu verkar det hopplöst att komma vidare och få tre diplom i samma gren.
Vad är det som händer? Någon därute som kan hjälpa mig att tänka?
Ny tävling imorgon.

Hjälp! Nu har vi tävlat igen. Och jag behöver hjälp att tänka.
Vår väg in i NW tävlandet har varit lång och snårig. I början tävlade vi om att inte komma sist. Sen blev det bättre och sen riktigt bra. Vi vann tom totalen i en tävling och fick en riktigt bra placering i en tävling med nästan 100 starter. Och nu går det sämre. Inga diplom men 75, 50 och 25 poäng på senaste tävlingarna. Och jag fattar inte varför.
På träning går det jättebra. Har tränat på alla slags behållare, alla möjliga miljöer och på gömmor i olika höjd. Hon hittar nästan allt.
Jag är inte den som har dåliga tävlingsnerver och blir nervös innan eller arg ( men så klart undrande/ besviken) efteråt.
Jag har tränat bort krafsandet.
I nästan varje tävling blir vi placerade bland de tre första i något sök för hon är snabb.
Jag upplever henne inte som snabb och slarvig heller. Vi har ett par diplom men nu verkar det hopplöst att komma vidare och få tre diplom i samma gren.
Vad är det som händer? Någon därute som kan hjälpa mig att tänka?
Ny tävling imorgon.
Gör träningsfrekvensen någon skillnad? Tränar ni mer eller mindre än vanligt innan träning? 🤔

Ingen aning om det kan vara så i ditt fall men min hund blir för taggad om hon inte får träna ganska mycket. Hon blir då så taggad att hon gör missar. Hon behöver nästan göra något/några sök åtminstone varannan dag.

Gör träningsfrekvensen någon skillnad? Tränar ni mer eller mindre än vanligt innan träning? 🤔

Ingen aning om det kan vara så i ditt fall men min hund blir för taggad om hon inte får träna ganska mycket. Hon blir då så taggad att hon gör missar. Hon behöver nästan göra något/några sök åtminstone varannan dag.
Såg för sent för redigering "*vanligt innan tävling?" Ska det såklart stå.

Jag tror inte träningsfrekvensen spelar någon roll. Vi tränar aldrig dagen innan tävling. Sen kan vi träna ett par dagar då och då men vi har även långa uppehåll. Jag tycker det är svårt att få till bra träning själv. Så tränar oregelbundet och inte särskilt mycket för jag vill heller inte att hon ska tröttna på det.
Har nu varit på en tävling en TSM där vi fick 50 poäng. Av någon underlig anledning så var tävlingen svår bara två diplom på 50 starter.
Mycket märkligt det tyckte både domare och TL. Jag tyckte inte det såg särskilt svårt ut men både arrangörerna och tävlande var förvånade!
Vi fick ett SSE med oss hem i alla fall och hon gjorde två riktigt fina sök 😊

Jag tror inte träningsfrekvensen spelar någon roll. Vi tränar aldrig dagen innan tävling. Sen kan vi träna ett par dagar då och då men vi har även långa uppehåll. Jag tycker det är svårt att få till bra träning själv. Så tränar oregelbundet och inte särskilt mycket för jag vill heller inte att hon ska tröttna på det.
Har nu varit på en tävling en TSM där vi fick 50 poäng. Av någon underlig anledning så var tävlingen svår bara två diplom på 50 starter.
Mycket märkligt det tyckte både domare och TL. Jag tyckte inte det såg särskilt svårt ut men både arrangörerna och tävlande var förvånade!
Vi fick ett SSE med oss hem i alla fall och hon gjorde två riktigt fina sök 😊
Ah jag fattar. Men SSE är ju nästan ännu finare än diplom så stort grattis ❤️

Det känns klurigt ibland. Min ena hund är också så ung att allt runt omkring tar mycket energi från henne också. Det är stor skillnad att åka till klubben som tar 15 minuter med bilen eller att träna hemma mot att åka kanske 1 timmes enkel resa till tävling med mycket hundar och folk runtomkring. Nu kan min sova i bilen utan större problem men ändå.

Ah jag fattar. Men SSE är ju nästan ännu finare än diplom så stort grattis ❤️

Det känns klurigt ibland. Min ena hund är också så ung att allt runt omkring tar mycket energi från henne också. Det är stor skillnad att åka till klubben som tar 15 minuter med bilen eller att träna hemma mot att åka kanske 1 timmes enkel resa till tävling med mycket hundar och folk runtomkring. Nu kan min sova i bilen utan större problem men ändå.
Ja man behöver liksom träna på att tävla också. Åka långt med bilen och komma ut på konstiga ställen och sen prestera efter att kanske väntat ett par timmar i bilen.
Det är ju inte alla hundar som är så sansade att det bara funkar det blir många intryck.

Närmar sig min yngsta hunds första tävling i NW. Har tävlat förr men inte NW. Det är en TSM. Det är på torsdag och det ska bli otroligt varmt (runt 30 grader). Vi startar i startgruppen som är på förmiddagen så åker vi direkt hem när vi är klara.

Vet ni hur det brukar vara? I PM står att det är två sök och sen nytt sökområde och två sök till. Brukar man få köra alla fyra sök då med en gång eller kör vi två, väntar och sen två sök? Med tanke på värmen hade det känns schysstare att köra samtliga och sen kunna åka hem.

Närmar sig min yngsta hunds första tävling i NW. Har tävlat förr men inte NW. Det är en TSM. Det är på torsdag och det ska bli otroligt varmt (runt 30 grader). Vi startar i startgruppen som är på förmiddagen så åker vi direkt hem när vi är klara.

Vet ni hur det brukar vara? I PM står att det är två sök och sen nytt sökområde och två sök till. Brukar man få köra alla fyra sök då med en gång eller kör vi två, väntar och sen två sök? Med tanke på värmen hade det känns schysstare att köra samtliga och sen kunna åka hem.
Om det är två domare brukar det vara alla söken i följd med bara en liten väntan mellan om ekipaget före dig inte är färdigt med domare två när du är klar med domare ett (hoppas du förstår vad jag menar). Är det bara en domare är det nog så att alla först gör två sök och då blir det en längre paus innan alla gör nästa två sök.

Om det är två domare brukar det vara alla söken i följd med bara en liten väntan mellan om ekipaget före dig inte är färdigt med domare två när du är klar med domare ett (hoppas du förstår vad jag menar). Är det bara en domare är det nog så att alla först gör två sök och då blir det en längre paus innan alla gör nästa två sök.
Tack 🙏 i PMet står två domare så hoppas på det förstnämnda.

Förresten. Tävlar ni i värmen? Alltså jag skulle inte träna utomhus dagtid nu. Hur tänker ni? Bor i området där de gått ut med en klass 1-varning pga värmen. Har en svart labbe som förvisso är ung, frisk och i god kondition men ändå. Man får ju inte tillbaka pengarna om man meddelar att man inte kommer pga värmen...

Förresten. Tävlar ni i värmen? Alltså jag skulle inte träna utomhus dagtid nu. Hur tänker ni? Bor i området där de gått ut med en klass 1-varning pga värmen. Har en svart labbe som förvisso är ung, frisk och i god kondition men ändå. Man får ju inte tillbaka pengarna om man meddelar att man inte kommer pga värmen...

Både jag och hund blir väldigt sega av värmen så jag har redan bestämt att vår eventuella tävlingssäsong får sträcka sig från höst till vår. Vi tränar inget utomhus heller när det är värmebölja.

Apropå kursen undrar jag hur det ska gå på avslutningen på torsdag, för det ska bli runt 27 grader på dagen. Hoppas det hinner komma lite svalka framåt kvällen när vi ska köra för annars blir det jobbigt både för min svarta labbe och dom andras välpälsade vallhundar. :(

Skulle absolut kunna tävla NW i värmen, men jag går ju rätt långa rundor i värmen med och kör lydnad.
Du kan ju spola av hunden med vatten i mellan varven så svalkas de =)

Jag skippade en tävling pga värmen för några veckor sedan. Själva söken tror jag hon fixar upp till 25 grader ungefär, men ibland är det ju mycket väntan och dåligt med skugga. Och är det så varmt är det inte kul i bilen även med silverduk.

Men jag anmäler även på sommaren då jag har råd att förlora den summan och det kan ju lika gärna bli 15 grader och regn.

Jag har tävlat några gånger i sommar och har haft tur med vädret dvs svalt och lite regn. Men blir det riktigt varmt så blir vi båda sega. Hamnade på en tävling förra sommaren när det var 27 grader. Nu är Virrpannan så lojal att hon jobbade på trots värmen så jag vet att hon ställer upp men har ändå varit sparsam med anmälningar. Har kommit med på två tävlingar till i sommar men blir det riktig värmebölja så ställer vi nog in och förlorar pengarna:

Hemkommen från dagens tävling (TSM1). Det var min hunds första tävling någonsin och hon gjorde det jättefint ❤️ När jag såg den digitala banvandringen förstod jag att inomhussöket (som var det första) skulle bli knepigt för henne. Det var två små, smala rum och hon känner sig lätt lite trängd i små utrymmen med nya personer tätt inpå. Hon felmarkerade i det söket och jag var tamejtusan helt säker på att hon hade hittat rätt 😅

Resterande sök klarade hon utan några fel. Fordonssöket som var hennes sista gick dock inte fort och vi hittade gömman när tidtagaren hade varnat för 30 sekunder kvar (inte konstigt alls, både jag och hunden var sega i värmen och jag var stolt att hon alls tog den!).

Jag är väldigt stolt över min lilla hoppetossa ❤️ Hon kunde definitivt haft bättre förutsättningar än värmebölja vid sin första start i livet.

Vi tränar på doftprov men det går inte bra pga hund som vill bita i kartong... Jag ska kolla i mitt nosework-bibliotek och se vad jag kan prova för att få ordning på det här, men jag tror inte att det är nåt jag kommer lyckas få bort i tid för doftprovet. Så jag börjar tänka att jag borde stryka oss medan det fortfarande går. :(

Det är nog läge att ta paus och bara träna för aktiveringens skull ett tag, så får vi se hur det artar sig. Vi har ju varit uppbokade på kurser i stort sett hela våren och fram tills nu så jag tror att vi båda är lite brända på att vara ute och hatta omkring.

Vi tränar på doftprov men det går inte bra pga hund som vill bita i kartong... Jag ska kolla i mitt nosework-bibliotek och se vad jag kan prova för att få ordning på det här, men jag tror inte att det är nåt jag kommer lyckas få bort i tid för doftprovet. Så jag börjar tänka att jag borde stryka oss medan det fortfarande går. :(

Det är nog läge att ta paus och bara träna för aktiveringens skull ett tag, så får vi se hur det artar sig. Vi har ju varit uppbokade på kurser i stort sett hela våren och fram tills nu så jag tror att vi båda är lite brända på att vara ute och hatta omkring.
Det är anledningen till att min äldsta hund inte kommit ut på doftprov heller. Men jag har å andra sidan lagt nosework åt sidan med henne. Hon tränar det bara för aktiveringen nu.

Har du kollat på Youtube? Tror det är mot reglerna eventuellt att tipsa om enskilda företag(?) Men om du söker på "lådmosare i Nose Work" så borde du få upp en video med tips 😊

Avslutning på kursen igår, trodde nästan det skulle bli inställt pga 28 graders värme på dagen men instruktörerna är tuffa, så det blev kurs ändå i "bara" 25 grader. 😅
Det var en duktig kille som kämpade på trots temperaturen, först tre utomhussök och efter en paus fick vi söka av tre fordon. 5 av 6 gömmor hittade och den som vi inte hittade var det flera som missade, så instruktörerna fick inse att dom gjort den för svår.

Men han hade lite lurigheter för sig. I ett par av söken såg jag att han fångat upp nånting, så vi gick åt det hållet, han nosade lite mer och jag trodde han hittat gömman... men så gick han vidare. Nosade och nosade lite till, hittade inget. Tänkte att nu är det nåt lurt så jag cirklade tillbaka dit han först visade intresse och då tog han sig fram till källan och markerade tvärsäkert.

Det var blåsigt utöver värmen så det kan ha varit så enkelt att han inte fick upp vittringen riktigt förrän vi kom från ett annat håll. Jag hoppas att det bara var det, men det är en smart hund med många egna idéer så jag skulle inte bli ett dugg förvånad om han listat ut att söket är över när han markerar och därför väljer att dra ut på det. Nosa är ju hans största intresse här i livet så det är nog nära självbelöning ibland. 🤔

Har du kollat på Youtube? Tror det är mot reglerna eventuellt att tipsa om enskilda företag(?) Men om du söker på "lådmosare i Nose Work" så borde du få upp en video med tips 😊

Tack för tips, kollade nu och blev inte förvånad att det var en bekant kanal, har följt den länge pga bra videos med vettigt tänk. :D Jag hoppas det ska lösa sig med mer träning, för det vore synd på en så duktig hund att inte åtminstone försöka tävla lite.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Träning och hälsa del 15
  • Svensk politik 9
  • Att bryta mig loss

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar