Bukefalos 28 år!

nosgrimma + långlina = ?

bengeten

Trådstartare
Har alltid lärt mig att de är rent livsfarligt att ha en nosgrimma på en hund som gör utfall eller kasta sig i kopplet eftersom detta kan orsaka nackskador. Det är ju inge eg fel att använda de på en hund som endast drar.

Men grannhunden som praktiskt taget alltid verkar sitta i långlina med expander ute på gården har alltid haft hunden i sele eller vanlígt halsband trots att hunden kastar sig i kopplet så fort de går en hund förbi eller liknande. men nu de senaste dagarna har jag sett att de har nosgrimma + långlina när hunden sitter ute och gör sina små utfall:eek:

detta kan väl inte var så bra?:crazy:
 
Sv: nosgrimma + långlina = ?

Såg en tant gå med sin lilla (!) hund i nosgrimma och flexi en gång... :crazy: Tänker inte folk!?
 
Sv: nosgrimma + långlina = ?

Vad är det för skilnad på att ha grimma på en liten hund jämfört med stor tycker du?
 
Sv: nosgrimma + långlina = ?

Det är verkligen inte bra. Man ska aldrig rycka i en halti och det lär ju bli ordentliga ryck under sådana omständigheter.

Nu vet inte jag vad du har för relation med din granne. Men jag tycker att du bör prata med denne och förklara. Det kan ju vara så att de inte förstår att hunden kan skada sig.
 
Sv: nosgrimma + långlina = ?

Såg en tant gå med sin lilla (!) hund i nosgrimma och flexi en gång... :crazy: Tänker inte folk!?

Oj oj.. flexi lär ju hunden att dra. Ju mer den drar, desto mer koppel får den. Och detta vill hon motverka med en halti OCH flexi? Ja se folk... Spännande att hon tyckte att den behövde halti som var liten. :crazy:
 
Sv: nosgrimma + långlina = ?

det hela låter ju helt galet! och precis som någon annan skrev så lär sig hundarna med flexikoppel att ju mer man drar ju mer koppel får man... också det helt galet...
 
Sv: nosgrimma + långlina = ?

Oj oj.. flexi lär ju hunden att dra. Ju mer den drar, desto mer koppel får den. Och detta vill hon motverka med en halti OCH flexi? Ja se folk... Spännande att hon tyckte att den behövde halti som var liten. :crazy:

Jag har då haft flera hundar som jag ibland använt flexi till, ingen av dem har lärt sig att dra för det.
O andra sidan har de kunnat gå ordentligt i koppel innan de fått gå med flexi.
 
Sv: nosgrimma + långlina = ?

Samma här. Min gamle som kunde gå fint i kopplet har aldrig blivit dragig av att ha flexi på sig, däremot har lillfisen (som aldrig fått lära sig att gå fint på "riktigt") blivit många gånger värre i läderkoppel efter en stund med flexi på sig.

Det ju väldigt generellt vad det är för typ av hund också, jag har varit med om både och. Men jag antar att jag var otydlig när jag skrev. Har man en dragig hund i vanliga fall så är det dock enligt mina erfarenheter (och jag talar inte bara om mina hundar) väldigt olämpligt att ha flexi på sin hund om man vill att den ska sluta dra i kopplet.
 
Sv: nosgrimma + långlina = ?

*KL*

Är det någon som faktiskt kan hänvisa till ett fall där en halti har vållat allvarliga skador på en hund?
 
Sv: nosgrimma + långlina = ?

kl*

tycker inte att flexi ska användas som koppel alls, det är mer ett tilllägg till att ha hunden lös.
Behöver man koppel pga hunden ska man ha ett ordentligt vanligt koppel.
Vill man ha hunden lös men kan inte pga koppeltvång, då kan man ha flexi, men då ska lydnaden sitta.
 
Sv: nosgrimma + långlina = ?

*KL*

Är det någon som faktiskt kan hänvisa till ett fall där en halti har vållat allvarliga skador på en hund?

Är det någon som kan hänvisa till en studie som visar sambandet mellan halti och ökad risk för rygg- och nackskador?
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 554
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 250
Senast: Migo
·
Hundträning Hej, det är såå jobbigt att gå promenader med vår 14-månders retriever och har egentligen alltid vart. Mycket flat i honom. Ja vi har...
Svar
19
· Visningar
5 174
Senast: Tuggben
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
22 090
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp