Nr 13 om våra 06: or

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Tessalonica Det finns så många olika sätt att hantera sin sorg på, mitt ENDA sätt har alltid varit att så snart som möjligt sikta framåt o köpa ny häst, det är ju inte ett alternativ för dig. När Grå fick sin dom så vet jag att jag levde i en bubbla, såg ju honom från köksfönstret men visste att han snart skulle var borta. Inte förrän den dag han verkligen VAR borta kände jag att jag kunde gå vidare. Så mitt enda råd är, dra inte ut på tiden, du vet ju även risken med att vänta så dra inte ut på tiden.
 
tack alla för omtanken :heart Jag har inte tagit något beslut eller bokat någon tid ännu. Har en resa med försäkringsbolaget som jag måste ta ställning till om jag ens ska gå i strid med eller ej..

Det har definitivt inte blivit lättare med tanken och jag har sån fruktansvärd ångest inför det här. Precis som Novali skriver blir det ingen häst efter Julia på ett tag så sorgen har många skepnader :cry:
Min säsong på jobbet är slut på fredag och därefter tänker jag att saker och ting ska beslutas kring...önskar så att jag kunde få henne frisk
 
Nu kan jag ju förstås inte alls svara på hur det är för @Tessalonica s häst men kan bidra med min erfarenhet.
Min shetlandsponny har det. Hon saknar en del broskringar runt luftstrupen, medfödd missbildning enligt veterinären, vilket gör att luftstrupen kollapsar och hon inte får luft när hon anstränger sig. För henne går det bra att bara vara sällskapshäst och röra på sig lite lätt men det går inte att träna henne. Om hon springer för mycket i hagen får hon också en rosslande andning.

Julia har väl samma men det är inte medfött, troligen legat latent med svagt brosk och det kombinerat med hennes hosta förra året och tiden har väl försvagat det helt. Finare ord är tracheal kollaps. Julia har sedan i februari en slapphet mellan 40-50% i stort sett hela övre delen av halsen. Eftersom sjukdomen är progredierande bör hon avlivas för att slippa kvävas till döds om det blir total kollaps :(
Enligt vet kan det hända om hon blir skrämd illa i hagen eller springer mkt..
 
Julia har väl samma men det är inte medfött, troligen legat latent med svagt brosk och det kombinerat med hennes hosta förra året och tiden har väl försvagat det helt. Finare ord är tracheal kollaps. Julia har sedan i februari en slapphet mellan 40-50% i stort sett hela övre delen av halsen. Eftersom sjukdomen är progredierande bör hon avlivas för att slippa kvävas till döds om det blir total kollaps :(
Enligt vet kan det hända om hon blir skrämd illa i hagen eller springer mkt..

Oj, vad hemskt! Jag har ingen erfarenhet av sånt. Det låter ju hemskt. Jag förstår din sorg över din fina och hyfsat unga vän. Beklagar!
 
Julia har väl samma men det är inte medfött, troligen legat latent med svagt brosk och det kombinerat med hennes hosta förra året och tiden har väl försvagat det helt. Finare ord är tracheal kollaps. Julia har sedan i februari en slapphet mellan 40-50% i stort sett hela övre delen av halsen. Eftersom sjukdomen är progredierande bör hon avlivas för att slippa kvävas till döds om det blir total kollaps :(
Enligt vet kan det hända om hon blir skrämd illa i hagen eller springer mkt..
Fy fasen.
Min ponny har ju iallafall kvar de flesta av sina broskringar.
Beklagar än en gång.
Jag har ännu inte hämtat mig efter att min vackra vita fick galoppera vidare, har fått säga farväl till många fyrbenta genom åren det är så sjukt tufft, men vissa är bara extra tunga.
:heart
Det är så svårt att yttra dom där orden och om du behöver tid för att få ordning på tankar och känslor lite lite mer så ta dig den tiden.
Så länge hästen inte lider av att leva, och det gör hon nog inte, så ta den tid du behöver.
 
Igår var vi på Ljuslingsbacken och tränade..
Det var så roligt och lilla pållan skötte sig över förväntan.
Det är så häftigt att det är så självklart för henne att hoppa och hon gör det så okomplicerat. Det ligger i generna, hoppstammad som hon är. :)
Äntligen börjar vi hitta rätt. Allt känns lättare och roligare och jag känner att vi faktiskt passar bra ihop. Det krävdes bara att placera lilla hästen i sitt rätta element, där vi faktiskt har lika roligt båda två och börjar att lita på varandra :heart
 
Galoppträning idag..
Har hittat fantastiska sandvägar en liten bit från stallet. Jättebra underlag och säkert 2 km. Idag galopperade vi långt och lilla pållan kändes både nöjd och lite trött mot slutet.
Bra pass!
Trevlig midsommar på er :)
 
15297309131254704323616871895754.jpg

Min frukostvy idag.
Väntar på att pållan ska äta färdigt för att sedan hoppa lite serier:)
 
Hästen flyttade i lördags till nya stallet. Han verkar trivas super både i boxen och med sina 2 hagkompisar, som står på varsin sida om honom inne. Grovfoder har de säkrat iom att pappa på gården är bonde och tar eget.
Så det känns toppen allting!
Imorgon går mitt första flyttlass. Så då sover vi första natten i nya huset. Så härligt! Längtar så efter hästen också!:heart
 
Vilken härlig träningshelg jag haft.
Har varit iväg på terrängkurs och ridit tre pass på terränghinder.
Satan i gatan vad kul!!
Är så himla stolt över min häst också..
Andra gången på riktiga terränghinder och hon har en inställning som är helt fantastisk.
Hon bjuder och suger tag i hindren på ett så himla fint sätt.
Vattnet var lite otäckt till en början men sen tog hon tag även i det.

Avslutade idag med en bana på 11 hinder och hon skötte sig helt galant.
Fick beröm för hennes energi och inställning :heart
Hon liksom bara går och går, härliga lilla häst!!!

Länkar till Instagram om någon vill se små korta klipp.

 
Min 06:a fullblodet bor fortfaranade hos mig fast vi inte gillar varandra ;) Hon har nu en ryttare och de passar väldigt bra ihop. Tänk sån skillnad det är när man klickar och inte klickar. Jag hoppas hon vill köpa henne men hon är lite osäker på det ännu.
 
Hemkommen från Falsterbo! Är så nöjd med lille Eskil som gjort 2 riktigt bra starter! Ett pet i varje gjorde ingen finalplats men bara att komma dit o göra en bra tävling känns helt fantastiskt!

Film dag 2:
Men oj vad duktig han är Eskil!!
Måste vara en otrolig upplevelse att se sin egen uppfödning i Falsterbo :heart

Jag var i Falsterbo i onsdags och såg Huntingen. Riktigt kul!
 
Hemkommen från Falsterbo! Är så nöjd med lille Eskil som gjort 2 riktigt bra starter! Ett pet i varje gjorde ingen finalplats men bara att komma dit o göra en bra tävling känns helt fantastiskt!

Film dag 2:

Grattis till er! Vad kul!

Kl

Jag har inte hunnit ner till hästen sen flytten. Men idag åkte jag dit redo att börja träna bort fläsket på oss. Då har djuret tappat båda framskor och är ömfotad. Hepp!
Vet inte vad som sker riktigt med nya hovis. På 2 v har 3 skor åkt. Det har aldrig hänt förr. Så nu har jag bett om att de bokar en tid då jag är med. Så får vi kika på om vi måste ändra ngt i skoningen.
Jag som äntligen skulle få tid nu.,

Han och jag trivs iaf toppen här. Så glad att det här blev av!
 
Ocean hade två veckors semester efter midsommar. Vi laddar just nu för fullt inför Lag SM :eek::eek::eek: hjälp. Men kul.
I lördags vann han sin första int 1 på fina 67% har filmklipp på instagram men vet inte riktigt hur man delar. Ska se om jag kan :bump: Han gick en på fredagen också men var alldeles för av och på pga spändhet. Samma i gårdagens kür . Spänd och ville inte ritkigt fram så allt blev liksom hackigt och vi fick inget jämt flyt. puckot på ryggen kunde inte sitt egna program och räknade fel i bytena och slarvade till ett omslag i en ökning:banghead: :confused: Men det gör inget man får va lite rädd ibland och slarvig :laugh:


Länk till film klipp ( om det funkar ??)

mobiluppladdning_5b538eeeddf2b362a55edad5.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 143
Senast: Madalitso
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag blev ju bannad härifrån en månad. Jag förstår beslutet men tycker väl inte att det har precis hjälpt. Inte vad gäller alkoholen...
21 22 23
Svar
457
· Visningar
51 625
Senast: Gunnar
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 322
Senast: sthu
·
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
944
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp