Bukefalos 28 år!

Nu är gammeltanten på djursjukhus...

Red_Chili

Trådstartare
Igår kväll drack hon väldigt mycket, Fay, en 11årig whippet här på kenneln.
I morse var hon seg upp, ville inte riktigt gå ordentligt men trippade efter ett tag ut i rastgården där de släpps ut för "morgonkiss".

När jag skulle gå ut med henne på dagen så släppte jag ut henne (och de andra som skulle med) i hallen. Hon sprang glatt ut och studsade runt på sitt vanliga, småknäppa sätt...
När jag några sekunder senare skulle trä på halsbandet så pep hon till. Efter det så halkade hon ihop. Hon kunde inte stå! Benen gav vika, ingenting verkade vara som det skulle.

Jag lyckades ropa på killarna i huset så att de kunde ta hand om de andra hundarna jag släppt ut i hallen. Sedan satt jag på hallgolvet med Fay i mitt knä. Vi satt där i 10 minuter och jag försökte hålla henne och mig lugna. Hon skakade otroligt mycket. Tänk er en mobil som vibrerar när den ringer - fast kraftigare och hur länge som helst... :crazy:

Efter 10 minuter var hon lugnare, skakade inte alls lika kraftigt och bara lite då och då. Jag bar ner henne till hundboxen, bäddade ner henne med några fällar, gick ut med de andra och kollade till henne när jag kom tillbaka.
Hon satt upp. Ena frambenet verkade inte vilja samarbeta. Det var som om mellanhanden och tassen helt slutat fungera och hade vikt sig konstigt.

Jag fixade iordning en bur där hon fick ligga tills att jag kunde få skjuts in till djursjukhuset. Väl där så tog det ett tag innan vi fick hjälp, men veterinären som hjälpte oss var helt underbar.

Fay ville inte böja frambenet öht, förutom just i mellanhanden och tassen - där kunde man böja "hur som helst". Jag var hela tiden tvungen att hålla i henne, för hon kunde inte stå på benen själv.. Hon skakade lite hela tiden. Hon hade stirrande ögon trots att hon hängde med huvudet... FY vad det var hemskt att se..

Nu är hon kvar på djursjukhuset över natten och de skulle ringa om det händer något, annars ska jag ringa imorgon och då får vi veta hur det är.

Är det någon som haft hundar som råkat ut för något liknande och isåfall - vad har det berott på och hur gick det?


Tänk om vi inte får hem vår lilla tant igen :crazy:

Tilläggas kan också att Fay är en modig och viljestark hund.. Hon skulle aldrig, aldrig visa att hon hade ont eller att något var fel om det inte var väldigt fel... Hon har tidigare blivit attackerad och biten av andra hundar - utan att säga ett pip. Hon har sprungit in i saker, ramlat och snubblat över saker utan ett pip.. Aldrig att hon skulle visa sig dålig om hon inte var det...
 
Sv: Nu är gammeltanten på djursjukhus...

Vad jobbigt, vad trodde veterinären?
Kan det vara en hjärnblödning?
Hoppas att det går vägen.

Håller tummarna!
mimmipigg
 
Sv: Nu är gammeltanten på djursjukhus...

Veterinären ville inte säga något då det tydligen kunde vara många olika saker.. Hjärnblödning är något som funderats på ja...

Nu verkar det som om det bara är frambenet som "bråkar".. Det låter inte som om det är allt för illa ställt med henne nu iaf. :)
 
Sv: Nu är gammeltanten på djursjukhus...

Usch vad otäckt. Jag håller tummarna för er och hoppas ni hittar felet och hon kan krya på sig snart!!
 
Sv: Nu är gammeltanten på djursjukhus...

Hon får stanna kvar på djursjukhuset ett dygn till... Hon är tydligen inte alls mkt bättre - men inte heller sämre...
Jag vet inte alls hur jag ska reagera på det här. Det känns som om man bara sitter i tomhet och väntar på.. något.
 
Sv: Nu är gammeltanten på djursjukhus...

Stackare. Hoppas hon blir bra snart. Vi håller tummar och tassar för henne.
 
Sv: Nu är gammeltanten på djursjukhus...

Nu har jag pratat med veterinären...
De vet inte riktigt vad det är. Röntgen visade ingenting och hon har inte svarat på behandlingen som getts.

Nu finns det två alternativ:
Ryggmärgsprov (vilket inte alls är säkert att det visar något). Då måste hunden vara helt nedsövd för att hon inte får röra sig en millimeter. Att söva en 11årig whippet för att göra ett test som kanske inte visar något annat än om man har tur...
Eller, behandla med antibiotika m.m. och hoppas på att hon svarar på det (vilket inte heller är säkert att hon gör)...

Jag försöker nu att ställa in mig på att inte få hem henne igen...:cry:
 

Liknande trådar

Hundhälsa ...eller bara jag som gjort något fatalt fel? Snälla, döm mig inte för hårt. Borde kanske inte skriva egentligen men tankarna går runt...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 957
Övr. Hund Nä, jag måste nog skriva av mig lite... Detta blir långt och jag vet egentligen inte vad jag ”vill” ha för respons. I vilket fall, om...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 127
Senast: Iamia
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
20 671
Senast: kolblakkur
·
Övr. Hund Jag har en unghund på 10 månader som under 5 månaders tid har behövt flertalet veterinärbesök på grund av smärtutredning. Ingen klinik...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 651
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp