Bukefalos 28 år!

Nu blir det böter

S

Stoppard

Läste på Aftonbladets hemsida om kvinnan
som får böter för att hon inte plockar upp
hundbajs i sin trädgård. Aj, aj, det kommer
att betyda ökade utgifter för de flesta
hundägare med trädgård.
Jag undrar dock om det inte ligger något
mer bakom som inte står med i artiklen.
 
På SIN trädgård??
Kan man få böter för det?? det är ju sin mark man gör väl som man vill på den??
Fan då skulel jag vara runerad nu då :o :D
 
På tv4 sa de att det var grannar som hade klagat för att det luktade för mycket.
Nu vet jag ju inte, men jag kan tänka mig att det krävs enormt mycket bajs (som legat kvar länge) för att det ska bli böter...
 
hmm.. då skulle jag gått i personlig konkurs för länge sen. iofs så bor ju jag ute på landet, det kanske e lite skillnad om man bor mitt i stan...
 
Låter väldigt konstigt :confused: Det är ju inte ens lag på att man måste plocka upp efter sin hund ute på allmän plats.
 
konstigt det låter :confused:
Fast om det luktar mycket kan jag förstå men det ska ganska mycket till innan det börjar stinka.
 
Låter väldigt konstigt :confused: Det är ju inte ens lag på att man måste plocka upp efter sin hund ute på allmän plats.

Måste bara kommentera detta; Det är visst LAG på att man måste plocka upp efter sin hund ute på allmän plats! Detta regleras i den Allmänna och lokala ordningsstadgan som finns i varje kommun. Den kan variera något, men generellt gäller att det faktiskt är LAG på att plocka upp!!!
 
Jag har tidigare ring och pratat med ansvarig på kommunen och hon säger att man rekommenderas att plocka upp, men man kan inte tvinga någon då det inte är lag på det.
 
Men det är det - lag alltså - i de flesta kommuner (som jag skriver ovan). Du kan läsa mer på Svenska Kennelklubbens hemsida: www.skk.se. På förstasidan, ganska långt ned, längst till höger finns en länk som heter: Kommun enkät. Där kan du läsa vad som gäller i varje kommun, över hela landet - i den mån de har svarat förstås, för alla har inte gjort det. Se fråga nr. 1: Vilka bestämmelser gäller i er kommun angående upplockande av hundbajs? Nu vet jag inte vart du bor, annars hade jag kunnat kolla upp det direkt.
 
Den lokala ordningsstadgan är en lag som bland annat reglerar hur husdjur ska hållas.

Min kommun har ingen bestämmelse över att man måste plocka upp efter sin hund även om de rekommenderar det. Med andra ord så kan jag göra som jag vill. Men jag tycker att man ska plocka upp efter sig när hunden sätter sig olämpligt!
 

Liknande trådar

Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
911
Senast: Nepenthe
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 972
Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
22
· Visningar
2 073
Senast: Rugge
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 570
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp