Nu har helvetet frusit till is

Sv: Nu har helvetet frusit till is

Vassego vännen.... :love::love:

*Ger stor Skäggluddskram till Joice*

Jaaa, var snäll mot Joice:love:.....det hon har lagt ner på det här är värt såååå mycket för alla oss som är inblandade i Painthästen...
Men varför saknas informationen på flera hemsidor relaterade till rasen och westernridning:angel:??:mad:
Någon som vet??
 
Sv: Nu har helvetet frusit till is

Äntligen!! Man hade ju nästan gett upp hoppet!
 
Sv: Nu har helvetet frusit till is

Ha, ha, ha vad tror du hände när jag "bara frågade" om nedäärvningsbar sjukdom hos galoppörerna:angel:
INGET svar...INGEN kommentar överhuvudtaget...snacka om att försöka sopa under mattan...:mad:

Man blir mörkrädd:cool:...Arabfolket verkar dock ha tagit tag i saker och ting även om dom har en bit att jobba på. Just förekomsten av cystor har ju visat sig vara ett stort problem där...När jag letat på nätet så har jag hittat undersökningar vad det gäller halvblod och travare, endast...
 
Sv: Nu har helvetet frusit till is

Hör av dig om du vill köpa en paint :angel::D

Får se hur det ser ut framåt sensommar/höst. Jag lovar att höra av mig då just paint är liiiite aktuell:angel:...fast vill då helst ha en som är redo att ridas in/inriden...har ju en halving, egenuppfödd, som står på tillväxt och jag vill ha nåt att rida på:cool:
 
Sv: Nu har helvetet frusit till is

Får jag bara ställa en jävligt tyken fråga.............?

Hur bra är det att avla på en genetisk defekt?

Hur motiverar ni behållningen av att avla på en defekt individ?
Inom nordsvenskaveln har vi bollat detta problem i många år (över 20), och då handlar det intre ens om letala anlag, utan om en så enkel sak som hovbroskförbening,........

En genetisk defekt kan ALDRIG föra en ras framåt.

Jo......... Rent prestationsmässigt, och poängmässigt...... en bit framåt....... Men det gör inte hästen ett dugg bättre :)

Om vi nu skall snacka OLWS, eller whatever........... För FAN tänk till............

Tänk längre än ditt eget avelsstall........... och långt bortom din egen plånbok.........
Om ni kan göra det, så kan ni få en riktigt fin och kvalitativ Paintstam i Svaerige.............
(Jag är inte imponerad av det sin finns nu............)

/Mike
 
Sv: Nu har helvetet frusit till is

Exakt! Vi är inte heller imponerade av vad som finns i Sverige nu! Det är bland annat det vi vill förändra!

Och eftersom du har svarat på Wild Reins knapp, så måste jag bara ta mig friheten att få svara i WR"s fall, eftersom jag vet att dom faktist har en painthignst i avel. Den är inte OLWS positiv. Så, nej jag vet att det inte har något med deras personliga vinning att göra.

Inte heller för mig, jag hAr en förhoppningsvis blivande avelshingst i mitt stall, en tobiano, han kan inte ha OLWS genen.,

DET HANDLAR INTE OM DET!!!!


Kolla på genetikforskningen. Hur många "defekta" gener finns det? Hur många kan man anta att det finns som ej är upptäckta ännu?

ror du att vi kan avla bort genetiska defekter/defekta gener?

Och isåfall, HUR ska vi avla bort dom?

Genom tester och selektiv avel, eller genom att förbjuda alla gener som inte följer mönstret och kan vara dödliga?

Ser du skillnaden mellan tex OLWS, OCD, Hypp osv?

Ställ hur många tykna frågor du vill!

Vad menar du att man avlar på en genetisk defekt?
Vad kallar du arabens extrema huvud och korta rygg?
Travarens gångarter?
vart går gränsen?

Vad gäller problemn hos den Nordsvenska hästen, varför inte ta och lära sig lite av Paintavelsn rigorösa testande genom alla år???
Varför inte se och lära av kunskapen?

Tror du på fullaste allvar att paintuppfödare inte ser och lär av all forskning som utövas inom detta område TACK VARE vår moderförening?

Min plånbok och mitt avelsstall ligger faktiskt långt ifrån OLWS, det är inte för den saken skull jag tycker att det är fel att stänga ute alla OLWS positiva hästar från avel. Tönk om vi om 20 år kan testa för alla förekommande genetiska defekter, och vi upptäcker att det inte finns en enda häst kvar att avla på?!?

Ta tag i "din" förening istället och se till att ni får bukt med problemet precis som "vi" inom painthästaveln har gjort i MÅNGA år! :mad:

För FAN tänk till!
 
Sv: Nu har helvetet frusit till is

Får jag bara ställa en jävligt tyken fråga.............?

Hur bra är det att avla på en genetisk defekt?

Hur motiverar ni behållningen av att avla på en defekt individ?

/Mike

Förutom att instämma till fullo med svaret Wrangler skrev vilket var ett helt korrekt svar och det skulle kunna komma från mig...

Men för att återgå till din en av dina tykna frågor....

VI AVLAR INTE PÅ DEFEKTA INDIVIDER!!
Detta är något som en del inte har kunskap nog om och ändå påstår ovanstående...
En OLWS gen betyder inte att individen är defekt på något sätt...har du läst din läxa??? Det verkar inte så....
Individerna är helt friska...det är ett anlag dom kan bära på...

:cool:
 
Sv: Nu har helvetet frusit till is

För att vidare klargöra vad detta handlar om lägger jag in delar av en insändare jag skrivit år 2000

OLWS (Overo Lethal White Syndrome) är en genetisk färgkollision som när den uppstår, resulterar i ett helt eller nästan helt vitt föl som föds med ett outvecklat tarmsystem, vilket innebär att fölet dör, oftast inom 24 timmar efter födseln av ett kolikliknande tillstånd. Men, ett OLWS föl har alltid ärvt anlaget från båda sina föräldrar. Det betyder att man måste betäcka två (2) anlagsbärare med varandra för att ens risken med ett OLWS föl skall kunna uppstå.
Och även om man betäcker två (2) anlagsbärare med varandra, är risken mindre än 25% att resultatet blir ett OLWS föl (L/L), (50% risk att avkomman får anlaget (N/L), och över 25% chans att avkomman är fri från anlaget (N/N). En häst med ett OLW anlag är per definition en helt frisk och sund individ.


en anlagsbärande häst har ingen som helst sjukdomsbild, inga defekter, befästs inte med något lidande, den är alltså helt utan anmärkning!
För det andra har det ingen betydelse vilket land du än vänder dig till, om du söker en overohingst med mycket färg , med tanke på att 95% av alla overohingstar i världen är anlagsbärare. Så var du än vänder dig för att finna en anlagsfri overohingst med färg, är chansen i princip obefintlig att du finner någon. Och just med tanke på det höga procentantalet anlagsbärare, är det väl en glädjande vetskap att sedan den första Painthästen kom till Sverige 1982, har ett enda OLWS föl fötts. Och det trots att de genetiska tester som nu finns att bruka, då inte fanns att tillgå. Så, vad visar detta? Att OLWS är den mest sällsynta dödsorsaken hos våra föl?

Funderar man på att betäcka sitt sto, bör man inom vilken ras och disciplin som helst, tillförskaffa sig ordentligt med fakta och information. Man kan inte ge sig in i avelsbranschen utan att ha gedigen kunskap med sig i bagaget. Man måste skaffa sig tillräcklig vetskap om den ras aveln avser, avel kan inte idkas utan kunskap!
Därmed inte sagt att jag som stoägare måste kunna allt om genetik, och inte heller läggs hela ansvaret på stoägarna. Vid betäckning med en anlagsbärande hingst, var allt jag egentligen behövde veta att mitt sto var anlagsfritt (N/N), vilket jag inte kan påstå är särskilt komplicerat. Jag fick även grundlig information om OLWS av hingstägaren vars hingst jag använde mig av.
Ingen har heller i SPHA varit på något vis motvillig att informera och besvara frågor gällande OLW, tvärtom! När vi hade funderingar fick vi från dåvarande SPHA:s styrelse grundlig information om detta.

Ryktesspridningen om OLWS och HYPP, och rädslan för den okända genetiken blir så mycket värre efter en insändare av det slag som publicerats. Informationen är missvisande, och på flera punkter helt osanna.
De seriösa intressenterna av denna ras har inget emot att sprida korrekt fakta om detta anlag –och gör även så!
Så mitt råd till alla er som funderar över detta och har frågor, vänd er med förtroende till SPHA för korrekta upplysningar, SPHA kan även tillhandahålla fakta från forskningsuniversitet i USA. Så får vi hoppas att vi slipper fler otäcka påhopp av det här slaget i framtiden.


Sorry att de blev så långt:D
 
Sv: Nu har helvetet frusit till is

Jag är inte heller så imponerad av vad som finns idag men det som gör mig intresserad och gärna vill börja arbeta för rasen är ju den omfattande forskningen och engagemanget kring den. Personligen skulle jag inte avla på en häst med defekta gener och jag gillar att man testar hästarna för alla eventualiteter...tvärtemot den ras jag har nu:cool:

Jag hade ett bruksnordissto tidigare...vid 17 års ålder röntgade jag hennes hovar av den anledning du nämner och jag hade aldrig lagt ett föl på henne om hon inte varit ren...Likaså är syrrans sto (okänd härstamning med troligt varmblodstravarinslag) röntgad för OCD/cystor/spatt vilket gjorde att jag vågade lägga en ordinär Paint på henne....

Bra svar Wrangler...som alltid:D
 
Sv: Nu har helvetet frusit till is

Nu måste jag, för femtielftegången skriva dessa rader igen:

Paint och Quarterhästar är inte bärare av mer defekta gener än andra raser! Eller människor!

Det är bara det, att i USA så forskar man för att kartlägga dessa gener och därmed ta fram test så att man kan avla utan risk för avkomman. Det är i mina ögon föredömligt.

Skulle samma omfattande forskning bedrivas i resten av världen så skulle det se likadant ut för övriga raser.

Vad gäller paintarna i Sverige idag så föreslår jag att du tar en titt på Europatopplistan där du hittar svenska ekipage toppa listorna. Vi har också ett ekipage på topp 20 i världen, endast slagen av amerikanska ekipage! Vidare så har vi i Sverige den hingst som har överlägset mest APHA-poäng i Europa. Vi har vidare en hingst på 21 plats i världen under "Leading Sire", dvs en stark nedärvare som inte fått verka i svensk avel på senare år....

Vidare har ett flertal hingstar och ston av hög kvalitet importerats de senaste åren. Alldeles nyligen köptes också ett kanonfint reiningsto (Overo) i USA, hon kommer att stå kvar där för tävling så länge.

Så visst har vi en hel del bra material i Sverige! Och nu får vi chansen att använda de bästa i Sverige också. Allt för att föra rasen framåt. På ett klokt och balanserat sätt.
 
Sv: Nu har helvetet frusit till is

Jag är otroligt glad och tacksam att jag är håller på med avel med just dom raserna jag gör....mina hästars moderföreningar arbetar aktivt med att forska på många saker. Moderföreningarna spenderar massor av pengar för att hjälpa uppfödare att kunna göra bra avelsval...

Hur många rasföreningar gör detta?? Det kanske vore på tiden...först då en gen eller ett anlag är kartlagt och upptäckt kan man kontrollera rasens fortplantning, inte förr...
För du är väl inte så okunnig så att du tror att det här handlar om Painthästar???
Det handlar om framtiden för alla raser, för all avel...
Om tid/vilja samt ekonomi fanns skulle man kunna få fram ett oerhört antal genetiska defekter eller letalanlag...men vem är villig att sponsra den forskningen???

Det finns forskare som är övertygade om att det till exempel finns en kolikgen.....???

Så man skall icke kasta sten i glashus...istället ska man visa respekt för en förening som gör så mycket för rasen och sina medlemmar...

Vi kan avla med gott samvete, för våran avel kan planeras för att undvika känslomässig och ekonomisk förlust...vi behöver aldrig chansa....behöver du?????????????????????:crazy:
 
Sv: Nu har helvetet frusit till is

Om allt det här stämmer att hingstarna m OLWS som har varit stoppade är fria att betäcka vet jag två super hingstar som ska bli pappor till vårt QH sto i framtiden, äntligen ett paintföl med en far som har Rom, meriter som heter duga.:bump:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nu har helvetet frusit till is

Missförstå mig rätt nu...... :)

Jag säger inte att man avlar på Sjuka hästar.
Det man gör är att man bedriver medveten avel på en individ med en muterad gen.
För det är ju faktiskt det det handlar om..... OLWS-anlaget är en muterad gen.

JAG anser inte att det på något sätt kan vara positivt för en ras att medvetet avla på, och föra vidare en genetisk mutation.

Och visst kan man få bort den....... Det är bara att låta bli att avla på individer som bär anlaget.

Men visst........ Även om man nu skulle lyckas avla bort OLWS-genen, så kan den ju rent teoretiskt uppstå igen, precis som den gjorde första gången.

Och jo, jag ser skillnaden gentemot t ex HYPP som ju är ett dominant anlag.

Vidare bör man ha i åtanke att där det finns en muterad gen i en individ, ökar sannolkikheten för att en annan gen skall mutera vid reproduktion.

Jag ser inget som helst hot mot djurskydd eller djurens välfärd vid en seriös avel mellan positiv och negativ individ, men det är en HELT anna femma än det jag diskuterar nu :)

Avla klokt Paintvänner!
/Mike
 
Sv: Nu har helvetet frusit till is

Vi har alltså fått ett OLWS föl under alla år av Paintavel i Sverige... Funderade lite.
Bara för skojs skull. Hur många BRUNA föl har dukat under av missbildning av slutet av tarmsystemet. Har för mig att någon här på buke berättade om en sådan. Det var EN som inte är vit som hade samma slut. Kan det vara en reccesiv oupptäckt gen som spökar månne?
Skönt i sånt fall om man fick reda på vilken gen och man då kunde eliminera risken för att det ska hända igen.
Det kan Paint/Quarteravlare göra idag. Bra va!
 
Sv: Nu har helvetet frusit till is

Vad är OLW? Jag som inte är ett dugg insatt men jag har en hundras som jag fått stå ut med glåpord om från andra "hundmänniskor" om defekta gener....
 

Liknande trådar

Avel Detta är saxat från ridsport. Vad anser ni om det?? Själv anser jag att det är för j-vligt... finns ju redan nu folk som skiter i...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 795
Senast: ameo
·
Övr. Djur Här är svaret jag fick: Lagen gäller för alla!! Men jag har hittat kryphålen :( Hon säger: Föreskrifter är fullt bindande medan...
Svar
5
· Visningar
2 065
Senast: Stollan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Engelsk grammatik
  • Köpa hus
  • Positiva tråden del 2

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp