Slopning av defektlistan!

Sv: Slopning av defektlistan!

Inga som man vet, kanske. Men det ÄR teoretiskt möjligt att det skulle kunna födas frame overo-färgade föl som saknar olws-anlaget.

Dessa två anlag sitter på samma kromosom och följer varandra i princip alltid. Men då och då händer det just att denna starka bindning mellan två anlag släpper och det blir en s.k överkorsning. DÅ kan avkomman få bara det ena av dessa två anlag.
Som jag skrev i inlägget ovan - överkorsningar sker oftare ju längre ifrån varandra anlagen sitter på kromosomen. Jag antar att overoanlaget och olwsanlaget sitter nära varandra, eftersom man anser att alla frame overo har olws-anlaget. Och sitter de nära varandra så är det väldigt sällsynt med överkorsningar.

Vad som gör mig mer fundersam är dock det faktum att jag läst nånstans att det bara är frame overo-genen som är identifierad, att man ännu inte har identifierat OLWS-anlaget. Och då undrar jag ju hur man kan veta att alla frame overo verkligen har det... Men det kan ju vara så att man funnit olws sedan jag läste om detta...

*asg*....liiiite långsökt eller vad???:smirk:
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Så här står det på ASVHs hemsida:
KOMPLETTERINGSREGISTRERING FÖR FULLBLOD
Fullblod som skall deltaga i ASVH:s arrangemang måste registreras även i ASVH. Skicka in det pass som Sv. Galoppförbundet utfärdat tillsammans med blanketten "Ansökan om utfärdande av pass" så erhåller fullblodet ett registreringsnummer i ASVH. Kostnad 300 kr.

Din fråga vad gäller ditt fullblodssto är knepigare - avkomman kommer att vara rent fullblod och reggad hos galoppförbundet?
Skulle avkomman vara ett sto (den var väl inte född ännu?) kan du betäcka henne med en godkänd varmblodshingst och den avkomman får i sin tur gröna papper.
Fullblod är ju "godkänd" som ras även i mycket slutna förbund som t ex trakehner och hannoveraner.

Vilken individ (sto eller hingst) är det som burit med sig skäckfärgen i fullblodsaveln? Och är det mycket linjeavel på den individen?
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Så här står det på ASVHs hemsida:
KOMPLETTERINGSREGISTRERING FÖR FULLBLOD
Fullblod som skall deltaga i ASVH:s arrangemang måste registreras även i ASVH. Skicka in det pass som Sv. Galoppförbundet utfärdat tillsammans med blanketten "Ansökan om utfärdande av pass" så erhåller fullblodet ett registreringsnummer i ASVH. Kostnad 300 kr.

Din fråga vad gäller ditt fullblodssto är knepigare - avkomman kommer att vara rent fullblod och reggad hos galoppförbundet?
Skulle avkomman vara ett sto (den var väl inte född ännu?) kan du betäcka henne med en godkänd varmblodshingst och den avkomman får i sin tur gröna papper.
Fullblod är ju "godkänd" som ras även i mycket slutna förbund som t ex trakehner och hannoveraner.

Vilken individ (sto eller hingst) är det som burit med sig skäckfärgen i fullblodsaveln? Och är det mycket linjeavel på den individen?
Denna gen har alltid funnits hos fullblod, och tänkvärt är att i Quarter hästen kallas det cropout en mutation där 2 enfärgade får en fläckig avkomma en Paint, det är samma i fullblod med inte så vanligt. Du kan läsa om dem här http://www.colorworld-ranch.com/
Hingsten som jag har betäckt med kommer från detta ställe.
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Jag tänkte mest om du vet vilken individ som burit med sig genen in i rasen. Ingen av de "stora" fullblodshingstarna som jag (som varmblodsintresserad) stött på har någon skäck i sin härstamning.

Är det bara i USA dessa skäckfullblod finns? Eller finns det avel i England också?
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Förlåt om du trodde det det var inte min mening.
En fråga jag har betäckt med en Frame/overo hingst renrasigt Fullblod. Om jag får ett sto så kan jag alltså regga henne i ASVH och få vad för färg på papperen?
Eftersom hingsten inte är godkänd av ASVH så blir det grå papper om den reggas där.

(för övrigt så finns det tveksamheter i stammen på de fläckiga fullbloden, de är inte 100% fullblod rakt igenom, även om de är reggade - och ska vara fullt accepterade - som det. det är någon som lyckats nästla in färgen på något sätt, för den har inte funnits bland fullbloden sen tidigare)
 
Sv: Slopning av defektlistan!

*asg*....liiiite långsökt eller vad???:smirk:

Inte ett dugg långsökt skulle jag vilja påstå utan fullt realistiskt. OM nu generna sitter väldigt nära varandra lär ju rekombination inte ske särskilt ofta, men det borde ändå kunna finnas någon individ av alla overos i världen som inte bär OWLS-genen.

Hur långsökt tycker du att det är att ett enda protein kan orsaka en overoteckning i pälsen och samtidigt defekta tarmar (för det var väl det OWLS gjorde om jag fattat saken rätt?)? Mycket mer troligt då att teckningen och defekten orsakas av två olika gener som sitter nära varandra.
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Eftersom hingsten inte är godkänd av ASVH så blir det grå papper om den reggas där.

(för övrigt så finns det tveksamheter i stammen på de fläckiga fullbloden, de är inte 100% fullblod rakt igenom, även om de är reggade - och ska vara fullt accepterade - som det. det är någon som lyckats nästla in färgen på något sätt, för den har inte funnits bland fullbloden sen tidigare)
Korrekt!
Nåt som en del inte riktigt fattar är att en hel del av fullbloden i USA INTE godkänns av Wheaterbys som fullblod utan hamnar i vad vi i sverige förr kallade B-register och nu kallas *Övrigt fullblod*(dom får naturligtvis löpa i sverige). Ett sånt amerikanskt fullblod, hingst eller sto, kommer aldrig att godkännas av ASVH av den enkla anledningen att det inte är rent fullblod, utan en korsning.I Övrigt fullblod eller som förr B-reg. kan allt registreras om ena föräldern är rent fullblod, eller tex modern är B-registrerad och hon betäcks med ren fullblodshingst. Du kan aldrig *avla upp* en B-reg. häst genom att under flera generationer använda rent fullblod. Ett *övrigt fullblod* är en korsning och inget annat!
(ASVH har faktiskt gjort fel i ett fall tidigare, en amerikansk hingst i B-register hade avkommor som godkändes av ASVH, men detta var på 70 eller 80 talet så det är väl preskriberat nu.)
 
Senast ändrad:
Sv: Slopning av defektlistan!

Jag tänkte mest om du vet vilken individ som burit med sig genen in i rasen. Ingen av de "stora" fullblodshingstarna som jag (som varmblodsintresserad) stött på har någon skäck i sin härstamning.

Är det bara i USA dessa skäckfullblod finns? Eller finns det avel i England också?

Från denna linje har de hittat frame genen

http://www.pedigreequery.com/patchy+lassy

Dessa hästar finns både i England, Ireland,Tyskland, Frankrike och Sverige.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Slopning av defektlistan!

Korrekt!
Nåt som en del inte riktigt fattar är att en hel del av fullbloden i USA INTE godkänns av Wheaterbys som fullblod utan hamnar i vad vi i sverige förr kallade B-register och nu kallas *Övrigt fullblod*(dom får naturligtvis löpa i sverige). Ett sånt amerikanskt fullblod, hingst eller sto, kommer aldrig att godkännas av ASVH av den enkla anledningen att det inte är rent fullblod, utan en korsning.I Övrigt fullblod eller som förr B-reg. kan allt registreras om ena föräldern är rent fullblod, eller tex modern är B-registrerad och hon betäcks med ren fullblodshingst. Du kan aldrig *avla upp* en B-reg. häst genom att under flera generationer använda rent fullblod. Ett *övrigt fullblod* är en korsning och inget annat!
(ASVH har faktiskt gjort fel i ett fall tidigare, en amerikansk hingst i B-register hade avkommor som godkändes av ASVH, men detta var på 70 eller 80 talet så det är väl preskriberat nu.)

Hingsten jag har betäckt men är godkänd av Wheaterbys i England och han är inte i någor B register . Jag vet att de också har ett register för korsningar , men så är inte fallet med denna hingst och de övriga på ColourWorldranch, de är alltså i första stamboken.
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Här är ett Fullblodrenrasigt står i Sverige.
PIC02565.jpg
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Här är ett Fullblodrenrasigt står i Sverige.
PIC02565.jpg
Så denna hingst finns registrerad i A-registret i sverige?
har den löpt eller är i träning?
Men hingsten är väl inte visad vare sig för fullblods eller halvblodsavel?
Avkommor efter ej visade hingstar hamnar ju även nu som *övrigt fullblod*, så även om han betäcker ett A-reg sto så hamnar avkomman som övrigt fullblod, eftersom jag inte sett någon skäckig hingst som visats för fullblodsavel under alla år.
Vad heter den och vilken stam är det? Är den född i USA?
 
Senast ändrad:
Sv: Slopning av defektlistan!

Hingsten jag har betäckt men är godkänd av Wheaterbys i England och han är inte i någor B register . Jag vet att de också har ett register för korsningar , men så är inte fallet med denna hingst och de övriga på ColourWorldranch, de är alltså i första stamboken.
Så hingsten finns i General Stud Book i england?
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Det finns, som sagt, tveksamheter i stammen bakom de fläckiga fullbloden, som lyckats ta sig in i registret. Jag är inte helt uppdaterad på exakt vari dessa tveksamheter ligger, men så är det. Det anlag som ger dessa stora vita tecken dyker inte bara upp sådär efter flera hundra år av kontrollerad avel.

Fast nu har vi lämnat trådens ämne litegrann... :idea:

Jag vill bara kommentera en sak till som har med trådämnet att göra:
Det säjs av amerikanska forskare att det finns frame overo hos shetlandsponnyer. Jag vill bara komplettera den informationen med att det är hos amerikanska shetlandsponnyer. Dessa är inte stammässigt 100% ursprungliga shetlandsponnyer, utan det tillåts en viss procent inkorsning av andra raser. Så det som finns hos amerikanska shetlandsponnyer kan mycket väl (sannolikt) orsakats av andra rasers inblandning. Frame overo förekommer inte hos de ursprungliga shetlandsponnyerna.
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Det finns, som sagt, tveksamheter i stammen bakom de fläckiga fullbloden, som lyckats ta sig in i registret. Jag är inte helt uppdaterad på exakt vari dessa tveksamheter ligger, men så är det. Det anlag som ger dessa stora vita tecken dyker inte bara upp sådär efter flera hundra år av kontrollerad avel.

Fast nu har vi lämnat trådens ämne litegrann... :idea:

Jag vill bara kommentera en sak till som har med trådämnet att göra:
Det säjs av amerikanska forskare att det finns frame overo hos shetlandsponnyer. Jag vill bara komplettera den informationen med att det är hos amerikanska shetlandsponnyer. Dessa är inte stammässigt 100% ursprungliga shetlandsponnyer, utan det tillåts en viss procent inkorsning av andra raser. Så det som finns hos amerikanska shetlandsponnyer kan mycket väl (sannolikt) orsakats av andra rasers inblandning. Frame overo förekommer inte hos de ursprungliga shetlandsponnyerna.
Det är samma tveksamheter som finns angående dom palominofärgade fullbloden som finns i USA. En bekant inom fullblodsvärlden kom kollade stammen på en sån hingst och hittade snabbt att stammen ALDRIG skulle godkännas i General Stud Book. Men dom får löpa, både i USA och i sverige. Men ett sånt sto kan aldrig heller få en avkomma som godkänns av ASVH.
 
Senast ändrad:
Sv: Slopning av defektlistan!

Och ja, tyvärr är ASVH en öppen stambok. De med okänd/ofullständig härstamning får dock inte gröna papper.

Bara en fundering...om nu Top of the Hill blir godkänd på bruksprovet i februari...(ASVH) vad kommer hans avkommor då få för färg på pappret om mamman har gröna? Han har ju okänd härstamning på mödernet men har fått dispens att göra bruksprovet. Blir det gröna papper på avkommorna då???Helt utanför denna tråd...:smirk:
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Så denna hingst finns registrerad i A-registret i sverige?
har den löpt eller är i träning?
Men hingsten är väl inte visad vare sig för fullblods eller halvblodsavel?
Avkommor efter ej visade hingstar hamnar ju även nu som *övrigt fullblod*, så även om han betäcker ett A-reg sto så hamnar avkomman som övrigt fullblod, eftersom jag inte sett någon skäckig hingst som visats för fullblodsavel under alla år.
Vad heter den och vilken stam är det? Är den född i USA?

Det finns inga tveksamheter när det gäller denna hingst är reggad i A- registret. Han kommer från frankrike och blir 2 år i April. Står i träning hos Catharina Vång.
Vad det gäller tveksamheter så kommer tveksamheterna från Ryssland då de inte har fört en ordentlig stambok men de börjar komma in på rätt spår, enligt Monica Wolf på Galoppen. I de fall som du nämner finns inga tveksamheter och då är det ju mycket lätt att kolla.Hästen heter Colour Your Dash.
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Jag hämtade den bara på deras sida.
Varför står det annars med defekter gällande ponny, kallblod o alla dessa defekter som har diskuterats här men som er inte ska finnas på hbl???
Läs igenom hela listan o inte bara vart jag hämtat den.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 838
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Hundavel & Ras Jag tycker mig se ett ganska tydligt mönster gällande hundavel som jag tyckte att vi kunde diskutera lite. Nämligen hälsotestandets vara...
2
Svar
24
· Visningar
5 770
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 305
Senast: Fetaost
·
Western Kan man tro sina ögon??? Har SJV insett det galna i bråket om OLWS??? Vi hoppas och tror att detta är på riktigt och inte en dröm...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 201
Senast: Joice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp