Slopning av defektlistan!

Sv: Slopning av defektlistan!

Svarar dig och andra, samt kommer med lite övriga reflektioner:angel:

ASVH har gjort en defektlista utifrån defekter som de inte vill avla på och även defekter som är 'kasserande för avel'
ASVH är dessutom moderförening för SWB så de kringgår inga regler utan har full rätt att sätta egna krav för sin ras:)
SJV:s defektlista är mer generella råd eftersom det till sist är upp till moderföringarna att bestämma defekterna. Jag tror att detta är en bidragande orsak till att listan blev tvungen att slopas.
För att ta ett ex;
Det är enligt SJV:s lista inte tillåtet att avla på djur med dubbla muskelanlag (belgien blue) eftersom det anses vara en genetisk defekt som ger lidande för djuren. Belgien som i det här fallet är modersland (vet ej namnet på föreningen) för rasen hävdar dock att detta inte är en genetisk defekt:eek: Det gör att vi i Sverige inte kan förbjuda avel på belgien blue pga att den bär på en genetisk defekt, utan vi får hitta på andra lösningar. Ex att en importerad tjur ger svårare kalvningar än vad som är 'standard' inom rasen.

Det verkar alltså som att så länge inte EU har gått in och sagt att 'det och det' är det förbjudet att avla på är det fritt fram för modersföreningarna att sätta upp riktlinjer för vilka anlag aveln ska bedrivas på:angel:
Det är ex därför ASVH kan kassera hingstar med pungbråck i avel, medan de fortfarande kan verka i avel i Danmark.
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Hoppar in i tråden igen.
Tidigare fanns ju Albino på defektlistan, numer vet väl dom flesta (möjligtvis då utom SJV) att albino ej finns inom hästrasen. Hur är det tex inom ASVH, är cremello godkänd färg?
Jag har läst lite i tråden om travaravel och där diskuteras lösa benbitar friskt och det verka vara ganska okomplicerat förhållande till det, har dom skrammel så opererar vi bara ;-)
Hur är det inom ASVH, det är ju allmänt känt att vissa hingstar har avkommor som det skramlar om, räknas det som en defekt och såna hästar ska alltså inte i avel? Upplys mig lite tack.
 
Senast ändrad:
Sv: Slopning av defektlistan!

Har inte sett något i reglementet som reglerar färg alls, så jag tror att alla färger är godkända så länge övriga krav för registrering och införande i stambok är uppfyllda.

För att över huvud taget få komma till bruksprovet måste hingstarna vara friröntgade från OCD i knän och haser. Plåtarna måste tagits efter 1/7 det år hingsten blir 2 år och de ska skickas av kliniken till ASVH som i sin tur vidarebefodrar de till en vet inom AVN (avelsvärderingsnämnden).

Anledningen till en tidig röntgen är väl för att det är strörst chans att OCD som finns då är genetisk betingad. Sedan finns det säkert hingstar med generell sämre hållbarhet som därmed är predisponerade för OCD senare, men de undkommer kanske nålsögat vid ung ålder...
Tyvärr är det sällan som stona kollas innnan de sätts in i avel. Vill ju gärna att bra 3åringar sätts in i avel för att korta generationsintervallet och här finns en risk att ev hållbarhetsproblem ej har kommit fram än. Fortsätter detta sto vara i avel kan man få problem med avkommorna när de blir äldre, men då är ju skadan redan skedd. Därför är det viktigt att veta status på släktingar när ett nytt sto ska sättas in i avel såvida det inte är röntgat.
Det är i alla fall min åsikt!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Slopning av defektlistan!

tycker du förklarade defektlistan mycket bra, nu förstår jag också varför JBV blir tvugna att slopa listan. Tycker också att det är mycket bra att listan slopas, det ska vara upp till rasföreningarna och deras intresse i rasen att föra den vidare på bästa möjliga sätt. JBV ska hålla sig till att måna om djurens välbefinnande och inte blanda sig i specifika problem hos olika raser. Sen tycker jag självklart det är bra att de vill motverka avel som medför lidande för djuren, men där måste gränsen dras i deras involverande i avelsarbetet.
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Det finns inga icke-godkända färger inom ASVH.

Angående travarna har man som sagt haft en liberal inställning till lösa benbitar 'håller de för att springa in pengar så har de bevisat sin hållbarhet oavsett skrammel'.

Detta har ju lett till att travarna har den absolut högsta frekvensen av lösa benbitar av alla raser. Bra? Har hört från lite olika håll att det finns tankar om om det är en så bra strategi.

Det där med att det är allmänt känt att vissa hingstar lämnar mer skrammel, ja det tycker jag man ska ta med en nypa salt faktiskt. För att veta säkert lär man ju göra en analys av en rad faktorer, som stomaterial, prestation, uppfödning etc. Ska dock bli himla intressant att se resultaten av den studien som görs nu.
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Hoppar in i tråden igen.
Tidigare fanns ju Albino på defektlistan, numer vet väl dom flesta (möjligtvis då utom SJV) att albino ej finns inom hästrasen. Hur är det tex inom ASVH, är cremello godkänd färg?
Jag har läst lite i tråden om travaravel och där diskuteras lösa benbitar friskt och det verka vara ganska okomplicerat förhållande till det, har dom skrammel så opererar vi bara ;-)
Hur är det inom ASVH, det är ju allmänt känt att vissa hingstar har avkommor som det skramlar om, räknas det som en defekt och såna hästar ska alltså inte i avel? Upplys mig lite tack.
Det finns inga som helst restriktioner för färg inom ASVH. ALLA färger är godkända.

Vad gäller osteochondros så är det inte så enkelt som att man tar bort alla ur aveln som har det själva så försvinner det.
Det är ärftligt, men det finns också en miljöfaktor i det som komplicerar det hela.
Det förekommer mer på avkommor i vissa hingstlinjer. MEN man kan ju också lägga på minnet att vissa hingstlinjer ger fler avkommor som kostar så mycket pengar att man väljer att röntga dem - andra hingstlinjers avkommor kanske inte röntgas i samma omfattning så där kan mycket döljas. Och avkommorna har också ett möderne...
Så det går inte bara att kassera en hingst för att det finns gott om ocd bland avkommorna.

Det är dessutom så att i andra EU-länder så är ocd tillåtet även bland de varmblodiga ridhästarna
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 829
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Hundavel & Ras Jag tycker mig se ett ganska tydligt mönster gällande hundavel som jag tyckte att vi kunde diskutera lite. Nämligen hälsotestandets vara...
2
Svar
24
· Visningar
5 770
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 305
Senast: Fetaost
·
Western Kan man tro sina ögon??? Har SJV insett det galna i bråket om OLWS??? Vi hoppas och tror att detta är på riktigt och inte en dröm...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 201
Senast: Joice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp