Slopning av defektlistan!

Sv: Slopning av defektlistan!

OM hingsten godkänns vid bruksprovet så får avkommorna gröna papper. Då har man accepterat att mamman inte hade full stam.
Antar att det stoet är ett av det få ston som stambokförts med dispens tack vare sina utmärkta prestationer.
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Jag hämtade den bara på deras sida.
Varför står det annars med defekter gällande ponny, kallblod o alla dessa defekter som har diskuterats här men som er inte ska finnas på hbl???
Läs igenom hela listan o inte bara vart jag hämtat den.
Det finns en kassationslista som gäller för godkännande för avel, ursprungligen från SH.
Sen finns det en defektlista som kommer från jorbruksverket som inte alls är samma sak. hinner inte reda ut detta mer nu, men den går att hitta på jordbruksverkets webplats.
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Man behöver inte visa en hingat i dag för att den ska vara godkänd, EU regler. Om en hingst redan är reggad i A-registret (Fullblod) och man betalat hingtlicensen på ca 4000 tror jag att det är och han han är negativ för cem,eva och betäcker ett fullblod som också är i A-registret så reggas den som renrasigt fullblod i Galoppen. Betalar man inte licensen på hingsten så kan den inte reggas i Galoppen, då blir det väl SH och avkomman kommer stå som fullblod. Tror jag.
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Coola namn bakom den :).

e Paint the Cat
ee Airdre Apache
eeu Not Quite White

Man förstår att det inte är vanliga fuxar bakom den, även om det tydligen är reggad som fux här.
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Ja enligt EU så får alla hingstar verka i avel. Men föreningarna har kommit runt detta på många olika sätt.
Tex ASVH som utesluter alla med gröna papper från alla deras tillställningar. Idag är det svårt att ens visa häst utom tävlan med vita eller grå papper. Om det ens är möjligt.
Detta för att det ska vara meningsfullt att låta sin hingst göra bruksprovet...o att stoägarna ska använda sig av "gröna" hingstar.
Skulle ju önska detta bland araberna också.... att man gick runt moderföreningen o gjorde det icke önskvärt med avel med tex klass III hingstar.

EU kan säga mycket men de kommer inte åt våra stamböcker...o kan inte kräva att vi måste ta in vad som helst i dem.
 
Senast ändrad:
Sv: Slopning av defektlistan!

Ja enligt EU så får alla hingstar verka i avel. Men föreningarna har kommit runt detta på många olika sätt.
Tex ASVH som utesluter alla med gröna papper från alla deras tillställningar. Idag är det svårt att ens visa häst utom tävlan med vita eller grå papper. Om det ens är möjligt.
Detta för att det ska vara meningsfullt att låta sin hingst göra bruksprovet...o att stoägarna ska använda sig av "gröna" hingstar.
Skulle ju önska detta bland araberna också.... att man gick runt moderföreningen o gjorde det icke önskvärt med avel av klass III hingstar.

EU kan säga mycket men de kommer inte åt våra stamböcker...o kan inte kräva att vi måste ta in vad som helst i dem.

Så sant. Men man måste följa sin moderstambok, jag vet inte var ni har eran men galoppen kan inte hitta på sina egna regler de måste följe England. Svenska galopp har ju inget krav på avelsvärdering men man kan göra det om man vill, och i stället har de en avgift på hingsten för att få rätta papper. Jag fick höra att ASVH är stämda till Eu för att de tydligen försöker komma runt alla regler, kan vara läge att se om det skrivs något i ridsport. Jag vet inget om det men hörde om det.
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Hallåååååå
I verkligheten kan alltså svenska halvblodet vara vad som helst när man kollar tillbaka tre generationer. Nordsvensk till exempel?

Talar vi om samma rasförening (:confused:) där anhängare skriker halsen av sig när man talar om korsningsavel? Samma som idiotförklarar 99% av alla med frågor om de kan korsa ditten med datten????

Varför ska de sitta på så höga hästar egentligen:devil:?
Det finns seriös avel av korsningshästar och det finns de som avlar svenskt halvblod med helt utan andra kunskaper än att de vill ha föl på sin fina häst...

Svenskt halvblod med gröna papper= kanske resultat av vilken gatukorsning som helst tre generationer tillbaka alltså.....

Känns bättre nu...........................:cool:
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Jag tyvärr är det nog så!:rofl::rofl:

Jag har en kompis som har ett Svenskt varmblod i tredje generation kallblod.
Hon själv har gröna papper visst är det lustigt, tycker det är rent fantastiskt hur man kan komma på tanken att kalla hästen Svenskt varmblod när det är korsningar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Slopning av defektlistan!

Det är konstigt att såna onaturliga färger inom fullblodet alltid uppkommer i USA!
Jag för min del skulle aldrig ha förtroende för ett land som haft 2 presidenter som heter George Buske!
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Det finns inga tveksamheter när det gäller denna hingst är reggad i A- registret. Han kommer från frankrike och blir 2 år i April. Står i träning hos Catharina Vång.
Vad det gäller tveksamheter så kommer tveksamheterna från Ryssland då de inte har fört en ordentlig stambok men de börjar komma in på rätt spår, enligt Monica Wolf på Galoppen. I de fall som du nämner finns inga tveksamheter och då är det ju mycket lätt att kolla.Hästen heter Colour Your Dash.
Har du betäckt med en 2 årshingst som är i träning? Måste vara en himla smart tränare som använder en 2 årshingst i avel, samtidigt som den är i träning?
Har den hingsten verkligen betalt licens 2007? Finns inga uppgifter om det.
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Har du betäckt med en 2 årshingst som är i träning? Måste vara en himla smart tränare som använder en 2 årshingst i avel, samtidigt som den är i träning?
Har den hingsten verkligen betalt licens 2007? Finns inga uppgifter om det.

Vadå betäckt??? Nä det har jag inte. Jag tycker inte att du ska uttala dig om saker du inte har en aning om.:crazy:
Men jag har betäckt med I Was Frame på Ireland. Colour Your Dash har inget med min betäckning att göra.
Och du kan ju vända dig till galoppen om du tycker något är oklart så kan ju de reda ut ett och annat med dig, du kanske kan lära dig något.:devil:
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Har du betäckt med en 2 årshingst som är i träning? Måste vara en himla smart tränare som använder en 2 årshingst i avel, samtidigt som den är i träning?
Har den hingsten verkligen betalt licens 2007? Finns inga uppgifter om det.

Och vem har sagt att ovan nämnda hingst används i avel???:confused: Nu verkar det spåra ur ordentligt här...:crazy:
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Och vem har sagt att ovan nämnda hingst används i avel???:confused: Nu verkar det spåra ur ordentligt här...:crazy:

Ja vad kan man säga:o

Fullblodshingsten Mirio lämnar också vita ben bläs och bukfläckar, men han är nog korsning och sedan har han ju en far som kommer från USA:angel:
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Det var inte på något sätt självklart att det INTE var den hingsten som hade använts i avel, frågan var inte ett dugg konstig för den som inte vet hur det var egentligen.

*rensar bort några nonsensinlägg för att kunna fortsätta en konstruktiv diskussion*
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Det var inte på något sätt självklart att det INTE var den hingsten som hade använts i avel, frågan var inte ett dugg konstig för den som inte vet hur det var egentligen.

*rensar bort några nonsensinlägg för att kunna fortsätta en konstruktiv diskussion*

Hoppas du tog bort även ditt nonsens inlägg också?!?!:smirk:
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Det var inte på något sätt självklart att det INTE var den hingsten som hade använts i avel, frågan var inte ett dugg konstig för den som inte vet hur det var egentligen.

*rensar bort några nonsensinlägg för att kunna fortsätta en konstruktiv diskussion*

Eh...om man läser tråden innan man hasplar ur sig saker så kan du vara lugn för att inget pekat på att Joice betäckt med en tvåårshingst i träning???:crazy:
 
Sv: Slopning av defektlistan!

ska ni själva förstöra den här tråden nu?
TÄNK ER FÖR!

Joice skrev att hon har betäck med en hingst med mycket vitt. i ett annat inlägg visas en bild på en sådan.
OM man inte uttryckligen skriver att det INTE är den hingsten man betäckt med så är det inte så konstigt om någon drar den slutsatsen.
Det ÄR faktiskt inte förbjudet att missförstå något och det ställdes en fråga ifall så var fallet, vilket hade varit enkelt att besvara på ett trevligt sätt, att det inte var.
 
Senast ändrad:
Sv: Slopning av defektlistan!

Har man hängt med i tråden så står det att läsa att jag har betäckt med en frame/overo, och den där Colour Your Dash är en ren sabino inget annat. Jo det förstås han är snygg.
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Men hallå!!
Här respekterade jag verkligen erat seriösa diskussionssätt, som inte är så vanligt här på buke o så sänker ni er till sandlåde nivå på nolltid...trist!

Måste erkänna att jag också missuppfattade o trodde det var den hingsten som det betäckts med. Det var ju den hingsten som det efterfrågades om o inte en bild o namn på någon annan.
Men för det behöver man ju inte bli bemött på så barnsligt vis.

Nu tar vi nya tag...
Ameo...vari ligger skillnaden på defektlistorna???
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 835
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Hundavel & Ras Jag tycker mig se ett ganska tydligt mönster gällande hundavel som jag tyckte att vi kunde diskutera lite. Nämligen hälsotestandets vara...
2
Svar
24
· Visningar
5 770
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 305
Senast: Fetaost
·
Western Kan man tro sina ögon??? Har SJV insett det galna i bråket om OLWS??? Vi hoppas och tror att detta är på riktigt och inte en dröm...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 201
Senast: Joice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp