nu har jag sagt åt tody

Japp, men det är inte lika vanligt (därför rekommenderar jag hellre två honor om man köper från en zoo affär som knappt vet vad marsvinet bäst skall ha) att honor bråkar som hannar gör det även om det ibland händer ibland.
Honor tjafsar däremot titt som tätt (man skall inte sära så länge dom inte biter varanda så dom får sår så brukar det gå alldeles utmärkt).
Två dominanta äldre honor är svårare att gå ihop men dom där bråken där dom biter varandra blodiga är inte lika vanligt hos honor som hos hannar.
Naturligt beteende hos hannar som vissa försöker avla bort då det visserligen passar ett vilt marsvin men inte våra tama hannar.
 
Jag har också låtit min hannar hållas men när dom biter hål i läppen (var tvungen att ta ut gojs i ett djupt sår och skölja med koksaltlösning och hacka vitkål och morötter pga ett sådant bråk) osv så är det kört och det är en stor skillnad på tjafs och bråk.
Marsvin tjafsar ibland och då låter det som om den ena har ihjäl den andra och man blir alltid lika förvånad av att den som skrek inte har ett enda sår.

Ett bett eller två är inte mycket att bry sig om men när det är nya bett varje dag så skall inte hannarna behöva bo ihop.
Detta utfört av en hanne som inte använts i avel här och visat dominans redan som liten.

Jag kan sätta ihop två hannar som gått i avel med varandra beroende på vilka dom är här hemma och jag har haft hannar som inte varit i avel som är mycket dominanta.
Teddy är en och Shrek som jag hade är ytterligare en.
Båda dominanta redan som små.
Shrek var jättebra kompis med Casanova tills Shrek blev könsmogen.
Då var det kört och här pratar vi om flera bitsår.
Teddy fick sedan flytta in till Casanova men jag märkte snabbt att denne var en dominant hanne liksom både Shrek och Casanova.
När Teddy blev könsmogen var det kört igen.
Nu bor Teddy med Kosmus som har gått med flickor tidigare och det går utmärkt.
Shrek lever tillsammans med Albert och dom har flyttat till en familj som bor här inärheten.
Shrek är den som bestämmer men inte använts i avel och Albert är den som faktiskt har avkommor efter sig och har använts i avel innan och är inte den som bestämmer.
Casanova bor just nu med Milou som börjar bli en tonårsslyngel men inte samma dominans som Teddy.

Jag har läst när folk som har omplaceringsverksamhet med marsvin (USA)lika så uppfödare så säger dom som jag.....allt beror på dominans och icke dominans (det är med andra ord inte bara min slutsats utan andras också).

Sätter man ihop en dominant hanne med en icke dominant hanne så funkar det om man så har honor i buren brevid som brunstar (jag har faktiskt två avkommor efter en sådan hanne).
En hanne som är något dominant kan spä på sin dominans om han använts i avel men en icke dominant hanne som använts i avel forsätter att vara icke dominant.

Jag har och har haft alla sorter och avlar inte på mina hannar som är så dominanta att det är svårt att hitta en hanne som burkompis.
Jag vill inte ha sådana hannar i mina linjer och föredrar hannar med mindre testosteron.
Jämför med hundar som är hanagressiva pga det höga testosteronhalten och för över det till sina avkommor :crazy: skillnad är att man kan kastrera en hanhund för att minska testosteron produktionen vilket inte hjälper hos marsvin.

Så att generellt säga att bara för att marsvinshannar inte använts i avel så går dom oftast bra ihop stämmer inte.
SKulle aldrig få för mig at säga så till någon som skulle vilja köpa hannar av mig utan vara ärlig med att dom kanske måste skaffa en andra bur när hannarna växer upp (och låta marsvinen stå bur mot bur).
Allt beror på dominans som hänger ihop med testosteron.
 
Ursäkta om jag byter ämne lite nu, men jag tänkte passa på att fråga.

Efter nyår ska äntligen min marsvinshona få sällskap. Hon är två år och har såvitt jag vet aldrig haft sällskap av ett annat marsvin. Hur sätter man ihop dem på bästa sätt? På golvet eller i buren där tuva bor nu? (Det är en stor kaninbur så jag kommer inte skaffa nån ny)
 
det kanske är så att det inte har stämt för dig men gjort det för många andra.
 
Det är inte bara mig jag pratar om utan många andra.
Jag talar aldrig bara från egna erfarenheter utan även från större uppfödare, omplaceringsorganisationer, privatpersoner osv.
Annars hade jag faktiskt inte helt kunnat uttala mig eftersom jag bara har haft sammalagt 22 marsvin (tror jag det är) vilket jag anser vara för lite för att dra stora slutsatser.
 
En liten :confused:
Är det en liten kan du sätta ihop dom med en gång (så gör jag även med marsv9inspojkar som skall sättas ihop med äldre herrar).
Den äldre kommer säkert kuttra, rida och jaga den lilla och den lilla kommer att skrika så fort den större bara tittar på henne.
Härda ut så länge den äldre inte biter den lilla (brukar oftast inte vara så).
Det är så det skall vara.
Den stora talar om för den lilla att hon bestämmer och hon tål inget tjafs om den saken.
Efter någon timme eller så brukar det lugna sig även om pipet för det minsta lilla kan hålla i sig ett tag.
Att veta sin plats i flocken är viktigt i en marsvinsflock och det låter oftast värre än vad det är när den fastställs.
 
Ja precis, en liten tjej blir det. Tänkte att det skulle bli smidigare med en ung som inte är så ranghög än. (Tuva är van vid att bestämma och vet hur hon vill ha det.. :smirk:) Men då gör jag som du sa och släpper ihop dem i buren på en gång! :)
 
det är ju tydligt att du och ja inte håller med varandra så det är lika bra att vi slutar diskutera.
 
är det inte lite smartare att låta dom träffas ute på golvet först ? Jag kanske bara talar för mig själv men mitt honmarsvin hade blivit vansinnig om det bara kom en en främling i hennes revir bara sådär.. Har en kompis som har ett marsvin som så gott som bet av halva kinden på inkräktaren i buren.. :crazy: Ja hade nog låtid dom träffas på golvet först..
 
Jag bryr mig för att vara ärlig inte om vad du tycker och skulle aldrig vara så oärlig att jag inte talade om för ägaren om vad dom kan förvänta sig.

Jag har ägnat timmar åt att studera mina marsvin för att lära mig "vad dom säger" satt hannarna på golvet för att studera dom tillsammans osv.
Jag har också ägnat timmar åt att läsa massor som erfarna människor med stor kunskap om marsvin har att säga, precis som jag gjorde när jag hade hamstrar (har iofs en kvar).
Jag är fortfarande inte fullärd än på långa vägar dock.

Nu har jag sagt mitt :p
Varken jag eller många erfarna håller med dig och när dom erfarna säger annat så tror jag hellre på dom och mina egna små erfarenheter.
Att dom erfarna säger annat än dig talar för vad du kan ;)
Det räcker för mig för att veta hur mycket/lite du faktiskt kan.

För min del kan jag inte mycket om kaniner och har bara haft ett så därför hittar du mig aldrig kommenterande om dessa :angel:
 
Vansinnig eller dominansbeteende :confused:
Vet du skillnaden :smirk:
Hör dom om marsvin du sätter ihop om den ena är dominant och den andra ger sig :confused:
Det gör jag :angel: för jag har noga studerat marsvinen + läst andra redogöra ;)

Kan tala om att bita av en halv kind är inte något som är vanligt om den man släpper in är icke dominant.
En baby är ickedominant och får inte för sig att testa sin dominans innan dom är 2 månader gammal.

Den enda gången det blir skador är när man släpper ihop två mycket dominanta damer eller herrar med varandra eller någon försöker utmana den dominanta efter ett tag...vanligast vid könsmognaden.

Hade det varit vuxna marsvin som skulle så hade jag inte gett samma råd som när man skall släppa in en baby.
Då hade jag gett en utförlig beskrivning inte bara var som är bäst att släppa samman utan också hur och vad marsvinen säger till varandra för att veta om det krävs en lång introduktion eller kort.
En icke dominant kan man släppa in hur som helst i en annans bur.
 
Jasså på det sättet: Du får tro vad du vill om mina kunskaper jag kom iallafall inte hit för att bråka utan för att dela med mig utav mina erfarenheter , vilket ja har fått från min egen uppfödning som ja sysslat met sedan 4 år tillbaks, samt att ja går ett treårigt gymnasieprogram inrikt djurvård. Jag får en djurvårdar examen nu i april, vilket man inte får utan vidare.

Varför inte acceptera mina erfarnheter så accepterar ja dina ?

Jag kom hit för att ge goda råd inte för att lura någon.

Jag har aldrig vart med om hanar som är "oskulder" som bråkat med varandra , däremot så vet ja att honor kan vara minst lika gnabbiga som hanarna.

Jag kanske ändrar uppfattning om ja av någon anledning skulle råka ut för liknande som du tydligen har gjort med dina hanar, men under dom 4 åren ja sysslat med marsvin och uppfödning så har ja inte upplevt något sådant, så det är väll inte konstigt att ja står för va ja skriver ?

Nu har även ja sagt mitt och som sagt besserwissrar som inte kan acceptera en annans åsikt och istället frågasätter dennes kunskap är jag inte mkt för. Så Ja föreslår att vi avslutar här.
 
Hon har delat bur med en kanin förut, och då gick det bra att bara sätta in honom. Han var ju ifs lite större. Får se hur jag gör! Beror lite på grisen som kommer också, hur hon verkar i sättet.
 
Är jag besserwisser för att jag talar om att det du säger inte stämmer :confused:
Du utgår från dina hannar (hur många sammanlagt och har dom inte gått ihop efter dom varit använda i avel :confused:) och det begränsar stort (så vidare du inte har uppfödning med många djur dvs en 50 tal djur samtidigt).
Jag utgår från mångas erfarenheter det ger mycket större material att dra slutsatser ifrån ändå är det jag som har fel och du rätt :confused:
Mina marsvin vara bara några expempel men om du vill kan jag ge dig länkar till fler.

Vad för utbildning du har säger mig inget eftersom veterinärer med mycket större utbildning ofta inte är bra på smådjur ändå ;)

Jag har haft min uppfödning i 1 år men den är mycket väl planerad med nogrant utvalda djur.
Samtliga är reggade med stamtavlor och rasrena med bra utsende och temperament.
Parningar inplanerade för flera år framöver nogrant uträknat för att få fram det jag vill ha.
Den är heller inte helt okänd ;)

Honor är gnabbiga...hieraki är viktigt för en marsvinsflock precis som för andra djursorter som lever i flock.
Däremot är det inte vanligt att dom biter varandra blodiga, säger där med inte att det aldrig händer....det händer däremot mycket sällan.
Hannar däremot biter varandra i häcken, ryggen, öronen och munnen och det är inte ovanligt om det är tjafs om rangordning.
Rangordning av hannar är tuffare när den görs upp av naturliga skäl.
Men det vet väl du vilka skäl det är eller hur :confused: med tanke på att du vet mer än mig om marsvins beteende.

Jag vidhåller...huruvida hannar går ihop eller inte beror på dominans!!
Huruvida honor går ihop eller inte beror också på dominans!!
Hannar bråkar ofta fysiskt med sår som utgång om det är dominanstjafs medans honor oftast håller sig till tjafs!!
Unga honor under 2 månader går bra att sätta in till äldre honor utan presentaion på utsidan då så unga honor inte kommit upp i könsmognad än.
Samma med hannar.
Jag vet då ingen uppfödare som "introducerar försiktigt" med så unga marsvin.
Äldre marsvin kan behöva introduceras på utsidan av buren om man inte är duktig på att "läsa" marsvin.

Så vill du ha länkar till marsvins maillinglistor och till olika diskussionsforum om marsvin förutom marsvinsnätet :confused:
Till sidor där du kan läsa det jag har lärt mig :confused:
Jag har dom i mina favoriter ;)

Jag slutar inte diskutera bara för att andra inte tycker som jag så är det ;)
Jag försöker inte övertyga dig utan andra som kanske tror att det alltid går bra med hannar som inte använts i avel ihop.
Fråga dig varför man oftast råder till att ha en äldre hanne och en yngre ihop än två små från början ;)
Om du kan marsvinsbeteende så bör du ju lätt kunna svara på den frågan :p
Och ja, jag testar din erfarenhet för att se om den verkligen är så stor som du tror.

Nu skall jag iväg på dotterns luciståg :love:
 
Men snälla du va pratar du om igentligen ? Jag har väll aldrig sagt att ja skulle va duktigare än dig på marsvinens beteende ? Det finns heller inget som säger att ja skulle vara sämre ? jag är inte ute efter att mäta mig med någon, men det tycks du vara "jag vet bäst" ja avskyr sådant. Varför inte bara acceptera att vi har olika uppfattningar ? Och att ja skulle anse mig själv som stor var nog det roligaste ja har hört på länge, det skulle nog vara det sista ja skulle utge mig för att vara även fast andra tycker att ja är duktig så skulle ja heller aldrig ta åt mig det, för jag är inte på nåt sätt ute efter att få beröm på något sätt.

Och jo jag har haft mina hanar tillsammans med honor efter avel, det var på dne tiden som jag var "okunnig" och då blev det slagsmål kan jag ju lova. Just därför låter ja mina hanar växa upp tillsammans för att dom skall accpetera varandra så länge som möjligt. Och visst händer det att dom gnabbas då och då, men absolut inget allvarligt.

Varför dra in veterinärer i detta ? Dom kan ju oftast inte ett piss om smådjur . Om det int är någon form av specialinriktad vet.

Vill avsluta med att jag inte är här för att bevisa något , men man kan ju börja undra om du inte är ute efter det.


I min utbildning läser vi väldigt mkt om djurens beteende´, så du kommer ingenstans med att försöka dumförklara någon.

Va sägs om att uppföra sig lite mer vuxet ?
 
Dina inlägg
------------------------------------------------------------
"av egen erfarenhet om du vill ha hanmarsvin så brukar det gå bra så länge ingen av hanarna är "oskulder" det har ja haft , men det var innan ja visste att dom kunde bli soom monster mot varandra oom man lät ena hanen para sig dom hanar som tidigare vart bästa vänner blev ovänner, för hanen som "förlorade oskulden" gav sig på den andra hanen "

"förlåt nu rörde ja ihop det för dig, ja menar så länge båda hanarna ÄR oskulder så är det ingen fara ! "
------------------------------------------------------------

Rätta mig om jag har fel.
Du utlovar att så länge hannarna inte använts i avel så är det ingen fara!!
Det är fel, man tar en viss risk och bör vara medveten om den.
Sedan säger du att du är så välutbildad och kan marsvin (du har ju avlat) men ändå så går det bra om dom är oskulder.
Du utlovar något som inte är helt sant (jag har för övrigt sagt att även honor kan bråka men det är oerhört sällan dom ger varandra massa bitsår).
Jag kan inte hålla tyst då det är bara så.
Jag vet att det finns avelshannar som hålls tillsammans bur mot bur med honor i utan problem och jag vet att det finns hannar som går bra ihop tills dom blir könsmogna sedan så är det ständigt bråk om dominans.
Så länge du utlovar att det går bra med hannar som inte varit i avel tillsammans så kommer jag att hojta.

Det kan gå bra men det kan gå åt skogen speciellt när det gäller marsvins hannar.
En extrabur är bra att ha innan efter som man kan skaffa en begagnad billigt än at behöva snabbt inköpa en andra bur och vara tvungen att köpa en dyr ny bur.

Jag frågade om du var stor uppfödare för ju mer marsvin du har erfarenhet från babystadiet desto mer brukar man veta om beteende (därför brukar jag skaffa info från stora uppfödare).
Sedan frågade jag om du nu hade uppfödning om du inte kunde ha hannarna ihop igen efter att dom använts i avel.
Jag har avelshannar (använda i avel) ihop med andra hannar tex.
Inte blir dom monster inte och skulle dom vara det får dom tillbringa livet som sällskapsmarsvin istället.
Sådana vill jag inte ha i mina linjer.

Du säger den ena oriktigtheten efter den andra och blir förvånad när jag protesterar.
Man kan visst ha somliga avelshannar med andra hannar och det kan visst vara så att hannar som var bästa komisar innan könsmognad inte tål varandra när den inträder.
Uppfödare rekommenderar faktiskt vanligtvis en äldre hanne med en yngre eftersom risken för bråk blir betydligt mindre.
Man skall ha klart för sig att det finns inget det alltid går jättebra och det går inte alls när det gäller marsvinshannar (marsvinshonor också i sällsynta fall).
Jag protesterar lika vilt när folk säger att det inte går ;)
Därför säger jag att man skall vända sig till en uppfödare speciellet om dom är noga med temperament i sina linjer.
Det är för att man skall kunna få rätt kombination med en gång så risken för att sära på dom blir bra mycket mindre.

Skall jag tala om för dig varför det går åt skogen titt som tätt :confused:
Jag gör det ändå.

Marsvin har sina "gamla" drifter i sig precis som tex hästar.
I en marsvinsflock så är det massa honor, deras ungar, unghannar som lever i utkanten och EN könsmogen hanne.
Han kör bort alla andra könsmogna hannar som visar intresse för dennes honor med tänder om så krävs.
Oftast så behövs det inte utan räcker med hot.

Våra tama marsvin har kvar denna drift till deras nackdel.
Här har vi ingen användning av den.
Vad jag som uppfödare då försöker göra är att få fram mesigare hannar och det gör man genom avelsarbete.
Den hanne som inte går ihop med andra hannar när den använts i avel används inte igen.
På så vis kan jag få fram mesigare hannar som utan problem kan leva med andra hannar trots att det inte är "naturligt" för en vuxen marsvinshanne att leva så egentligen.

Så fortsätter du att säga att det går alldeles utmärkt så länge dom är oskulder kommer jag att fortsätta protestera :angel:
Sedan kan du skrika "uppföra sig som vuxen", "besserwisser" osv hur mycket du vill...jag kommer att protestera ialla fall ;)

Att du är bättre/sämre på marsvin behöver du inte berätta för när man ser hur du diskuterar beteende så berättar du själv hur mycket/lite du kan ;)

Att du sedan tror på det du säger kan jag acceptera men inte att du försöker få andra att tro på felaktigheter.

Var har jag dumförklarat dig :confused:
Jag har bara sagt att jag verkar veta mer om just detta och att dina kunskaper är bristfälliga (kan bero på att jag har haft tillgång till "bredare" material).
Jag har tom erbjudit dig ta fram sidor för att visa var jag hittat bra info, att ge dig adresser till maillinglistor så du själv kan fråga andra om jag verkligen har fel.
Jag måste vara en väldigt dum person som är beredd att lägga ner den tiden när du uppenbarligen inte vill veta :crazy:
Nå ja..du gör som du vill men räkna med att om du fortsätter och säger att två hannar går jättebra om dom inte är använda i avel så kommer jag fortsätta att protestera :angel:
 
du kan gapa bäst du vill ja la mig inte i den här diskussen för att få massa meterlånga romanupplägg från dig som ja trots allt redan vet om. Men du kan inte ändra på mina erfarenheter.

Det enda ja säger är att jag har aldrig vart med om att två hanar bråkar så länge dom båda är oskulder. Varför vill du ändra på det ? Det är ju trots allt sant.

jag kom heller inte hit för att diskutera med dig utan för att ge ett tips till tjejen som skulle skaffa marsvin.

Du antyder att ja skulle diskutera omoget .. det är ju du som tror att du sitter på förbannat höga hästar.. Välkommen till verkligheten JAG HÅLLER INTE MED DIG ;)

så enkelt är det, varför kan du inte acceptera det ?

du behöver inte tala om för mig va som är bra och inte , det vet ja så bra själv och ja tar mig friheten till att fråga om det är något jag är osäker på.

Jag är absolut ingen stor uppfödare utan ja tar endast några kullar om året.

Däremot så är marsvin och kaniner i stort sett det enda vi pluggar om dagligen vilket vi som går på skolan gjort únder tre års tid. Så du behöver inte alls predika för mig.

Jag har heller inte haft marsvin från baby stadiet. Är lite för gammal för det med tanke på att ja endast har hållt på med marsvin i 4 år vilket inte är direkt länge.

Nej, jag kan inte ha hanarna ihop efter att det användts i avel. Va säger du då då ? Skall du kanske ändra på det också ?


Om det nu skulle råka vara s¨å att du vet mer än mig ang marsvin vilket jag har svårt att tro med tanke på att man är ganska påläst under dom här tre åren. Så va skulle det spela för roll isåfall ? Du kan ju i vilket fall som helst inte ändra på att det har gått bra för mina hanar utan slagsmål.

Du beter dig allt annat än vuxet måste ja ju säga. Varför ge sig på någon bara för att denne inte tycker likadant sok du ? Det här är ju patetiskt.

Försök att respektera andra än dig själv. :devil:
 
Jag ville bara inflika att jag har en djurvårdarexamen jag med, och det jag har lärt mig stämmer mycket väl överrens med vad Stollan säger. Uppenbarligen har vi inte gått på samma ställe. Har även god kontakt med en marsvinsuppfödare som har hållit på i många år och hon säger samma sak hon med.

Jag säger inte att du har upplevt "fel", men jag har aldrig hört det av nån annan förut.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Hej! Hoppas på att det finns någon hamsterkunnig här inne, försöker läsa på så mycket som möjligt men min kunskap räcker inte till just...
Svar
4
· Visningar
1 187
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 815
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
951
Senast: Praefatio
·
Övr. Djur Hej alla fina! För några månader sedan tog vi hand om två hamsterbröder som förra ägarens små barn inte ville ha kvar. Nu har deras...
Svar
7
· Visningar
865

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp