nu har jag sagt åt tody

Åter igen:

"förlåt nu rörde ja ihop det för dig, ja menar så länge båda hanarna ÄR oskulder så är det ingen fara ! "

Dina ord..inte mina.
Står du inte för dom :confused:
Du utlovar att det går bra inte jag.
Jag lovar varken eller.
Jag måste se och uppleva marsvinen innan jag ens kan uttala mig om det.
Hur vet du att just dom två hon skall köpa går bra om det är två hannar som inte har brukats i avel :confused:
Hur vet du att dom två inte kommer att bråka när dom blir könsmogna :confused:
Jag skulle behöva en spåkula för att förutsäga detta om det inte är mina egna marsvin det gäller.
Jag vet däremot att risken för bråk är mycket mindre med två honor än två hannar och att chansen att få två hannar som passar optimalt är större om man köper av en uppfödare som känner sina djur väl.
Det kan jag lova.

Jag skulle inte avla vidare på hannar som är så hormonstinta och där med dominanta att man inte kan ha ihop dom med andra hannar för då får jag bara fram ännu mer hannar som blir likadana :p
Temperament är viktigt för mig och att avla bort dessa hannar som inte går ihop med andra vare sig det är efter avel eller före.
Många uppfödare gör likadant.

Behåller du inte dina ungar :confused:
Jag har bara avlat i 2 år och har hittin tills bara haft 2 kullar (varav en pet men tre honor är i avel just nu och en av dom kommer från en av mina två kullar) så jag är inte stor uppfödare jag heller (men mycket seriös) men anser att jag tycker detta intresset är stort därav så söker jag kunskap som en svamp.
Utfodring, sjukdomar, beteende, färglära....you name it...handlar det om marsvin är jag där och läser.
Jag avlar inte på något jag inte kan tänka mig att behålla ungar av eftersom jag har ett större syfte med min avel.
behåller jag ingen så är det antingen pga av fel färg eller kön.

Synd att du inte tar till dig andras erfarenheter.
Det kan man ha nytta av.
Andras erfarenheter säger det jag har sagt om honor och hannar inte bara mina så jag lyssnar och jag lär mig mängder :)
Andra har sagt det och jag har noggrant kollat mina grisar och upptäckt hur rätt dom har :D

Sedan...jag hojtar.....inte skriker ;)
 
Och så kan jag ju passa på att nämna att mitt marsvin inte gick ihop med andra hanar fast både han och de andra var oskuld, så jag säger som Stollan :smirk: Det går inte att lova att de går ihop. Alla är olika individer.
 
kan hända att det blivit en missuppfattning trodde att hon menande mitt "babystadie "
 
Jag har heller inte sagt att Det stollan säger är fel.
Det jag menar är att alla kan ha olika erfarenheter.

och det som ja vill få fram är att två hanar kan gå minst lika bra som två honor.
 
Ja men där måste du ju också ha varit med iom att i ditt babystadie var du ju med såklart. Eller missuppfattar jag nu? :confused:
 
nu förstår ja ingenting... :crazy:

Jag började med marsvin när jag var 14 år.... och har sysslat med det i ca 4 år..
 
Nu är ju i jag sådan som märker ord.. men nu förstår jag vad det du hakat upp dig på.

"Så länge dom är oskulder är det ingen fara "

Det ja ville har fram var enligt mina EGNA erfarenheter så BRUKAR det inte vara någon fara så länge båda hanarna är oskulder.


Nepp jag brukar inte behålla mina ungar.

Jag har sålt alihop utom två st som jag endast har till kel.

ja tog min sista kull i somras, sen dess har ja inte tagit någon mer kull kommer förmodligen inte göra det heller då ja känner att tiden inte riktigt räcker till längre .
sen jag skaffade valp.


var det nåt speciellt du tänkte på ?

Jag tar gärna till mig av andras erfarenheter. Då av vissa särskilt utvalda personer som ja VET är seriösa, och som jag vet är seriösa. Säger inte att du inte skulle vara seriös, men det känns lite speciellt att först bli påhoppad och anklagad för att allt ja skriver är fel, och sedan vill personen att ja skall ta till mig dennes erfarenheter.. det skapar inget förtroende direkt.

skall tillägga att ja litar mkt på mina egna erfarenheter och låter mig inte trampas på i onödan.

Jag är inte heller den som försöker tvinga på folk mina åsikter.

Ha de bra
 
Det är mycket större risk att två hannar börjar slåss även om dom så är kullsyskon än att två honor gör det.
Jag kan ge dig länkar till sidor där du kan läsa om det om du vill.

Skall man ha hanne skall man helst köpa av uppfödare som känner sina småttingar väl (så man slipper att sära på dom senare).
Helst skall man faktiskt köpa en äldre hanne och ha med en yngre för att minska risken för bråk så mycket som möjligt.
Så att påstå att det går lika bra är inte helt korrekt.
Rätt sammansatta hannar kommer det aldrig bli tjafs mellan medans fel kräver en extra bur när hormonerna river i kroppen.
Kaniner kan man kastrera och då får dom ett annat beteende...marsvin funkar inte så.

Så länge du inte utlovar att det alltid går bra med hannar är det ok för mig.
Jag är däremot allergisk mot "det går alltid bra" och "det går inte alls" eftersom det helt beror på vem man sätter in med vem.
Nu vet du att det inte alls alltid går bra så då antar jag att du inte kommer att säga så igen :confused:
Att det är större risk att två hannar börjar bråka än två honor :confused:
Att dom sedan har gått i avel och ändå faktiskt kan gå med andra hannar ibland vet du ju nu också (jag kan ge dig fotobevis om det är så).
Jag kan ge dig länkar som stärker det jag säger om det är så att du inte litar på det jag säger är sant.
Jag kan alltid motiver och bevis att det jag säger är sanning.
Jag propsar inte på det jag inte har tagit reda på ordentligt innan från flera källor helst.
Bara mina upplevelser räcker inte på långa vägar.

Låst dig sedan inte vid bara dina egna iakttagelse om du vill komma framåt i din kunskap och framför allt...läs inte sådant som inte står i inläggen.
Jag har sett saker i ett antal av dina inlägg till mig där du drar slutsatser ur mina som inte existerar.
Läs gärna flera gånger så kanske du ser mer än det du vill.
 
Näe...tänker...kanske...tänker...okej :D
Jag krigar för övrigt inte men diskuterar vilt ibland.
Du ser inte min känsla bakom och felet många gör på forum är att man lägger in för mycket som inte finns där.
Man läser och tolkar fel :crazy:
Jag läser samma inlägg flera gånger och ofta tar jag lång tid på mig att svara och läser igenom mitt svar flera gånger också innan jag skickar :cool:
Ett tips bara.
Det är så onödigt att gå omkring och slösa energi på att vara arg och irriterad pga att man har missförstått :crazy:
 
det ja menade var att enligt va jag vet och har hört så BRUKAR det fungera så länge båda hanarna är oskulder.

Jag vet också att vissa hanar inte accepterar andra hanar, utan att dom vill göra upp först.

Jag vet också att det ibland fungerar att ha hanar som vart i avel tillsammans. Har faktiskt hänt mig själv. Jag har haft två hanar tillsammans som gått i avel.
Så behåll du dina bildbevis. enligt mina erfarnheter så är det inte lika vanlidt att det brukar fungera med hanar som gått i avel att dom blir kompisar, men visst händer det att det också att fungera bra.

Jag håller inte med om att det oftats går bra med två honor än med två hanar för i mina fall så är det honorna om vart jobbgiga mot varandra och hanarna har fungerat bra.
det är som sagt från fall till fall .
 
Jo det har du rätt i ! :)

Men tyvär så är det väldigt många som är lite "märkvärdiga" och tror sig veta bäst om allting och liksom verkligen klankar ner på allt som andra skriver.

Trodde att du också var en av den typen.

Men ja hade nog fel :smirk:
 
Jag gick på samma myt om att två hannar som inte använts i avel skulle gå bra (alla hannar ville ju ha en burkamrat ;) ) och det har resulterat att jag varit tvungen att sära på hannar två gånger (3 olika hannar).
Allt har gått bra tills den yngre blivit runt 6 månader men tjafs har varit sedan 2-3 månader.
Jag har haft oturen att få dominanta hannar :crazy:
Jag kan tala om att jag köper inte ens kelmarsvin om det är hannar i zooaffär längre :mad:
Föredrar hannar från uppfödare som känner sina djur väl :cool:

Allt handlar precis som hos andra flockdjur om dominans.
Dominans är inget djur får efter att blivit använd i avel....däremot kan det späs på ytterligare om dom används i avel.

Min erfarenhet säger att en dominant hanne alltid går ihop med en odominant vare sig den ena eller båda varit i avel eller inte ;)
Eller förresten inte bara min utan uppfödare med 10-20 års erfarenhet säger samma sak och ett omplaceringshem så har omplacerat många marsvinshannar ihop som alltid lyckas pga att dom sätter ihop en dominant med en icke dominant varje gång :p
Samma med min uppfattning om honor och när man har över 200 marsvin (bara en av alla uppfödare från jordens alla hörn) så bör man har någorlunda koll på det där med honor och hannar tror jag.
Då menar jag att han har 200 (eller var det ännu mer marsvin *hmm*) stycken samtidigt ;)
Han är dessutom grym på marsvins anatomin, sjukdomar, om saker som toxicos, om mat osv.
Han är yngre än mig men has kunskap är oerhört stor.
Du får därför ursäkta att jag inte tar in så mycket av dina erfarenheter även om det har fått mig att tänka ännu mer på mitt avelsarbete (inga agrbiggor i min uppfödning tack) :)
10-20 års erfarenhet, uppfödare från jordens alla hörn osv och kunna så bra om anatomi mm impar på mig :D
Att deras iakttagelse är samma som mina gör det heller inte oäven.
Jag överdrev inte när jag sa att det är mycket kunniga människor på dessa listor :cool:
Jag har lärt mig oerhört mycket genom att bara vara med på dom som jag har samlat på hög i min dator.
Någon gång kanske jag orkar samman ställa allt :angel:
Nätet har massor av information också, det är bara att leta som en blodhund :D
 
:o

När min marsvinskull blev 8 veckor gammal, så särade jag på honor och hannar.Gammelpojken/pappan skulle få sin lilla son som sällskap, för att det var den enda hanen i kullen.

De fick hälsa på varandra ute. Det gick bra... Sen släpte jag in de i buren. Det blev en del kuttrande och vaggande från gamla hanen, medans den lilla bara satt och tittade storögt. Sen skulle han "rida" den lilla.. (dominans)..
:devil:Helt plötsligt så formligen flyger den lilla på nacken på den gamla hanen, biter fast sig, och gamla hannen springer runt runt och skriker. Sen blir det still en stund (då tänkte jag : en chans till.. det vore ju så bra om de kunde reda ut det här) Gammelhanen står och funderar över vad som just hände. Uppenbarligen tror han att det inte kan vara sant, och försöker med samma manöver igen. Och får totalpisk.

Då tog jag ut den lilla. Denna 8-veckors lillgris, mindre än hälften av hanens kroppsmassa (eller ännu mindre).

Så kan det gå ibland. Man kan ha sett mycket, men man har aldrig sett allt.
 
Varför sära vid 8 veckors ålder :confused:
Onödig risk tycker jag.
Marsvinshannar brukar få flytta in till pappa vid 4 veckor då tidiga könsmogna hannar kan göra både mor och sina systra dräktiga :crazy:

Jag hade inte gett upp där du gav upp för så som dom beteede sig så skulle dom troligtvis gått bra ihop.
Lite mer tålamod och is i magen behövs ibland.
Problem blir det om den ena jagar runt den andra och biter gång på gång och vägrar sluta trots att den andre vissar att den är underlägsen.
Eller om båda drabbar samma och påminner om ett enda ihopsatt marsvin :crazy:

För mig tog det ca 1 timma att föra ihop 3 hannar som beteede sig som dina gjorde.
Då i en inhägnad bur på 92*92 cm och en stor fodertunna (hundens) i mitten för att ingen skulle bli helt "fast" + en massa hö att gömma sig i.

Jag är inte dum utan jag vet mycket väl om vad som kan ske (har jag sagt annat?).
Jag har aldrig sagt aldrig utan pratar om störst risk.
Man kan aldrig vara 100% när det gäller levande varelser.
Däremot vet jag att jag aldrig skulle avla på en sådan hanne som din lille så att jag minskar på riskerna med att få sådana problem som du hade med din lille.
 
Nej, precis min mening, därför behöll jag honom för mig själv, så att ingen annan skulle få ungar med honom.

Jag särade på ungarna då, för att delvis så började den lilla pojken visa att han ville vara man ;) så då tyckte jag att det var allmänt dax. Då verkade alla grisarna rätt så självständiga, så.. Nej, det var inget "veckoplanerat".

Andra fajten så bet den lilla sin pappa rätt blodig över ryggen (han hängde kvar, medans den andra sprang runt) :mad:

Var han ändå så dominat som liten, så tror jag inte att det skulle bli bättre med åren.

Apropå nåt helt annat: Marsvin kan ju vara rätt så hariga ibland, och fram till sommaren var denna ganska hoppig. På sommaren hade jag honom ute nästan hela tiden (tog in han på nätterna) i en stor inhägnad (2*2m) i början var han rätt skygg, men det gick över väldigt fort. Jag upptäckte att han blev tamare än någonsin! Av att gå ute själv? Han fick vara ute i alla väder (transportbur+paraply över)Han drog sig inte för lite skutt ute även när det regnade.

Själv trodde jag att han skulle bli mycket vildare, gömma sig när det kom folk osv, av att vara ute i naturen ensam.
Men det blev precis tvärtom! :confused:
 
Det var nog snarare åldern som spelade in.
Både marsvin och hamstrar tenderar att vara hoppigare som små och även skyggare.
När dom sedan blir lite "vuxna" så lär dom sig att inte slösa energi på onödiga saker som att bli rädd för sådant som inte är farligt :)
Sedan beror det på hur dom är som "personer" också och hur mutbara dom är :D
När jag har huvudsallad så finns här knappt några skygga marsvin :p
 

Liknande trådar

Övr. Djur Hej! Hoppas på att det finns någon hamsterkunnig här inne, försöker läsa på så mycket som möjligt men min kunskap räcker inte till just...
Svar
4
· Visningar
1 187
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 814
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
951
Senast: Praefatio
·
Övr. Djur Hej alla fina! För några månader sedan tog vi hand om två hamsterbröder som förra ägarens små barn inte ville ha kvar. Nu har deras...
Svar
7
· Visningar
865

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp