Nu har sambon slängt p-pillrena i soptunnan.

Status
Stängd för vidare inlägg.
C

Cari

Så jag antar att vi har bestämt oss....
Jag vill inget hellre än att skaffa barn men är orolig för framtiden. Jag har läst 120 p på högskolan och haft ett vikariat de senaste 9 månaderna men nu är jag arbetslös.
Jag oroar mig för att inte få något nytt jobb än på länge och även om jag får det kan man väl inte bara gå hem och va mammaledig med en gång? Jag är även rädd för att min utbildning blir gammal om jag inte kommer ut och får lite arbetslivserfarenhet. men jag vill som sagt inte vänta flera år innan vi skaffar barn. Sen oroar jag mig självklart för det ekonomiska. Vi behöver antagligen byta bostad och definitivt bil.
Snälla, har ni lite råd hur ni själva skulle gjort i min situation, speciellt ni som skaffat barn och vet hur det förändrar livet.....
 
Sv: Nu har sambon slängt p-pillrena i soptunnan.

Rent spontant tycker jag att du ska fortsatta soka jobb, far du jobb - kanon - om du ar gravid - ta itu med det problemet da. For det KAN ta tid att bli gravid! Jag resonerade ungefar som du nar vi slangde p-pillren for 1.5 ar sedan...annu har jag inte blivit gravid.
 
Sv: Nu har sambon slängt p-pillrena i soptunnan.

Man skall inte slänga P-piller i soptunnan.
De skall tillbaka till Apoteket.

Kninnliga hormoner i miljön gör fiskar sterila, och kanske även män.
 
Sv: Nu har sambon slängt p-pillrena i soptunnan.

Jag väntade tills jag var 38 för jag hade inte "tid" eller motivation innan. Min utbildning är låååång, blev färdig när jag var 32 och då hade jag fullt upp med jobbet.

Nu är jag 41 och väntar nr 2. Och i efterhand kan man ju tycka att det var onödigt att vänta så länge, barnen är ju viktigare än jobb och prylar. Jag har bytt stor hästgård mot billig lägenhet för att ha råd och tid att vara hemma mer med dem.

Men jag kan ju inte ångra något för då hade jag ju inte haft just de här :love: barnen !

Det kan dock vara smart att se till att du överhuvudtaget har en mammapeng. Riskerar du att åka ur systemet så ta vilket jobb som helst.
 
Sv: Nu har sambon slängt p-pillrena i soptunnan.

Inte_Ung skrev:
Man skall inte slänga P-piller i soptunnan.
De skall tillbaka till Apoteket.

Kninnliga hormoner i miljön gör fiskar sterila, och kanske även män.


Förbränns inte sopor?
 
Sv: Nu har sambon slängt p-pillrena i soptunnan.

Ok, jag ska lämna dem till apoteket istället....
 
Sv: Nu har sambon slängt p-pillrena i soptunnan.

Jag känner oxå att barn är viktigare än pengar och jobb men man vill ju ändå klara sig, det kan ju bli väldigt påfrestande för förhållandet med dålig ekonomi.

Är det någon som vet hur det funkar det här med föräldrapenningen? Jag har fattat det så att eftersom jag har a-kassa nu baserad på mitt vikariat så kommer föräldrapenningen oxå baseras på den lönen vilket väl innebär att jag får nästan exakt lika mycket pengar?

Hur har ni löst det med hästen, finns det tid att rida efter bebisen är född?
 
Sv: Nu har sambon slängt p-pillrena i soptunnan.

Det kan ta tid att bli med barn...likväl som det kan gå på stört! Sök och ta jobb så fort du kan, så reder det ekonomiska sig. Men du behöver inte berätta för arbetsgivaren att ni försöker få barn och inte direkt du har blivit gravid heller. Ta det lugnt och vänta tills det känns ok att berätta. Somliga kvinnor har ju fått erfara att det stått utan jobb den dagen de berättat...bättre att vänta lite.

Kolla på Försäkringskassans hemsida, där finns jättemycket info om föräldrapenningen. Jag tycker det är ganska komplicerat och de verkar ändra detaljerna lite då och då.

Vg häst eller inte när barnet är fött är väldigt individuellt. Jag kan själv inte tänka mig att göra av med hästarna den dagen vi får barn, bo på gård med alla djur är vår livsstil. Sen får man ju se vad som händer om barnet visar sig ha allergi etc. Jag har ju avelsston så det är kanske en lite annan sak.

Lycka till!
 
Sv: Nu har sambon slängt p-pillrena i soptunnan.

Föräldrapenningen har inget med A-kassan att göra den grundas på den sjukpenninggrundande inkomsten, SGI, som du har anmält till försäkringskassan.
 
Sv: Nu har sambon slängt p-pillrena i soptunnan.

Cari skrev:
Nu har sambon slängt p-pillrena i soptunnan. Så jag antar att vi har bestämt oss....

Jag vill inget hellre än att skaffa barn men är orolig för framtiden.

Jag har snackat med många om detta och alla säger att det finns aldrig ett rätt eller fel tillfälle.

Däremot funderar jag lite på ditt sätt att uttrycka dig. Jag vet hur lätt det är att känna sig uppmuntrad av släkt och vänners glädje för olika steg i familjebildningen, alla skulle bli så glada om... Men till syvende och sist är det DU som ska bli gravid så jag tycker att det är du som bör slänga p-pillren (eller lämna till apoteket då...) inte din sambo. Kanske behöver ni diskutera mer vad ni har för förväntningar på småbarnstiden. Barn blir lätt kvinnans projekt eller i vart fall blir kvinnan lätt huvudansvarig. Men det MÅSTE inte vara så. Det kan ju lika gärna vara så att du redan efter 5-6 månader jobbar så smått och din sambo är hemma på deltid. Barnafödandet blir till det avbräck man vill att det ska bli, man behöver inte gå in i traditionella roller, man kan göra som man vill. Men det viktiga är som sagt att man är överens om hur arbetsfördelningen ska vara.

Lite beroende på hur gammal du är så hade det varit jag så hade jag nog trots allt väntat till jag hade ett jobb så att föräldrapenningen blir lite bättre. Plus, som du skriver, när du trots allt har satsat en massa tid och pengar på en utbildning verkar det vettigt att ta sig in på arbetsmarknaden innan.

Vet inte om du blev klokare, det finns en del som talar emot och det finns en del som talar för. Huvudsaken är nog att du tar reda på vad som är viktigt för dig (barn, utbildning, ekonomi, arbetsfördelning hemma) och försöker strukturera livet utifrån det.
 
Sv: Nu har sambon slängt p-pillrena i soptunnan.

Jag är inte ett dugg orolig för att min sambo inte ska ta sitt ansvar, han är världens gulligaste och vill hemskt gärna vara hemma med bebisen. Blir det så att jag får ett jobb så kommer han ju oxå få vara det.
Arbetsmarknaden känns helt död nu, det finns inte ens några jobb för min utbildning att söka. Jag är rädd för att kanske inte få ett jobb på riktigt länge och då skjuts barn ju på framtiden.

Jag är 24, vilket tyvärr oxå talar emot mig på arbetsmarknaden just nu.
Jag går runt och oroar mig för att inte få ett jobb, inte kunna skaffa barn och aldrig få flytta ut på landet till ett hus.

Så nu har vi bestämt oss för att försöka få barn, det kan ju ta tid, man vet inte. Får jag ett jobb så får jag... Det är tur att min sambo är en mycket positiv person som alltid tror att allting ordnar sig, själv är jag den största pessimist jag känner....
 
Sv: Nu har sambon slängt p-pillrena i soptunnan.

Cari skrev:
Jag är 24, vilket tyvärr oxå talar emot mig på arbetsmarknaden just nu.
Jag går runt och oroar mig för att inte få ett jobb, inte kunna skaffa barn och aldrig få flytta ut på landet till ett hus.

Men du har ju EVIGHETER med tid på dig :eek:

Du har betydligt större chans att förverkliga dina drömmar om du börjar med karriär och sparande INNAN ni skaffar barn och hus.

Att skaffa barn som tidsfördriv för att man inte har något jobb är tyvärr ingen väg in på arbetsmarknaden :o
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 608
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Behöver hjälp att reda ut lite vad jag ska göra med livet 2021.. Erbjudande: 75% januari-december, vikariat inom ett område som...
Svar
7
· Visningar
816
Senast: Masqueradee
·
Kropp & Själ Använder anonymt nick då ingen i min närhet vet om de här tankarna ännu. Mitt liv är egentligen är egentligen ganska bra men känner mig...
Svar
8
· Visningar
923
Senast: chandelier
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
22 941
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp