Nu var det gjort, häst till de gröna ängarna...

Dana

Trådstartare
Nu var det gjort. Stoet vi hade fick somna in idag tidigt i morse. Nu springer hon på de gröna ängarna...:cry:

Just nu känns det bara ledsamt, men om några dagar hoppas jag att det känns lite bättre. Hon fick fina år hos oss, tyvärr bara 5 år, men ändå fina.

När vi beställde dag och det visades sig att jag jobbade, så kändes det bara "skönt". Jag var ju på jobbet. Maken var hemma, även dottern, så de fick ta det "jobbiga".

Nu efterhand hade jag hellre varit ledig. Vet inte hur många tårar som kom på jobbet. Många frågor dök upp som ni förstår.

Det gick lugnt till. Maken ledde fram stoet till mannen från lantbrukstjänst. Hon var lugn. Maken lämnade över och han hann inte mer än till grinden, så hörde han ifrån bultpistolen..

Kanske lite luddigt, och ville bara skriva av mig lite.

Har en liten fråga bara ang passet. Det ska ju skickas in nu, men kan man få det tillbaka, som makulerat typ, vill gärna ha ett litet minne?
 
Sv: Nu var det gjort, häst till de gröna ängarna...

Måste bara berömma min make

Jag ringde ju hem från jobbet för att höra hur det gått, och jag grät ju väldigt mycket i telefonen. Min make var stark med samtalet med mig och "stöttade" mig i telefonen.

Efter vi lagt på så kunde han inte hålla tårarna borta.Han var väldigt ledsen, men jag märkte inget av, utan det kom efter vi lagt på. Starkt gjort av honom
 
Sv: Nu var det gjort, häst till de gröna ängarna...

Vad gäller passet beror det mycket på vilket förbund. Vi har inte skickat in vårt, vi får behålla det. Räcker med blanketten dödsanmälan för att handlingen ska dödas i registret.

Det är inte roligt att behöva skiljas från sina fyrfota vänner, saknaden är enorm.
 
Sv: Nu var det gjort, häst till de gröna ängarna...

Usch, det är obeskrivligt jobbigt sådant! Mycket bra av din make, en eloge ska han ha! :bow:

Jag fick behålla mitt pass när min pålle togs bort (25/8 2010) men det kanske beror på ras? Min var ridtravare och det räckte med att jag bara anmälde honom död så fick jag behålla passet som minne :) Ring och fråga, nummer ska stå i passet!
 
Sv: Nu var det gjort, häst till de gröna ängarna...

Hon tillhörde ASHV

Maken ringde till de nu i em och de ville ha passet. Det kanske skulle ordna att vi fick tillbaka passet, men kunde inte lova. Ska kanske ringa igen?

Han kanske missuppfattade vad de sa...?
 
Sv: Nu var det gjort, häst till de gröna ängarna...

Ok, då vet vi. Ingen chans att få tillbaka ett pass som är makulerat typ?

Nu kanske en del undrar varför vi tjatar om ett pass när en av ens bästa vänner fått lämna oss,idag, men vi vill så gärna ha passet som minne.
 
Sv: Nu var det gjort, häst till de gröna ängarna...

Galoppförbundet lämnar inte heller tillbaka passen, inte ens i makulerat skick. Jag förstår hur du känner det - hade också velat ha tillbaka passet. Man håller ju liksom fast i alla minnen man har.
 
Sv: Nu var det gjort, häst till de gröna ängarna...

KL
Får de reda på att hästen är borta genom försäkringsbolaget eller hur funkar det?
Jag ska ringa trotjänartjänst imorgon....insett att jag inte mår bättre av att skjuta upp det, suck.
Känns verkligen fruktansvärt och jag önskar jag med hade någon som kunde ta det den dagen så jag slipper vara med men jag får försöka att bita ihop även om det inte lär gå sådär överdrivet bra. Grät bara försäkringsbolaget ringde och sa att de gick med på utdömningen.
Kram till dig TS
 
Sv: Nu var det gjort, häst till de gröna ängarna...

Beklagar er förlust.
Jag tog bort mitt gamla sto,reggad i ASVH förra året.
Ringde och meddelade att hon var avlivad,men ingen begärde in passet,så det har jag kvar!
Däremot står det på hemsidan att hon inte är i livet.
 
Sv: Nu var det gjort, häst till de gröna ängarna...

Beklagar, den första tiden är jättejobbig. Tog bort min häst i februari i år efter också 5 år tillsammans. Var inte heller med. Tror inte ens vi lämnade in något pass, har iaf det hemma nu. Var min mamma som skötte papperna då.
 
Sv: Nu var det gjort, häst till de gröna ängarna...

Trodde aldrig det skulle kännas så här. Trodde nog att det skulle kännas lite bättre idag, men när man tittar mot hagen och ingen Dana där känns det så overkligt.

Tårarna kommer lika tätt idag. Sov knappt i natt.

Passet inskickat med ett brev att vi vill gärna ha det tillbaka, får se hur det går:cry:
 
Sv: Nu var det gjort, häst till de gröna ängarna...

Jag har aldrig skickat in något pass till ASVH :o nu är det iof 4-5 år sedan jag tog bort någon häst .

Men vad ska dom göra om man inte skickar in passet ? Skicka böter ....




Jag är så ledsen för er skull och det gör så fruktansvärt ont att mista sin vän .

Många Kramar till dig Mia
 
Sv: Nu var det gjort, häst till de gröna ängarna...

Nu har vi fått passet.

Står på ASHV hemsida att man ska skicka in passet och varför man skickar in det, men om man vill ha det tillbaka skriver man det med en adress att skicka det till.

Det är väldig känslosamt detta. Vi fick 5 fina år, men klarar fortfarande inte av att se foto bla. :cry:

Vår dotter fyllde år för ett tag sen, en kompis till henne hade köpt present utan att veta vad vi hade planerat. De träffas lite sällan... Hon fick bla en tavla med text om hästens bön:

"Till sist, då mina krafter tagit slut, tag mitt liv

på minst plågsamma sätt"

Det var det vi gjorde, tänkte på Dana, inte på oss, att få avsluta sitt liv där hon var trygg, hemma.
 
Sv: Nu var det gjort, häst till de gröna ängarna...

Glömde skriva..Står på hemsidan att hon är borta.

Har lagt ut en ny bild på henne.

Dottern har Facebook och har fått tag i de tidigare ägarna. Lite kul att höra hur hon varit innan, lite bilder mm.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
14 050
Senast: MiaMia
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 357
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 956
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 591
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp