Bukefalos 28 år!

Ny dressyrstövlar

Sv: Ny dressyrstövlar

Sporremmar skaver alltid. Jag brukar gnida in dom med läderbalsam innan jag tar på dem, känns som att det blir mindre friktion. Till fläckar på stöveln använder jag skokräm, men helt bort går det ju inte tycker jag. Mitt häst fick ett ryck när mina var nya, och försökte skava av mig mot ridhusväggen varpå ena stöveln är repig på utsidan:crazy: Men det blir bättre och bättre för varje gång jag gnider in med skokräm...
 
Sv: Ny dressyrstövlar

Jag hade lagt till dom pengarna! Piaffen är så mycket hårdare och bättre i lädret så finns pengarna hade jag gjort de utan att tveka. Jag har ett par königs grangester nu och det är som natt och dag att putsa upp dom i jämförelse med gpn. Bra stövlar är tyvärr dyra men en bra investering som håller läääänge:D
 
Sv: Ny dressyrstövlar

Tack för svar!
Min fick sig också ett ryck och gick in i staketet i paddocken. Dum som den är så är stolparna inne på banan och nu har jag också ett jättefult märke på ena stöveln :(
 
Sv: Ny dressyrstövlar

Himla tråkigt med stövlarna, att de redan blivit repade :( Hoppas att det försvinner med putsning.

*kl*
För min del blir det till att vänta med stövlar :(. Tänkte köpa en lite billigare sadel för att kunna köpa ett par stövlar oxå, men nu blev det en dyr sadel och därmed får stövlarna vänta, igen.... Fortfarande osäker om det ska bli Grand Prix Plus eller Piaff Plus. Skiljer ju ändå 2500 i pris :/ Men nu har jag lite tid på mig att fundera iaf :p.
 
Sv: Ny dressyrstövlar

*kl*

Har ett par stövlar från Hööks som jag använt ca 1,5 år nu. Har problem att de åker ner i skaftet när jag rider. Vilket gör att fotdelen trycks ner och jag tappar själva foten. Brukar få öppna dragkedjan, för att sen dra upp hela stöveln på foten och sträcka skaftet igen. Och när jag drar igen dragkedjan så sitter skaftet ganska tajt på vaden. Jag kan alltså inte ha tajtare. Men det sitter ju även en resår längs dragkedjan. Och lädret är ganska mjukt.

Någon mer som har(haft) liknande problem?

Har bestämt mig att jag ska köpa Cavallo Grand Prix Plus och inte Piaff Plus. Dels för att det är en "färdig" gummisula på GP och dels för priset. Och med rätt puts kan man nog få de blanka och fina också :). MEN, nu funderar jag på mitt tidigare problem, om skaftet vill sjunka ihop så mkt att fotdelen trycks ner när jag rider? Kommer det bli lika dant med Grand Prixen?
De är ju ändå betydligt mer stabila än mina stövlar från Hööks.
Så hur är era Cavallo Grand Prix Plus, ni som haft dem ett tag?
 
Senast ändrad:
Sv: Ny dressyrstövlar

När stövlarna är hårda så brukar det inte va några problem alls så det tror jag inte du behöver oroa dig för :)
 
Sv: Ny dressyrstövlar

Jag tycker hårda stövlar trycks ned mkt mer än mjuka, jag "tappar" alltid hälen/foten på mina. Det försvinner när de är ordentligt inridna.
 
Sv: Ny dressyrstövlar

Jag tycker hårda stövlar trycks ned mkt mer än mjuka, jag "tappar" alltid hälen/foten på mina. Det försvinner när de är ordentligt inridna.

Håller helt med! Själv brukar jag fixa det med kilinlägg under inridningstiden. Det hjälper även mot långaskaftsjukan....
 
Sv: Ny dressyrstövlar

+b_ridutbildning

Så i början kommer man "tappa" foten i de nya stövlarna? Men sen när de är inridna så kommer de sitta kvar på foten?

Med de jag har, har jag inget minne av att jag tappade foten i innan. Utan det är mer nu när de är inridna och mjuka. Som att de har töjt ut sig i vristen.
 

Liknande trådar

Utrustning Har nu försökt köpa ridstövlar ett tag och undrar hur fasiken man ska hitta ett par som passar? Alla stövlar är antingen för långa eller...
Svar
12
· Visningar
6 681
Senast: Zoya
·
Utrustning När jag red idag så bestämde jag mig för att det får bli ett par nya stövlar innan sommaren. Rider nästan uteslutande i dressyrsadel så...
2
Svar
22
· Visningar
2 441
Senast: stjarnfrugt
·
Dressyr Försöker leta efter svar i andra trådar och prata med ridsportbutiker men jag blir verkligen inte klok på detta... Måste verkligen ha...
Svar
12
· Visningar
2 779
Senast: Daredevil
·
Utrustning Jag har precis köpt ett par nya ridstövlar med dragkedja där framme (vet ej om jag får skriva ut vilket märke och modell det är?) men...
Svar
12
· Visningar
3 449
Senast: maoulina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp