Bukefalos 28 år!

Ny dressyrstövlar

Jfrelin

Trådstartare
Jag har ett par Cavallo Piaffe Plus. Dessa är måttbeställda och jag har haft dem i 6 år eller så. Jag var tjockare när jag måttade dem så nu är de lite stora i vaden.
Är sugen på ett par nya stövlar men har liksom inte kolla på så många märken förutom Cavallo. Stövlarna är sjukt sköna att rida i men på bilder ser det ut som om jag har en vad som är brutalt stor och det är ju inte så snyggt :p

Mina vader nu är 39 cm med ridbyxor. Häl till knäveck är 44 cm och skostorlek är 37,5. Under knät är måttet 34 cm så man kan väl säga att jag har hyfsat hrmmmm välsvarvade vader och inte så långa ben:p

Är det endast måttbeställning som gäller igen eller finns det snygga dressyrstövlar som kan passa mig? Märke är oväsenligt om de är snygga :p
Är ju glad om jag slipper lägga 10,000 kr igen.
 
Sv: Ny dressyrstövlar

det låter som om du är rätt normal i storlek, ngt korta ben, men ridstövlarna bör vara runt 46 cm långa för att sitta bra på dig. I värsta fall kan du även rida med en hälkil ett tag, då tycker jag inte det gör nåt om de är 47 vilket är mer standardmässigt. Sen bör du kolla på stövlar med resår och som är mer raka i modellen. Mountain Horse vissa modeller är sådana. Parlanti Passion kan också passa. Jag antar att det är rent dressyrmässiga stövlar du vill ha? Annars har Veredus en modell, Guerineri som sitter som en smäck tack vare systemet de har som jag inte kan namnet på. Även jacson har en mjuk stövel som är smal i skaft.
 
Sv: Ny dressyrstövlar

Jag ska kolla vad det är för höjd i de stövlar jag har. De är lagom med hälkil i.
Vill absolut inte ha med resår då det är fult tycker jag :p
Vill inte ha mjuka heller utan de ska vara hårda på utsidan.

Ingen av Mountain Horse är tillräckligt dressyriga.

Parlanti Passion ser ut som hoppstövlar.

Jag är av standardlängd 168 cm men korta vader och längre överben.

Det får väl bli König, Cavallo eller Petrie
 
Sv: Ny dressyrstövlar

Kan det inte vara så att du och fröken TW i mitt stall har ungefär samma size på ben? Hon har nog både Petrie och Cavallo har jag för mig. Om du vill testa/Kika..
Om du vill och frågar eller jag frågar kan jag släppa in dig i sadelkammaren.

Jag har ju samma modell som dig. Men de är nog för höga.
Och för stor fot! Men visst kan du testa om du vill..

Du kan kika på Calevo för lite mått av Cavallo och Königs. Så får du ett ungefärligt hum..

Jag är sugen på ett par Königs!
 
Sv: Ny dressyrstövlar

Eftersom du har ben som är såpass mkt tjockare på mitten än vid knät så kommer du få stövlar som "bular ut" på mitten om du följer benets mått, alternativet är att ha ett större mått vid knät så stöveln får en rakare profil. Då behöver du kanske inte måttbeställa heller. Kolla i måttabellerna. :)

Om du vill ha hårda stövlar är det antigen samma som du har, Petrie Anky Elegance, Petrie Sublime eller Königs Sir som gäller. De billigare modellerna är tyvärr inte lika hårda.
 
Sv: Ny dressyrstövlar

Ja men precis. Mina bular ju ut mycket nu och bulen är ju mycket större än vad vaden är nu.

Bra idé att köpa med större mått vid knät för att få en rakare siluett.

Jag får väl spana runt lite, tyvärr är det ju svårt att pröva i affär när jag har så udda mått :crazy::(
 
Sv: Ny dressyrstövlar

Jag har De Niros dressyrstövlar, tycker de är supersnygga och kanonsköna, stadiga och hårda på utsidan men de formar sig bra och ger bra stöd utan att kännas så himla stela. Inte så farligt dyra heller och finns i massor med mått och färger. :D
 
Sv: Ny dressyrstövlar

precis, anky elegance är skitsnygga! Mjuka på insidan av vaden o jättehårda på utsidan.
 
Sv: Ny dressyrstövlar

Ja, det låter som trä när jag knackar på skaften. :p

Älskar mina Elegance, eftersom insidan är mjuk får man båda bra kontakt med hästen och jättebra stöd.
 
Sv: Ny dressyrstövlar

Gör så! Jag drar dock iväg på eeeefterlägtad semester strax. Jobbar sista måndag kväll. Så är bara där imorgon em-kväll och samma mån.
 
Sv: Ny dressyrstövlar

* lånar en knapp

Jag är helt allergisk mot hårda stövlar. Får knölar på fötterna och måste tejpa och plåstra varje dag jag ska rida i stövel och då har jag ändå en hårdare allroundstövel från Cavallo. Inga renodlade dressyrstövlar.

Finns det alltså dressyrstövlar som inte ger den hårda känslan då benen står rakt ut som pinnar, som man kan trampa ner hälen i utan att svimma, men ändå ser hyfsat stiliga ut? :o
 
Sv: Ny dressyrstövlar

De Niro stövlarna var ju jättesnygga och bra pris men deras vidaste i strl 38 är för smal, 38,5 cm. Om man hade chansen att prova den vidaste så skulle det kanske kunna funka men skulle aldrig våga beställa.
 
Sv: Ny dressyrstövlar

Men borde det inte gå att lästa ut dem 0,5 cm?
De som KP har är ju fina!
Men mkt mjukare om du vill ha styvheten i skaften.
 
Sv: Ny dressyrstövlar

*KL*

Snor knappen här, lite ofint. Såg nämligen ett par som var ganska svängda i skaftet på meetinget i helgen. De hade lackade skaft och var dressyriga med hög båge men det som var det bästa med dem var att de såg smala ut i vristen. Det är där mina problem brukar sitta. Att det blir så mkt rynkor i vristen som inte är snygga.

Nu till problemet. Jag har ingen aning om vilket märke eller vilken modell det var. Har surfat runt på lite sidor och letat men inte hittat något. Det såg ut som ett D uppe på på bågen. Är det någon som kan ha någon aning om vad det är för märke?
 
Sv: Ny dressyrstövlar

De Niro stövlarna var ju jättesnygga och bra pris men deras vidaste i strl 38 är för smal, 38,5 cm. Om man hade chansen att prova den vidaste så skulle det kanske kunna funka men skulle aldrig våga beställa.

Jag var och klämde på de Niro stövlarna igår och dom va jätte mjuka! De "dressyrstövlarna" var av kalvskinn och de var mer hoppstövel. Gav inget stöd alls..

Det blev ett par mått beställda Cavallo Grand prix plus för min del :D
Anländer om 8 långa veckor..
 
Sv: Ny dressyrstövlar

* lånar en knapp

Jag är helt allergisk mot hårda stövlar. Får knölar på fötterna och måste tejpa och plåstra varje dag jag ska rida i stövel och då har jag ändå en hårdare allroundstövel från Cavallo. Inga renodlade dressyrstövlar.

Finns det alltså dressyrstövlar som inte ger den hårda känslan då benen står rakt ut som pinnar, som man kan trampa ner hälen i utan att svimma, men ändå ser hyfsat stiliga ut? :o

Mountain horse har ett par lite billigare dressyrstövlar som är mjukare! Kanske inte samma kvalité som cavallo men de såg ändå hyfsade ut! Har ett lagom stöd men inte allt för hårda :)
 
Sv: Ny dressyrstövlar

Vad heter modellen? Hittills är inget av det jag sett från MH varit tillräckligt dressyrelegant för mig, men jag kan ju ha missat nåt...
 

Liknande trådar

Utrustning Har nu försökt köpa ridstövlar ett tag och undrar hur fasiken man ska hitta ett par som passar? Alla stövlar är antingen för långa eller...
Svar
12
· Visningar
6 681
Senast: Zoya
·
Utrustning När jag red idag så bestämde jag mig för att det får bli ett par nya stövlar innan sommaren. Rider nästan uteslutande i dressyrsadel så...
2
Svar
22
· Visningar
2 441
Senast: stjarnfrugt
·
Dressyr Försöker leta efter svar i andra trådar och prata med ridsportbutiker men jag blir verkligen inte klok på detta... Måste verkligen ha...
Svar
12
· Visningar
2 779
Senast: Daredevil
·
Utrustning Jag har precis köpt ett par nya ridstövlar med dragkedja där framme (vet ej om jag får skriva ut vilket märke och modell det är?) men...
Svar
12
· Visningar
3 449
Senast: maoulina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp