Bukefalos 28 år!

Ny dressyrstövlar

Sv: Ny dressyrstövlar

MH Victoria tror jag de heter. Men de är jättesladdriga, veckar ihop sig så de blir en decimeter kortare... Då ger skor & shortchaps mer stöd.

Någon skrev att De Niro är mjuka. Det finns olika modeller, de flesta är mjuka hoppstövlar med de har iaf en modell som är mer dressyrigt hårda som kostar runt 5000 kr. T ex Nyreröd har bruna De Nirostövlar kan man se på hennes blogg :)
 
Sv: Ny dressyrstövlar

Mina nya stövlar kommer från Alex Boots och kostade bara 3.000:-. Nu är ju dom lackade och jag tror att deras vanliga dressyrmodeller kostar runt 2-2.500:-. Måttbeställda kostar från 350 euro och uppåt. Nu har har ju bara precis ridit in mina men jag tycker de är alldeles lagom hårda (jättemycket hårdare än Hööksstövlarna jag ridit runt i på det senaste:p), vet dock inte hur hållbarheten är. Men att måttbeställa för dom pengarna kan det nog vara värt:).
 
Sv: Ny dressyrstövlar

Tyvärr verkar det vara så knepigt att det bara är mässor som gäller:(. Skumt. Jag lämnade tyvärr kvar den lilla katalogen jag fick i Skåne när jag reste hem..
 
Sv: Ny dressyrstövlar

Puttar upp den här tråden istället för att starta en ny.

Jag behöver smakråd! Är sugen på att shoppa ett par svarta lackade De Nirostövlar men jag har lite I-landsproblem och kan inte bestämma mig för vad som är snyggast:

A. Hellackade (dvs både fot och skaft)
B. Lackat skaft och blankare (men olackat) läder på foten
C. Lackat skaft och vanligt läder på foten

Jobbigt när det finns så många alternativ att välja på :p
Vill inte ha lack på insidan av skaften, så mycket vet jag iaf... Jag tror att jag inte vill ha lackad fotdel för jag tycker att det kan bli lite "gummistövel"-utseende och jag inbillar mig att det blir fula märken efter sporrar mm, men jag vet inte. Just nu lutar jag åt att välja olackad fot men i ett lite blankare läder, fast även det ger kanske lite gummistövelstuk. Ah, hjälp mig, så svååra beslut :nailbiting: :D
 
Sv: Ny dressyrstövlar

Jag tycker det är rätt fult med olackad fot. Det blir för mycket galoschkänsla av det hela då:p. Mina är hellackade och det blir väldigt fort märken efter sporrarna. Blir kanske mindre om man har sporrskydd, men jag bryr mig inte om att saker ser använda ut:).

Att inte ha lack på insidan är en väldigt bra idé! De ger naturligtvis inte så bra fäste med lack (i synnerhet inte eftersom man får till glansen med silikonspray:D. Hur ser det egentligen ut med läder på insidan-har nog inte sett det?
 
Sv: Ny dressyrstövlar

Ja, alltså jag tycker också det ser mindre fint ut när fotdelen blir matt och opustad mot det lackade skaftet, därför är jag inne på medelvägen, dvs ha olackat men blankare läder på foten. Känns som att det kommer bli mkt lackskador på en lackad fot, både från sporrar och från damm och grus. Men som du säger så är det ju inte så farligt att grejer ser använda ut, när det gäller ridstövlar så ser de ju snyggast ut när de är lagom inridna :)

När insidan är olackad så går gränsen vid sömmen bak och dragkedjan fram.
 
Sv: Ny dressyrstövlar

Jag har de hellackade DeNiro stövlarna och jag tycker det är absolut snyggast med hellackade annars tycker jag det ser ut som man inte putsat foten mot det blanka skaftet :) Jag tänkte inte så långt så jag har lack på insidan också men det slits ner rätt fort.. Däremot var de med lack bra mycket hårdare än de vanliga och gjorde sjukt ont att rida in :o men de är absolut värda besväret, nu är de otroligt snygga! :)

Och märken efter sporrarna tycker jag det blir oavsett om du har lackat eller ej så det är isfbara att använda sporrskydd om du inte vill ha såndanna märken :)
 
Sv: Ny dressyrstövlar

Hum, har studerat lite bilder på nätet nu och nog är de flesta lackade bara på skaftet, dvs olackad fotdel? Proffsen verkar ha så iaf, kanske finns en anledning till det, dvs att de håller sig fina längre om man rider mycket t ex? Bättre att foten är helt olackad än att foten är lackad men avskavd och repig typ. Vilka problem man har med beslutsångest, verkligen jobbigt läge :p :D
 
Sv: Ny dressyrstövlar

Det finns säkert en anledning men jag tror det också kan vara för att de största märkena lackar bara skaftet. Jag har inte märkt av att foten blir ful på något sätt och jag har sett att det är fler och fler som har hellackade, även de som rider många hästar per dag :)
 
Sv: Ny dressyrstövlar

*kl*

Jag lånar oxå tråden lite.

Har sedan tidigare bara ett par stövlar från hööks. Ganska mjuka alltså. Och de åker gärna ner en bit när jag rider, och liksom puttar ner fotdelen på något sätt.
Men har tänkt att ge mig ett par mer "dressyriga" i julklapp. Men då måste jag ju beställa dem typ NU (inom en månad iaf), då det är 12 v leveranstid.

Min tanke är att "bara" köpa ett par Cavallo Grand Prix Plus, eller Petrie Olympic. Alltså den lite billigare varianten av dressyrstövlar.
Vet någon vad skillnaden är på dem, mer än märket då ;)?
Är de värda de 4000 som de kostar (3900 för cavallo och 4400 för Petrie)?
Vilka av dem är smalast vid ankeln/nedre delen på benet?

Letar ju sadel oxå, så blev lite mkt pengar helt plötsligt :o. Men det känns som att köpa stövlar aldrig kommer bli av om man ska hitta rätt tillfälle :p. Tanken är att önska mig bidrag till stövlar i julklapp ;)
 
Sv: Ny dressyrstövlar

Grand prix plus har jag för mig är gjorda för att vara lite smalare nertill. Väntar på ett par sådana.. Beställde dem för 4 veckor sedan typ.. (Baara) 4 veckor kvar!

I affären rekommendera dem dom som första dressyr stöveln. Just pga priset och så är cavallo ett säkert hållbart märke. Petrie vet jag inget om.. Dom jag sett har kostat runt 5000.
 
Sv: Ny dressyrstövlar

Jag tycker Olympic är finare men det är väl smak o behag. De är något stadigare och finns dessutom i brunt eller cognac utan extra kostnad. :d
 
Sv: Ny dressyrstövlar

Tack för era svar.

Jag har tidigare bestämt mig för att köpa Petrie Olympic. Men då "min" ridsportsbutik bara har Cavallo Grand Prix Plus hemma, så har jag bara provat dem (de hade rätt vidd och höjd hemma i en stl för stor fot :)) . Jag behöver 37 i vidd, den satt perfekt, men stl 4,5 (37) i foten, men då finns den bara i vidd 36 eller 38 med 50 i höjd. Hon kan utan problem även ta hem Petrie Olympic. Men jag har ju aldrig sett dem i verkligheten. Samma problem med storleken med båda stövlarna tror jag, eller om det var mer "fel" is storlek på olympicen. Men hon sa att det kanske kostar MAX 500 kr att specialbeställa vidden på det viset.

Jag ska ha svarta, även att bruna oxå är himla fint och modernt, så kommer detta bli mina första "riktigt" ridstövlar och då vill jag ha standard svarta.

Men tycker även att Petrie Olympic ser blankare ut än Cavallo Grand Prix Plus. Har ni erfarenheter av det?
 
Sv: Ny dressyrstövlar

Jag har haft Grand Prix plusen och dom va lite svåra att putsa upp i början innan man liksom fick upp en yta med skokräm på dom.
Såhär såg mina ut innan jag sålde dom efter 2 år användning så dom håller sig väldigt bra men är liksom lite grövre läder:

 
Sv: Ny dressyrstövlar

De ser ju väldigt blanka och fina ut :)!
Var du nöjd med dem?
Hur gjorde du för att få upp ytan så de blev då blanka?
 
Sv: Ny dressyrstövlar

KL

jag har fått hem mina nya cavallo gp! Red med dom första gången idag och aj.. Men mina sporremmar har skavt mycket uppe på foten. Kan man lägga på nåt glansspray eller något? Nu har dom en matt fläck mitt uppe.. :(
Jätte tråkigt på ett par helt nya stövlar
 
Sv: Ny dressyrstövlar

Jag tycker att dom är helt ok. Varken mer eller mindre egentligen;)
Jag putsade dom med skokräm(kiwi) som jag lät torka ordentligt och sen putaade jag med blöt bomullstuss. Och sist med nylonstrumpa:)
 
Sv: Ny dressyrstövlar

ok, det ska jag komma ihåg. Vill ju verkligen veta hur jag ska ta hand om mina blivande stövlar (när det nu blir ;))

Men, hur tänker ni som har erfarenhet?
Är de värda sitt pris (ca 4000), istället för att lägga 2500 kr till för ett par Piaff Plus?
 

Liknande trådar

Utrustning Har nu försökt köpa ridstövlar ett tag och undrar hur fasiken man ska hitta ett par som passar? Alla stövlar är antingen för långa eller...
Svar
12
· Visningar
6 680
Senast: Zoya
·
Utrustning När jag red idag så bestämde jag mig för att det får bli ett par nya stövlar innan sommaren. Rider nästan uteslutande i dressyrsadel så...
2
Svar
22
· Visningar
2 441
Senast: stjarnfrugt
·
Dressyr Försöker leta efter svar i andra trådar och prata med ridsportbutiker men jag blir verkligen inte klok på detta... Måste verkligen ha...
Svar
12
· Visningar
2 779
Senast: Daredevil
·
Utrustning Jag har precis köpt ett par nya ridstövlar med dragkedja där framme (vet ej om jag får skriva ut vilket märke och modell det är?) men...
Svar
12
· Visningar
3 449
Senast: maoulina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp