Bukefalos 28 år!

ny häst - film!

Sv: ny häst - film!

det ser lugnare och finare ut nu :) Hästen behöver mer styrka för att bära sig och få upp huvudet för att hålla bättre balans. Vad har du för bett? Den verkar inte vilja ta stöd och går bakom hand för att komma undan trycket.

Jag har haft bra effekt med novabett på häst som inte vill ta stöd och går bakom lod. Rakt bett kan också bli stabilare i munnen och göra att hästarna vågar ta stöd. Så det kanske kan vara ett tips att prova :)
 
Sv: ny häst - film!

Tack!:)
Jag har faktiskt ett novabett på filmen! Dock tycker jag han tar mer stöd när jag rider med ett rakt äppelbett! Men vill variera olika bett så mkt som möjligt så blir nova ibland och tredelad ibland! Han är väldigt känslig i munnen!
 
Sv: ny häst - film!

okej! :) ja då är de bara att försöka rida honom till mer stöd och inte krulla ihop sig för att släppa bettet :) Bettlöst typ sidepull är ju en väg att få hästen att lägga sig lite mer framåt och inte krulla ihop men, på en pigg, ganska ny häst.. nja det kanske känns lite osäkert :P
 
Sv: ny häst - film!

Vilken trevlig häst du verkar fått tag i :) Sett ett par fbl/mara och jag gillar dem oftast! (jobbar med renrasiga fullblod om dagarna).
Tre saker dock spontant.

1. takt och tempo, ser ut som han börjar fint men sedan ramlar in i ett lite väl springigt tempo. klassisk halvhalter - lätta, rida lätt lååångsamt osv i trav.

2. Fokusera mer på just takt tempo, bjudning och att du kan ställa böja än var huvud och nos är, för han verkar tendera att krulla ihop sig och också vara väldigt känslig för hand?

3. Räta upp dig, i framförallt galoppen :p (JAG HAR SAMMA PROBLEM NUFÖRTIDEN :banghead ) Det blir lättare för dig att ge honom stöd om du sitter i balans och upprätt själv :)

Alltid svårt att tipsa om hästar man inte sett eller ridit själv, men utifrån filmerna då. Lycka till, han verkar som sagt väldigt trevlig.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag kommer inom en överskådlig framtid stå utan häst och har funderat på, om jag vill ha en ny häst och i så fall vilken typ av häst som...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 412
Senast: grodan21
·
Hästmänniskan Har haft två hästar som av olika anledningar fått tas bort. Den första var gammal. Det var sorgligt men OK. Hon hade haft ett bra...
Svar
17
· Visningar
1 244
Senast: cirkus
·
Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
928
Senast: EZMK
·
Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i...
2
Svar
25
· Visningar
2 601

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Optimala foderrutiner?
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp