Hörde dessutom på radion att just miljöinspektörer hamnat i en sits deras fackförbund ansåg ohållbar.
De skulle alltså förutsättas anmäla sin CHEF för miljöbrott, då de oftast var anställda av samma personer som var de som skulle se till att miljölagarna efterlevdes...
 
Det GÅR att komma runt miljö och hälsa. Jag vett ett fall av anmälning av en som hade bara två hästar, eg en egen och en inackordering. Den anmälningen gick till Polisen och åklagare som tog beslut om att tvångsomhänderta hästarna. Visserligen var länsveterinären inblandad. En av dessa hästar höll på att svälta ihjäl. Så det GÅR även om den lokala inspektören är knäpp.
 
Håller med dig om att hästhållning inte bara består av hur mycket mark man har. Men hur många hinner rida sina hästar 2 ggr om dagen, de flesta har heltidsjobb och familj och barn. Här nere är det en mycket vanlig syn att se hästar stå upp till knäna i lera i alldeles för små hagar. Framförallt är det kanske många unghästar som står ute 10-12 timmar om dagen och de får ju ingen annan motion. Tycker inte i heller att det känns så lustigt att behöva kollas hela tiden, men för att få bukt med rötäggen så behövs det.
 
Jag arbetar som djurskyddsinspektör och jag tycker att det är tråkigt att läsa så många inlägg som klankar ner på en hel yrkeskår. Jag är fullt medveten om att kompetensen är skiftande bland mina kollegor i andra kommuner, men i Statens jordbruksverks allmänna råd (2000:4) i anslutning till djurskyddslagen (1988:534) om tillsyn m.m. står vilka krav på kunskap djurskyddsinspektören skall ha. Även redan yrkesverksamma inspektörer har krav på att utbildas inom djurskydd.

Att driva en verksamhet utan tillstånd kan leda till ett föreläggande, med eller utan vite. Om en djurhållare får upprepade förelägganden skall länsstyrelsen utdöma djurförbud. Brott mot djurskyddslagen kan även leda till åtalsanmälan.

Hlsn Helena
 
men vi som ahr blivit kollade för nått årsen där vet ju de precis hur många hästar jag har eftersom jag fick betala drefter :smirk: får jag hem ett papper om information eller hur är det och vi har ju ett regristrerat stuteri namn också så det borde väl itne vara så svårt att få hemskickat information då eller? med tanke på att alla inte har internet och om man tänker min mamma som har noll koll på sånt. :smirk:
 
Man maste ju givetvis ha bra hagar osv, spelar ingen roll om det ar litet eller stort. Behover det draneras sa ska det draneras.
Sjalv gillar jag inte nar hastar star i lera, spelar ingen roll om det ar gamla eller unghastar. Och visst ska man fa ha hastar, sa lange man skoter dem.
Har man heltidsjobb sa har man inte tid med en hel dros med hastar!
Kanske inte bara vara hastar, marker och stallar ska inspekteras, utan hur hela varan livssituation ser ut innan vi far skaffa hast?? :confused:

Det finns rotagg aven fast det finns tillstand och inspektioner. Manniskor som inte tar ansvar, lar sej sallan ta ansvar for att nagon myndighet sager ifran!!
 
Givetvis så är det ju inte fel på hela yrkeskåren!
Jag skulle tro att de flesta är MKT duktiga på sitt jobb, men TYVÄRR så har ju de få inkompetenta idioterna som tyvärr finns, ofta ansvar för MÅNGA djur!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Kan börja med att säga att jag är ingen hundmänniska. Hälsar dock gärna på väluppfostrade hundar på mina villkor dvs jag själv vill och...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
10 877
Senast: cello
·
Relationer Jag känner att jag behöver lite perspektiv och lite fler infallsvinklar på den situation som uppstått i mitt liv - och Buke brukar ju...
8 9 10
Svar
186
· Visningar
20 211
Senast: hoppsann
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 103
Senast: pews1972
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 664

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp