- Svar: 28
- Visningar: 3 888
Australiens ridsportförbund har tagit fram ett system för att räkna ut vad en ryttare maximalt bör väga, beroende på hästens vikt och typ.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Och för mig som har islandshäst på 145 cm och ca 380 kg, cobtyp, så känns en ryttare på 72 kg som rätt rimligt och inte alls som absolut max. Själv väger jag något mindre än så, så han behöver ju inte dra omkring på för mycket dagligen, men jag har inga som helst problem att låta min tränare rida. Han är 185 cm lång och väger nog rätt mycket mer än 72 kg, skulle gissa på typ 85...Inte direkt så att jag skulle gå på den beräkningen, 93 kg ryttare + 7 kg sadel för en lätt ridhäst på 162 cm... Visst min häst väl inte kollapsa men definitivt inte vara nöjd och känns som bäddat för ryggproblem.
När jag vägde mellan 85 och 90 kg red jag på min häst, en travare på 1,53 cm. Mestadels red vi ut. Ingen hård ridning heller. Hon var inte skadad och var inte ovillig och verkade inte ha några ryggproblem eller problem annars heller. Hon kanske knep igen mulen och sa inget om det, eftersom hon älskade att bli riden, tänkte "bättre med ett fettberg på ryggen än inte alls"? Kanske, eller så funkade det. I hennes fall tror jag det senare.Inte direkt så att jag skulle gå på den beräkningen, 93 kg ryttare + 7 kg sadel för en lätt ridhäst på 162 cm... Visst min häst väl inte kollapsa men definitivt inte vara nöjd och känns som bäddat för ryggproblem.
Ja, en sådan där liten knubbig kompakt och stadig majscobAlltså förlåt men Majskolv?
![]()
Kanske den som är fjordhästen @Habina![]()
Inte direkt så att jag skulle gå på den beräkningen, 93 kg ryttare + 7 kg sadel för en lätt ridhäst på 162 cm... Visst min häst väl inte kollapsa men definitivt inte vara nöjd och känns som bäddat för ryggproblem.
Går att få fram lite siffror om man googlar, vet dock inte hur pålitliga de är.Frågan är vad de manliga ryttarna i världstoppen i hoppning väger. Det hade varit intressant att veta.
Gul och knubbig - det MÅSTE ju vara fjordhästen!Kanske den som är fjordhästen @Habina![]()
Om de som ligger top 10 på världsrankingen är hyfsat representativa så väger de flesta runt 70 kg enligt en snabb googling.Frågan är vad de manliga ryttarna i världstoppen i hoppning väger. Det hade varit intressant att veta.
Om de som ligger top 10 på världsrankingen är hyfsat representativa så väger de flesta runt 70 kg enligt en snabb googling.
Om de som ligger top 10 på världsrankingen är hyfsat representativa så väger de flesta runt 70 kg enligt en snabb googling.
Man undrar ju hur det stämmer. Peder väger ju ca 80 kg och jag såg en vikt på wiki att Eckermann skulle väga 66 kg till sina 186. På annan plats står det att han väger 77 vilket nog är troligare.