Ny modell för att räkna ut ryttarens maxvikt

Intressant, även om jag inte vet om jag håller med om att den räknar högt (den räknar alltså maxvikt. Menar inte att den räknar lågt men beroende på vilken ridning, exteriör etc ska en häst avlad för ridning som har så goda förutsättningar som de förutsätter klara en del). Den utgår ju ändå, som det står, från en häst som inte är överviktig, har en sadel som passar både häst och ryttare och en ryttare som rider i balans. Plus en häst som har hyffsad kondition.

Hade vart intressant att veta vilken slags ridning de räknar med - typ skritt rakt fram på en blandning av underlag (en rätt vanlig uteritt), eller typ banhoppning, det är väl rätt mkt skillnad däri också.

Inte direkt så att jag skulle gå på den beräkningen, 93 kg ryttare + 7 kg sadel för en lätt ridhäst på 162 cm... Visst min häst väl inte kollapsa men definitivt inte vara nöjd och känns som bäddat för ryggproblem.

Inte direkt så att jag skulle gå på den beräkningen, 93 kg ryttare + 7 kg sadel för en lätt ridhäst på 162 cm... Visst min häst väl inte kollapsa men definitivt inte vara nöjd och känns som bäddat för ryggproblem.
Och för mig som har islandshäst på 145 cm och ca 380 kg, cobtyp, så känns en ryttare på 72 kg som rätt rimligt och inte alls som absolut max. Själv väger jag något mindre än så, så han behöver ju inte dra omkring på för mycket dagligen, men jag har inga som helst problem att låta min tränare rida. Han är 185 cm lång och väger nog rätt mycket mer än 72 kg, skulle gissa på typ 85...

När jag vägde mellan 85 och 90 kg red jag på min häst, en travare på 1,53 cm. Mestadels red vi ut. Ingen hård ridning heller. Hon var inte skadad och var inte ovillig och verkade inte ha några ryggproblem eller problem annars heller. Hon kanske knep igen mulen och sa inget om det, eftersom hon älskade att bli riden, tänkte "bättre med ett fettberg på ryggen än inte alls"? Kanske, eller så funkade det. I hennes fall tror jag det senare.

Kraken :heart skadade sig dock i hagen två år efter jag slutade rida henne (pga min vikt slutade jag) och fick bli pensionär helt och hållet istället (hennes frambensskada från unga år kom fram då, en skada jag inte hade en aning om, men som nog var den som tog slut på travarkarriären,), innan hon avlivades pga sjukdom. :heart

1644502889920.webp

Alltså förlåt men Majskolv?

🤣

Frågan är vad de manliga ryttarna i världstoppen i hoppning väger. Det hade varit intressant att veta.

Allt den räknar ut är vad ryttaren får väga om ryttare och sadel ska bli max 20% av hästens vikt (som ju är en ganska vanlig maxgräns i forskning). Hela grejen med kategorier är bara ett sätt att försöka uppskatta vikten på hästen.

Om de som ligger top 10 på världsrankingen är hyfsat representativa så väger de flesta runt 70 kg enligt en snabb googling.

Ok, om vi säger 70kg för ryttaren och sen hittade jag i en artikeln om hästarna som åkte till OS i Tokyo där det stod att hopphästarna vägde i snitt 610 kg. Det ger att ryttaren väger ca 11% av hästens vikt. Hur mycket deras utrustning väger vet jag inte.

Fälttävlanshästarna vägde mindre än hopphästarna (515 kg i snitt). Om vi antar att 70 kg är en hyfsat korrekt snittvikt för ryttarna blir det ca 13% av hästens vikt.

Man undrar ju hur det stämmer. Peder väger ju ca 80 kg och jag såg en vikt på wiki att Eckermann skulle väga 66 kg till sina 186. På annan plats står det att han väger 77 vilket nog är troligare.

Ok, om vi säger att Peder väger 80 kg. Medelhopphästen som åkte till OS i Tokyo väger 610 kg. Kan man gissa att Allan väger mindre än (eller iaf inte mer) medel? Han är ju definitivt lägre än majoriteten. Peders vikt hamnar då på mellan 13-15% av Allans. Så 80 kg på en 163 cm stor häst funkar uppenbarligen alldeles utmärkt viktmässigt och borde inte vara på gränsen till maxvikt för då hade de inte kunnat prestera som de gör i en gren som hoppning. Nu är visserligen Peder en skickligare ryttare än de allra flesta men om vi enbart pratar om maxvikt och inte väger in ryttarens kompetens så är det ändå en intressant jämförelse.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I Sverige utgör hästekipage en alltmer utsatt grupp i trafiken. Varje år skadas eller dör minst ett 40-tal hästar i trafikolyckor, och...
Svar
17
· Visningar
1 298
Senast: Lobelia
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Danska Cathrine Laudrup-Dufour har hyllat SWB-stoet Zimillione PT efter framgångarna. Nu är hästen såld och en ny ryttare tar över tyglarna.
Svar
0
· Visningar
79
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 428
Senast: Jadzia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Hade besök av syster + systerdotter igår! Efterlängtat besök och W var så taggad på att få hänga lite med M igen. Glada ungar som...
Svar
0
· Visningar
483
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka