Ny regering?

Tja, V har ju visat att de skiter i landet bara deras nya partiledare får göra en splash. Och det har hon iofs gjort, hon löper risk att gå till historien som den partiledare från vänstern som banade väg för SD...

Mitt förakt för V blev om möjligt ännu djupare och jag skäms för att ha röstat på dem en gång i forntiden.
 
Jag tycker att alla partier kan ta och skämmas lite för att de inte kunde undvika det här just nu, när vi fortfarande är i en pandemi. Landet behöver inte sandlådekaos nu. Lite mer vuxet ledarskap tack!

Åh, det håller jag verkligen med om. Plus att blir det nyval... är det verkligen det vi ska lägga extrema pengar på just nu?! Jag är definitivt för att demokratins kvarnar ska få mala oavsett men det här liknar bara sandlådekäbbel och inte försvarande av demokratin.

Edit: Jag bor i en kommun där det blev omval lokalt senaste valet... bara det kostade väldigt mycket pengar.
 
Senast ändrad:
Ja det är bra att hålla sina principer. Men jag tycker att det är oansvarigt av alla partier att inte kunna undvika det här nu. Faktiskt. Även V, trots att jag håller med dem i sakfrågan.

Ja, jag håller också med i sakfrågan... men det var verkligen inte läge nu. Vi har lånat pengar för att klara pandemin... ett omval blir skitdyrt.

Plus att det är aviserat om förlängning av omsättningsstöd pga corona för egna företagare... men det är regeringen som beslutar om det. Jag har ingen aning om vad som händer med det nu och det är något som påverkar mig i allra högsta grad. Dvs många småföretagare kan få problem om det inte fattas något beslut i tid gällande det.
 
Bra av V som faktiskt håller vid sina principer. För dem kostade det en regering, hade C backat hade det kostat en punkt i ett avtal. Men ändå är det V som är oresonliga 🙄

Principer är fint... men jag anser att det är rätt dumt att kasta ut barnet med badvattnet. Plus hur tänker Dadgostar förklara sig inför sina väljare om vi får en blåbrun röra pga det här?! Hon har krattat manegen åt högern.
 
Men skulle V bara backa då och låta det införas? Det går ju inte att vara passiv pga att man inte vill gunga båten medan de andra bara tutar och kör bäst de vill?
Fast det är ju inte ens på väg att införas än. Och man skulle ha kunna tänkt sig att partierna samfällt tog ett ansvar och avvaktade med den här frågan då, eftersom kraften och finanserna behövs till annat nu. Det hade varit vuxet.
 
Fast det är ju inte ens på väg att införas än. Och man skulle ha kunna tänkt sig att partierna samfällt tog ett ansvar och avvaktade med den här frågan då, eftersom kraften och finanserna behövs till annat nu. Det hade varit vuxet.
Men förslaget på förhandlingar var att parterna skulle komma överens tills 1/9 och kunde de inte det skulle man gå vidare med förslaget (som ligger helt i linje med den ena partens önskemål)
 
Tja, V har ju visat att de skiter i landet bara deras nya partiledare får göra en splash. Och det har hon iofs gjort, hon löper risk att gå till historien som den partiledare från vänstern som banade väg för SD...

Mitt förakt för V blev om möjligt ännu djupare och jag skäms för att ha röstat på dem en gång i forntiden.

Fast nja. Marknadshyror är en av V:s långvariga kärnfrågor och alla vetat sedan JA skrevs under att de inte kan släppa fram det så de driver ju "bara" sin politik de kommunicerat. Att C driver på det trots att de vet vad det resulterar i från V:s sida får de ta på sig en del av soppan för, men de har ju också blivit lovade det i JA så även de driver "bara" sin politik de kommunicerat. Att S lovat två parter motstridiga löften och väntat så länge med att lyfta på det locket får de ta på sig en del av soppan för.

Det jag tror möjligen förvånade de inblandade var hur snabbt förlopp det blev, och jag tror att man kanske egentligen tänkt sig lite mer förhandling. Men att SD tar varje chans de får till populistisk politik och att de inte tvekar på att sätta en smash när de får den på volley även om det innebär att bollen studsar iväg, borde faktiskt inte längre förvåna någon. Och att KD och M hejar på det...ja det är många kockar i denna soppa.

Det tragiska tror jag kommer bli att vid ett eventuellt extraval kommer valkampanjen mer bestå av pajkastning angående vems fel detta är, än politisk ideologi och sakfrågor...
 
Fast nja. Marknadshyror är en av V:s långvariga kärnfrågor och alla vetat sedan JA skrevs under att de inte kan släppa fram det så de driver ju "bara" sin politik de kommunicerat. Att C driver på det trots att de vet vad det resulterar i från V:s sida får de ta på sig en del av soppan för, men de har ju också blivit lovade det i JA så även de driver "bara" sin politik de kommunicerat. Att S lovat två parter motstridiga löften och väntat så länge med att lyfta på det locket får de ta på sig en del av soppan för.

Det jag tror möjligen förvånade de inblandade var hur snabbt förlopp det blev, och jag tror att man kanske egentligen tänkt sig lite mer förhandling. Men att SD tar varje chans de får till populistisk politik och att de inte tvekar på att sätta en smash när de får den på volley även om det innebär att bollen studsar iväg, borde faktiskt inte längre förvåna någon. Och att KD och M hejar på det...ja det är många kockar i denna soppa.

Det tragiska tror jag kommer bli att vid ett eventuellt extraval kommer valkampanjen mer bestå av pajkastning angående vems fel detta är, än politisk ideologi och sakfrågor...

Ja, ingen är helt oskyldig. Men det är fortfarande V som drev det hela till sin spets, ingen annan. Det ansvaret får de faktiskt ta på sig. Och jag anser att det är så vansinnigt oansvarigt i dagens läge att det finns inte.
 
Principer är fint... men jag anser att det är rätt dumt att kasta ut barnet med badvattnet. Plus hur tänker Dadgostar förklara sig inför sina väljare om vi får en blåbrun röra pga det här?! Hon har krattat manegen åt högern.
Det är ju inte alls säkert att ett nyval skulle leda till blåbrun röra? Det kan ju lika gärna gå åt andra hållet.

Jag är en av Vs väljare och kan inte se att hon behöver förklara sig alls?
Vad jag kan se i olika sociala medier så är det mest de andra partiernas väljare som är upprörda och härjar om hur V beter sig. Vs egna väljare verkar inte vara särskilt upprörda (på gruppnivå såklart).

Bara ta en snabbkoll på Vs FB. Klart att det finns enstaka missnöjda röster men majoriteten uttrycker sig väldigt positivt kring detta.
 
Senast ändrad:
Ja, ingen är helt oskyldig. Men det är fortfarande V som drev det hela till sin spets, ingen annan. Det ansvaret får de faktiskt ta på sig. Och jag anser att det är så vansinnigt oansvarigt i dagens läge att det finns inte.

Fast jag menar att C var lika lite kompromissvilliga och SD var den som drev på till misstroendeomröstning utan att tid lagts på förhandling.
 
Men förslaget på förhandlingar var att parterna skulle komma överens tills 1/9 och kunde de inte det skulle man gå vidare med förslaget (som ligger helt i linje med den ena partens önskemål)

Att gå vidare med förslaget innebär inte att det som föreslås i utredning kommer att hända. Om man går vidare kommer det att lämnas en proposition till riksdagen som fattar beslut om förslaget faktiskt ska genomföras.

En misstroendeförklaring nu handlar inte bara om att stoppa fri hyressättning på nybyggda lägenheter, det kunde man gjort med ett riksdagsbeslut. Och om man oroar sig för att det inte finns tillräckligt stöd för att hindra att ett beslut som detta godkänns av riksdagen känns det rätt riskabelt att fälla regeringen.
 
V var knappast det enda partiet som röstade ned löfven. De har inte 181 mandat.

Nä, men det är föga förvånande att oppositionen röstar för ett fällande. Man kan inte heller klandra en opposition för att vilja fälla de som sitter vid makten. Det tillhör sakens natur. Problemet för V är att de inte är opposition på riktigt men inte heller i samarbete med regeringen på riktigt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp