Bukefalos 28 år!

Ny regering?

Lite "vi säger att vi vill privatisera all sjukvård! Det måste ju M gilla och också rösta på!" samtidigt som de glömmer vad för politik de egentligen vill genomföra, tänker du?

Jag tänker att det finns en uppsjö förslag som hållts tillbaka som S gärna skulle stödja men som skulle få onda ögat av V och därför lagts i malpåse.

Jag tror på tesen att stödet från V har balanserat politiken åt vänster under de här åren, men om stödet tas bort och dessutom kompletteras med ett misstroende utan att det ens finns ett förslag att ta ställning till, går det såklart inte att lita på.

För samarbetet mellan S och V kommer det här att skapa djupa sår, och det betyder också att V:s inflytande riskerar att minska drastiskt.
 
Jag är faktiskt imponerad över att V sätter ner foten, regeringen har vetat om deras syn på frågan sedan evigheter och det är en kärnfråga som är extremt viktig för deras väljare. Jag tycker istället den stora frågan är varför resterande partier driver en fråga som inte stöds av väljarbasen? Varför har vi en politik som inte representerar folket?
 
Jag tänker att det finns en uppsjö förslag som hållts tillbaka som S gärna skulle stödja men som skulle få onda ögat av V och därför lagts i malpåse.

Jag tror på tesen att stödet från V har balanserat politiken åt vänster under de här åren, men om stödet tas bort och dessutom kompletteras med ett misstroende utan att det ens finns ett förslag att ta ställning till, går det såklart inte att lita på.

För samarbetet mellan S och V kommer det här att skapa djupa sår, och det betyder också att V:s inflytande riskerar att minska drastiskt.
Intressant hur olika man kan se på saken :D

Jag anser att S har gått åt höger/mitten för att kunna locka till sig höger röster, mera än vad partiet egentligen/förr står för. Speciellt när man tänker på att flera äldre (förr självklara) socialdemokratiska områden har gått över till SD.

Jag håller med om att V har balanserat politiken åt vänster, men snarare på ett närmare nödvändigt sätt. Och så hoppas jag att man fortsätter hålla sig där oavsett misstroendeförklaring eller inte.
 
Jag är faktiskt imponerad över att V sätter ner foten, regeringen har vetat om deras syn på frågan sedan evigheter och det är en kärnfråga som är extremt viktig för deras väljare. Jag tycker istället den stora frågan är varför resterande partier driver en fråga som inte stöds av väljarbasen? Varför har vi en politik som inte representerar folket?
Partierna har två krafter som styr dom, dels väljarna som ger dom mandat och dels kapitalet som finansierar den propaganda som lurar väljarna att rösta på dom.
 
Jag är faktiskt imponerad över att V sätter ner foten, regeringen har vetat om deras syn på frågan sedan evigheter och det är en kärnfråga som är extremt viktig för deras väljare. Jag tycker istället den stora frågan är varför resterande partier driver en fråga som inte stöds av väljarbasen? Varför har vi en politik som inte representerar folket?
Är den inte det? Alltså, jag tänker att isåfall borde de blåbruna ha bra mindre antal röster?

Eller är kanske just denna fråga för lågt prioriterad bland väljarna så att partiet har råd att gå åt ett annat håll än vad väljarna egentligen vill?
 
Nej, jag menar inte det. Jag menar att det är fel att bjuda in till något som helst slags samarbete med SD eller partierna so9m så gärna samarbetar med SD så fort man inte får som man vill.
Jag har hellre marknadshyror att hantera än att ser SD få in fler fötter i någon slags bestämmande position som kan göra riktig skada för landet.
Fast marknadshyror kommer ju leda till ett ökat missnöje, och missnöje föder populistiskt skit som just SD. Det är ju perfekt för SD om marknadshyror införs. Se till att folk inte har råd att betala hyran, skyll på nånting enkelt (läs: invandringen) och kom med en enkel "lösning" (läs: stoppa invandringen), och så är det klappat och klart liksom. Fler röster, fler mandat, större möjlighet till makt.
 
Fast marknadshyror kommer ju leda till ett ökat missnöje, och missnöje föder populistiskt skit som just SD. Det är ju perfekt för SD om marknadshyror införs. Se till att folk inte har råd att betala hyran, skyll på nånting enkelt (läs: invandringen) och kom med en enkel "lösning" (läs: stoppa invandringen), och så är det klappat och klart liksom. Fler röster, fler mandat, större möjlighet till makt.
Pest eller kolera :grin:
 
Fast marknadshyror kommer ju leda till ett ökat missnöje, och missnöje föder populistiskt skit som just SD. Det är ju perfekt för SD om marknadshyror införs. Se till att folk inte har råd att betala hyran, skyll på nånting enkelt (läs: invandringen) och kom med en enkel "lösning" (läs: stoppa invandringen), och så är det klappat och klart liksom. Fler röster, fler mandat, större möjlighet till makt.

Det beror ju på hur man ser på marknadshyror och vad som faktiskt diskuteras. Missnöje föds nog bättre av en bostadsbrist än av att hyrorna i en pytteliten del av beståndet sätts på ett annat sätt. Sen krasst, så är förslaget som diskuterats så urvattnat så inte ens de som bygger och hyr ut tror att det ger mer än marginell skillnad i byggandet.

Jag tror SD frodas i en omgivning där populism och kaos går före ansvarstagande och balanserad politik. Det är därför de blev så själaglada av sommarpresenten från vänstern.
 
Det beror ju på hur man ser på marknadshyror och vad som faktiskt diskuteras. Missnöje föds nog bättre av en bostadsbrist än av att hyrorna i en pytteliten del av beståndet sätts på ett annat sätt. Sen krasst, så är förslaget som diskuterats så urvattnat så inte ens de som bygger och hyr ut tror att det ger mer än marginell skillnad i byggandet.

Jag tror SD frodas i en omgivning där populism och kaos går före ansvarstagande och balanserad politik. Det är därför de blev så själaglada av sommarpresenten från vänstern.
Men om det gäller en pytteliten del, hur ska en pytteliten del påverka bostadsbristen något? Man kan inte säga att marknadshyror löser bostadsbrist i dess bästa vinkel för att sedan säga att det inte kommer påverka någon i större utsträckning när det kommer till dess dåliga sidor.

C's bostadspolitiker har ju själva sagt att målet är att ha marknadshyror i alla hyresrätter. Vilket det långsiktiga resultatet blir även om det endast gäller nybyggnation, för någon gång kommer vi ha bytt ut allt gammalt.
 
Klart de börjar smått med marknadshyror bara på nyproduktion, det är den vanliga taktiken. Genomför impopulära åtgärder bit för bit, så kan man säga till folk att inte gnälla för det är ju bara en pytteliten förändring. Det kan gälla allt från skattehöjning till slopande av avdrag eller drivmedelspriser.
 
Jag tror på tesen att stödet från V har balanserat politiken åt vänster under de här åren, men om stödet tas bort och dessutom kompletteras med ett misstroende utan att det ens finns ett förslag att ta ställning till, går det såklart inte att lita på.
Den politik som förts av den socialdemokratiska regeringen under mandatperioden ligger till höger om vad de borgliga försökte sig på senast de satt i regering. Jag tror många, inte bara vänsterväljare, är rejält trötta på dessa marknadsliberaler som bara har som enda mål att gynna de som har det allra bäst och jag spår att V om de fortsätter på linjen att inte längre ställa upp på den politiken kommer göra ett rekordval i nästa val.
 
Det beror ju på hur man ser på marknadshyror och vad som faktiskt diskuteras. Missnöje föds nog bättre av en bostadsbrist än av att hyrorna i en pytteliten del av beståndet sätts på ett annat sätt. Sen krasst, så är förslaget som diskuterats så urvattnat så inte ens de som bygger och hyr ut tror att det ger mer än marginell skillnad i byggandet.

Jag tror SD frodas i en omgivning där populism och kaos går före ansvarstagande och balanserad politik. Det är därför de blev så själaglada av sommarpresenten från vänstern.
Jag köper inte det. Är det så litet som du påstår så kan de lika gärna skita i att driva det, speciellt iom att det är så stor del av befolkningen som är mot det.

Jag tänker helt enkelt på något så simpelt som att när folk inte har råd att betala sin hyra, då kommer SD gå framåt och det ordentligt.
 
Jag köper inte det. Är det så litet som du påstår så kan de lika gärna skita i att driva det, speciellt iom att det är så stor del av befolkningen som är mot det.

Jag tänker helt enkelt på något så simpelt som att när folk inte har råd att betala sin hyra, då kommer SD gå framåt och det ordentligt.

Anledningen att V reagerar så trigger happy och överdrivet långt innan det ens finns ett förslag är ju delvis att de oroar sig för att förslaget får ett brett stöd i Sveriges riksdag, dvs av befolkningens valda representanter.

Om det hade varit ett förslag som de vetat var hopplöst att få igenom oavsett innehåll så hade det inte varit nåt att dra igång cirkusen för.
 
Jag köper inte det. Är det så litet som du påstår så kan de lika gärna skita i att driva det, speciellt iom att det är så stor del av befolkningen som är mot det.

Jag tänker helt enkelt på något så simpelt som att när folk inte har råd att betala sin hyra, då kommer SD gå framåt och det ordentligt.
Jag tänker snarare att det skulle gynna vänstern om det skulle falla kasst ut.
 
Det beror ju på hur man ser på marknadshyror och vad som faktiskt diskuteras. Missnöje föds nog bättre av en bostadsbrist än av att hyrorna i en pytteliten del av beståndet sätts på ett annat sätt. Sen krasst, så är förslaget som diskuterats så urvattnat så inte ens de som bygger och hyr ut tror att det ger mer än marginell skillnad i byggandet.

Jag tror SD frodas i en omgivning där populism och kaos går före ansvarstagande och balanserad politik. Det är därför de blev så själaglada av sommarpresenten från vänstern.
Det avgörande är väl att det är första steget på andra sidan en vattendelare.
Om en inte reagerar på det första steget för att hindra att vattendelaren passeras, så kommer det inte funka att reagera på det tredje eller fjärde. Möjligen kan man då bromsa farten på utvecklingen, men komma tillbaka på andra sidan är nästan omöjligt.

Så det är det principiella i frågan som gör den viktig. Oavsett vilken matematisk andel av beståndet/hyresgästerna som kommer påverkas in om de närmsta två åren.
Är väl därför som trycket att få igenom något litet (nästan oavsett vad) blir så stort. Samtidigt som behovet att säga ifrån från andra sidan når en kritisk gräns.
 
Det avgörande är väl att det är första steget på andra sidan en vattendelare.
Om en inte reagerar på det första steget för att hindra att vattendelaren passeras, så kommer det inte funka att reagera på det tredje eller fjärde. Möjligen kan man då bromsa farten på utvecklingen, men komma tillbaka på andra sidan är nästan omöjligt.

Så det är det principiella i frågan som gör den viktig. Oavsett vilken matematisk andel av beståndet/hyresgästerna som kommer påverkas in om de närmsta två åren.
Är väl därför som trycket att få igenom något litet (nästan oavsett vad) blir så stort. Samtidigt som behovet att säga ifrån från andra sidan når en kritisk gräns.

Fast inte ens detta första steg är ännu formulerat i ett förslag.
 
C's bostadspolitiker har ju själva sagt att målet är att ha marknadshyror i alla hyresrätter. Vilket det långsiktiga resultatet blir även om det endast gäller nybyggnation, för någon gång kommer vi ha bytt ut allt gammalt.
Gärna källa på det där?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • INK
  • IRAP vid hornhinnesår?
  • Färgtråd III

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp