Ny regering?

Fast inte ens detta första steg är ännu formulerat i ett förslag.
Beror ju lite på hur man ser på det. En SOUs förslag är är inte ingenting även om det inte är samma som en prop. som är färdig att lägga fram.

Nu kan inte jag bedöma just detta fall på den nivån. Men generellt kan man inte säga att det alltid är omotiverat att agera politiskt i det skedet för att det är för tidigt. Ibland kan det lika gärna vara för sent eftersom det kan vara viktigt hur utredningsdirektiv skrivs...
 
Men om det gäller en pytteliten del, hur ska en pytteliten del påverka bostadsbristen något? Man kan inte säga att marknadshyror löser bostadsbrist i dess bästa vinkel för att sedan säga att det inte kommer påverka någon i större utsträckning när det kommer till dess dåliga sidor.

C's bostadspolitiker har ju själva sagt att målet är att ha marknadshyror i alla hyresrätter. Vilket det långsiktiga resultatet blir även om det endast gäller nybyggnation, för någon gång kommer vi ha bytt ut allt gammalt.

Jag anser inte att det löser bostadsbristen i sin nuvarande form, diskussionen är alltför urvattnad för att ha någon betydande effekt.

Är det någon som har förstått varför marknadshyror måste innebära att Hyresgästföreningen förlorar möjligheten att vara part? För mig är det en mycket större fråga än att det blir marknadshyror, att maktbalansen riskerar att skjutas på ett märkligt sätt.
 
Gärna källa på det där?
EBCZ2ypWsAAOzoF
 
Det är ett stort steg från att förändra hyressystemet, till att införa marknadshyror i hela beståndet.

Att det finns problem idag är väl de flesta överens om. Förändring innebär inte revolution

Ledsen för långt citat, men såhär skriver C.

Stärk hyresgästens ställning

I Sveriges större städer är det nästan helt nödvändigt att ha ett bra kontaktnät för att få tag på en lägenhet att hyra. Många ungdomar och utrikesfödda köar i åratal. De långa köerna till hyreslägenheter är ett stort problem.

Många som har ett förstahandskontrakt behåller det, trots att man egentligen kanske inte skulle behöva det, vilket gör att köerna växer ännu mer. Samtidigt bor många med relativt höga inkomster till låga kostnader i stora hyresrätter i attraktiva områden. Ökad rörlighet och fortsatt byggande av nya lägenheter behövs för att minska problemen.

Systemet med hyresreglering, som vi haft i Sverige under lång tid, bidrar till att öka segregationen. Det gör det mindre lönsamt att bygga nya hyresrätter. För att öka rörligheten på hyresmarknaden behöver hyresregleringen ses över. Vi vill att nybyggda hyresrätter ska slippa reglering på obestämd tid. Vi tycker också att den som vill ska få sluta avtal med sin hyresvärd att, mot ersättning, lämna regleringen.

Skydda de boende mot chockhöjningar

Samtidigt som hyresregleringen behöver förändras, är det viktigt att det så kallade besittningsskyddet, rätten att bo kvar, ska vara fortsatt starkt. Det behövs också ett skydd mot chockhöjningar av hyror. Hyresgästens ställning och möjlighet till inflytande behöver också stärkas i hyresförhandlingarna, samtidigt som variationer i hyresnivåer tillåts.

För att hyressättningen ska fungera behöver också bostadsmarknaden i stort fungera bättre än idag. Det är också nödvändigt att det fortsätter byggas många nya bostäder i Sverige.
 
Att säga att man fri hyressättning i nybyggnationer på sikt kommer att leda till marknadshyror överallt är att räkna lika märkligt och ha ett lika långt perspektiv som SD när de pratar om att ”svenskar”(läs: vita) kommer att vara i minoritet i Sverige.

Byggandet av flerfamiljshus ersätter inte befintliga sådana(med några få undantag). De är just nybyggnationer, nya hus med nya lägenheter.

Jag tycker att det är helt ok att oroa sig för att politiska beslut får följder som inte finns med i utredningar som gjorts. Men att hävda att ett parti har en hemlig plan som inte stämmer överens med de ståndpunkter och målsättningar de går ut med, och basera det på en tolkning man gör av ett uttalande, känns rätt galet.
 
Att säga att man fri hyressättning i nybyggnationer på sikt kommer att leda till marknadshyror överallt är att räkna lika märkligt och ha ett lika långt perspektiv som SD när de pratar om att ”svenskar”(läs: vita) kommer att vara i minoritet i Sverige.

Ja och nej, tror jag. Det är sedan hemskt enkelt för ett hyresbolag som tex utför stambyte (pga nödvändigt efter 50 år) att höja hyrorna med en sisådär 50%* för att då kommer lägenheterna "ligga närmare de nyproducerade i prissättning". Dessutom tror jag, liksom andra har presenterat här; om man släpper in fri hyressättning kommer det att explodera i användning, för vem vill inte ha mer pengar om man kan få det?

*Bostadsbolaget var dock väldigt noga med att de var emot chockhöjningar och väldigt, VÄLDIGT noga med att inte presentera höjningen på ett sådant sätt att det var svårt att få överblick över den egentliga ökade kostanden.
 
Ja och nej, tror jag. Det är sedan hemskt enkelt för ett hyresbolag som tex utför stambyte (pga nödvändigt efter 50 år) att höja hyrorna med en sisådär 50%* för att då kommer lägenheterna "ligga närmare de nyproducerade i prissättning". Dessutom tror jag, liksom andra har presenterat här; om man släpper in fri hyressättning kommer det att explodera i användning, för vem vill inte ha mer pengar om man kan få det?

*Bostadsbolaget var dock väldigt noga med att de var emot chockhöjningar och väldigt, VÄLDIGT noga med att inte presentera höjningen på ett sådant sätt att det var svårt att få överblick över den egentliga ökade kostanden.

Fast mitt inlägg handlar om vad C anklagas för att ha för agenda, trots att det inte går ihop med deras bostadspolitiska mål. I dessa ingår bl a just ett skydd mot chockhöjningar av hyror...

Det är svårt att föra en vettig diskussion under sådana förutsättningar. På samma sätt är det svårt att diskutera med folk som per automatik förkastar alla förslag från V eftersom de inte vill befatta sig med ”pk-vänstern”.
 
Det är heller inte säkert att marknadshyror för nybyggda fastigheter kommer leda till att hyrorna för dessa blir så mycket högre, jag kan tänka mig att nivån redan är så hög att den ligger nära taket. De med ekonomi att betala mer köper istället sin bostad. Ett tänkbart scenario är att detta sedan används som argument för att låta marknadshyror även omfatta äldre fastigheter: -Se på nyproduktionen, fri hyressättning leder inte till höjda hyror!

Saken är att det gäller enbart så länge bara en liten del av det totala hyresbeståndet har fria hyror. När även äldre fastigheter inkluderas finns inte längre något alternativ för många och hyresnivåerna kommer stiga till absoluta smärtgränsen och över med vräkning för en inte obetydlig del av de som hyr sin bostad. Det är inget konstigt och så en marknad fungerar.

Samhällsviktiga funktioner, som bostäder, el osv. måste antingen ägas gemensamt, inom kommunen eller inom landet, eller omfattas av strikta regleringar när det gäller prisnivåer för att vi skall få ett fungerande samhälle.
 
Ja och nej, tror jag. Det är sedan hemskt enkelt för ett hyresbolag som tex utför stambyte (pga nödvändigt efter 50 år) att höja hyrorna med en sisådär 50%* för att då kommer lägenheterna "ligga närmare de nyproducerade i prissättning". Dessutom tror jag, liksom andra har presenterat här; om man släpper in fri hyressättning kommer det att explodera i användning, för vem vill inte ha mer pengar om man kan få det?

*Bostadsbolaget var dock väldigt noga med att de var emot chockhöjningar och väldigt, VÄLDIGT noga med att inte presentera höjningen på ett sådant sätt att det var svårt att få överblick över den egentliga ökade kostanden.
Ja, och det finns ju redan problem med hyresvärdar som skiter fullständigt i löpande underhåll till den grad att det enda man göra är totalrenovera och därmed också göra en "standardhöjning" och då höja hyran extremt. Som vår hyresvärdar som inte gjorde något åt att det regnade hos grannen när jag tog ett bad...
 
Jag tror inte V kommer ta budet S, MP, C och L gett, om man ens kan kalla det ett bud, det är i princip inget alls.
 
Det är heller inte säkert att marknadshyror för nybyggda fastigheter kommer leda till att hyrorna för dessa blir så mycket högre, jag kan tänka mig att nivån redan är så hög att den ligger nära taket. De med ekonomi att betala mer köper istället sin bostad. Ett tänkbart scenario är att detta sedan används som argument för att låta marknadshyror även omfatta äldre fastigheter: -Se på nyproduktionen, fri hyressättning leder inte till höjda hyror!

Saken är att det gäller enbart så länge bara en liten del av det totala hyresbeståndet har fria hyror. När även äldre fastigheter inkluderas finns inte längre något alternativ för många och hyresnivåerna kommer stiga till absoluta smärtgränsen och över med vräkning för en inte obetydlig del av de som hyr sin bostad. Det är inget konstigt och så en marknad fungerar.

Samhällsviktiga funktioner, som bostäder, el osv. måste antingen ägas gemensamt, inom kommunen eller inom landet, eller omfattas av strikta regleringar när det gäller prisnivåer för att vi skall få ett fungerande samhälle.
Jag är absolut inte för en stark stat men när det kommer till just boende för grupper som inte är ekonomiskt starka tycker jag att det måste finnas bostäder med en rimligt kostnad. Helt rimligt att standarden på en billig bostad inte är jättehög med tex helkaklade badrum och golvvärme utan mer inriktad på att bara vara funktionell. Som det är redan nu skulle jag aldrig bo i en nybyggd hyresrätt med tanke på kostnaden. Det blir orimligt att man som singel med normal inkomst måste lägga en så stor del av den på att hyra bostad att det på rimlig tid inte går att spara ihop till att köpa en bostad vilket i dagsläget ofta kan sänka kostnaden rejält, inte höja den.
 
Och så blir det nog också, V:s partiledare har svarat på twitter att förslaget/budet i princip är ett hån, och jag håller med.
Eller så är det exakt vad vänstern tydligt uttryckte saknades i formuleringen som de gick emot. ”Det räcker inte med samtal, det måste vara förhandlingar.” Att sedan kalla just det ett hån är som att ha glömt vad man själv sade för en vecka sedan.

Att januariavtalet innehöll marknadshyror för nyproduktion som skulle genomföras inom mandatperioden är inte en nyhet.
 
Eller så är det exakt vad vänstern tydligt uttryckte saknades i formuleringen som de gick emot. ”Det räcker inte med samtal, det måste vara förhandlingar.” Att sedan kalla just det ett hån är som att ha glömt vad man själv sade för en vecka sedan.

Att januariavtalet innehöll marknadshyror för nyproduktion som skulle genomföras inom mandatperioden är inte en nyhet.
Och det är ingen nyhet hur V reagerar. Det har varit tydligt hela tiden.
 
Enligt Sifo är det bara en av tio av Sveriges befolkning som vill ha marknadshyror. Inte ens bland centerpartister är det ett populärt förslag och hos S och V i princip ingen.

https://www.hemhyra.se/nyheter/svagt-stod-for-marknadshyror/

Jag tror visserligen inte att resultatet som presenteras där skiljer sig extremt mycket från verkligheten. Men jag är ändå tveksam till att länka till en 10 år gammal artikel som presenterar en undersökning i vilken man frågat 0,1 promille av alla svenskar, och använda detta som bevis för vad Sveriges befolkning vill.
 
Jag tror visserligen inte att resultatet som presenteras där skiljer sig extremt mycket från verkligheten. Men jag är ändå tveksam till att länka till en 10 år gammal artikel som presenterar en undersökning i vilken man frågat 0,1 promille av alla svenskar, och använda detta som bevis för vad Sveriges befolkning vill.
Ja, det verkar vara någon gammal undersökning som dök upp i flödet :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Flytta eller ej?
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp