Ny regering?

Varför låter det som att det är så avgörande vad L gör? S, Mp, V och C räcker väl? Men om man byter ut V mot L blir det inte majoritet? L är ju ointressant då?
Ja det räcker förutsatt att C och V kan förhandla om/rösta på samma budget. Men marginalen är knapp, en enda röst förutsatt att vilden som tidigare var V röstar i samma linje. Å andra sidan röstade hon för att ha kvar Löfven i måndags. Så det hänger på att alla är på plats och röstar enligt partilinjen.

Ja det räcker förutsatt att C och V kan förhandla om/rösta på samma budget. Men marginalen är knapp, en enda röst förutsatt att vilden som tidigare var V röstar i samma linje. Å andra sidan röstade hon för att ha kvar Löfven i måndags. Så det hänger på att alla är på plats och röstar enligt partilinjen.
Men gäller inte det förstnämnda även om L är med? Eller V röstar på sin egen då?

Löven kan med stor sannolikhet bli statsminister och bilda regering utan L, Men han kommer aldrig att få genom en budget utan L och samarbete med C och V. Det finns dessutom en osäkerhetsfaktor eftersom S har en tom stol. S har en ledamot som är sjukskriven sedan december och hennes ersättare är avstängd p.g.a "olämpligt beteende". Lite oklart hur man ska lösa det problemet... Möjligen borde statsrådet Jennie Nilsson kunna avgå och då återta sin plats i riksdagen som den sjukskrivne ledamoten ersätter.....

Löven kan med stor sannolikhet bli statsminister och bilda regering utan L, Men han kommer aldrig att få genom en budget utan L och samarbete med C och V. Det finns dessutom en osäkerhetsfaktor eftersom S har en tom stol. S har en ledamot som är sjukskriven sedan december och hennes ersättare är avstängd p.g.a "olämpligt beteende". Lite oklart hur man ska lösa det problemet... Möjligen borde statsrådet Jennie Nilsson kunna avgå och då återta sin plats i riksdagen som den sjukskrivne ledamoten ersätter.....
De får väl igenom en budget om V röstar för den?

Sjukskriven? Enligt Expressen har hon åkt fast för grovt rattfylleri. Hon sitter (förhoppningsvis) i fängelse.

Sjukskriven? Enligt Expressen har hon åkt fast för grovt rattfylleri. Hon sitter (förhoppningsvis) i fängelse.
Vad jag kan se så pågår utredning fortfarande och det är inte bestämt om det ska väckas åtal eller ej, och inte heller klart vilken brottsrubricering det i så fall skulle bli.
Förhoppningsvis så sitter hon inte i fängelse utan att vara dömd...

Därför att de rösterna får mycket högre utväxling om de läggs på Liberalerna OM de kommer in. Som opinionen ser ut så skulle 1,5% istället vara värt 4% om de läggs på Liberalerna istället för Moderaterna - i regeringsskiftesfrågan. Mer än dubbla röstvärdet liksom. Framförallt de stora partierna som vet att de kommer in, Moderater och Socialdemokrater har varit benägna att ta det i beaktande genom åren.
Rent teoretiskt så funkar det ju så men då ska alltså 1,5% av Sveriges väljare komma fram till att det tror just på att 1,5% av väljarna stödröstar på L för att rösten ska vara värd det dubbla. Kommer L bara upp till 3,9% så är ju rösten värd exakt 0. Stödröster från 3,5% känns rimligt men från 2,5% så skulle i alla fall inte jag riskera att slösa bort min röst då det är för långt till eftersträvade 4%.
Stödröster från dagens opinionssiffror känns för mig som en ren saga just pga detta.

Rent teoretiskt så funkar det ju så men då ska alltså 1,5% av Sveriges väljare komma fram till att det tror just på att 1,5% av väljarna stödröstar på L för att rösten ska vara värd det dubbla. Kommer L bara upp till 3,9% så är ju rösten värd exakt 0. Stödröster från 3,5% känns rimligt men från 2,5% så skulle i alla fall inte jag riskera att slösa bort min röst då det är för långt till eftersträvade 4%.
Stödröster från dagens opinionssiffror känns för mig som en ren saga just pga detta.
Tänker mer det är en fråga om risk/nyttovärderingar.
Hur stor/liten är chansen att få ihop ett regeringsunderlag med/utan L i riksdagen?
Hur stor/liten är chansen att de blir kvar med/utan hjälpröster?
Hur stor/liten är chansen att mina bedömningar av ovanstående är rätt/fel?
Hur viktig är regeringsfrågan för mig kontra andra aspekter av partivalet?

Tänker mer det är en fråga om risk/nyttovärderingar.
Hur stor/liten är chansen att få ihop ett regeringsunderlag med/utan L i riksdagen?
Hur stor/liten är chansen att de blir kvar med/utan hjälpröster?
Hur stor/liten är chansen att mina bedömningar av ovanstående är rätt/fel?
Hur viktig är regeringsfrågan för mig kontra andra aspekter av partivalet?
Självklart rör det sig om risk/nyttovärderingar men med så stort avstånd till 4% så blir det nog många som känner att risken blir för stor.
Det är ju inte heller bara de där stödrösterna som spelar in utan även de som vill rösta på L men kanske resonerar som så att det är bättre att lägga sin röst säkert och röstar på M för att rösten ska bli värd något. Taktikröstande kan ju gå åt bägge hållen

Men alltså... vad vill Centern egentligen? :confused: :confused: :confused:

De tackar nej till ett samarbete med M, KD, L och SD pga SD.
De tackar nej till ett samarbete med S, MP och V p.g.a. V.

Vad vill de egentligen? Det finns ju inga andra realistiska regeringsalternativ...

Eller har jag missat nåt?

Det låter ju jättefint att de inte vill samarbeta med ytterlighetspartierna V och SD och egentligen håller jag med dem helt och hållet när det gäller den punkten. MEN, Sverige måste ju ha en regering och vad jag än tycker om det så har V och SD rätt många som röstar på dem. Det går inte att bilda en regering utan ett av de två partierna (utan ett extraval). Om inte S och M slår sig ihop och bildar regering men det lär ju inte hända.

Men alltså... vad vill Centern egentligen? :confused: :confused: :confused:

De tackar nej till ett samarbete med M, KD, L och SD pga SD.
De tackar nej till ett samarbete med S, MP och V p.g.a. V.

Vad vill de egentligen? Det finns ju inga andra realistiska regeringsalternativ...

Eller har jag missat nåt?

Det låter ju jättefint att de inte vill samarbeta med ytterlighetspartierna V och SD och egentligen håller jag med dem helt och hållet när det gäller den punkten. MEN, Sverige måste ju ha en regering och vad jag än tycker om det så har V och SD rätt många som röstar på dem. Det går inte att bilda en regering utan ett av de två partierna (utan ett extraval). Om inte S och M slår sig ihop och bildar regering men det lär ju inte hända.
De tycker (antagligen) M, S, L och C

Ja, och jag tycker att jag borde vinna 100 miljoner på Lotto (som jag inte ens spelar på). Det är ungefär lika sannolikt som att S och M sätter sig i samma regering.

Jag undrar ju vilken värld de lever i?
Du utgår från att makt är lockande till vilket pris som helst?

Om man inte vill samarbeta med vare sig V eller SD så säger man nej till V och SD.
Om C samarbetar med V och SD (vilket majoriteten av medlemmarna skulle avsky) så skulle C knappast få igenom speciellt mycket av sin politik. Så varför skulle man det?

Om man inte vill samarbeta med vare sig V eller SD så säger man nej till V och SD.
Om C samarbetar med V och SD (vilket majoriteten av medlemmarna skulle avsky) så skulle C knappast få igenom speciellt mycket av sin politik. Så varför skulle man det?

Ok, så vilken regering vill C ha? Med den mandatfördelning som nu finns alt. med en mandatfördelning som är hyfsat rimlig att anta blir resultatet vid ett extraval?

Fast nu verkar ju ditt parti gått ut med att man vill samarbeta med "den breda mitten", men problemet där är ju att det enbart verkar vara C som är intresserade av den typen av samarbete, alltså är det tämligen dödfött att försöka, såvida det ska kunna bli en regering av det hela, om man ser hur mandatfördelningen ser ut i riksdagen.

Fast nu verkar ju ditt parti gått ut med att man vill samarbeta med "den breda mitten", men problemet där är ju att det enbart verkar vara C som är intresserade av den typen av samarbete, alltså är det tämligen dödfött att försöka, såvida det ska kunna bli en regering av det hela, om man ser hur mandatfördelningen ser ut i riksdagen.
Men vem vill ha en regeringsplats just nm? Med all chans att göra bort sig lagom till nästa ordinarie val :D

Skämt åsido så tror jag att få vill sälja bort sig för en så kort period.

Jag tänker också på hur det blir om 2 % av moderatväljarna röstar på L istället vilket ger 2% mindre till Moderaterna och därmed riskerar att leda till att SD blir största parti i den konstellationen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka