Nya bröllopstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
I lördags var vi och tittade ut ringar. Sambon och jag fick en chock över priserna pa helt enkla, slätta ringar i vit guld, 600-700 euro/st. Hos en guldsped hittade vi jättefina, gjorda där i affären till ungefär samma pris och da kändes det som priset var värt det men ända för mkt för oss. Sa det blev ringar i ädelstal, min har tre sma brilijanter och ett blankt "band" och ett matt "band". Sambons är lika men utan stenarna. Kostade 200 euro sa mer inom varan budget.

Ännu en som håller på med inbjudningskort. I kommer att bjuda med barn. Funderar om man måste skriva barnens namn på kuverten (i själva inbjudan står det bara "vi bjuder in er till vårt bröllop) eller går det att skriva x och y plus familj?

Ingen av de som har barn är gifta så blir redan då fyra namn på kuvertet (för och efternamn) plus att jag faktist inte vet namnet på alla kusinbarn (i ett fall ver jag inte ens namnet på partner pga skilsmässa och ny man)

Ännu en som håller på med inbjudningskort. I kommer att bjuda med barn. Funderar om man måste skriva barnens namn på kuverten (i själva inbjudan står det bara "vi bjuder in er till vårt bröllop) eller går det att skriva x och y plus familj?

Ingen av de som har barn är gifta så blir redan då fyra namn på kuvertet (för och efternamn) plus att jag faktist inte vet namnet på alla kusinbarn (i ett fall ver jag inte ens namnet på partner pga skilsmässa och ny man)
Jag skrev t.ex "Fam. Andersson och Svensson" på mina kuvert. Alla förstod att det innebar att även barn var välkomna.

Jag skrev t.ex "Fam. Andersson och Svensson" på mina kuvert. Alla förstod att det innebar att även barn var välkomna.

Skrev också Fam XXX i de fall vi bjöd hela familjen, eller XXX med familj när inte hela familjen hade samma efternamn.

Vi har ju prel datum i juli, men funderar på å flytta det till september. Kommer få valpar i slutet av juni och så bröllop på det, känns stressigt. Bättre att ta det när valparna flyttat. Framförallt ser ju ekonomiska biten annorlunda ut då oxå förhoppningsvis!

Sambons bror blev nästan arg på mig i helgen för han tycker de e galet å lägga så mkt pengar när släkt och vänner faktisk kan hjälpa till. Men jag vill lixom bjuda på fest. Inte bjuda och för att komma ingår att diska och skura toaletten ;)
Han förstod inte heller vad som blir så dyrt och jobbigt med att duka, de finns ju pappersdukar på storrulle på öb och poslin kan man ju låna ihop.

(Ser framför mig klippet från Solsidan när Ove Sundberg ska ha 40 års kalas......)

Nu har vi äntligen fått tummen loss och skrivit adresser på inbjudningarna som skickas imorgon...

Men alltså min blivande svägerska beter sig som en jla fjortis. Hon gillar inte mig och har sen i somras gått och snackat en himla massa bakom min rygg. Något jag har ignorerat och istället försökt vara så trevlig som möjligt och bjudit hem henne på middagar osv. När hon då är här är det inga konstigheter. Eftersom vi kommer att ha en middag med bara de närmaste så frågade jag henne (via chatten) om hon verkligen ville vara med på middagen eftersom hon inte ens kunnat säga grattis till sin bror för att han ska gifta sig och uppenbarligen inte gillar mig. Fick bara ett korthugget svar att vi skulle göra som vi ville. Blir riktigt förbannad på hur hon beter sig mot sin bror som jämt ställer upp på henne. Nu är jag (vi) tveksamma till att bjuda henne öht. Någon som varit med om liknande?

Spontant skulle jag säga att bjud henne, och sedan är det upp till henne. Du behöver inte bjuda på middag för att vara trevliga men eftersom just bröllop verkar få de mest sansade att tappa sans och vett så skulle jag satsa på "be the bigger person".

@Hyacinth Japp, vi kommer att bjuda henne på middagen ändå. Då får hon själv ta ställning vilket som är viktigast (att ogilla mig, eller vara glad för sin bror). Jag vill inte hamna i sitsen där jag är den "hemska" som utesluter familjemedlemmar. Det har jag verkligen inget intresse av.

Vi kommer även bjuda ganska mycket folk till vigseln, som tydligen tycker det är kul att snoka runt här på Buke för att kolla vad jag skriver. Vill ju inte beröva dom en plats i kyrkan och bröllopstårta om jag nu är så himla intressant:D.

En börjar väl typ med att fundera på ungefär vad en vill, stor eller litet? Fest med middag eller fika? Bjuda få på allt eller många och självkostnadspris på någon del? Vilka pengar finns det i dagsläget och hur väl går de att matcha med bilden som finns av vad en vill ha? Är de fullt kompatibla eller måste det göras några avkall? Eller är det viktigare att få precis allt i den mentala bilden, och hur ska då pengarna som behövs komma in? Sen typ vad måste bokas långt i förväg? Och vad kan en fundera på...

När det gäller budget så är vår flytande, vi har en fast summa sparad som får försvinna helt vid det här tillfället. Sedan har mina föräldrar bidragit med en fast summa som gåva och hans föräldrar har sagt att "de ställer upp". Det kommer att räcka, men vi vet faktiskt inte exakt vad det kommer att kosta. Det kommer att märkas när vi är klara, men i jämförelse med de senaste bröllopen i familjen har vi gjort flera val som kommer att kosta mindre... så förhoppningsvis finns det lite kvar i höst även om vi inte tänker göra några större avkall på vad vi vill ha.

Vad har ni för budget på era bröllop? Och hur börjar man egentligen?:D

Vi har väl ingen budget egentligen men har väl pratat om max 10 000 typ. Vill hålla det billigt men det som kostar är ju maten, även om vi tänker göra mycket själva.

När planerar ni att gifta er? Det bestämmer ju hur "bråttom" allt är, s.a.s. :p Sen, kyrkligt eller borgerligt? Lokal/plats? Ungefärligt antal gäster? Då har ni en bra start.

Och så vill jag säga grattis igen, så himla roligt :D:love:

@zassoo Tack, du är så gullig!

Det vi vet är väl att det blir borgligt. Typ:D Nämen, tanken är nästa sommar men det känns svårt att hinna spara ihop en massa pengar tills dess. Det är egentligen ingen stress men jag vill inte vara förlovad i 300 år innan vi får ändan ur, så nästa sommar tycker jag kan vara lagom :)

Vi hat en budget på runt 100 000. Festen är ju den i särklass största posten, vi har bjudit 95 st vilket så klart blir mycket pengar. Vi började med att bestämma "karaktär" och storlek på bröllopet, sedan har allt rullat på. Jag hade gärna haft ett "slottsbröllop" men det blir ju på tok för mycket pengar, men det är den känslan vi är ute efter.

Imorgon ska vi titta på vigselringar! Så spännande!

På onsdag kommer ett par tjejkompisar över och så ska vi börja kolla lite på hur man planerar bröllop:D

Verkar som att vi kommer bjuda högst 40 gäster iaf. Har googlat runt lite och kanske hittat en lokal för vigsel + fest, får se vad den kostar bara… Alltså det är ju sååååå mycket att tänka på! Och känns som att det lätt rinner iväg, pengamässigt.

@zassoo Är ringar, kläder och alla inräknat i 10 000 kr? Låter himla billigt :D Ingen bröllopsresa inräknat antar jag?

@Emtherlia Ringar är inte inräknat, vi kommer bara ha en ring var och de är ju redan inköpta. Bröllopsresa kommer vi vänta med :) Så det är kläder, mat och allt annat till festen som räknas in i budgeten :)

Vi har sagt bugdet på MAX 50.000:- inklusive allt utom ringar, han kommer inte ha någon mer än förlovningsringen (tror jag...) och jag ärver min vigselring.
Dock har min käre svårt med det här med gästlista, hans "lilla" lista är 85 personer. Bara "hans" gäster alltså. Vi har fått hintar om att hans föräldrar kan "hjälpa till" men vet inte riktigt vad det betyder i dagsläget... Önskar att jag också hade några vänner att planera med!

Vi har bara räknat på festen och utgifter kring den när vi pratar om budgeten. Resan kommer att göras för andra sparade pengar plus eventuella bidrag från gäster. Kläder köper vi för "vardagspengar", och min vigselring köpte jag i en antikaffär för en väldigt rimlig slant.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är... 2
Svar
27
· Visningar
11 192
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka