Nya bröllopstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur långt innan bröllopet har ni tänkt skicka ut inbjudningar? Jag har väl tänkt mig skicka dem två månader innan med osa en månad innan, är det rimligt?
Jag tycker det är jätterimligt, så länge folk inte ska komma från andra länder, men trenden verkar vara att skicka ut dem jättetidigt. Senast jag gick på bröllop fick vi ett sånt där save the date-kort (modernt påfund jag inte riktigt förstår) nästan ett år i förväg och sedan inbjudningarna 8 månader innan.

Senast jag gick på bröllop fick vi ett sånt där save the date-kort (modernt påfund jag inte riktigt förstår) nästan ett år i förväg och sedan inbjudningarna 8 månader innan.

Oj, jösses! Save-the-date har jag inte heller förstått, det kör vi muntligt istället. 8 månader O_o Med tanke på fästmannens bekantskapskrets skulle det innebära att nästan hälften skulle ha glömt att det ska vara och att de tackat ja lagom till bröllopet då... :p

Dags att hoppa in här tror jag, bröllop i maj 2016 för oss :)

Just nu letar jag cateringfirma för fullt och blir mer uppgiven för varje dag, ingen har svarat när jag mailat dem :down:
Kyrka och lokal är bokat, annat att tänka på så här 6 månader innan?

Hur långt innan bröllopet har ni tänkt skicka ut inbjudningar? Jag har väl tänkt mig skicka dem två månader innan med osa en månad innan, är det rimligt?

Jag tänker samma, de "viktigaste" personernas vet på förhand eftersom vårt bröllop inte är hemligt.

Provade brudklänningar i lördags och jisses vad svårt det är. Hittade inget jag tyckte var särskilt fint... Dessutom så är de flesta klänningarna superstora och då tycker jag det är svårt att föreställa sig hur klänningen sitter på mig, om jag hade haft rätt storlek.

Hur lång tid tog det för er att hitta er drömklänning?

Jag tycker det är jätterimligt, så länge folk inte ska komma från andra länder, men trenden verkar vara att skicka ut dem jättetidigt. Senast jag gick på bröllop fick vi ett sånt där save the date-kort (modernt påfund jag inte riktigt förstår) nästan ett år i förväg och sedan inbjudningarna 8 månader innan.
Save the date fattar inte jag heller. Varför inte bara bjuda in direkt?

Mitt liv är sällan så välplanerat att en saved eller "sparad" dag ett år i förväg säger så mycket ändå. Mycket kan hända under mellantiden.

Min sambo vill skicka Save the date. Jag vill inte. Jag tänker att man pratar ju med folk innan och de viktigaste gästerna känner ju till det? Känns bara onödigt. Plus att jag inte vet nu vilka jag vill bjuda i typ april. :p

Vi bjuder inga, vi ska till stadshuset. Klänning blir det, men i svart trikå. Varför överge ett vinnande koncept tänker jag. Det blir vi, BARNET och två vänner med tillhörande BARN eftersom vi ska äta middag tillsammans senare. PARTNERN vill gärna ha ringar, jag har ångest och tycker alla är fula. Lie rädd att känna mig som en ringmärkt pippifågel, men men, jag kan ju ha den i en byrålåda också.
Vi behåller våra respektive efternamn.

Var på bröllopsmässa idag för att få lite inspiration. Blev mer planeringssugen faktiskt:angel:

Hur lång tid tar en 3-rätters? Vad gör man på ett bröllop så det inte blir långtråkigt?:nailbiting: Hur får man fart på folk? Räcker det med fri alkohol? :D

Hur lång tid tar en 3-rätters?
Beror på hur mycket underhållning det är, hur pratglada gäster ni har och vilken mat som äts. Men minst två timmar skulle jag räkna med. Längre i stort sällskap och med mycket tal och sådant.
Vad gör man på ett bröllop så det inte blir långtråkigt?:nailbiting: Hur får man fart på folk? Räcker det med fri alkohol? :D
Fri bar är ju en bra start. Peppiga toastmasters som håller ångan uppe. De kan berätta anekdoter, visa bildspel, presentera talare, haen frågesport med mera. Det går ju också att hyra in någon sånggrupp som sjunger lite, eller nåt i den stilen. Sånghäfte om ett sällskap är av den musikaliska sorten.

Vi bjuder inga, vi ska till stadshuset. Klänning blir det, men i svart trikå. Varför överge ett vinnande koncept tänker jag. Det blir vi, BARNET och två vänner med tillhörande BARN eftersom vi ska äta middag tillsammans senare. PARTNERN vill gärna ha ringar, jag har ångest och tycker alla är fula. Lie rädd att känna mig som en ringmärkt pippifågel, men men, jag kan ju ha den i en byrålåda också.
Låter lite som våra planer :). Vi har diskuterat ring litegrann och för oss blir det inga. Min partner vill absolut inte ha ring och vill egentligen inte att jag ska ha det heller men kan tänka sig att testa om jag verkligen vill. Jag har hittat en fin jag vill ha som är snordyr :D. Ärligt talat spelar det ingen roll för mig så tills vi har råd med den dyra till mig får det vara :p.

Vi planerar att gifta oss under 2017. Just nu ligger planen på att hyra partytält och ha i trädgården, bara kolla med hyresvärden så han inte ska gödsla skit på markerna runt det datumet. Tanken är en borglig tillställning där det är jag, sambon, våra barn och ev våra föräldrar som vittnen vid en fin plats där man även kan ta kort.
Väl hemma blir det plockmat och fri dricka. Troligtvis kör vi egen musik på något sätt.
Det blir en enkel tillställning med andra ord :D

En kompis pratade om sin förlovning som just "ringmärka varandra" för många år sedan. Jag har känt aversion mot ringar sedan dess. (Är gift, har ingen ring.)

Och just ja, uppdatering på hur vår planering går:

1. Har valt och beställt catering.
2. Har bokat hotell åt oss samt besökande släkt från utlandet. När jag gick förbi häromdagen för att prata med dem om bokningen och dubbelkolla allt var de så snälla och erbjöd oss uppgradering till suveränt rum med utsikt för bara ett par hundra extra per natt (när de fick höra att vi ska komma till Sthlm för att gifta oss :)). Så det högg vi på direkt och uppgraderade oss allihop.
3. ??? Har bokstavligt talat inget mer att ordna eller planera. Alltihop hade varit gjort på fem minuter om det inte vore för besökande släktingar som vi givetvis hjälpt med flyg och hotell och allt sånt.

Jag ser himla mycket fram emot det här, mest eftersom våra familjer äntligen får umgås. Blir nog en fin dag :).

Min sambo vill skicka Save the date. Jag vill inte. Jag tänker att man pratar ju med folk innan och de viktigaste gästerna känner ju till det? Känns bara onödigt. Plus att jag inte vet nu vilka jag vill bjuda i typ april. :p

Jag har fått hem sånna. Känner precis som dig. Till de närmsta berättar men kanske i tid ändå och de andra Planerar nog inte efter de ändå. :) Fick hem inbjudningar för sent i juli för nån månad sen..

Och just ja, uppdatering på hur vår planering går:

1. Har valt och beställt catering.
2. Har bokat hotell åt oss samt besökande släkt från utlandet. När jag gick förbi häromdagen för att prata med dem om bokningen och dubbelkolla allt var de så snälla och erbjöd oss uppgradering till suveränt rum med utsikt för bara ett par hundra extra per natt (när de fick höra att vi ska komma till Sthlm för att gifta oss :)). Så det högg vi på direkt och uppgraderade oss allihop.
3. ??? Har bokstavligt talat inget mer att ordna eller planera. Alltihop hade varit gjort på fem minuter om det inte vore för besökande släktingar som vi givetvis hjälpt med flyg och hotell och allt sånt.

Jag ser himla mycket fram emot det här, mest eftersom våra familjer äntligen får umgås. Blir nog en fin dag :).

Vi har bokat datum, idag meddelat familjen och att vi ska, samt att bi inte vill ha gäster. De är söta som tusan men eftersom vi inte ska ha fest känns det märkligt om de ska åka 40+ mil för 5 minuter i stadshuset.

Vi har bokat datum, idag meddelat familjen och att vi ska, samt att bi inte vill ha gäster. De är söta som tusan men eftersom vi inte ska ha fest känns det märkligt om de ska åka 40+ mil för 5 minuter i stadshuset.
Och vår familj flyger hela vägen från Spanien för de där fem minutrarna :angel:. Men det är ju som en kombinerad minisemester, familjehäng och lite så. Inte bara för själva vigseln. Vi var tydliga på att de inte behöver men de närmsta ville verkligen.

Och vår familj flyger hela vägen från Spanien för de där fem minutrarna :angel:. Men det är ju som en kombinerad minisemester, familjehäng och lite så. Inte bara för själva vigseln. Vi var tydliga på att de inte behöver men de närmsta ville verkligen.
Nu blir jag ändå nyfiken, jag kanske missade något förut. Men tänker du dig att det ens är genomförbart att undkomma en gemensam middag på kvällen sedan efter vigseln, och tänker du dig att det är genomförbart att den middagen inte blir rätt mycket av bröllopsmiddag, om än med begränsat antal gäster?

Nu vet jag inte om du vill undkomma en sådan middag, men eftersom du skrev det där om fem minuter, så. Jag menar, om någon sorts bröllopsmiddag är planerad också, så är det ju mer än fem minuter. (Och Spanien är inte andra sidan universum.)

(Jag skulle se fem minuters vigsel som ett gott skäl att få åka till Spanien några dagar, om det var mina släktingar.)

@Petruska Jag förstår inte riktigt vad du menar. Givetvis äter vi allihopa middag tillsammans den dagen, mina föräldrar vill ju såklart få chansen att umgås så mycket som möjligt med dem medan de är på besök. Hur den skulle se ut som en bröllopsmiddag vet jag inte. Vi ska äta tillsammans och ha trevligt.

Vi vill inte under några omständigheter "undkomma" en middag med våra två familjer. Tvärtom ser vi, som sagt, väldigt mycket fram emot att umgås allihop.

Jag menar, om någon sorts bröllopsmiddag är planerad också, så är det ju mer än fem minuter.
Som jag sa, det blir en minisemester för dem och familjehäng. Givetvis är "familjehänget" mer än fem minuter. (" Men det är ju som en kombinerad minisemester, familjehäng och lite så. Inte bara för själva vigseln.")

(Och Spanien är inte andra sidan universum.)
Nej, är man hyfsat välberest är det ju givetvis inte särskilt långt bort. Har man aldrig flugit och som längst åker på semester till Extremadura är Stockholm väldigt långt bort. Allt är relativt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är... 2
Svar
27
· Visningar
11 171
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka