Nya kvalitetsgraderingen som ersätter stambokföringen

Sv: Nya kvalitetsgraderingen som ersätter stambokföringen

Ja, det var kanske värt en egen tråd :D

Ang BLUPet så var tanken från ASVH att det ska vara en "morot" för att få fler att visa sina ungston.

Tanken är att har man ett sto med högt preleminärt BLUP så ska man uppmuntras att visa hästen, för trots att visningen för dagen kanske inte går så bra har man ändå möjlighet att få stoet in i selektionspaketet och få rabatt på betäckning i framtiden.
 
Senast ändrad:
Sv: Nya kvalitetsgraderingen som ersätter stambokföringen

Men hon har väl inte rätt att få tre stjärnor via blupsiffran om hon inte är visad som 3 el 4 åring.
För att få tre måste den väl ha tävlingsmeriterna som krävs för just 3 stjärnor även om den har ett högt blup iom att den inte är visad som 3 el 4 åring ? För varför står det annars specifikt på just blup kravet att de skall vara visade på 3 års el kvalitet ?
 
Sv: Nya kvalitetsgraderingen som ersätter stambokföringen

Fast jag frågade just detta till avelsledaren, och så som hon sa då gällde BLUP-kriteriet ENDAST tillsammans med visning på treårstest eller kvalitetsbedömning, inte exteriörsiffror från senare i livet.

Frågade då mitt sto har blup för ** men ej är visad som unghäst.

Ang ston äldre än 10 år sa hon att det förmodligen skulle fortsätta vara så att de inte fick siffror, utan då skickar man in den skriftliga kritiken och så gör de en bedömning utifrån den.
 
Sv: Nya kvalitetsgraderingen som ersätter stambokföringen

Ja, det var kanske värt en egen tråd :D

Ang BLUPet så var tanken från ASVH att det ska vara en "morot" för att få fler att vis sin ungston.

Tanken är att har man ett sto med högt preleminärt BLUP så ska man uppmuntras att visa hästen, för trots att visningen för dagen kanske inte går så bra har man ändå möjlighet att få stoet in i selektionspaketet och få rabbat på betäckning i framtiden.

Jag tycker faktiskt just den biten att man kan få det via ett högt blup gör att hela graderingen tappar sitt syfte och stjärnorna blir mindre värda än vad de skulle ha varit om det faktiskt krävdes en meritering av alla stona för att få dem. Jag vet mer än ett sto som har högt blup som är fullständigt medioker och inte alls platsar i avelsboxen och för övrigt nästan aldrig tar sig runt en 1 m bana. Är det då rimligt att denna häst skall lyftas fram och kvalitetsgraderas med flera stjärnor bara för sitt blup och jämställas med hästar som har en framgångsrik karriär på hoppbanorna i 140 bara för att den råkar ha en pappa och morfar med högt blup för inte ens mamman till den har något högt blup och har aldrig gjort ett vettigt dugg i sitt liv.

Ju mer man tänker på det ju mer tokigt blir det att kunna få det på blupsiffror.
 
Sv: Nya kvalitetsgraderingen som ersätter stambokföringen

Antagligen kommer möjligheten till dessa poäng tas bort. Man kommer inte heller kunna räkna in ifall stoet har någon egen merit för höjning till A/Elit, utan endast avkommor. Som jag har förstått det har stoet kunnat få en viss poäng för "sig själv" förut.
 
Sv: Nya kvalitetsgraderingen som ersätter stambokföringen

Ja det står det ju visst, och ja jag är inte sen med att tycka att blup-indexen är lite luriga överlag..
 
Sv: Nya kvalitetsgraderingen som ersätter stambokföringen

Jag tycker inte heller egentligen att det borde blandas in bland stjärnorna, dessa borde vara just för egna prestationer och inte för härstamningen.

Men till viss del jag tycker ändå att de med högt blup borde kunna premieras, tanken är ju att även om stoet i sig inte är någon stjärna kan hon ändå förärva sig bra och stammen bakom är stark.
 
Sv: Nya kvalitetsgraderingen som ersätter stambokföringen

De får ju först bevisa att de faktiskt blev bra inte bara att de förväntades kunna bli bra. Just de som själv inte blev stjärnor men kanske blir det i avelsboxen de får ju bevisa det genom sina avkommor innan de är värda någonting och är de så bra i avelsboxen som förväntat ja då lär de kunna skaffa sig A eller elit NÄR de visat sin förärvning inte innan.
Det är ofta förväntningar och verklighet inte går hand i hand, vi vet ju alla tex hur man sitter och dräglar ibland när man ser stammen på tex hingstarna på bruks sen kommer det en medioker tradig typ som inte alls gör rätt för de förväntningarna stammen säger.
Dessutom innehåller blup så extremt mkt felvärden och är väl bara att anse hyffsat korrekt på svenskfödda som enbart har svenska hästar många generationer bak och som enbart tävlat i sverige och där det aldrig exporterats några bra hästar. Vilket kanske inte så väl beskriver det avelsmaterial som är mest efterfrågat i avel idag.
Nej väck med blup från kvalitetsgraderingen och låt det vara just hästens egna meriter som avgör det då först kan det bli talande. Roade mig precis och klickade in på några högblupare på måfå som jag inte viste vad det var för ston, lite lustigt var att de första två jag klickade in på var visade den ena med 5/6 i hoppning och bara 7 or för övrigt, den andra hade 6/7 i hoppning, dessa två ston ingen av dem hade några tävlingsresultat alls registrerade. I båda fallen handlade det om pappa och morfar med höga blup och inget speciellt möderne. Dessa två kommer alltså att nu bli kvalitetsgraderade med 3 stjärnor jämförbart med svårklassston, nej heltokigt är vad den biten är.
 
Sv: Nya kvalitetsgraderingen som ersätter stambokföringen

För någon som aldrig förstått sig på blup tidigare, svårt att förstå hur det räknas osv så kommer en dum fråga:
Ett sto utan avkommor kan ha ett avelsindex och blup? Kan mitt sto vara berättigad stjärna bara utifrån sina föräldrar? Hur tar man i så fall reda på blup/avelsindex? :confused:
 
Sv: Nya kvalitetsgraderingen som ersätter stambokföringen

kl
Ja då kanske man kan få förvärvningspoäng till sitt sto på högblupsdöttrarna också isf:angel:

Hur är det med diplomstona får de ingen stjärna?

Det kommer bli många selektionsston sen om alla stjärnston ska bli selektionsston också.

Jag tycker det är bra att det kommer ett graderingssystem även för ston med tävlingsmeriter, vill bara betona det så man inte tycker att jag är en surtant.
 
Senast ändrad:
Sv: Nya kvalitetsgraderingen som ersätter stambokföringen

kl

Skrev i den andra tråden...

vad händer när stoets blup-index sjunker? Tar de bort stjärnorna då? Stonas avelsindex går ju upp/ner ganska mycket, en placering i en viss klass är däremot inget som ändras hit och dit...
Ett helt idiotiskt system, enligt mig.

Tänk om ASVH hade lagt mer tid och pengar (jag det kostar att ändra i datasystem, reglementen o s v) på saker som verkligen gynnade aveln och uppfödarna? Men det kanske är för svårt, det är lättare att leka med stjärnor....
 
Sv: Nya kvalitetsgraderingen som ersätter stambokföringen

Importerade ston (om jag minns rätt att det var det du hade) får blup i sverige när de har visats eller tävlat här med placeringar som registreras in i blupregistret alltså på regional eller högre tävlingar (om det är samma som gäller som gällt tidigare) alternativt de har en registrerad avkomma här som är visad på unghästtest som tre eller fyra åring. Dock får sällan importerna några speciellt bra blup iom att det oftast finns för det svenska systemet okända individer i stammen som därav inte ger något plus på siffrorna oavsett hur bra hästar det egentligen är hemma i deras hemland.
 
Sv: Nya kvalitetsgraderingen som ersätter stambokföringen

Ja det gäller att skynda sig att skicka in papperna det året stoet ligger rätt i blup också. Min ena dök från 128 till 119 i sista ändringen hade varit jättekul om gränsen varit 120 och man inte hunnit få in papperna.
 
Sv: Nya kvalitetsgraderingen som ersätter stambokföringen

Ja, jag tycker också det är tokigt att de ska kunna få ***, det förringar de riktigt högt presterande stona.

Min åsikt är att det borde gå att få max * för ett Blup-index, placering i lokal LB dressyr borde det i alla fall kunna likställas med.
 
Sv: Nya kvalitetsgraderingen som ersätter stambokföringen

Jag har själv ett sto vars blup ingen på ASVH kan förklara då "datorn inte gör fel". (Hon har lägre blup än sin mor trots att hon är sin mors enda avkomma och själv har lämnat dubbeldiplomare och klass I barn) Jag personligen tycker det är vanskligt att låta detta verktyg ligga till grund när det ännu inte är felfritt.

Det är väl inte så svårt att förklara, antingen
- har du betäckt ditt sto med hingstar som har högt blup
- fel siffror är inmatade (de siffror som syns offentligt på blup.se behöver inte vara samma som ligger i SLUs databas)

Har själv stött på ett 10-tal felaktigt inmatade alt inga inmatade resultat alls.
Ett aktuellt exempel är en av årets bruksprovshingstar - hans resultat på 3-årstestet är inlagt på hans far. Även om någon på ASVH ändrar det på blup.se så ändras det inte i SLUs databas (som körs en gång per år).
 
Sv: Nya kvalitetsgraderingen som ersätter stambokföringen

Jag vet inte om stjärnorna i sig kommer ge poäng, eller om det snarare blir så att "stjärnkriterierna" också ger avkommepoäng till stoet.

Meriterna har ju hästen oavsett, för att få stjärnan måste man skicka in och betala en avgift till ASVH.
 
Sv: Nya kvalitetsgraderingen som ersätter stambokföringen

Det är väl inte så svårt att förklara, antingen
- har du betäckt ditt sto med hingstar som har högt blup
- fel siffror är inmatade (de siffror som syns offentligt på blup.se behöver inte vara samma som ligger i SLUs databas)

Har själv stött på ett 10-tal felaktigt inmatade alt inga inmatade resultat alls.
Ett aktuellt exempel är en av årets bruksprovshingstar - hans resultat på 3-årstestet är inlagt på hans far. Även om någon på ASVH ändrar det på blup.se så ändras det inte i SLUs databas (som körs en gång per år).

Men det är det som är så märkligt för hon borde få extra högt blup isf. Hon har en e Akribori. Den har dubbeldiplom på treårs och hoppdiplom på kvalitén. Sen har hon en son uttagen till Herning godkänd i Norge som gett 4 avkommepoäng ( vet inte om han har diplom också då han är dansk) sen en klass I e Figaro R inte heller han superhögt blup.

Menar du att sifforna hos blup/asvh det som vi ser, är inmatade separat?

Nåväl jag kommer aldrig få ngn förklaring till varför hennes siffror ser ut som de gör men det är MKT tråkigt iom att blup återigen ska få vara av betydelse. Hon ligger alltså på 105 i blup så nästa år går hon väl under och får röda staplar.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Vi har ett äldre sto som gett väldigt fina avkommor. Vi har sagt att stoet inte ska betäckas fler gånger med tanke på ålder. Efter...
Svar
1
· Visningar
1 045
Avel Poängbedömning och Testryttare i finalen för 5-åriga hopphästar, poängbedömning även för 6-åriga fälttävlanshästar och möjlighet till...
Svar
8
· Visningar
1 556
Senast: cirkus
·
Hoppning Nu behöver jag veta, stämmer dessa? I banhoppningstävlingar rids ofta en grundomgång där det gäller att ta sig runt banan felfritt inom...
Svar
2
· Visningar
2 215
Senast: Ewelina02
·
Avel Ska i all hast bestämma hingst på några dagar till ett fint selektionssto, tävl t o m 1.40 och msv dressyr, diplom på 3 årstest, fin typ...
2
Svar
23
· Visningar
4 492
Senast: Equestra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp