Nya kvalitetsgraderingen som ersätter stambokföringen

gylle

Trådstartare
Lyfter ut inlägget om detta från annan tråd, detta är ju värt att ha en egen tråd om. Tycker själv att det är i stort sett identiskt (utan att ha granskat det jättenära) med selektionssto. Fattar jag det rätt så är alltså alla sto äldre än 10 år som inte redan är exteriörbedömda återigen körda precis som för selektionssto biten, förstår inte riktigt hur de tänker när de stänger ute alla tävlingsstona från att bli kvalitetsgraderade utom den lilla klick som har svårklass resultat. Den stora massan av ston som hamnar i tävlingsboxen efter avslutad tävlingskarriär lär ju hittas i gruppen under och om de inte är visade som 3 el 4 åringar kommer alltså alla dessa att vara utan kvalitetsgradering.

-------------------------------------------------------------------------
Från och med i år är "stamboksföringen" helt bortplockad! Så det går inte att "stamboksföra" längre alls.

Däremot kan man, om stoet har presterat själv, skicka in och få "prestationsstjärnor" på dem, och då kan man nog visa dem för exteriörbedömning på fölvisning om det inte är gjort innan. Men då "kvittar" det hur fölet ser ut för dagen, de bedömer bara stoet!

För att få prestationsstjärnor gäller:

1. Stoet ska vara SWB-registrerat
2. Stoet ska vara bedömt med minst 7 på typ, hhb och ben. Undantaget ston placerade i svår klass
3. Att stoet är ridbart verifieras genom godkänt ridprov vid 3-årstest/ genomfört kvalitetsbedömning/tävlingsresultat
4. Stoägaren ska kunna uppvisa officiell dokumentation på stoets meriter, såvida de inte är tillgängliga via blup.se eller TDB

Och här är nivåena för de olika stjärnorna (något av alternativen a,b,c,d)

*
a)Klass 1-bedömd (vid 3-årstest eller kval.bed.)
b) Egna tävlingsmeriter, något av följande alternativ:
- placerad i 1.20 hoppning
- placerad i LB dressyr
- placerad 1.00 m fälttävlan
c) Avelsindex minst 115 dressyr eller 120 hoppning (samt visad vid 3-årstest eller visad vid kvalitetsbedömning)

**
a)Diplom som hopptalang/dressyrtalang vid 3-årstest eller kvalitetsbedömning
b) Egna tävlingsmeriter, något av följande alternativ:
- minst 3 felfria rundor 1.30 hoppning
- genomfört Msv B dressyr med minst 60%
- genomfört 2-stjärnig fälttävlan
c) Deltagit i årgångsfinal (omgång 1) som 3-, 4-, 5- eller 6-åring
d) Avelsindex minst 125 dressyr eller 130 hoppning samt visad vid 3-årstest eller visad vid kvalitetsbedömning.

***
a) Egna tävlingsmeriter, något av följande alternativ:
- minst 3 felfria rundor i 1.40 hoppning
- genomfört St Georg dressyr med minst 60 %
- placerad 2-stjärnig fälttävlan eller genomfört 3-stjärnig fälttävlan
b) Avelsindex minst 135 i dressyr eller 140 hoppning (samt visad vid 3-årstest eller visad vid kvalitetsbedömning)
 
Sv: Nya kvalitetsgraderingen som ersätter stambokföringen

Inget av mina A-premierade ston kan få en enda stjärna. Den ena är inte visad på treårs eller kvaliten men har högre blup. Den andra är importsto från DK men diplomsto där fast hon har för lågt blup.

Jag som planerade att förhoppningsvis få stamboksföra ett eller två av våra unga ston nästa år..

Försvinner då också möjligheten till värdebokstav?

Jag hittar inte denna information på ASVHs sida, vet du vart man finner den?
 
Senast ändrad:
Sv: Nya kvalitetsgraderingen som ersätter stambokföringen

Det är ju bara om stoet får sina * mha blup-index hon måste ha gjort unghästbedömning. Ett tävlingssto räcker det om du visar exteriört och inte får lägre än 7 på 3 punkter varav ingen gångart/hoppning så hon kan rent av vara halt och ändå "kvala" för 2-3 *. Ser inte samma problem som du utan tycker att de kraven är ok. Det går ju att få p även på ston äldre än 10 år.
 
Sv: Nya kvalitetsgraderingen som ersätter stambokföringen

Det var Gabbi som hade skrivit den i en annan tråd hon hade fått den på informationsmöte med avelsledarna så de har väl inte hunnit med att uppdatera hemsidan än.

Två av mina hade varit berättigade till 2 stjärnor om de hade varit exteriörbedömda, men ingen av dem är det och de är för gamla för att få siffror på bedömningen. Den ena uppfyller 3 av villkoren för 2 stjärnor saknar bara en nolla i 140 för tre stjärnor (får väl damma av den gamla tanten och plocka ut henne på tävlingsbanorna igen ;) ) men som sagt inga exteriörpoäng finns vilket hon lätt hade nått upp till om det hade gått att få henne poängbedömd.
 
Sv: Nya kvalitetsgraderingen som ersätter stambokföringen

Det är ju bara om stoet får sina * mha blup-index hon måste ha gjort unghästbedömning. Ett tävlingssto räcker det om du visar exteriört och inte får lägre än 7 på 3 punkter varav ingen gångart/hoppning så hon kan rent av vara halt och ändå "kvala" för 2-3 *. Ser inte samma problem som du utan tycker att de kraven är ok. Det går ju att få p även på ston äldre än 10 år.

Nej ston över 10 år poängsätts inte, ställde fråga om detta redan när selektionssto kom och är de över 10 får de inga poäng.
 
Sv: Nya kvalitetsgraderingen som ersätter stambokföringen

Och mitt sto fick *** om jag fattade det rätt att visning kan bytas mot prestation i svår klass.
 
Sv: Nya kvalitetsgraderingen som ersätter stambokföringen

Så ska selektionsston bort nu då eller finns det kvar?

Kommer man inte kunna få avelsvärdebokstav länge eller kommer det enbart vara förunnat de ston som har "stjärnor"?


Jag vidhåller att ska blup användas för höjningar av avelsvärdebokstäver, rabatter och nu stjärnor så MÅSTE blup vara tilförlitligt vilket det inte kan vara när rapporteringen av utlandsresultat ej fungerar.
 
Sv: Nya kvalitetsgraderingen som ersätter stambokföringen

Men när selektionsstosystemet infördes fanns inte det reglemente som nu är gällande och inte heller tanken att förtydliga uppdelningen mellan stonas egna individuella meriter och avkommemeriterna.

Det är precis som ranunkel beskriver att tävlingsston som vill komma i åtnjutande av stjärnsystemet kan visas exteriört - de tre första bedömningsgrupperna - och kravet är minst 7 på varje delbetyg - om de inte tidigare är visade.

Ingenting av detta kommer att vara gällande retroaktivt, vilket innebär att de ston som har B respektive AB (bokstäverna som tidigare gällde stoets individuella meriter) behåller dessa bokstäver.

Alla hästar som registreras som SWB är ju redan där inne i vår stambok och att då ha ett begrepp som stambokföring kan orsaka begreppsförvirring.
 
Sv: Nya kvalitetsgraderingen som ersätter stambokföringen

Selektionsstosystemet kommer finnas kvar även i fortsättningen.


Stjärnsystemet är tänkt att markera stoets individuella prestationsnivå och A och Elit är även fortsättningsvis symboler för vad stoets avkommor presterat.
 
Sv: Nya kvalitetsgraderingen som ersätter stambokföringen

Fast om det ska vara individuella meriter varför ligger då blup med som alternativ till grund för stjärnor? En högblupare kanske inte alls kan gå 140 hoppning trots att hon har 150 i blup.

Blup är ju ett förväntat avelsvärde som baseras på alla släktingars visnings och tävlingsresultat?

Jag har själv ett sto vars blup ingen på ASVH kan förklara då "datorn inte gör fel". (Hon har lägre blup än sin mor trots att hon är sin mors enda avkomma och själv har lämnat dubbeldiplomare och klass I barn) Jag personligen tycker det är vanskligt att låta detta verktyg ligga till grund när det ännu inte är felfritt.

Såg ditt svar nu så jag klipper in och citerar
"Stjärnsystemet är tänkt att markera stoets individuella prestationsnivå och A och Elit är även fortsättningsvis symboler för vad stoets avkommor presterat."

Så i framtiden behöver man bara skicka in för A resp Elit utan en föregående stamboksföring?
 
Senast ändrad:
Sv: Nya kvalitetsgraderingen som ersätter stambokföringen

Ja vad blup har att göra där när det handlar om stonas egna prestationer kan man ju verkligen fråga sig, överhuvudtaget har jag svårt att förstå varför blup skall påverka någonting när det kommer till avelsklasser, en avelsklass skall ju utgå just från den aktuella hästen och inte påverkas ett dugg av andra släktingar. Är ju samma att ston med högre blup behöver färre egna avkommemeriter för att bli höjda, varför då liksom lever de upp till sitt högre blup borde det inte vara problem att få ihop samma som de utan bluprabatten behöver få ihop för en höjning. Nej väck med blup ur alla sådana sammanhang och låt hästens egna resultat vara det enda som är grund till höjda klasser såväl då på den egna kvalitetsklassen som på höjningar till A och elit, är ju bara löjligt att vissa kan åka snålskjuts på andra släktingars resultat utan att själv behöva visa upp något.
 
Sv: Nya kvalitetsgraderingen som ersätter stambokföringen

Men när selektionsstosystemet infördes fanns inte det reglemente som nu är gällande och inte heller tanken att förtydliga uppdelningen mellan stonas egna individuella meriter och avkommemeriterna.

Det är precis som ranunkel beskriver att tävlingsston som vill komma i åtnjutande av stjärnsystemet kan visas exteriört - de tre första bedömningsgrupperna - och kravet är minst 7 på varje delbetyg - om de inte tidigare är visade.

Ingenting av detta kommer att vara gällande retroaktivt, vilket innebär att de ston som har B respektive AB (bokstäverna som tidigare gällde stoets individuella meriter) behåller dessa bokstäver.

Alla hästar som registreras som SWB är ju redan där inne i vår stambok och att då ha ett begrepp som stambokföring kan orsaka begreppsförvirring.

Och har det då ändrats att ston över 10 år alltså nu också får poäng för det var inte ändrat efter att selektionssto infördes. På samma sätt kommer det att anordnas visningar där dessa ston kan visas och inte som tidigare i mån av plats för befinner man sig i fel del av landet så finns det aldrig plats utan alla visningar är fulla med "rätt" årgång oavsett om det gäller unghästar eller föl.
 
Sv: Nya kvalitetsgraderingen som ersätter stambokföringen

Fler tillfällen till visning och bedömning tycker jag är angeläget. Skulle gärna se att det blev möjligt att visa ston upp till 5 år på unghästtester,att det fanns fler tillfällen under året och att man fick visa max 2 ggr med rätt att använda högsta bedömning, så är det ju i t ex Tyskland och Danmark. Då kan ingen skylla på att stoet inte var i utbildningsfas/var i växtperiod/ dräktig eller nåt annat. Att ett avelsförbund strävar efter att alla ston ska vara visade/bedömda är väl självklart.
 
Sv: Nya kvalitetsgraderingen som ersätter stambokföringen

För mig finns det ju då ingen som helst anledning att visa mitt sto längre, hon har ingen placering i 120, kanske också ska köra på att damma av henne och ut och tävla efter fölet... :angel:
Stoet själv hade ju blivit lycklig iaf!

Nä, känns faktiskt lite tråkigt ändå. Hade velat visa och stamboksföra henne i sommar, men det är ju bara att skrota.
 
Sv: Nya kvalitetsgraderingen som ersätter stambokföringen

Kl

Pisan, kan man fortfarande få dispens från ridprovet? Jag har ett otävlat sto med skada, gick treårs men reds ej.
 
Sv: Nya kvalitetsgraderingen som ersätter stambokföringen

kl
Många frågor blev det:D

Innan har ett B-prem alt AB-premierat sto gett sin mamma förvärvningspoäng. Vad händer med detta nu när stamboksföringen tas bort?
 
Sv: Nya kvalitetsgraderingen som ersätter stambokföringen

Absolut Athena..ingen skillnad vad gäller dispensen från ridprovet..
 
Sv: Nya kvalitetsgraderingen som ersätter stambokföringen

Nu kommer en förmodligen dum fråga men innebär detta att mitt ena sto nu har rätt till *** om jag visar henne vid en exteriörbedömning och där uppnår minst 7 på typ, hhb och ben? Hon är f.05 har ett dressyrindex på 140, har egna tävlingsmeriter men aldrig visad vid 3.års eller kvalitet, inte heller någon tidigare avkomma.
 
Sv: Nya kvalitetsgraderingen som ersätter stambokföringen

Ja det stämmer precis. Visar Du henne exteriört har hon kvalificerat sig för tre stjärnor.
 
Sv: Nya kvalitetsgraderingen som ersätter stambokföringen

Jaha strålande, då får jag leta rätt på fölvisningarna, eller finns det andra tillfällen för äldre ston, tex. 3-års eller kvalitets om det finns plats?
 

Liknande trådar

Avel Vi har ett äldre sto som gett väldigt fina avkommor. Vi har sagt att stoet inte ska betäckas fler gånger med tanke på ålder. Efter...
Svar
1
· Visningar
1 045
Avel Poängbedömning och Testryttare i finalen för 5-åriga hopphästar, poängbedömning även för 6-åriga fälttävlanshästar och möjlighet till...
Svar
8
· Visningar
1 549
Senast: cirkus
·
Hoppning Nu behöver jag veta, stämmer dessa? I banhoppningstävlingar rids ofta en grundomgång där det gäller att ta sig runt banan felfritt inom...
Svar
2
· Visningar
2 215
Senast: Ewelina02
·
Avel Ska i all hast bestämma hingst på några dagar till ett fint selektionssto, tävl t o m 1.40 och msv dressyr, diplom på 3 årstest, fin typ...
2
Svar
23
· Visningar
4 492
Senast: Equestra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp