Nya kvalitetsgraderingen som ersätter stambokföringen

Sv: Nya kvalitetsgraderingen som ersätter stambokföringen

Fast om det är en hopptävling med extremt mycket starter, så att det tar lika lång tid som en dressyrtävling, så åker jag hellre på dressyr i alla fall :p
 
Sv: Nya kvalitetsgraderingen som ersätter stambokföringen

Fast du har ju svaret precis framför dig.
Hade du betäckt med en hingst som hade sämre blup än ditt sto och fått exakt samma resultat på avkommorna så hade stoets blup höjts. Du har alltså använt dig av hingstar med för högt blup för att kunna höja ditt eget stos blup.
Ditt stos mamma har istället används till en hingst med lägre index än henne själv.
Det är så systemet fungerar.
För att någonsin kunna höja ditt stos blup måste du använda dig av hingstar med lågt blup + att avkommorna blir bättre än hingstens genomsnittliga avkomma. Nu är det ju inte det avel går ut på (att ha ett högt blup) utan att få fram en så bra tävlingsindivid (eftersom det är varmblod vi diskuterar) som möjligt.

Fast mitt andra sto fick en klass I avkomma e Bocelli som ligger topp på blupen och hennes blup höjdes med två pinnar det året. Inga andra nära släktingar som toppresterade heller just då.

Det är inget som går att ändra på och använda hingstar med under 105 i blup blir ju snudd på svårt.:D

Tycker de andra här har lite goda idéer kring att börja tävla, kanske det den andra märren ska göra för att få stjärnor..

-Gabby jag har en till häst åt dig att tävla:angel: hon är riden kanske 8 gånger de senaste 14 åren men det löser väl du?

Räcker det alltså med placering i lokal??
 
Senast ändrad:
Sv: Nya kvalitetsgraderingen som ersätter stambokföringen

Bra fråga Fenestra, jag vill oxå veta om det räcker med lokal?
Dessutom gäller det ju för avelsstona att spotta ut hingstungar så att de bara kan bli tävlingshästar och på så vis ge "poäng". Risken med stoföl är ju att de hamnar i avelsboxen och genererar då verkligen inte i ngt eftersom gamla B-prem som gav poäng inte existerar!
Finns det någon lista ännu på hur avkommepoäng ska se ut?
 
Sv: Nya kvalitetsgraderingen som ersätter stambokföringen

...och om de får stoföl efter hingstar med lite lägre blup så får stofölen lägre prel index och på så vis sänks mamman.
 
Sv: Nya kvalitetsgraderingen som ersätter stambokföringen

Japp det räcker med lokal! De hade diskuterat fram och tillbaka så hon kom inte ihåg först hur det blev men vi kollade i det nya regementet (inte publicerat ännu), det stod lägst lokal nivå!
 
Sv: Nya kvalitetsgraderingen som ersätter stambokföringen

Om man inte har 115 i blup på avelsston, vad är då det för poängsumma man måste uppnå för en A-prem? Tidigare var det ju 18 inkl stoets...
 
Sv: Nya kvalitetsgraderingen som ersätter stambokföringen

Kan det inte i huvudet men det nya storeglementet finns ute nu.

Någon som vet vad dessa stjärnor kommer kosta?
 
Sv: Nya kvalitetsgraderingen som ersätter stambokföringen

Jag tycker inte heller egentligen att det borde blandas in bland stjärnorna, dessa borde vara just för egna prestationer och inte för härstamningen.

Men till viss del jag tycker ändå att de med högt blup borde kunna premieras, tanken är ju att även om stoet i sig inte är någon stjärna kan hon ändå förärva sig bra och stammen bakom är stark.
Håller verkligen med om att prestationsstjärnor inte ska ha något som helst med blup att göra.
Om nu det hög-blupade stoet lever upp till sitt höga index så ska det ju inte vara något problem att få det bevisat genom avkommorna. Varför ska stoet då behöva handikappanpassning (dvs ha lägre krav på sig)?

Stonas blup ska ju inte gå att använda på individnivå eftersom det är ett så osäkert mått. Helt sjukt att blanda in det. Jag blir chockad varje gång över att folk inom ASVH tydligen är så obildade att de inte förstår det.
 
Sv: Nya kvalitetsgraderingen som ersätter stambokföringen

16 är nya poängsumman, där två avkommor måste ha minst 3p och en minst 4p.

kl

Jag insåg att mitt sto faktiskt inte har så långt till A-premiering. Hennes 5-åring är värd 4 poäng genom att ha startat Breeders, så eftersom hennes blup är över 115 så behöver hon bara en avkomma med 3 poäng också. Nu föds ju hennes andra i sommar, så det kan ju bli först om 3 år ifall den blir klass I på visning ex. Förutsatt att blupen inte sjunkit tills dess (ligger på 123 nu och gick upp senaste omräkningen), eller kriterierna ändrats...

Lika enkelt som att sparka ut stoet på den där LB-dressyren för att få en fjuttig stjärna skulle det nog vara att betäcka en gång till och sedan kvala även nästkommande två avkommor till FT-Breeders som 4-åringar, så har vi en Elit-premiering istället :angel: Fast skulle dressyrkacklet få diplom på treårs kan den kanske få slippa ;)
 
Sv: Nya kvalitetsgraderingen som ersätter stambokföringen

Jag tycker faktiskt just den biten att man kan få det via ett högt blup gör att hela graderingen tappar sitt syfte och stjärnorna blir mindre värda än vad de skulle ha varit om det faktiskt krävdes en meritering av alla stona för att få dem. Jag vet mer än ett sto som har högt blup som är fullständigt medioker och inte alls platsar i avelsboxen och för övrigt nästan aldrig tar sig runt en 1 m bana. Är det då rimligt att denna häst skall lyftas fram och kvalitetsgraderas med flera stjärnor bara för sitt blup och jämställas med hästar som har en framgångsrik karriär på hoppbanorna i 140 bara för att den råkar ha en pappa och morfar med högt blup för inte ens mamman till den har något högt blup och har aldrig gjort ett vettigt dugg i sitt liv.

Ju mer man tänker på det ju mer tokigt blir det att kunna få det på blupsiffror.

Undrar hur det blir för mitt sto som har meriter och blup trots att hon är okänd stam. Hon är reggad i asvh??
 
Sv: Nya kvalitetsgraderingen som ersätter stambokföringen

Det är väl så att en dressyrhäst tar längre tid att utbilda upp i klasserna och därför riskerar dressyrstona att bli "hundra" år om klasserna skulle räknas helt lika.
Och då tänker jag på de högre klasserna.

Fast skall man se det så så borde ju i vart fall LA dressyr jämställas med 120cm hoppning.

Tycker detta är mkt märkligt liksom att *** fälttävlan skall jämställas med 140cm hoppning och st georg dressyr :confused:

*** fälttävlan går ju liksom OS hästarna på
 
Sv: Nya kvalitetsgraderingen som ersätter stambokföringen

Så om de kvalar till ft Breeders och startar där så får de 4 poäng oavsett om de placerar sig eller ej?
 
Sv: Nya kvalitetsgraderingen som ersätter stambokföringen

Japp, och 5 poäng för placering. I hopp och dressyr ger finalplats 5 poäng.
 
Sv: Nya kvalitetsgraderingen som ersätter stambokföringen

Någon som vet vad dessa stjärnor kommer kosta?

Undrar jag med, vore ju faktiskt bra att veta om det är värt att betala den hutlösa medlemsavgiften för plusmedlemskap eller om man lika gärna kan ordna sånt senare. Mitt sto har dressyrplaceringar nog för en stjärna och blir vad jag förstår då även selektionssto. Ser väl roligare ut på pappret men inte var det några rabatter att hurra för direkt. Och det försäkringsbolaget dom samarbetar med vill jag dessutom inte ta i med tång.
 
Sv: Nya kvalitetsgraderingen som ersätter stambokföringen

Priset finns på hemsidan, tror det var 200 för plusmedlem o 400 för vanlig medlem. Så uppgradering till +medlem lönar sig bara om man har minst 2 ston att stjärnmärka, om man inte är itnresserad av nån annan rabatt.
 
Sv: Nya kvalitetsgraderingen som ersätter stambokföringen

Fast just nu (april och maj) så är det gratis för plusmedlemmar :).
 

Liknande trådar

Avel Vi har ett äldre sto som gett väldigt fina avkommor. Vi har sagt att stoet inte ska betäckas fler gånger med tanke på ålder. Efter...
Svar
1
· Visningar
1 044
Avel Poängbedömning och Testryttare i finalen för 5-åriga hopphästar, poängbedömning även för 6-åriga fälttävlanshästar och möjlighet till...
Svar
8
· Visningar
1 547
Senast: cirkus
·
Hoppning Nu behöver jag veta, stämmer dessa? I banhoppningstävlingar rids ofta en grundomgång där det gäller att ta sig runt banan felfritt inom...
Svar
2
· Visningar
2 215
Senast: Ewelina02
·
Avel Ska i all hast bestämma hingst på några dagar till ett fint selektionssto, tävl t o m 1.40 och msv dressyr, diplom på 3 årstest, fin typ...
2
Svar
23
· Visningar
4 492
Senast: Equestra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp