Nya kvalitetsgraderingen som ersätter stambokföringen

Sv: Nya kvalitetsgraderingen som ersätter stambokföringen

Ja, det var kanske värt en egen tråd :D

Ang BLUPet så var tanken från ASVH att det ska vara en "morot" för att få fler att visa sina ungston.

Tanken är att har man ett sto med högt preleminärt BLUP så ska man uppmuntras att visa hästen, för trots att visningen för dagen kanske inte går så bra har man ändå möjlighet att få stoet in i selektionspaketet och få rabatt på betäckning i framtiden.

Fast hade ASVH velat att fler skulle visa sina ston så hade det varit bättre om de lade mindre vikt vid ridprovet, det avskäcker en del vanligt folk som inte vill lämna till proffs. Istället driver man på om bedömda ridprov.
Tror det är många i toppen som skiter i aveln i stort de ser bara sin egna vinning.
 
Sv: Nya kvalitetsgraderingen som ersätter stambokföringen

Sen varför skall dressyrhästarna ha det lättare rakt igenom allt ? Är vår dressyravel så dålig att de behöver sänka kraven för att det skall finnas hästar som skall få stjärnorna, alltid samma sak oavsett vad det gäller numera från asvh kval, diplom, hingstgodkännande vid utländska bruksprov och nu också kvalitetsgradering alltid lägre krav på dressyrhästarnas prestationer/poäng än på hopphästarnas ?
Jämförelsen haltar ju rätt bra redan mellan lokal LB dressyr och en 120 hoppning. Blir väl till att plocka fram dressyrsadeln till damen som saknar meritering än så länge står ju inget att de måste meriteras i samma gren som de används i avel och dressyrsidan är ju bra mkt enklare att uppnå bara de är grundutbildade.
Du känner kanske för att tävla lite dressyr ;)
 
Sv: Nya kvalitetsgraderingen som ersätter stambokföringen

Avkomman i Norge räknas inte med i blup.
Nu vet jag ju inte vilket sto som är ditt men Figaro + kl I låter som det inte höjer ett blup iallafall.

Svar ja ang det vi ser.
 
Sv: Nya kvalitetsgraderingen som ersätter stambokföringen

Den danska kan du ju inte räkna med den hamnar inte i vårt system och tillför därmed inget till stoet. Är stoet svenskt ?
 
Sv: Nya kvalitetsgraderingen som ersätter stambokföringen

Det är väl så att en dressyrhäst tar längre tid att utbilda upp i klasserna och därför riskerar dressyrstona att bli "hundra" år om klasserna skulle räknas helt lika.
Och då tänker jag på de högre klasserna.
 
Sv: Nya kvalitetsgraderingen som ersätter stambokföringen

Fast hade ASVH velat att fler skulle visa sina ston så hade det varit bättre om de lade mindre vikt vid ridprovet, det avskäcker en del vanligt folk som inte vill lämna till proffs. Istället driver man på om bedömda ridprov.
Tror det är många i toppen som skiter i aveln i stort de ser bara sin egna vinning.

Jag tror du har en poäng, risken finns kanske att det istället blir än färre som visas.
Kravet på medlemskap tror jag också avskräcker de som inte är avelsintresserade då det är dyrt som det är att visa.

De kan väl ha ridprov som krav för stjärnor och selektionsston?
 
Sv: Nya kvalitetsgraderingen som ersätter stambokföringen

Den danska kan du ju inte räkna med den hamnar inte i vårt system och tillför därmed inget till stoet. Är stoet svenskt ?
Dansk importo och jag vet att det sänker.

Men hennes mamma har alltså 116 i blup och hon själv 105 och hennes far har 105. I de allra flesta fall brukar en avkomma ligga ngnstans mellan sin mor och far. Men i mina ögon tyder hennes blupindex på en sämre förvärvning då hon ligger på samma som den föräldern som har lägst i blup.

Men då borde, i mina ögon, hennes avkommor varit klass II-III för att sänka.

Nu har hon varit på tapeten en gång innan men det stör mig en hel del att jag inte kan få ngn förklaring till varför hennes siffor ser ut sådär och jag ser ingen logik i det heller.
 
Sv: Nya kvalitetsgraderingen som ersätter stambokföringen

Nja håller inte med de är ju rätt jämngamla hopp och dressyrhästar på vägen upp i klasserna. Championaten går ju på samma klassnivå för samma åldersgrupp oavsett om de är hopp eller dressyr. Dressyrhästarna kvalar ju i LA som 5 åringar precis som hopphästarna gör (120 är ju LA) så varför skulle kravet vara LB för dressyr och 120 för hopp. LB dressyr går ju 4 åringar utan problem oavsett om de är hopphästar eller dressyrhästar.
 
Sv: Nya kvalitetsgraderingen som ersätter stambokföringen

Sen varför skall dressyrhästarna ha det lättare rakt igenom allt ? Är vår dressyravel så dålig att de behöver sänka kraven för att det skall finnas hästar som skall få stjärnorna, alltid samma sak oavsett vad det gäller numera från asvh kval, diplom, hingstgodkännande vid utländska bruksprov och nu också kvalitetsgradering alltid lägre krav på dressyrhästarnas prestationer/poäng än på hopphästarnas ?
Jämförelsen haltar ju rätt bra redan mellan lokal LB dressyr och en 120 hoppning. Blir väl till att plocka fram dressyrsadeln till damen som saknar meritering än så länge står ju inget att de måste meriteras i samma gren som de används i avel och dressyrsidan är ju bra mkt enklare att uppnå bara de är grundutbildade.
Du känner kanske för att tävla lite dressyr ;)

:rofl:

Jag äger en sadel, och det är en hoppsadel. Som använts ett tiotal gånger sen hon pensionerades hösten 2011. Den dagen de låter mig tävla dressyr barbacka kanske, min kropp är inte utformad för att sitta i dressyrsadlar. Jag kommer få stretcha ett halvår för att kunna sitta ner ordentligt.
Men det är ju en idé, faktiskt! Lägga ner lite träning efter fölis i sommar, starta LB dressyr nästa säsong tills man lyckats få en placering - vips! Stjärnmaterial! :D
 
Sv: Nya kvalitetsgraderingen som ersätter stambokföringen

Ja bedömda ridprov tror jag bara är av ondo både för antalet visade hästar men även för hästarna. Oj vad det kommer förstöras hästar runt om i landet. Redan idag tror de mindre rutinerade att de måste rida alldeles för mkt på unghästarna vad kommer då att hända med bedömda ridprov jag tror i alla fall inte att det kommer sluta lyckligt.
 
Sv: Nya kvalitetsgraderingen som ersätter stambokföringen

Fast du har ju svaret precis framför dig.
Hade du betäckt med en hingst som hade sämre blup än ditt sto och fått exakt samma resultat på avkommorna så hade stoets blup höjts. Du har alltså använt dig av hingstar med för högt blup för att kunna höja ditt eget stos blup.
Ditt stos mamma har istället används till en hingst med lägre index än henne själv.
Det är så systemet fungerar.
För att någonsin kunna höja ditt stos blup måste du använda dig av hingstar med lågt blup + att avkommorna blir bättre än hingstens genomsnittliga avkomma. Nu är det ju inte det avel går ut på (att ha ett högt blup) utan att få fram en så bra tävlingsindivid (eftersom det är varmblod vi diskuterar) som möjligt.
 
Sv: Nya kvalitetsgraderingen som ersätter stambokföringen

Ja, gylle, jag instämmer men jag tror det är förklaringen till hur poängräkningen ser ut. Vill du ha en annan förklaring kan du pm.;)
 
Sv: Nya kvalitetsgraderingen som ersätter stambokföringen

Har ni insett förresten att det inte finns något krav på färgen på papper på stoet bara att det är swb registrerat vilket alltså borde innebära att även grå kan kvalitetsgraderas ?
Oj vad jag får många hästar att tävla dressyr på nu, jag som hatar dressyrtävlingar ;)
 
Sv: Nya kvalitetsgraderingen som ersätter stambokföringen

Fast ridprovet är ju fortfarande frivilligt.

Jo men det är en tydlig viljeriktning från ASVH som folk alltså strävar emot. Det ses ett litet misslyckande att inte rida.
Titta t ex i unghästtrådarna här på buke. De är få som börjar i "rätt enda" dvs med longering, tömkörning och löshoppning. Det är ridningen man fokuserar på.

Sedan är ASVH sena med sina regler och reglementen. Då är det svårt att träna på rätt saker (t ex löshoppningen).
 
Sv: Nya kvalitetsgraderingen som ersätter stambokföringen

Ja, det tycker jag faktiskt är lite haltande. LB dressyr är ju i princip den enklaste klassen i dressyr...

Det kommer bli fullt med gamla avelsmärrar på lokala dressyrtävlingarna framöver :D

Man kanske ska ta lite extraknäck när man ändå är ute på dressyrtävlingar, fylla ut den dryga väntan mellan 2 klasser ;)
 
Sv: Nya kvalitetsgraderingen som ersätter stambokföringen

Nej, den frågan kom också, ston helt utan stam kan också få stjärnor!
 
Sv: Nya kvalitetsgraderingen som ersätter stambokföringen

Klart att man kan ha prestationer fast stammen är okänd.

Då var det konstigare att man kunde vara selektionssto dvs rekommendras speciellt till avel utan stam.
 
Sv: Nya kvalitetsgraderingen som ersätter stambokföringen

Ja två klasser på en dressyrtävling är ungefär den värsta tortyr man kan utsätta sig för, jag har hållit mig styvnackat ifrån allt vad dressyrtävlingar heter sen jag "råkade" få fram gångartsstjärnan som jag ju var tvungen att kvala innan hon såldes som 5 åring har inte satt min fot på en dressyrtävling sen dess. Några idoga tror på fullaste allvar att de skall lyckas omvända mig till dressyrryttare bara för att jag har ett par riktigt fina dressyrhästar i stallet, keep on dreaming är det svar de får, det här är hopphästar............
 

Liknande trådar

Avel Vi har ett äldre sto som gett väldigt fina avkommor. Vi har sagt att stoet inte ska betäckas fler gånger med tanke på ålder. Efter...
Svar
1
· Visningar
1 045
Avel Poängbedömning och Testryttare i finalen för 5-åriga hopphästar, poängbedömning även för 6-åriga fälttävlanshästar och möjlighet till...
Svar
8
· Visningar
1 549
Senast: cirkus
·
Hoppning Nu behöver jag veta, stämmer dessa? I banhoppningstävlingar rids ofta en grundomgång där det gäller att ta sig runt banan felfritt inom...
Svar
2
· Visningar
2 215
Senast: Ewelina02
·
Avel Ska i all hast bestämma hingst på några dagar till ett fint selektionssto, tävl t o m 1.40 och msv dressyr, diplom på 3 årstest, fin typ...
2
Svar
23
· Visningar
4 492
Senast: Equestra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp