Rörliga hopphingstar Hip Hop vs Last Liberty??

Equestra

Trådstartare
Ska i all hast bestämma hingst på några dagar till ett fint selektionssto, tävl t o m 1.40 och msv dressyr, diplom på 3 årstest, fin typ och temperament, 170 cm hög. Stoet är e. Quite Easy, tävlad av mig själv och hon har tidigare fått en mycket fin :d avkomma e. Diarado som är såld då jag vill ha en lugnare häst än vad han blev.

Nu söker jag en annan inriktning på avkomman.
Samma hoppkvalitéer men annat temperament och bättre rörelser.

Söker alltså en RÖRLIG HOPP-hingst med nedärvning av MYCKET bra/lugnt temperament såvitt man vet. Vill ej ha en nervig avkomma. Avkomman är till mig själv och jag ser gärna msv kapacitet i båda grenar men givetvis med betoning på hopp så en dressyr eller "fälttävlans" hingst är inte aktuellt. Ej heller hingstar på fryst tyvärr då stoet inte fungerar på det efter flera tidigare försök.

Hip Hop och Last Liberty tilltalar mig, rörlig för mig är inte rena dressyrgångarter utan mer elastiska rörelser och språng. Last Liberty har jag dock noll koll på mer än den ynka film och info som går att hitta. Spitfire Z kunde vara intressant men har sett för lite av honom.

Hade jag haft mer pengar att lägga hade det funnits många många fler alternativ men läget är följande: språngavgift + helst levande föl alt 90 dygn som jag söker och prisvärda hingstar.

Någon som vet något om avkommor på LL alt andra förslag på hingstar i samma prisklass som ovan och med de egenskaper jag söker, tips mottages tacksamt!!:)
 
Sv: Rörliga hopphingstar Hip Hop vs Last Liberty??

Av dom två du har nämnt så tilltalar LL mig mest. Annars kanske Canterbury kunde vara ett allternativ ? Samma prisklass ungefär också :)
 
Sv: Rörliga hopphingstar Hip Hop vs Last Liberty??

Niveau kanske?
Eller Fetcher? (bra villkor på avgifterna om jag inte minns galet)
 
Sv: Rörliga hopphingstar Hip Hop vs Last Liberty??

Jag röstar på Last Liberty, funderade själv på honom till mitt dressyrsto men valde en annan hoppstammad hingst med bra gång, nämligen Sir Oldenburg.

Annars finns ju A-dur, som är låg i pris i år. Dock ser blup dålig ut så det kanske är en chansning.
 
Sv: Rörliga hopphingstar Hip Hop vs Last Liberty??

Fast A-Dur är ju elithingst i Danmark så jag tror att han förärver sig väl
 
Sv: Rörliga hopphingstar Hip Hop vs Last Liberty??

Haft en avkomma efter LL, älskade den hästen!
Så otroligt talangfull vad man än ville göra, går alldeles utmärkt att tävla dressyr på och hoppar som en katt!
Sålde henne då hon blev för duktig för att gå hos mig....
Helt okomplicerad att hålla på med tills hon blev 7-8år.
Då hände nåt o hon blev tokig att rida ut på!
Är det fortfarande några år senare, står mer på bakbenen än alla fyra :-\
Har en väldig vilja och vill inte ryttaren samma sak som damen blir det en kamp....
Fortfarande hur cool som helst att ha o göra med men het och som sagt väldigt viljestark.
Jag blev avrådd att lägga honom på mitt sto som är lite het av sig.
Men hade jag haft ett lugnare sto hade jag inte tvekat en sekund på att använda LL!
 
Sv: Rörliga hopphingstar Hip Hop vs Last Liberty??

HipHop är riktigt trevlig i tempramentet.

Bravour kanske? Han är ju lugnet själv men man vet ju aldrig hur Cornet Obolennsky blodet slår igenom.

Har själv en avkoma som är 1 vecka e. Bravour och min häst stod i boxen bredvid både Feliciano och HipHop då hon var på station förra våren/sommaren. Men det vill jag säga att det är trevliga individer allihopa, sen får du väll låta magkänslan bestämma :)
 
Sv: Rörliga hopphingstar Hip Hop vs Last Liberty??

Hej! Jag har ett sto som är dräktigt med Hip Hop.
Detta är första gången för mig, så jag har ingen erfarenhet av Hip Hops avkommor, men det jag hört är att de hoppar hus! Kan ju givetvis inte stämma på alla ;) sedan har jag hört en som sagt att han lämnar mycket nerv, men det är som sagt en person och hur det stämmer vet jag inte, men tycker liksom du att han rör sig trevligt, är snygg osv.
Om man tittar på blupen, så har han bara gröna siffror och han har högst (?) av alla hingstar på att få ston dräktiga, alltså bra kvalitée på sperman.
Tror det låg på 96% förra året! Möllerup tar ingen språngavgift utan man betalar först vid 18 dagars dräktighet och sedan vid levande föl.
 
Sv: Rörliga hopphingstar Hip Hop vs Last Liberty??

Nje, Hip Hop är inte känd för att lämna mycket nerv, säkert kan enstaka individer ha mkt nerv men generellt sett. Nej, inte mycket nerv.

Och hoppar hus, gör väl avkommor till de flesta hopphingstar. Däremot så tror jag att han lämnar hygglig gång för att vara hoppehingst. Jag tycker att han har väldigt förmånliga villkor och det tillsammans med hög dräktighet är ju väldigt tilltalande
 
Sv: Rörliga hopphingstar Hip Hop vs Last Liberty??

Mitt sto är efter Wind Dancer - Last Liberty. Jag kan ju inte säga riktigt vad som kommer från LL för de andra Wind Dancer avkommor som jag träffat har varit rätt lika min i sättet också.
Men hon är iaf väldigt trevlig (lugn) att hantera, inte tittig, går att göra allt med henne (hon är tävlad i hoppning, dressyr, FT och körning).
Hoppade 9-9 på treårstestet och hoppar mycket bra uppsuttet också enligt tränarna.
Har tyvärr inte tävlat henne högre än runt 1 m då jag är lite höjdrädd och mer intresserad av dressyr men har en modig medryttare nu så de kommer nog att kunna hoppa högre när de ridit ihop sig mer :)

http://www.youtube.com/watch?v=pLOO3-wPTPE
 
Sv: Rörliga hopphingstar Hip Hop vs Last Liberty??

Fast A-Dur är ju elithingst i Danmark så jag tror att han förärver sig väl

Jag skulle nog åxå slå ett slag för A-Dur, red ett sto e A-dur, när den var 4-5 , reds enbart som en dressyrhäst och var faktiskt enbart inköpt som dressyr, när den sen såldes däremot tävlade den hoppning med bra resultat. (kom aldrig ut på dressyrtävling pga ägarens skada (därav att jag red den))

(kollade upp den på blup, tävlat lätta klasser i dressyr, hoppning och fälttävlan med placeringar)

MKT bra temp och gångarter.
 
Senast ändrad:
Sv: Rörliga hopphingstar Hip Hop vs Last Liberty??

Jag har haft ett QE-sto i avel, som jag betäckte med rörliga hopphingstar och då har använt både Hip Hop och Last Liberty :)

Hip Hop:en är en valack, och LL:en ett sto. LL:en är hetare med mer energi än Hip Hop:en, men är ändå cool. Ingen av dem har någon nerv (i negativ bemärkelse), men det hade inte mamman heller. Båda har ett helt fantastiskt temperament på alla sätt och vis skulle jag vilja påstå, och mkt hög ridbarhet. De har varit helt okomplicerade i all hantering, inridning och sedermera i arbete.

LL:en är kvickare i sin hoppning (hoppdiplom som 3-åring/kl 1 gång, sedan gått unghästklasser), och en lite mindre och "nättare" modell än sin lillebror, medan brodern är högre och mer högbent med mer "power" ffa i gången (hade ingen vidare dag på 3-års tyvärr och blev "bara" klass 1, kan förhoppningsvis förbättra det i år som 4-åring).

PM:a om du vill ha lite filmer etc :)
 
Senast ändrad:
Sv: Rörliga hopphingstar Hip Hop vs Last Liberty??

Vi har en åring efter Last Liberty. Vi är jättenöjda! Hoppstammad mamma, fick nu en riktigt rörlig unge, som är betydligt nättare än sin mamma som är e anart. Hon är väldigt modig och trevlig med, och springer gärna och visar upp sig. Det är lite "hingst" i henne, fast mamman är också väldigt ranghög och trygg.
 
Sv: Rörliga hopphingstar Hip Hop vs Last Liberty??

Jag tog Hip hop till mitt sto med mkt nerv i just för att han sägs lämna så trevligt temperament ;)
 
Sv: Rörliga hopphingstar Hip Hop vs Last Liberty??

Vi har en 3-åring efter HipHop som är hur cool som helst. Men ändå pigg och alert och har energi i arbete (det lilla han nu hunnit börja göra...)
Lugnet kommer definitivt efter HH. Mamman har mycket mera nerv.

Avkomman har bättre skritt och trav än mamman, galoppen är ungefär lika bra och det är riktigt bra :) Han har löshoppat lite grann och är väldigt framåt och tar bra tag i hindren, men är ändå avslappnad. Pga diverse stök i livet runtomkring oss visade vi inte på 3-års, så jag vet inte hur han skulle bedömas av experterna...
 
Sv: Rörliga hopphingstar Hip Hop vs Last Liberty??

Tack alla för tips!! A dur har jag inte alls kollat in faktiskt, ej heller Nobel. Canterbury har jag haft lite i tankarna men jag dras mer till HH eller LL av någon anledning, gillar den typen av galopp :)
Är väldigt mån om temperamentet och får en känsla av att HH segrar i den bemärkelsen.
Dock har jag ett sto e. HH som jag ganska nyligen köpt, 5 år, hon är fantastisk i alla avseenden, jättebra förstås men kan ibland tycka att det blir "tråkigt" att ha två hästar efter samma hingst. Roligt att variera sig lite så hästarna blir olika att rida så det ger utveckling, nu blir de ju inte lika så eftersom det är olika ston såklart men ändå...

Tyckte om det lilla jag sett av Spitfire, någon mer som gillar honom? Han såg väldigt lätt o enkel ut.
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 105
Senast: Jate Volim
·
Avel Nästa vecka åker mitt sto till seminstationen och skall om allt går bra betäckas med Hip Hop. Men jag måste ju ha en plan B och det står...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 573
Senast: Emiro
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 018
Avel Lite spin-off på den mest kompletta hingsten-tråden som jag smygläst ett tag, men att blanda hopp- och dressyrblod känns närmast tabu...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 803
Senast: Karoliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp