Nya metoder för inkallning?

Bukefalos 30 år!

Däremot kan jag absolut rya hundarna om de inte skulle lyssna, men det är hundar som vet vad inkallning betyder och inget jag gör i själva inlärnings fasen. Att lära in inkallning genom att vara obehaglig är inget jag ser nån vits med. Däremot att det kan bli obehagligt att ignorera inkallning när man mycket väl vet vad det betyder är en annan femma.

Glömde att understryka detta. Håller helt med om att inlärning ska vara helt positiv, krav kommer när hunden kan saker och man ser att den aktiv väljer att ignorera.

Bara för att man kräver att hunden ska komma direkt så betyder det inte att man är någon slags militär..

Jag har faktiskt kom eller dö som krav på min inkallning, eftersom jag har en ras med mycket jakt i sig (samt mod + dådkraft så det det kan bli farligt om de beslutar sig för att dra) - men jag har jättelite regler och ordning i andra sammanhang.
Det finns ju liksom en variant där man har hårda regler inom vissa saker men inte inom andra 🤷‍♀️
Mitt är stop eller dö, stop då ska dom katten ta mig bromsa i luften, sen stanna för något steg

Det är ju alltid svårt att avgöra om det kan röra sig om en missuppfattning eller en miss i hur en ny instruktör förmedlar det hon vill få sagt. Det beror ju också lite på vad för hund din vän har och hur den uppför sig.

Jag "korrigeringsrycker" om min hund drar och det har jag fått till mig av flera olika tränare. Det ska vara ett kort, lite "snärtigt" ryck, ingen större kraft utan mer....uhm, tänk när Piff (eller om det är Puff) gör ett par ryck i Plutos svans i julavsnittet. Typ "ding ding, glöm inte mig här bak". Inte något som kan vara skadligt utan ett sätt att bryta dragandet. Att bara seghålla emot gör bara att de drar mer.

Jag har också kört "morrande" eller snarare "muttrande" på hund som inte kommer in. Lågintensivt muttrande orkar man hålla uppe ett tag, till skillnad från att bli förbaskad, vilket inte hjälper ändå. Men då gör jag det tills hunden börjar tänka "usch, det var lite jobbigt att matte blev så sur" och då bjuder jag in den igen och går direkt över till att vara positiv. Dock har detta varit något jag främst använder på en träningsplan, inte om hunden har hela skogen att välja på istället.

Varför skulle hunden vilja komma till matte om den uppfattar matte som sur?

Jag tror på att hunden ska vilja komma för att det man erbjuder är det som är det bästa och mest fördelaktiga i stunden. Sen kan man ryta till om en hund som kan inkallning struntar i det för att nåt annat drar mer. För att förhindra en farlig situation. Men sker det regelbundet så bör man ändra nåt tycker jag. Eller hålla hunden kopplad.

Jag tror på att hunden ska vilja komma för att det man erbjuder är det som är det bästa och mest fördelaktiga i stunden. Sen kan man ryta till om en hund som kan inkallning struntar i det för att nåt annat drar mer. För att förhindra en farlig situation. Men sker det regelbundet så bör man ändra nåt tycker jag. Eller hålla hunden kopplad.

Det är banne mig inte lätt att vara det mest fördelaktiga alla gånger för en driftstark hund. Där kan kravställan behövas. Själv skulle jag säga ”bestämd” snarare än ”sur”, och det ska så snabbt som möjligt övergå till lek och samarbete igen :)

(För egen del är också STOPP det starkaste kommandot vi har. STOPP betyder vänd dig genast mot mig, sätt dig ner och vänta tills jag kommit till dig)

Därför att efter ett tag inser de flesta hundar att det är en ganska jobbig press, även på avstånd, och blir glada när de bjuds tillbaka in i flocken. Men som sagt, inget jag använder i skogen utan på lydnadsinkallningar.

Jag måste kunna kalla in mina hundar på 800 meters håll, från springande djur de har rakt framför näsan och mig utom synhåll. Att kontrollera springande djur är den starkaste instinkten de har, det är det absolut bästa de vet. Varför i hela friden skulle de välja det jag ber om där, om inkallning bara handlade om "erbjuda det bästa i stunden"? Då hade det varit många BCs kvar på fjället över vintern 😅

Att lära in det startar så klart i enklare lägen- men också med den extremt tydliga konsekvensen att om de väljer bort min inkallning så får det konsekvenser.

I Arbetet med vallande border collies kommer vi aldrig vara "det bästa" i hundens ögon. Inte för än den har förstått att vi är nyckeln till att de får arbeta, blir det värt att lyssna till vad vi vill.

Jag måste kunna kalla in mina hundar på 800 meters håll, från springande djur de har rakt framför näsan och mig utom synhåll. Att kontrollera springande djur är den starkaste instinkten de har, det är det absolut bästa de vet. Varför i hela friden skulle de välja det jag ber om där, om inkallning bara handlade om "erbjuda det bästa i stunden"? Då hade det varit många BCs kvar på fjället över vintern 😅

Att lära in det startar så klart i enklare lägen- men också med den extremt tydliga konsekvensen att om de väljer bort min inkallning så får det konsekvenser.

I Arbetet med vallande border collies kommer vi aldrig vara "det bästa" i hundens ögon. Inte för än den har förstått att vi är nyckeln till att de får arbeta, blir det värt att lyssna till vad vi vill.
Det sista är jätteviktigt och det är precis likadant med jakthundar. Vi jagar tillsammans. Att få hunden att förstå det är A och O.

Funkar precis likadant för jakthundarna, vi är aldrig det bästa i hundens ögon. Men en nyckel till att de får göra det bästa de vet!

Precis som @attheedge, @animalasia säger så är det precis likadant med jakthundarna. Det är nog en av anledningarna till att vi sällan ser de som tränar uteslutande belöningsbaserat lyckas i någon större utsträckning på prov och tävling.

Trots att vi, i retrievervärlden och för all del även med bordercollies @Migo, jobbar med några av de hundarna med störst will to please som finns.

När jag gick vardagslydnad på högsta nivån med Alvin som bara var 5 månader som var min första hund blev jag lite tveksam till hur jag skulle förhålla mig till allt nytt i hundvärlden men jag tyckte vissa saker var lite väl hårda,

Vi skulle t.ex. gå runt en skål med något riktigt gott i. Dom andra fick kämpa för att hunden skullen fokusera på men Alvin gick fot bredvid mig utan att släppa blicken. Jag var jätte nöjd med Alvin och berömde efter. Då fick jag en utskällning för att jag inte gjort övningen som man skulle eftersom det skulle vara svårt med fokus och man skulle lära hunden genom att straffa dom.Men Alvin var inte sån, han hade inga problem med fokus.. Då sa instruktören att jag skulle straffa honom i alla fall bara för att liksom men där sa jag ifrån att det skulle jag inte.

Vi skulle lära dom ordet Nej genom att snurra ihop ett öra och sen trycka ihop örat och hålla hårt och dra och skrika NEJ

När jag gick vardagslydnad på högsta nivån med Alvin som bara var 5 månader som var min första hund blev jag lite tveksam till hur jag skulle förhålla mig till allt nytt i hundvärlden men jag tyckte vissa saker var lite väl hårda,

Vi skulle t.ex. gå runt en skål med något riktigt gott i. Dom andra fick kämpa för att hunden skullen fokusera på men Alvin gick fot bredvid mig utan att släppa blicken. Jag var jätte nöjd med Alvin och berömde efter. Då fick jag en utskällning för att jag inte gjort övningen som man skulle eftersom det skulle vara svårt med fokus och man skulle lära hunden genom att straffa dom.Men Alvin var inte sån, han hade inga problem med fokus.. Då sa instruktören att jag skulle straffa honom i alla fall bara för att liksom men där sa jag ifrån att det skulle jag inte.

Vi skulle lära dom ordet Nej genom att snurra ihop ett öra och sen trycka ihop örat och hålla hårt och dra
Men..det där låter anmälningsbart. Det är inte okej någonstans. Man orsakar inte hunden smärta alls, hade gått därifrån direkt faktiskt, och anmält. Helt klart djurplågeri.

. Då sa instruktören att jag skulle straffa honom i alla fall bara för att liksom men där sa jag ifrån att det skulle jag inte.

Vi skulle lära dom ordet Nej genom att snurra ihop ett öra och sen trycka ihop örat och hålla hårt och dra och skrika NEJ

Det här har ju dock inget med hundträning att göra, det är ju djurplågeri.

Vad skönt att du kunde säga ifrån, hoppas att de andra fick sig en tankeställare när du gjorde det!

Jag är lyckligt lottad som inte har märkt av sådana här tokiga metoder som beskrivs, den instruktören jag har och har haft i många år är för positiv inlärning men också uppmuntrar till att man faktiskt får säga ifrån om hunden kan någonting men väljer att strunta i en, man får inte var för rädd för att faktiskt bli arg ibland, det är tillåtet. Dock inte säga ifrån genom att orsaka smärta, det är aldrig okej.

Det är nog delvis en reaktion på att "team köttbulle" (obs nu drar jag det till extremer) hamnade i ett läge med att man inte fick uppfostra hunden alls dvs säga nej eller sätta ordentliga regler för hundarna. Tänker på "rekodårar" här tex, inte vanligt folk som kör positiv förstärkning.

Personligen tror jag på en balans mellan träningssätten, delvis eftersom det är oftast så vi människor fungerar.
Jag tror man måste ha en ledarstil som passar de inblandade individerna och situationen. Det jag tror minst på är one size fits all (förutom rena elakheter och liknande skit)

Jag tror man måste ha en ledarstil som passar de inblandade individerna och situationen. Det jag tror minst på är one size fits all (förutom rena elakheter och liknande skit)
Jag tänker samma. Jag är inne på kines nummer tre i samma linje dessutom. Ändå skiljer det sig åt i hur man bäst bör jobba med dom både med vardagssaker och träning.

Men med Trassel som exempel vid inkallning. Trassel är precis som namnet antyder full av bus, sprattlande ben och energi för 10 hundar till. Men jag räknar hur långt upp i åldern som han blir innan han ignorerar mig. Hittills har han på snart 10 månader aldrig (!) ignorerat en inkallning. Rätt otroligt med en unghund. Jag har alltid belönat med godis, klia på rumpan eller pussas eller lekt. Ser till att inte koppla honom så ofta på inkallning om det verkligen inte behövs. Han är ändå så nära eller kommer tillbaka själv så det finns många bättre tillfällen än just när jag använder inkallningsorden. Klart jag kopplar om det är det som är meningen men jag vill ha orden positiva.

Fast det där är inte konstigt, att hunden vill komma nära för att fjäska. Olika hundar är olika benägna att ta till olika taktiker när matte/husse är missnöjd och med erfarenhet kan de också lära sig vad som lönar sig. Kan de inte komma undan genom att sticka kan de lära sig att byta metod.

Min 7 mån valp får belöning 99 % av gångerna jag kallar, både som kopplad och lös. Hon hjärntvättas till att namn = gotter eller lek hos matte. Jag upplever att hundar som tränas med mindre belöning reagerar långsammare på kommando, och helst bara lyssnar på sin förare. Jag vill ha en hund som inte tänker efter, utan som kommer direkt till den som kallar oavsett vem det är. Men den gången hon drog efter en fågel, då fick hon veta att hon levde. Jag blev arg och det fick hon veta. Men hon blev inte deppig särskilt länge för det. Jag vill att hunden ska känna "oh shit", inte att den ska bli rädd eller bli ointresserad av samarbete. Och jag tar gärna de här diskussionerna när hunden är ung istället för att vänta tills den har blivit bekväm med att visa långfingret.

Sen vete tusan om jag hade lärt ut på kurs att man ska gå på sin hund när den inte lyder. Jag vill hellre fokusera på att lära folk samarbeta med sin hund ffa lära människor att belöna sin hund på ett sätt som de faktiskt uppskattar.

För att den är ett socialt djur som vill ha en god relation med sin familjegrupp? Djur som lever ihop i grupp sätter gränser för varandras beteenden, det är fullt normalt och sunt, så länge det inte handlar om tvång eller starkt begränsade resurser.

Gamla Frodo sa till valpar om de tuggade på grejer eller dumskällde. Han avbröt beteendet, höll press tills unghunden visade dämpande signaler och lekte sen som inget hade hänt. Alla hundar älskade honom.

Jag känner att självklart vill jag träna med grund i glädje och samarbete, men samtidigt vill jag absolut ha en del grejer som är stenhård lag. Stanna är mitt, då stannar man och det ögonblickligen, jag vill inte ha en hund som exempelvis drar ut på väg framför en bil eller liknande.

Jag hade lämnat en kurs direkt om det förekom men som några andra skriver så tycker jag också man märkt av lite att pendeln svängt åt "hårdare tag". Håller man på med retrieverträning som jag så är det research om kursledare innan som gäller, för inom den världen är det inte ovanligt att aversiva metoder används.

Det verkar som att quick fixes också lockar folk mer och mer, är det måhända för att allt i samhället nu går fortare och fortare? Det tar kanske trettio sekunder att förklara hur man stoppar ett utfall med ett retrieverkoppel vid öronen på hunden medan typ motbetingning (som ju tar tid) kräver längre tid både att förstå och att träna. Tiktok-skadade människor?

Man skiter lite i känslan hos hunden så länge det ser bra ut och man inte behöver känna skam inför andra för att ens hund är brötig.

Kämpar själv just nu med en unghund som blivit anfallen av en lös hund och nu går in för att skrämma mötande hundar. Såklart skulle jag ljuga om jag sa att jag inte önskar det finns ett snabbt sätt att ta bort beteendet. Men om det viktiga för en är hundens känsla så vet man ju själv hur lång tid det kan ta att ändra känslor hos sig själv.

Liknande trådar

• Hund och bebis
  • Två hundar med helt skilda motionskrav
  • Aktiviteter med sin valp
  • Småbarn och hundträning.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn