Nya regler för föräldrarledighet

Vår_Vinter

Trådstartare
Har ni läst de nya reglerna gällande föräldraledighet?

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/foraldraformaner_lagandringar/

Frågan är, kommer dom låsa 145 +45 dagar nu åt vardera förälder? Förut var det ju bara 60 dagar som var LÅSTA till varje förälder sen kunde man överlåta resten. Kommer man inte kunna göra det i fortsättningen?

Nu gäller detta för barn födda efter 1 januari, så det berör inte mig just nu.

Men kan tycka att det är upp till varje par att bestämma hur föräldraledigheten ska läggas upp.

Undra hur många fler det är som kommer skriva att mamman ska ha ensam vårdnad för att kunna vara hemma med barnet (vet flera som gjort så), o sen skriva gemensam vårdnad när föräldraledigheten är slut...

Hos oss t.ex. så är jag arbetslös. Vi har inte råd att sambon går hemma i 6 mån, medan jag kanske är arbetslös. Då är det bättre att jag är hemma och söker jobb sen.
Han kommer vara hemma i 3 mån, vilket är väldigt svårt bara de, då han är ensam anställd på ett företag och blir han hemma så länge så har han nog inget jobb när han kommer tillbaka. Ja vi vet att det inte är "lagligt", men han är tim anställd i ett företag där bara han o chefen jobbar, han kan hävda att han inte har något jobb åt honom....
Det löser sig säkert... :)
 
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

För den situationen vi satt i när vår son föddes hade det också varit svårt om vi inte fick dela som vi ville.
Sambon studerade på ett program som bara går vartannat år och hade vid föräldraledighet fått vänta ett år på att få börja igen.
Jag hade just hoppat av min utbildning och gick som timmis och kunde ändå inte jobba pga kroppen.
Han tog 3 månader efter skolan och så sparar vi resten för framtidend
 
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Jo, det finns situationer där det är bättre att den ene är hemma mer. Jag är/var också tim vikarie.

Vet att några kommer garanterat skriva att det går att lösa osv.

Visst vår situation går att lösa o att vi delar 50/50, men vi skulle precis klara oss varje månad o inte kunna unna oss något extra under dom månaderna. Vi försöker få så mycket ledig tid tillsammans ändå.

Har inte hittat någon info om dom verkligen kommer att vara LÅSTA eller inte. Det framgår inte direkt i texten, men jag tolkar det så.

Skulle det bli ett till barn så skulle nog vi göra så att jag har ensam vårdnad tills f-ledigheten är klar isf. Iaf om jag fortfarande är arbetslös/timmis... Vilket inte känns helt rätt... Men är det enda sättet så är det de... :meh:
 
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

När jag läser den bakomligande propositionen så ska det fortfarande gå att överlåta dagar. Däremot så ska den förälder som överlåter dagar ange om det är lägstadagar eller sjukpenning/grundnivå.
 
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

I propositionen står det också att de dagar som ska fördelas proportionellt mellan föräldrarna är de dagar som tas ut efter det att barnet är 4 år.
 
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

När jag läser den bakomligande propositionen så ska det fortfarande gå att överlåta dagar. Däremot så ska den förälder som överlåter dagar ange om det är lägstadagar eller sjukpenning/grundnivå.

Men är det bara det som är skillnaden, att man ska ange om det är lägstanivådagar eller sjukpenningnivå? Då förstår jag inte alls syftet med lagändringen?

Jag är ju benhårt för kvotering av föräldrapenningen. Jag tror det är ända lösningen på att få en jämnare fördelning, folk kan ju uppenbarligen inte ta eget initiativ till att dela på ansvar för barn och försörjning.
 
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Missade länken till de dokumentet :D

Jag fattar inte direkt skillnaden... Viisst pappan får mer kontroll över om mamman ska få lägstanivå eller sjukpenning.. men i övrigt verkar de ju inte va någon skillnad...
 
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Fast om du är arbetslös/timmis, så är det väl knappast läge att skaffa ett barn till? Barn kommer ju inte från ovan, åtminstone går att bestämma när man inte vill ha några.
 
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Jag är ju benhårt för kvotering av föräldrapenningen. Jag tror det är ända lösningen på att få en jämnare fördelning, folk kan ju uppenbarligen inte ta eget initiativ till att dela på ansvar för barn och försörjning.

Jag håller med, uppenbart så händer det ju inte annars. Vore man tvungen att dela skulle folk göra det.
 
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Så man gör abort om man blir av med jobbet som gravid? Eller lämnar tillbaka ungen om företaget går i kk medan man är föräldraledig?
 
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Så man gör abort om man blir av med jobbet som gravid? Eller lämnar tillbaka ungen om företaget går i kk medan man är föräldraledig?

Planerar man barn, eller blir gravid så är det ju en vettig försäkring att vara med i A-kassa.
För min del är det otänkbart och helt obegripligt att planera barn utan fast anställning.
Går företaget i konkurs under tiden du är föräldraledig påverkas ju inte din SGI direkt.
 
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Så man gör abort om man blir av med jobbet som gravid? Eller lämnar tillbaka ungen om företaget går i kk medan man är föräldraledig?

I "värsta fall" får man ansöka om försörjningsstöd. Idag kan man lösa det genom att en förälder tar ut nästan alla dagar. Försvinner den möjligheten kommer man få lösa det på andra sätt tex. genom att ansöka om försörjningsstöd om det kniper. Jag skulle dock tro att det i de allra flesta fall handlar om att prioritera om.

Vi planerade inte för att jag skulle bli sjukskriven 100% när jag fick andra barnet och att pappan skulle vara tvungen att vara föräldraledig 100% i början. Så kan det bli. Det blev inte som vi planerat. Då får vi tänka om, prioritera om även fast det suger.
 
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Jag är ju benhårt för kvotering av föräldrapenningen. Jag tror det är ända lösningen på att få en jämnare fördelning, folk kan ju uppenbarligen inte ta eget initiativ till att dela på ansvar för barn och försörjning.

Fast det är väl upp till var och en! Jag anser att fria val är en självklarhet i en demokrati!

Hos oss hade det varit uteslutet att dela lika pga många olika orsaker. Dessutom finns det familjer där det fortfarande är stor skillnad på inkomst och det är något man inte kan glömma!

Varför skall andra avgöra vad som är bäst för den specifika familjen. Detta kommer ju tyvärr leda till att folk kommer att begära ensam vårdnad istället vilket faktiskt är rätt hemskt.
 
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Jag håller med, uppenbart så händer det ju inte annars. Vore man tvungen att dela skulle folk göra det.

Eller så skulle man ha ensam vårdnad...

Skiljer det väldigt mkt på lönerna så förstår jag absolut om den som tjänar minst vill vara hemma och det behöver inte vara kvinnan som gör det!

Jag anser att det skall vara fritt att välja!
 
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Nej men du kanske bara har 4 dagar kvar av föräldraledigheten.

A-kassa är bra men inte ens för mig blir det några 80%.

Tillsvidare heter ju anställningsformen och den kan ju avslutas pga arbetsbrist etc.

Jag har valt att ha kvar min "säkra" anställning" med grym pendling just för att det är dumt att byta det mot en timanställning på mkt nära håll. Men alla har ju inte ens möjligheten.

Jag tycker det är bra att man ska dela föräldraledigheten, det var inte det jag invände emot.
 
Senast ändrad:
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Fast det är väl upp till var och en! Jag anser att fria val är en självklarhet i en demokrati!

Hos oss hade det varit uteslutet att dela lika pga många olika orsaker. Dessutom finns det familjer där det fortfarande är stor skillnad på inkomst och det är något man inte kan glömma!

Varför skall andra avgöra vad som är bäst för den specifika familjen. Detta kommer ju tyvärr leda till att folk kommer att begära ensam vårdnad istället vilket faktiskt är rätt hemskt.

Varför ska min situation påverkas av andras val då? Varför ska jag som kvinna ha mycket svårare att få jobb när jag är i barnafödande ålder och ha mycket lägre lön bara för att andra familjer tycker att det är kvinnans sak att vara hemma med barn?

Att den ena tjänar mycket mer än den andra är den sämsta förklaringen. Tjänar man så mycket mer borde man rimligtvis ha råd att vara föräldraledig. Dessutom är det en väldigt marginell skillnad det blir. Den som tjänar mer får ju ut mer i föräldrapenning än den som tjänar mindre.

Är folk så korkade att de begär ensam vårdnad så är det upp till var och en. Men jag kan ju också tycka att är man så ointresserad av att vara förälder så man avsäger sig vårdnaden så är det ju inte mer än rätt heller.
 
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Nej men du kanske bara har 4 dagar kvar av föräldraledigheten.

A-kassa är bra men inte ens för mig blir det några 80%.

Hur stor roll an det spela om man bara har fyra dagar kvar?
A-kassa gör ju ändå att livet kan fortsätta, man blir ju inte barskrapad.

Sen tror jag inte att de är alla de extrema situationerna som gör att kvinnorna tar ut den allra största delen av föräldrapenningen, utan det är helt enkelt värderingen att kvinnor tar hand om barn och män jobbar. Hade det varit de extrema situationerna så hade det ju drabbat männen lika ofta.
 
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Fast om du är arbetslös/timmis, så är det väl knappast läge att skaffa ett barn till? Barn kommer ju inte från ovan, åtminstone går att bestämma när man inte vill ha några.

Sådana kommentarer är så onödiga, eftersom du inte har en aning om varför jag var/är arbetslös/timmis så kanske du inte ska döma oss på förhand. Men kan berätta.

När jag var föräldrarledig med sonen (idag 4 år) så la dom ner vårt kontor o jag vart arbetslös efter f-ledigheten. Pluggade sen.
När vi planerade ett till barn hade jag en provanställning som personlig assistent o var övertygad om att jag skulle få stanna, men vart uppsagd pga kemin inte stämde när den upphörde (o var då gravid i typ v. 8), tack gode gud för det. För jag skulle bara behållit jobbet för att ha en säker inkomstkälla, vantrivdes något jävulskt.

O då hade jag bara mitt timvik kvar som PA (där jag jobbat nästan 70-80% fram till denna f-ledigheten.)

Skulle jag gjort abort istället? Trots att vi har råd och barnet är efterlängtat. Nä skulle inte tro det!

Men som sagt, vi klarar oss även om båda skulle vara arbetslösa/sjuka osv eftersom vi har ett stort sparkapital och låga kostnader på hus osv. Men vi vill kunna renovera vårt hus, spara mycket pengar och känna att vi kan göra som vi vill utan begränsning och därför är jag f-ledig istället för sambon (medtanke på att han får ut 4 gånger så mycket mot vad min a-kassa ger.)

Hade jag haft jobb så skulle han fått vara f-ledig en längre tid också...

Så döm inte människor innan du vet bakgrunden till saker. Du är ofta ganska barsk i dina kommentarer....
 
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Planerar man barn, eller blir gravid så är det ju en vettig försäkring att vara med i A-kassa.
För min del är det otänkbart och helt obegripligt att planera barn utan fast anställning.
Går företaget i konkurs under tiden du är föräldraledig påverkas ju inte din SGI direkt.

Nu vet inte jag om du syftar på mig. Men jag ä'r med i kassan o får ersättning, men sambon tjänar 4 gånger så mycket mot vad jag får ut i akassa!

Jag har samma SGI som med sonen eftersom jag varit smart nog att skydda den med att plugga o anmäld hos AMS :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Behöver få skriva av mig lite nu känner jag. 2023 var ett riktigt tufft år på många sätt, orkar/kan inte gå in på allt här men liksom...
Svar
0
· Visningar
509
Senast: miumiu
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 662
Senast: Enya
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 128
Senast: Hedinn
·
Relationer Min svärfar miste relativt plötsligt sin partner tidigare i vintras. De har varit tillsammans så gott som hela sina liv. Ensamheten...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 970
Senast: Halona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp