Bukefalos 28 år!

Nya regler för föräldrarledighet

Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Lite dålig screenshot så jag hoppas det syns, men såhär svarar de på Försäkringskassans Facebooksida:

Screenshot_2013-12-03-23-19-33_zps761639c2.png


De svarar på en hel del annat om förändringarna på den sidan, rekommenderar att läsa där om man har Facebook!
 
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

kl

Jag har inga barn men jag bara antar att jag och min man skulle dela hyfsat lika den dagen vi får barn. Har svårt att se hur mannen skulle tillåta något annat :p

Men det jag inte kan begripa är det resonemanget som ofta förs. Det är så otroligt viktigt att båda föräldrarna är föräldralediga lika mycket. Man försummar barnen annars och att av ekonomiska skäl välja att den föräldern är hemma mest är rent förkastligt.

Sedan när barnet fyller ett år så händer något magiskt. Då blir det helt plötsligt helt okej, till och med nyttigt och bra för barnet att lämnas bort till dagis hela dagarna. Nu är det helt plötsligt inte alls förkastligt att av ekonomiska skäl välja att jobba heltid och inte låta barnet umgås med någon av föräldrarna om dagarna.

Jag är absolut ingen barnpsykolog och kan ju såklart ha tokfel, men jag har onekligen lite svårt att se att det är föräldraledigheten det första året som har all betydelse. Sedan är det tydligen kört att som förälder skaffa sig en bra relation med sina barn. Och utanför kontorstider är det tydligen alltid omöjligt.

Att det bästa för barnet skulle komma i ordningen 1) båda förälrarna är hemma lika mycket 2) ingen av föräldrarna är hemma mycket och barnet får börja på dagis vid ett års ålder 3) en av föräldrarna är hemma mycket har jag också mycket svårt att förstå.
 
Senast ändrad:
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Men det hjälper ju bara marginellt. Jag är ju fortfarande inte lika attraktiv att anställa och jag är generellt sett garanterad en lägre lön. Du tycker inte alls att det är något samhällsproblem eller?

Så är det inte i det yrket där är det lika lön. Vet inget företag som har sämre lön för en kvinna med samma jobbbeskrivning. Det är diskriminering !


All statistik säger det. Annars hade inte kvinnor tagit ut 75% av föräldraledigheten. För jag diskuterar inte enstaka individer, jag diskuterar generellt.

Det är dock betydligt fler pappor som tar ut det idag.


Mina barn är viktigare för mig än pengar. Jag vet ett antal egna företagare som tar ut föräldrapenning.

Märkligt uttalande! Utan pengar så kan man inte ge sina barn det de behöver direkt!
Då måste de egna företagarna ta en stand in men det är ju väldigt svårt att göra om man har ett eget företag där det är dig de vill använda!


Det är precis det som är frågan. Om man väljer att inte vara hemma med sina barn så tycker man ju inte att det är värt det. Om man är tillräckligt intresserad och inser värdet med att vara hemma med barnen så går det i regel att lösa.
Tycker du man är en engagerad, intresserad, ansvarig förälder om man låter "vem som helst" ta hand om sitt barn första året? Känner du till anknytningsbegreppet och hur viktig anknytningen är?

Det hade jag kunnat köpa om föräldern inte varit närvarande öht men bebisar har ju inte sama sovrutiner som vuxna och när vår var liten så var han lika mkt vaken när pappan var hemma dvs på kvällen som på dagen. Han sov en hel del mitt på dagen. Menar du att det är tiden föräldrarna är med barnet som bara påverkar? Och då antar jag att du menar att kvalitet inte har med det att göra.

Det köper jag inte! En förälder som är engagerad i sitt barn ger betydligt mer än en som inte är det men som kanske har mer tid med barnet. Bara för att man spenderar tid med barnet betyder inte det att den tiden är bra!

Och jo forskning har faktiskt visat på att små barn inte alls har så stort behov att vara just men mamma eller pappa det går oftast bra med andra som tillbringat tid med barnet tex mormor/morfar etc

All forskning jag läst visar på att kvinnor tar ut den allra mesta av föräldrapenningen (senaste siffran var drygt 75% tror jag), forskningen visar också att kvinnor tar större ansvar för barnen genom hela dess uppväxt samt att det finns kopplingar till att kvinnor också tar det största ansvaret för hemmet samt att det även leder till att kvinnor i högre utsträckning är sjukskrivna.
Men det tycker du kanske bara är fjantigt?

Tycker du att det är fjantigt av dem som vill ta detta ansvar då?
 
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

kl
Jag är absolut ingen barnpsykolog och kan ju såklart ha tokfel, men jag har onekligen lite svårt att se att det är föräldraledigheten det första året som har all betydelse. Sedan är det tydligen kört att som förälder skaffa sig en bra relation med sina barn. Och utanför kontorstider är det tydligen alltid omöjligt.

Att det bästa för barnet skulle komma i ordningen 1) båda förälrarna är hemma lika mycket 2) ingen av föräldrarna är hemma mycket och barnet får börja på dagis vid ett års ålder 3) en av föräldrarna är hemma mycket har jag också mycket svårt att förstå.

Anknytningen sker första året - den tiden får du inte tillbaka och det är svårt att fixa en bra anknytning i efterhand.
Sen visar ju forskningen att den som tar ut den största delen av föräldrapenningen första året också är den som tar ut mest föräldrapenning efter att barnet fyllt ett år, vabbar mest, tar mest ansvar för barn överhuvudtaget och dessutom tar mest ansvar för hem och hushåll. Sen finns det dessutom kopplingar till att detta leder till ökad sjukskrivning.
Självklart finns det individuella skillnader, men på det stora hela så ser det ut så i Sverige. Problemet är ju att väldigt, väldigt många inte ser sin del i det sammanhanget utan tycker att "vår situation är så jäkla unik jämfört med alla andras och det finns inget annat sätt att lösa det på för oss". Det är inte 5% som säger så, utan det absoluta majoriteten.

Sen förstår jag inte riktigt vad du menar med det sista stycket. Det magiska som händer är ju att du har rätt till barnomsorg vid ett år. Det har du inte innan och därför är det inget alternativ innan. Sen håller jag inte alls med om att det plötsligt är ok att lämna barnet på dagis 07-17, för så är det inte häromkring. Här är det ett drev om att ha sina barn så lite som möjligt på dagis de första åren.
 
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Niphredil; o vad vet du om hur mycket ledigt pappan är annars? Eller hur han jobbar?
Jag sa ingenting om det, jag konstaterade bara faktum. Du var den som först skyllde på din anställningsform och sen konstaterade att ni väljer att prioritera husrenovering och att kunna göra det ni vill. Varför är det så känsligt när jag bara upprepar det du säger?
 
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Anknytningen sker första året - den tiden får du inte tillbaka och det är svårt att fixa en bra anknytning i efterhand.
Sen visar ju forskningen att den som tar ut den största delen av föräldrapenningen första året också är den som tar ut mest föräldrapenning efter att barnet fyllt ett år, vabbar mest, tar mest ansvar för barn överhuvudtaget och dessutom tar mest ansvar för hem och hushåll. Sen finns det dessutom kopplingar till att detta leder till ökad sjukskrivning.
Självklart finns det individuella skillnader, men på det stora hela så ser det ut så i Sverige. Problemet är ju att väldigt, väldigt många inte ser sin del i det sammanhanget utan tycker att "vår situation är så jäkla unik jämfört med alla andras och det finns inget annat sätt att lösa det på för oss". Det är inte 5% som säger så, utan det absoluta majoriteten.

Sen förstår jag inte riktigt vad du menar med det sista stycket. Det magiska som händer är ju att du har rätt till barnomsorg vid ett år. Det har du inte innan och därför är det inget alternativ innan. Sen håller jag inte alls med om att det plötsligt är ok att lämna barnet på dagis 07-17, för så är det inte häromkring. Här är det ett drev om att ha sina barn så lite som möjligt på dagis de första åren.

Men sker anknytningen till ett barn det första året enbart på kontorstid? Är det omöjligt att få en bra anknytning till sitt barn för att man är på jobbet 8-17 måndag till fredag? Och av ren nyfikenhet. Hur bedöms anknytningen ur forskningssynpunkt?

Alltså det är inte så att jag inte ser fördelar med att båda föräldrarna är föräldralediga. Tvärtom då är väl det optimala att båda är hemma lika mycket. Det innebär dock inte att jag anser att staten ska detaljstyra hur varje familj ska använda föräldraledigheten, vabba eller arbeta.

Men det var det faktum att det ekonomiska argumentet skulle vara så dåligt som jag vänder mig emot. När just det ekonomiska argumentet är helt okej sedan.

Självklart är inte varje familjs situation helt unik. Men många familjers situation är sådan att det inte fungerar att vara föräldraledig på samma sätt. Min svärfar är egen företagare och driver enskild firma. Han har tre barn. Det hade varit helt omöjligt för honom att lägga ner firman tre gånger i långa perioder för att plocka ut föräldraledighet. Däremot har han på grund av sitt väldigt flexibla arbete varit hemma väldigt mycket med min man och hans syskon när de var små.

Sen kan man ju såklart anse att egna företagare med enskilda firmor inte ska få skaffa barn om de inte kan vara föräldralediga, eller att familjer där den ene har enskild firma bara ska få hälften av dagarna. Eller att män inte ska få starta enskilda firmor eftersom det är "skadligt" för kvinnorna.
 
Senast ändrad:
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Det blir ingen anknytning om inte hela familjen fysiskt sitter ihop 24/7 de första 365 dagarna.

Sen är det inte så noga.
 
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Jag tror att många här på buke inte är så att de bara tar hela föräldraledigheten och inte reflekterar över det, iallafall inte i dessa trådarna.
I mitt fall tar sambon all vabb, har tagit vabb en enda dag sen jag slutade föräldraledigheten. Vilket ska vara ovanligt, men eftersom jag har bättre saker för mig och inte han så får han vabba;)

Så dessa diskussionerna går bara i cirklar som inte kommer någonstans. Kanske bättre och ta det på familjeliv:p
 
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Den stora vinsten med att dela på föräldraledigheten, enligt min erfarenhet, är det jämställda föräldraskapet. Där bägge kan natta och trösta lika gärna, bägge har koll på vilka vantar som behövs, om gröten är slut och vilken sort som är godast, vad som är favoritmellanmålet, när det behövs handlas nya strumpor, och allt det där som man lär sig av bara farten när man är hemma med barnen och föräldraledig, men inte på samma sätt när den andre är hemma.
 
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Ja visst.

Men då har vi väl lämnat spädbarnsåldern? Och barn äter väl och sover på andra tider än just kontorstider? Det har iaf de jag umgåtts med gjort.

Om man kan amma så är det onekligen mer praktiskt att mamman är hemma iaf under hela den tiden man vill/väljer/kan helamma. Nu är det väl inte så vanligt att göra det efter 6 månader så då kan ju pappa ta över med flaska och smakportioner.

Men jag tycker väl kanske inte att det hänger på bara föräldraledigheten. Vi har sådana jobb där jag kan välja att börja snuskigt tidigt (som jag gör nu) och han är egenföretagare och kan styra ganska bra. Vi skulle alltså kunna dela på ansvaret utan att vara föräldralediga någon av oss. Eller VABBA.

Och jag har inte för avsikt att vara den enda som tar hand om blivande bebis, jag vill ju både jobba och leka med ponnyerna och sova. Och så vitt jag vet så vill han också umgås med barnet (barnen) så det borde inte vara några problem. Rent ekonomiskt spelar det just för oss inte så stor roll, som tur är.
 
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Det är ju liksom det där första året, när man lär sig att vara förälder, som de nya rollerna sätter sig därhemma. Och då blir det lätt så att hon är hemma, hon tar huvudansvaret för hem och barn, sedan fortsätter hon att ta huvudansvaret hemma, hon vabbar, hon jobbar deltid för att hinna, hon orkar inte ändå utan blir sjukskriven och/eller så skiljer de sig. Vi har ju massor av statistik på detta, och man vet att småbarnsmammaor i högre utsträckning än småbarnspappor eller jämnåriga kvinnor utan barn jobbar deltid och blir sjukskrivna. Och vi vet att det är högre risk för skilsmässa ifall man inte delar på föräldraledigheten.

Det är ju inte precis kärnfysik, utan ganska enkla samband, som vi väl känner till eftersom det finns statistik och forskning på allt detta.

Och då kan man ju välja: vill jag bidra till att det ser ut så här, och välja det för mig själv också, eller vill jag motverka det och välja något annat?

Om nu ekonomin är så pressad att man inte kan vara utan mannens fulla lön ens för några månader, då undrar jag vad man gör ifall mannen blir sjuk eller arbetslös - står man på bar backe då, eller vad händer? Jag tycker det skulle vara en oerhörd press att veta att han får aldrig bli sjuk och aldrig bli av med jobbet ens tre månader, då går vi i konkurs. Med eller utan barn, så skulle det kännas som en väldig osäkerhet, ingen kan ju veta säkert att man aldrig kommer bli sjuk eller arbetslös.
 
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Sedan är det väldigt intressant att de män som är egenföretagare absolutisten kan vara lediga men de kvinnor som är det får av någon anledning ihop det? Vad är det som gör,manligt företagande så unikt?
 
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Ja visst.

Men då har vi väl lämnat spädbarnsåldern? Och barn äter väl och sover på andra tider än just kontorstider? Det har iaf de jag umgåtts med gjort.

Det är klart de gör, men vem tror du kommer tillbringa mest tid med barnet, den som jobbar eller den som är hemma? Vem tar nätterna i första hand, den som jobbar eller den som är hemma? Vem har koll på att blöjorna håller på att ta slut och att vi behöver köpa nya strumpor, den som jobbar eller den som är hemma? Och så vidare i det oändliga.

Jag tycker det är märkligt att tänka sig att den som är hemma hela dagen inte skulle hinna lära sig eller göra nånting på den tiden. Den som jobbar får ju förhoppningsvis något gjort under de timmar han/hon är där, varför skulle inte den som är hemma få något gjort eller lärt under samma timmar?

Av praktiska skäl så brukar ju ofta den som är hemma också ta lite mer av hushållsansvaret, planera middagen t ex, fixa tvätten, kanske städa, osv. Och således även hålla i huvudet vad som ska tvättas, vad som ska handlas, vad som behöver städas, osv. Dvs bli hemmets projektledare, vilket är betydligt mer krävande än att vara den som bara kan komma hem och hjälpa till med det man blir tillsagd att göra, mer eller mindre.
 
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Vi är tämligen jämställda här hemma när det gäller städning, matlagning, tvätt och sånt. Båda gör så lite det över huvud taget går :D

Min sambo är tidigare i sitt liv fullservad av sjukskriven sambo. Han drog in pengar, hon tog hand om barn och hem. Som tur är så har han själv insett att han inte vill ha det så igen (annars hade vi garanterat inte bott ihop) och det är väldigt fiffigt för mig att han vill ta igen allt det där som han missade med de andra barnen osv.

Det är ju hemskt lätt att hamna i de klassiska rollerna, jag är rätt trött på mitt jobb just NU och skulle gärna vara hemma i två år med blivande barnet. För min egen skull då. Nu vet jag att jag inte klarar av det på sikt hur som helst, jag skulle börja klättra på väggarna så fort man fått in lite rutiner och koll på läget med bebis.

Om man verkligen vill få ordning på det här med delad föräldraledighet så tycker jag eg att man ska tvingas ta hälften var iaf så många år som det krävs för att få det lika naturligt att pappa är hemma som mamma. Man kanske tom kunde gör så att det är föräldrarnas gemensamma inkomst som avgör föräldrapenningen så att man får lika mycket pengar över varje månad oavsett vem som går hemma. Om det går att göra på något vettigt sätt.
 
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Men om man som familj är helt överens och bekväm med att ha det så då? Vem är någon annan, regering eller annan främmande människa, att säga att man gör fel och bidrar till ojämställdhet? Har man inte rätt att bestämma över sina egna beslut utan att folk ska se ner på en?
Alla i diskussionen har en poäng tycker jag, absolut, och det är väl fantastiskt att vi i Sverige har möjlighet att välja så mycket som vi faktiskt kan, men varför ska det vara så svårt acceptera att det finns de familjer som vill lösa det på sitt sätt?
 
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Sedan är det väldigt intressant att de män som är egenföretagare absolutisten kan vara lediga men de kvinnor som är det får av någon anledning ihop det? Vad är det som gör,manligt företagande så unikt?

Precis så. Kvinnor med egna företag får det att funka med barn, män gör det inte av någon märklig anledning. Jag har eget och är sjukskriven nu, kommer gå över på FL när jag tillfrisknat. Mitt företag står således stilla nu. Ingenting händer och det är självklart inte bra för framtiden men vad är alternativet? Att jobba mig ännu sjukare? Det måste få vara såhär just nu och eftersom jag helammar bebisen måste jag iaf vara FL på deltid även senare. Det måste få vara så och det måste gå. Hade jag varit en man hade detta varit hopplöst omöjligt, eller?
 
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Sedan är det väldigt intressant att de män som är egenföretagare absolutisten kan vara lediga men de kvinnor som är det får av någon anledning ihop det? Vad är det som gör,manligt företagande så unikt?

Ja det skulle vara väldigt intressant att veta hur kvinnor som som har enskild firma utan anställda får det att gå ihop gör :)
 
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Jag tycker att det ar bra att det fordelas hardare. Kan man inte anpassa sig far man val planera sina barn lite battre. Helt krasst.
 
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Ja det skulle vara väldigt intressant att veta hur kvinnor som som har enskild firma utan anställda får det att gå ihop gör :)

Hade jag fått barn med mitt ex och haft kvar mitt jordbruk hade jag fått hoppa över en ev fl om jag hade velat ha kvar en verksamhet.
Han hade inget intresse i det och kunde inte sköta det.
 
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Jag är absolut ingen barnpsykolog och kan ju såklart ha tokfel, men jag har onekligen lite svårt att se att det är föräldraledigheten det första året som har all betydelse. Sedan är det tydligen kört att som förälder skaffa sig en bra relation med sina barn. Och utanför kontorstider är det tydligen alltid omöjligt.

Även om du hårdrar det hela en smula, så finns det ju studier som tyder på att det är ungefär så. Eller i alla fall att den första tiden som föräldrar skapar mönster, som sedan inte är så lätta att bryta.

Att man lever jämställt som par innan man får barn, verkar ha betydligt mindre betydelse för hur det blir sedan. Det är hur man delar barnansvaret som verkar sätta mönstret för hur barnansvaret sedan ser ut under barnets uppväxt.

Du får nog en bättre förståelse för det hela om du läser lite om det, istället för att angripa det med oantastlig logik, som dock dessvärre verkar bygga på felaktiga premisser.

De kvinnliga företagare jag känner, har för övrigt på ett fiffigt vis använt sig av de försäkringssystem som finns i samhället, för att kunna vara föräldralediga. Barn kommer ju inte som en blixt från klar himmel, så de har hunnit förbereda företaget och kunderna på sin frånvaro och på så vis förankra sin ledighet hos sina kundkretser och ev anställda.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Behöver få skriva av mig lite nu känner jag. 2023 var ett riktigt tufft år på många sätt, orkar/kan inte gå in på allt här men liksom...
Svar
0
· Visningar
523
Senast: miumiu
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 880
Senast: Enya
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 633
Senast: Hedinn
·
Relationer Min svärfar miste relativt plötsligt sin partner tidigare i vintras. De har varit tillsammans så gott som hela sina liv. Ensamheten...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 052
Senast: Halona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp