Nya regler för föräldrarledighet

Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Jag tror nog att företagare i allmänhet, och kanske hästbranschen i synnerhet, är de som tar ut allra minst FP. Oavsett kön. Dels för att det ÄR svårare att vara borta från ett sånt jobb jämfört med en anställning (man kan faktiskt ganska lätt tappa hela marknaden). Men också för att väldigt många företagare har mycket låg SGI.

Det är det kanske. Men det är ju knappast där problemet ligger. Alltså svaret på varför uttaget av föräldrapenningen är så ojämställt är ju inte för att egen företagare inte tar ut fp.
 
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Har lärare verkligen så dåligt betalt? Vad ligger en snittlön på?

.
Hittade detta:
medellön 25.877:- medelålder 38,6 år erfarenhet 9,3 år.
Det avser min grupp: grundskollärare med en grundutbildning på 3,5 år men jag har läst betydligt mer än så men på kvällstid etc, har mer i lön men också 18 års erfarenhet.

Jämför med samma tids grundutbildning:
civilekonom
33.981:- 33,1 år 6,6 års erfarenhet

orkar inte söka fler.
 
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Jag anser att fria val är viktigt för människor. Jag anser inte tvång som en del i en riktig demokrati.

Det håller jag med om. Lyckligtvis är det ett fritt val att ta ut föräldrapenning, inget man tvingas göra.

Vi i Sverige har en oerhört förmånlig föräldrapenning, den är i särklass i världen. Att vissa regleringar i den, som på sikt skulle kunna förbättra situationen för jämställdheten, skulle vara odemokratiskt är absurt.

Jag är för att man delar in föräldrapenningen i tre delar; en till pappan, en till mamman och en som man kan fördela som man vill. Jag känner flera småbarnspappor som också tycker att detta vore lämpligt - jag blev chockad när jag fick höra det men tydligen är det fortfarande så att man får gliringar som man på jobbet om man tar ut halva föräldraledigheten. :arghh:
 
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Och det är det enda jag försökt att säga i denna diskussion att så kan vara fallet i just hästnäringen..

Det var ju synd att så många missuppfattat dig. Tex när du skrivit att egen företagare blir diskriminerade och att det inte går att jobba deltid.

Jag har även uppfattat att du använt det som ett argument för att inte kvotera föräldrapenningen.
 
Senast ändrad:
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Hur kan det bli det, vill inte mamman ha barnet? Har aldrig någonsin känt den känslan du ovan beskriver. Har aldrig behövt att vara ifred fån mitt barn.

Mirakulöst nog (tydligen) så kan jag känna så flera gånger i veckan, ibland flera gånger om dagen.

När man t ex har ett barn som vaknar typ 7-8-10 gånger per kväll/natt och tar ansvaret för att natta om/trösta/sitta kvar i rummet/ge välling/ta upp eller vad som nu krävs för att få barnet lugn; så jo, har man haft det ansvaret ett antal kvällar och sen ska den andre ta det (pappan) så är det HIMLA skönt att få slippa det den kvällen. Att få bara titta klart på tv-programmet/skriva klart inlägget på Buke/sy klart det man håller på med/läsa sin bok eller vad man nu gör. Om då allt faller för att pappan inte kan eller snarare "får" trösta; barnet protesterar/grinar/skriker och/eller ropar på mamma eller grinar för att den inte får sitta i mammas knä så blir ofta resultatet att som förälder har man inte vare sig hjärtat eller orken/tålamodet att tvångshålla sitt barn när den hellre vill vara hos den andra.
Så har det i alla fall funkat hos oss.

Ibland VILL jag inte ha mitt barn i knäet, även om barnet vill vara där. Ibland VILL jag inte bli avbruten av barnet 17 gånger när jag försöker få klart tvätten/disken eller bara vill få sitta ner en stund. Speciellt inte när det finns en annan förälder närvarande.
Och om du tolkar det som att "mamman vill inte ha sitt barn" så tja, varsågod.Jag tror rätt många mammor och pappor vill få paus från sina barn ibland. Det innebär inte att de inte vill ha dem.
 
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Fp var väl betydligt kortare tid på den tiden du hänvisar till vilket påverkade det i allra högsta grad speciellt eftersom i princip alla ammade länge och dagens hjälpmedel inte var så lätta att tillgå. Man måste se det i ett betydligt större perspektiv än vad du gör om man skall jämföra rakt av.
.

Tiden jag hänvisar till är män som fick barn på 80-talet.
"Alla ammade länge" , tja, det vet jag inte precis. Du har dessutom fel; när jag söker på statistik. http://www.slv.se/upload/dokument/o...skommiten/amningsstatistik-Frida Lundgren.pdf
Se sidan 3 så har du statistik 1964-2003 som visar att färre ammade då än nu.

Handpumpar (om det är vad du menar med hjälpmedel) har nog funnit sen 70talet ungefär. Sådan använde jag själv med 1:an. Men i slutändan så blev det inte mycket flaskmatat. Trots det delammade jag båda barnen tills de var ca 13,5 månader.

Så det där med amning är ju bara ännu en "förklaring" som inte stämmer på de allra flesta.
 
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Jag är uppväxt med en pappa med eget företag och en hemmafru till mamma, även fast hon var hemma med oss som små så avancerade hon i sitt yrke när hon började jobba och var informationschef i ett stort företag när han gick i pension. Så att det var omöjligt köper jag inte och ser jag till mig själv så anser jag att det jag gjort kan alla göra. Jag köper inte offerkoftan och att det är så synd om kvinnorna. Man måste även vilja själv..

jaha, men vad var det för svar på det jag skrev? Jag menade att det är ganska svårt för pappor (speciellt förr, bättre nu) att gå emot normen. Det gjorde ju uppenbarligen inte dina föräldrar alls. De följde normen.
Sen gjorde din mamma karriär senare i livet; jaha? (Det gjorde min morsa också efter ett antal år som dagmamma). Vad har det med att bryta mot normen vad gäller föräldraskap och föräldraledighet att göra?
 
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Jag anser att fria val är viktigt för människor. Jag anser inte tvång som en del i en riktig demokrati.

Men det där demokrati-argumentet faller ju på sin egen orimlighet. Demokrati handlar om fria val och rösträtt och möjlighet att på så sätt påverka "det allmänna". Kring föräldrapenningen (som; återigen; är en FÖRMÅN) finns regler, man får bara pengar upp till en viss nivå och vissa kriterier gäller. Det är därmed inte så att det är "odemokratiskt". I så fall kan man ju påstå att det är odemokratiskt att den som vill ha socialbidrag måste visa att den inte har egna pengar/inkomster som den kan försörja sig med.

Om nu föräldrapenningen skulle bli kvoterad så kan du väl inte på fullt allvar anse att det är "tvång" eller att du plötsligt lever i en diktatur?
 
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Det roliga är att det jag skrivit innan är just det som står i artikeln dvs kvinnojobb finns och att lönerna är lägre. Så nej jag säger inget emot forskningen men jag är så pass klarsynt att jag inser att det inte är den lilla mängden som föder barn som stöper hela arbetslivet..

Den "lilla mängden"? Det måste ju vara en ganska stor majoritet av kvinnor o män som någon gång blir föräldrar?

Problemet är ju att kvinnor som får barn ses som ett större problem på arbetsmarknaden än män som får barn. Av det enkla faktum att kvinnor tros vara borta en längre tid på föräldraledighet, vaba mer och ha sämre möjligheter att t ex ställa upp på övertid med kort varsel sen hon fått barn. De förväntningarna gäller ALLA kvinnor, även de som INTE ens får barn eller de som faktiskt delar lika på fl, vab osv med sin partner. Förväntningar som också STÄMMER på majoriteten kvinnor och män.

Om föräldraledighet skulle kvoteras så skulle de låga förväntningarna gälla för båda könen när de blir föräldrar. Förmodligen skulle arbetsgivarna i mycket högre omfattning börja ifrågasätta det "självklara" att diskriminera människor som blir föräldrar. Då blir det inte längre bilden av att "ja, vi tar Pelle som trainee istället för Lisa, för även om han skulle få barn inom 5 år så vet han ju hur VIKTIGT Företaget är och kommer inte vara hemma mer än max 3 månader. Lisa däremot... "; en bild som de flesta inte ens INSER att de har; omedvetet.
 
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

- jag blev chockad när jag fick höra det men tydligen är det fortfarande så att man får gliringar som man på jobbet om man tar ut halva föräldraledigheten. :arghh:

Det kan jag bekräfta; mest vad gäller vab för min man.
Jag har också bekanta som nämnt att "min man kan inte ta föräldraledigt, han är faktiskt rädd att de kommer försöka säga upp honom då" (sagt av en mamma till en 7åring och mannen ifråga jobbar på ett väldigt litet byggföretag).
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Behöver få skriva av mig lite nu känner jag. 2023 var ett riktigt tufft år på många sätt, orkar/kan inte gå in på allt här men liksom...
Svar
0
· Visningar
509
Senast: miumiu
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 662
Senast: Enya
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 128
Senast: Hedinn
·
Relationer Min svärfar miste relativt plötsligt sin partner tidigare i vintras. De har varit tillsammans så gott som hela sina liv. Ensamheten...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 970
Senast: Halona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Hage
  • Vikten av unghästbete
  • Bildtråden

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp