Nya vi som målar-tråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Karl Mårtens är kul, kände inte till honom men hittade ett klipp där han iklädd någon slag zenbuddistisk dräkt målade i andlig inspiration inför en skara häpna åskådare.

Så du är också en fågelmålare :) En svensk konstnär jag tror du skulle tycka om är Roland Jonsson, han gav tillsammans med en författare, Stefan Casta, ut en bok som heter Fåglar om våren som innehåller många fina akvareller. Jag har inga direkta favoritmålare, eller kanske väldigt många det beror på hur man ser det, men om jag skall ta någon blir det Roland Jonsson, mycket för att det var hans bok som fick mig att börja måla fåglar en gång i tiden. Jag skulle vilja säga att han är en av Sveriges skickligaste fågelmålare, eller var egentligen för numera målar han mest fiskar och andra djur tror jag.

Stanislaw Zoladzs målningar är inspirerande, jag bor precis vid havet och inte långt härifrån finns ett parti med stora stenar så det är inte omöjligt att jag senare i höst eller vinter försöker mig på samma motiv. Jag har inte målat något liknande innan men en del av det roliga med att testa är att man vet inte hur svårt motivet är, ibland kan det som ser svårt ut vara ganska lätt för att man hittar rätt direkt och ibland kan det skenbart enkla vara helt omöjligt. Stanislaw Zoladz är en mästare så hans målningar är en bra inspiration :)

Sen vill jag bara förtydliga, Stanislaw Zoladzs målarstil är inte hyperrealism som påståtts i tråden, åtminstone har ingen av de målningar jag sett av honom varit det (lika lite som Zorn var en "gubbe" när han som 20-30-åring utförde målningarna som visades tidigare).

Jag har mest gjort modellmålningar, eller snarare skisser, under det senaste och nu målar jag på huset men igår gjorde jag en räv i akvarell, egentligen tänkte jag måla en rödräv, hade närkontakt med en riktigt ståtlig sådan för ett litet tag sedan men efter vad viltet nu gjort i min trädgård står de för tillfället inte högt i kurs så jag målade en mindre kriminellt belastad räv istället. Fjällräven är en favorit för mig (stort format för en akvarell, nästan full Imperial):

lHvT7XO.jpg
Hann inte se räven. "The image you are requesting does not exist or is no longer available." :(
 
Jättefin! Påminner om Karl Mårtens fåglar tycker jag. Saltet, är det lite större kristaller som suger upp vattnet punktvis och sedan borstas bort när pappret torkat?

Tusen tack!! Ja, precis så är det. Använt både flingsalt och bordsalt på denna. Jag tror mitt problem kan vara att jag är för ivrig med saltet, slänger både på för mycket och för tidigt? På denna blev det ändå lagom, men effekten jag jagar är den där när det blir som en apelkastad skimmel. :love:
 
Tusen tack!! Ja, precis så är det. Använt både flingsalt och bordsalt på denna. Jag tror mitt problem kan vara att jag är för ivrig med saltet, slänger både på för mycket och för tidigt? På denna blev det ändå lagom, men effekten jag jagar är den där när det blir som en apelkastad skimmel. :love:
Att salta akvarellmålningar var helt nytt för mig, aldrig hört det förut :) Jag tänkte fråga dig, du skrev att du beställt Arches papper. Hur är vitheten på dessa? Jag skulle gärna vilja ha ett papper som beter sig som Arches och med den grängen men betydligt vitare är de ark jag har. De är från ett lager jag köpte upp från en färghandel som slutade med konstnärsmateriel och ganska gamla. Jag tänkte att Arches kanske ändrat sin produktion och nu tillverkar ett vitare papper?
 
Att salta akvarellmålningar var helt nytt för mig, aldrig hört det förut :) Jag tänkte fråga dig, du skrev att du beställt Arches papper. Hur är vitheten på dessa? Jag skulle gärna vilja ha ett papper som beter sig som Arches och med den grängen men betydligt vitare är de ark jag har. De är från ett lager jag köpte upp från en färghandel som slutade med konstnärsmateriel och ganska gamla. Jag tänkte att Arches kanske ändrat sin produktion och nu tillverkar ett vitare papper?

Jag har inte fått dem än men jag återkommer när de har landat!

Beställde även denna fö, vet att hon tar upp bland annat salt-tekniken och jag har stora förhoppningar på att lära mig fler roliga tips och trix! :D
how-to-make-a-watercolor-paint-itself.jpg
 
Senast ändrad:
Återfall, haha, började pilla lite mer igen men jag gillar hur den blev iaf!
Funderar på att göra en hel serie med bara spatserande kajor... De kan se så roliga ut när de går omkring, det hade varit kul att fånga i ett gäng målningar. Tycker de är så himla vackra med sina silverögon också. :heart

Visa bifogad fil 57579
Det är inte mycket mer att säga än att du målar bättre än Karl Mårtens :)
 
En sak man bör tänka på när man lägger in bilder på Bukefalos är att man genom det tappar en del av upphovsrätten till bilden. Användaravtalet är skrivit så. Samt att man inte kan ta bort dem om man av någon anledning vill, kanske de säljs t.ex. och köparen inte vill ha bilder av målningen liggande på nätet.

Mycket bättre att lägga upp bilderna på en extern bildbank där man behåller alla rättigheter och bara länka till bilden här.
 
Jag är inte alls lika proffsig som er men jag blev nöjd med min senaste kattmålning :laugh: Det är kul att man lär sig så mycket från gång till gång. Killen som beställde den blev också nöjd så jag ska börja på en till målning åt honom nu!

NlaV360.jpg
 
Jag är inte alls lika proffsig som er men jag blev nöjd med min senaste kattmålning :laugh: Det är kul att man lär sig så mycket från gång till gång. Killen som beställde den blev också nöjd så jag ska börja på en till målning åt honom nu!

NlaV360.jpg
Vilken härlig tavla! Rolig idé, förstår att beställaren ville ha mer från dig! :D
 
Nu har grejerna kommit fram! :D
20200922-160638.jpg


Archespappret (till höger) är lite gulare faktiskt, jämfört med fabrianopappret till vänster som jag upplever som väldigt vitt IRL:
20200923-111622.jpg


Sen blev jag lite frustrerad...
Gladglafa4.jpg

..på att jag inte kommer över släpp-lös-färgen-ordentligt tröskeln, så började skvätta färg åt alla håll och kanter istället. Resultatet blev en lite kaosartad glada. 🤣
 
Nu har grejerna kommit fram! :D
20200922-160638.jpg


Archespappret (till höger) är lite gulare faktiskt, jämfört med fabrianopappret till vänster som jag upplever som väldigt vitt IRL:
20200923-111622.jpg


Sen blev jag lite frustrerad...
Gladglafa4.jpg

..på att jag inte kommer över släpp-lös-färgen-ordentligt tröskeln, så började skvätta färg åt alla håll och kanter istället. Resultatet blev en lite kaosartad glada. 🤣
En del som målar mycket akvarell köper färgen i tub och fyller på kopparna, tror det blir nästan halva priset för W&N faktiskt. Jag har gjort det en gång och det funkade bra, själv tänker jag köpa lite Gummi arabicum och testa att göra akvarellfärg från löst pigment, den konstnärsoljefärg jag gjort blev likvärdig om inte bättre än den man köper färdig tyckte jag.
 
En del som målar mycket akvarell köper färgen i tub och fyller på kopparna, tror det blir nästan halva priset för W&N faktiskt. Jag har gjort det en gång och det funkade bra, själv tänker jag köpa lite Gummi arabicum och testa att göra akvarellfärg från löst pigment, den konstnärsoljefärg jag gjort blev likvärdig om inte bättre än den man köper färdig tyckte jag.

Smart!!! Det måste jag testa nästa gång ngn av paradfärgerna börjar sina.

Vad häftigt och lärorikt att tillverka egen färg, och vad kul att det blev ett så bra resultat med oljefärgen!
 
Nu har grejerna kommit fram! :D
20200922-160638.jpg


Archespappret (till höger) är lite gulare faktiskt, jämfört med fabrianopappret till vänster som jag upplever som väldigt vitt IRL:
20200923-111622.jpg


Sen blev jag lite frustrerad...
Gladglafa4.jpg

..på att jag inte kommer över släpp-lös-färgen-ordentligt tröskeln, så började skvätta färg åt alla håll och kanter istället. Resultatet blev en lite kaosartad glada. 🤣
Helt underbar ju! 😍
 
Har målat på väldigt intensivt denna vecka och färdigställt bla. uggle-porträttet jag haft på g ett tag. Mitt nya mastodontprojekt ”black swan” är fortfarande i startgroparna men la grunden för svanen igår... nu står det på tork till imorgon. Målet är att hinna täcka hela duken imorgon, så att basen iallafall är klar

(detalj av duken)

622C2C41-89F9-4408-8C63-62367E4D1209.jpeg
 
Senast ändrad:
Helt underbar ju! 😍
Tusen tack! :bow:
---

Jag tog lite akvarellpaus och gjorde klart en skulptur jag påbörjade för lääänge sen. Skönt att få det ur världen och jag är så nöjd med slutresultatet! Det är en orm med en hel trädgård på... en trädgårdsorm! :D

Ormen2.jpg

Tr-dg-rdsorm43.jpg

Yr-dg-rdsorm.jpg


Skulpturen är 50 cm lång, själva ormen är 180 om man mäter längs med den från nos till... sista bladet, haha. Någon som kan hitta igelkotten? Eller musen? x)
Den är gjord av stålrundstång, ståltråd, hönsnät, super sculpey-lera och målad med gouache och bättringsfärg till bilar.
 
Tillbaka till akvarellandet igen... Blev inspirerad av Sophies Gamands fantastiska serie fotografier av hemlösa pitbulls prydda med blomkransar - i ett försök att mildra stigmat runt dem och ge individerna hon fotograferar en bättre chans till ett nytt hem. :heart

07-sophie-gamand-pit-bulls-flowers.jpg



Fast min målning blir bara en kitchig flower power shiba inu, den är tänkt till min syster så det fick bli hennes favoritras.

Jag undrar redan vad jag gett mig in på. Det kommer ta en evighet att göra denna, den är 50x50 cm, jag är inte bekväm med att måla blommor och jag kommer definitivt pilla halvt ihjäl mig:

Fpshibainu657.jpg
 
Tillbaka till akvarellandet igen... Blev inspirerad av Sophies Gamands fantastiska serie fotografier av hemlösa pitbulls prydda med blomkransar - i ett försök att mildra stigmat runt dem och ge individerna hon fotograferar en bättre chans till ett nytt hem. :heart

07-sophie-gamand-pit-bulls-flowers.jpg



Fast min målning blir bara en kitchig flower power shiba inu, den är tänkt till min syster så det fick bli hennes favoritras.

Jag undrar redan vad jag gett mig in på. Det kommer ta en evighet att göra denna, den är 50x50 cm, jag är inte bekväm med att måla blommor och jag kommer definitivt pilla halvt ihjäl mig:

Fpshibainu657.jpg

Du är ju helt fantastisk - och vad är bättre än en blomstershiba egentligen?! :love: :love: :love:

:angel:
1601141340008.png
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Ibland funderar jag på om det inte vore vettigt att bo någon annanstans egentligen. Någonstans där vädret är bättre, politiken är mindre...
2
Svar
30
· Visningar
1 549
Senast: Mineur
·
Tjatter Nu när det börjar lacka mot jul så tänkte jag att det i hög tid för en adventskalendertråd! Har hittills fått något mejl från...
68 69 70
Svar
1 383
· Visningar
66 408
Senast: Blyger
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 854
Senast: Valle
·
Hemmet Inspirerad av en annan aktuellt tråd här. Funderar över om det är dags att göra något åt skåpluckorna i köket? Så här ser den som är...
Svar
3
· Visningar
503
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp